Aspiriinin käyttäjiä?
Olen jossain törmännyt juttuun että aspiriinia käytetään lapsettomuus (?) hoidoissa pieninä annoksina (50-80mg). Voisiko minua valaista asiasta joku joka tietää siitä.
Missä vaiheessa kiertoa aloitit?
Kuinka pitkään jatkat kun tulet raskaaksi?
Miksi aloitit?
Määräsikö joku aloittamaan?
Kommentit (7)
Aspiniinilla ja disperiinilla on verta ohentava vaikutus, joten sen teho luultavimmin perustuu siihen, että veri kiertää paremmin eikä tule mitään tukoksia. Mutta jos on vähänkään taipumusta siihen että haavat eivät umpeudu helposti, ei kannata kokeilla. Annoksesta tai kierron päivistä ei mulla ole hajuakaan.
Ei ainakaan näin suoralta kädeltä tule mieleen vertaisverkostostani ketään, joka ASAaa söisi. Olen siinä käsityksessä (joka voi olla vääräkin), että sitä joskus määrättäisiin toistuvien keskenmenojen hoitoon (vai oliko se kiinnittymisongelmiin). Itse en lähtisi edes pientä annosta syömään ilman lääkärin ohjetta.
nimenomaan aikaisten keskenmenojen välttämiseen. Muuhun sillä ei käsittääkseni ole vaikutusta. Jotkut välillä intoutuvat käyttämään ihan omin nokkineen, mutta enpä ole koskaan kuullut, että olisi sillä tavalla onnistunut. Raskaudessahan osalla käytetään hepariinilääkitystä, jos taustalla on keskenmenoja tai muuten taipumusta veritulppiin, mutta en kutsuisi pelkkää disperiinin syöntiä lapsettomuushoidoksi, vaan sitä käytetään muiden hoitojen lisänä lääkärin ohjeen mukaan.
Kysyin klinikalta ko. asiaa:
Aspirinia käytetään joskus, mikäli on vahva epäilys, että kohdun verenkerto olisi jollain tapaa heikentynyt - ei siis ole mikään vakio tukihoito. Ei suositeltu minulle, vaikka minulla on todettu tukostaipumus.
Buranaa saa kuulemma ottaa punktion jälkeisiin kipuihin - aiemmin on kuulemma sanottu, että se heikentää limakalvoa, mutta uusimmat tutkmukset eivät sitä tue.
Olen julkisella hoidossa, mutta käytiin yksityisellä hieman lisäkokeissa ja yksityisen lääkäri kehotti minua seuraavaksi kokeilemaan Disperiiniä 50 mg/päivässä siirtopäivästä alkaen ja en tiedä onko nyt sen ansiota, vai mitä, mutta plussasin tästä toisen IVF:n ekasta pas:sta!!! Tosin plussasin vuosi sitten myös pas:sta ilman disperiiniä, mutta silloin meni kesken rv 6. Jos nyt päästään tuota pidemmälle, voin ajatella, että ehkä disperiini on vaikuttanut... Ja disperiiniä jatketaan piiiitkälle raskauteen... Kolmen viikon päästä on ultra ja, jos sinne asti päästään ja kaikki on hyvin, niin kysyn tuolta yksityislääkäriltä vielä, että kuinka kauan jatkan disperiiniä. Voin tulla sitten muutaman viikon kuluttua päivittämään tilannettani.
Snygg rv 4+2
Itse olen käyttänyt mini ASAa lapsettomuushoitojen yhteydessä. Meillä on takana monenlaisia hoitoja, joista 1 KU ja 4 varhaista keskenmenoa. Meillä on pian 4 v tytär, joka sai alkunsa ivf hoitoa edeltävän jarrupiikin aikana ihan spontaanisti. tuossa kierrossa söin mini disperiniä.
nyt tyttären jlk olemme saaneet hoitoja 2006 vuodesta lähtien, joista tuloksena oli loppuvuodesta 07 varhainen keskenmeno. Keskenmeno kierrossa en käyttänyt disperiniä.
Nyt tammikuussa meille tehtiin PAS, jossa käytin lääkärin suosituksesta mini ASAa taas ja kas kummaa, meille on tulossa kolmosvauvat.... En tiedä mikä merkitys tuolla mini ASAlla on ollut, mutta ainakin molemmissa raskauksissa sitä olen käyttänyt.
julkisen puolen lääkärimme mukaan on uusia tutkimuksia, joiden mukaan mini ASA voisi aiheuttaa jopa keskenmenojakin, eikä hän alkuun sitä minullekaan suositellut. kun hän kuuli, että olin tyttäremme raskaudessa sitä käyttänyt, niin hän käski kokeilemaan sitä kuitenkin.
Viikkoa ennen siirtoa suurinpiirtein olen asan aloittanut, ja tytön raskaudessa söin sitä aika loppuun asti. Lähinnä lääkäri sanoi, että reilusti ennen synnytystä se pitää lopettaa juuri tuon verenvuoto asian vuoksi. Jostain juuri luin, että joillakin on ohjeena syödä asaa 13 raskausviikolle asti. Eli näyttää olevan monenlaista käytäntöä.
minä suosittelen keskustelemaan oman lääkärin kanssa kyllä ennen kuin kyseistä lääkitystä hoitojen rinnalla aloittaa.
Terkuin nallukka ja piiperöt rv 8+2
pyydetään välttämään jos toivoo raskautta. Heikentää kuulemma endometriumia. Mullekin sanottiin punktion jälkeen ettei saisi käyttää Buranaa tms. pariin viikkoon (Asperiini luetaan näihin).