Imetysdieetistä ja erityiskorvikkeista...?
Olen ollut nyt pari viikkoa maidottomalla, munattomalla ja soijattomalla dieetillä, mutta vauvan oireet näyttävät menevän taas pahemmaksi. Nyt olen jättänyt pois myös naudanlihan ja viljat. Katsellaan taas vähän aikaa alkaako auttaa. Seuraavaksi varmaan on vuorossa kana. Mutta jos tästä vielä pitää dieettiä laajentaa, olisiko parempi jäädä pariksi viikoksi vain muutaman ruoka-aineen dieetille ja sitten kokeilla lisätä ruokia? Vai pidänkö ruokapäiväkirjaa ja yritän jättää ruokia yksitellen pois? Miten siellä Suomessa allergialääkärit neuvovat? Asumme USAssa eikä täällä mennä allergialääkärille jos ei vakuutus korvaa. Omasta lääkäristämme ei taida hirveästi apua olla. Toki voin seuraavalla käynnillä yrittää saada lähetettä allergialääkärille.
Ja sitten korvikkeista. Olemme nyt kokeilleet nutramigenia joka ei näyttäisi sopivan. Seuraavaksi aion kokeilla Neocatea. Eli olisiko parempi siirtyä kokeilun ajaksi suoraan käyttämään mahdollisimman paljon korviketta vai pitäsikö lasta ' totuttaa' korvikkeeseen vähitellen, ettei allergisoidu sillekin? Nutramigeniin siirryttiin suoraan ja oireet menivät pahemmaksi.
Kiitos vastauksista.
Tonttuliina ja tyttö 7 viikkoa
Heip,
me kävimme lastenlääkärillä (ei siis erityisesti allegialääkäri) allergiaepäilyjen vuoksi. Lääkäri kehotti jättämään ensin pois maitotuotteet ja kananmunan, kummatkin kaikissa muodoissaan. Itse jätin parin päivän kuluttua pois myös soijapohjaiset tuotteet. Tätä jatkettu kaksi viikkoa. Jos tämä ei tepsi, sen jälkeen lääkäri sanoi että jätetään pois viljat. Mikäli sekään ei tehoa, tuki tämä lääkäri minua ajatuksessani, että jätän imettämisen kokonaan ja siirryn etsimään sopivaa korviketta. Itse ei siis sitä varsinaisesti ehdottanut, vaan itse otin puheeksi. Tosin vauvani on jo 5 kuukautta, ja tähän saakka olen imettänyt. En itse henkilökohtaisesti haluaisi/jaksaisi käyttää suurinta osaa energiastani ruokavalioni tarkkailuun, tämän vuoksi olen ajatellut edetä näin. Meilläkin siis tutkimukset vielä kesken. Samaan aikaan nyt kun olen imetysdieetillä, olen välillä kokeillut ja etsinyt sopivaa korviketta, jota olen antanut ehkä yhdellä syötällä joka toinen päivä. En varmaan ihan spesifisti vastannut kysymykseesi, jos lainkaan, mutta kerroinpahan silti :) Toivottavasti teille löytyy ratkaisu ja allergian aiheuttaja!