Kaverilleni syntyi neljäs lapsi ja ilmeisesti kummit alkavat käydä vähiin, kun pyysi minua.
Olemme tunteneet toisemme jo kauan, mutta mielestäni olemme vaan kavereita, ei mitään sydänystäviä. Näemme korkeintaan kerran kuussa ja ehkä soittelemme 2-3 krt kuussa. En suostunut suoralta kädeltä, mutta en tiedä menikö kieltäytymiseni jakeluun. Minusta ei olisi hänelle mitään tukea lapsen kasvatuksessa. Miten sanoisin ystävällisesti että ei, en halua lapsesi kummiksi.
Kommentit (15)
niin minäkin odotan jos minun lapselle ei kummia löydy ja pyydän kaveria ja hän kieltäytyy niin on se hyväksyttävä. Selkeä sanominen ei minusta ole kummiksi ja piste.
Tosin itse voisin kuvitella tuossa tilanteessa kuvitella, että ollaan parempiakin ystäviä kun noin usein olette yhteydessä. Itsellä parhaimpiinkin ystäviin tulee pidettyä yhteyttä aika harvakseltaan, muutaman kerran vuodessa nähdään. Tähän kyllä osasyynä on pitkät välimatkat.
" minulla on jo niin monta kummilasta"
Tai sano suoraan että ei sinulla riitä aika olla lapselle hyvä kummi.
Vaan jos ei halua, niin sanoo vaan.
Miksi et voisi olla kummi? Ihmettelen, kun nykyaikana pelätään sitoutumista niin paljon, että ei voida edes lähteä kummiksi! Vai onko vanhemmilla kummeille liikaa vaatimuksia?
Ja jo kolmannen kohdalla jousuimme kovasi miettimään ketkä pyydämme kummeiksi.
Neljänne kohdalla on juuri samanalainen miettiminen, kun kaverillasi.
Ja juuri sitä minäkin pelkään, että on kyllä kavereita, mutta arvaan että kaverit kokee, että ei olla niin läheisiä ystäviä, että kummiksi voi pyytää.
Joten jos kyse on kaverisi kohdalla samasta ongelmasta, hän on varmaan myös miettinyt, että saatat kieltäytyä. Ja oikein on kieltäytyä jos et halua tähän hommaan.
Kyllä mä ainakin ymmärstäisin jos joku kieltäytyisi. Mutta tuskin se kaverisi mitään apua kasvatuksen haluaakaan. Mulla ainakin riittää, että kummi on joku jonka sydämessä on pieni paikka kummilapselle.
Jos tuntuu liian suurelle uhraukselle, niin älä ryhdy siihen hommaan. Parempi lapselle se, kun välinpitämätön kummi.
Ison palveluksen teet, jos haluat olla kummi.
Minä tapaan tuon verran läheisimpiä ystäviäni ja tuollaisia puolituttuja joiden lapsen kummiksi en halua, tapaan pari kertaa vuodessa. Sulla ei vissiin ole kovin isoa kaveripiiriä kun ehdit nähdä noin usein ei niin tärkeääkin frendiä.
Mä näen mun ystäviä kerran tai kaksi vuodessa ja kyllä mä koen, että nämä on silti ihan oikeita ystäviä :)
Sano, että et pysty kummiksi. Mieluummin tuo kieltäytyminen, kun et tosiaan kummi halua olla. Ja kyllähän tuon kieltäytymisen voi sanoa nätistikin, tuskin kaverisi siitä suuttuu tai ottaa nokkiinsa, jos osaat vain muotoilla asian nätisti.
Kummilapsia minulla kyllä on jo kymmenkunta ja mielestäni nykyisin kummin tehtävä on vain ostaa lapselle lahja joka joulu ja synttäreille. Ajattelen sen kyllä näin materiaalisesti. Muutamaa kummilasta olen hoitanut silloin tällöin (kun itselläni ei vielä ollut lapsia) mutta muuten se kristillinen kasvatus on jäänyt tekemättä. En kyllä arvosta hirveästi näitä kummijuttuja... omilla lapsilla on kummeina sisaruksiamme, jotka muutenkin muistaisi lapsiamme jouluisin ja syntymäpäivinä.
Kiitos asiallisille vastaajille... :) AP
pysty ottamaan enempää ja on otettu kunniasta kiitos vain! Meillä on 5 ja alkaa jo tuntua jouluisin kukkarossa... ja lähes varmuudella voin sanoa, että pari kummipyyntöä vielä tulevaisuudessa tulee. Niihin suostuisin, jotka on läheisimpiä, mutten enää yhtään etäisempien kavereiden lasten kummiksi ala. Kauhulla odotan sitä jos pitää kieltäytyä, mutta pakkohan se on.
Mä tiedän perheen jossa lapsien omat isovanhemmat ovat heidän kummejaankin.
Nykyiset kummilapseni ovat juuri näiden ystävien lapsia. Voivat asua vaikka toisella puolella maata, mutta vierailemme toistemme luona 3- 4 krt vuodessa, teemme yhteisiä lomamatkoja ym. Itse asun " vieraalla" paikkakunnalla, josta sitten olen löytänyt " hyvänpäivän" tuttuja, joiden kanssa ei oikeasti voi kovin henkeviä puhua... Mutta kun valikoi vähän puheenaiheita, niin voi hyvinkin käydä lasten kanssa päiväkahvilla. Eikö kukaan tätä ymmärrä? AP
Jos sinusta tuntuu, ettet halua kummiksi, sano se, mutta varaudu kaverisuhteen viilenemiseen. Mutta jos haluat kummiksi, niin voit saada elinikäisen YSTÄVÄN.
Vierailija: