Huhtikuisten viikko 10
ja uutta pinoa aloitetaan, enkä osaa noita linkityksiä edellisviikkoon että joku viisaampi-ole hyvä!
Kommentit (54)
Moikka hippuset!
Mie aloittelin nyt maanantaina pitää näitä miun vuosilomia. Ihana kesälomakeli, lunta tulla tuiskuttaa kauheesti. Ja pakkasta on lähemmäks kai kymmentä.
Mie käin maanantaina neuvolassa, kaikki oli oikeestaa ihan ok. Paineet 112/60, pissa puhdas, Hb 128 (noussu vähän) ja paino oli noussu 600 g/vk, eli yhteensä n. 5 kg. Vauva oli RT:ssä ja kuulemma aika alhaalla. Sano terkkari et yritetää saaha pysymää mukana viel 4 viikkoo, sit ei haittais vaikka jo syntyis. En saa liikaa rehkii, enkä kävellä pitkiä matkoja. Miulla on nyt ollu supistuksia parin viikon ajan useempi päivässä. Tajusin et sillo alkuvuodesta miulla olleet " hapen puute kohtaukset" olivatkin noita supistuksia. En vaa tienny sillo mitä ne olivat. Esikoista oottaessa ei ollu harjoitussupistuksia ollenkaan. No nyt köllöttelen täällä sängyssä sitten. No onneks voi tehhä kaikkee normaalii kotihommaa pikku hiljaa.
Kaakonkulmalaisten kokoontumisesta. Miekii voisin ihan hyvin tulla sinne Ruokolahdelle päin tai ihan mihin vaa, kunhan tavattaisii, se ois hienoo.
Sain eilen meikäläisiltä pinniksen (oli heillä varastossa), muutama osa oli puuttunu oisin halunnu päästä jo kasailee ja tekee kaikkee hommaa muutenkii.
Muuten tämmöstä oon miettiny nyt kun tuo Marjukka Karttunen nosti kirjallaan pöydälle aiheen raskaus ajan seksi. Miten teille on sen kaa käyny. Mius ois hienoo olla tuollane himohiiri, mut minuu ei vois seksi jostai systä kiinnostaa. Mie en vaa haluu ja tuntuu et koko alapää on niin turvoksissa ja kipee, että se vie lopunki mielenkiinnon. Esikoisen aikaa seksi elämä jatku ihan normaalina looppuu asti, tuntuu vaa niin pahalta miehen kannalta ku joutuu olee jo nyt selibaatissa. Mut ei se oo pahastunu ku ei haluu satuttaa minuu. Tietää miun tuntemukset ku jutellaa aina aiheesta. Mut mites teillä?
Nyt pitää mennä laittaa miehelle ruokaa, tulee ruokkikselle kotii.
Terkuin Hanna rv 32+1
Juu...minä siis käyn kerran viikossa kontrollissa ja vien pissakokeen joka kerta. Mulla ekassa raskaudessa oli paineet aina rv. 25 lähtien jotain 150-170/95-100 luokkaa. Valkuaista ei virtsassa ollut kun vähän vissiin loppua kohden. Mulla oli tuolloin samanlainen homma kun nytkin, että paineet oli neuvolaan mentäessä ihan karseen korkeet ja sitten vain lepäilin ja laskivat aina melko normaalille tasolle. Tässä raskaudessa paineet nousivat samoihin aikoihin, mutta olin silloin töissä ja melko stressattu. Juttu on vaan se,että taas on paineet aina korkealla neuvolassa ekalla mittauksella. Sitten lepään hetken ja paineet melkein ja usein ihan normaali lukemissa. Mulla näin raskausaikana nousee pulssi tosi herkästi ja ainakun pulssi on korkea niin lukemat kohoaa...luonnolllista tietenkin. Turvotusta mulla on ollut saman verran siitä raskauden puolesta välistä asti. Valkuaista pissassa oli ekan kerran eilen. No eilen ottivat kuiteski sitten just kaikki verikokeet sun muut mitkä osoittavat onko taustalla raskausmyrkytykseen viittaavaa. Ekassa raskaudessa otettiin nuo samoiset kokeet eikä niissä mitään ollut. Toivottavasti ei nytkään!
Kotona mittaan paineita kolme kertaa päivässä ja kohtuu lukemissa pysyvät. Tällä kertaa ei paineet eivät olleet yhtä korkealla kun ekassa raskaudessa vaan jotain 150/90-95 luokkaa. Mulla on suvussa verenpainetautia eli saataapa nämä minun paineet johtua taipuvuudestani. Ennen kun raskaaksi tulin oli mulla välillä paineet korkeella juuri stressaantuessa ja kun töissä oli paljon häslinkiä. Olen siis stressaava luonne:( Sääli, koska se tekee elämästä niin hektistä!
Onneksi neuvolassa kuitenkin pidetään hyvää huolta ja kuten sanottu käyn kerran viikossa. Mulla on vielä hyvä terkka, joka sanoi itse olevansa mielummin liian tarkka, kun hällä väliä ja se on hyvä!
Eilen sain istua siinä käyrässäkin jolla seurattiin vauvan liikhdintää ja sykettä. Erittäin eläväinen ja pirteä vauva ja sykkeen vaihteluvälikin oli hyvä. Kasvanut on ihan normaalisti ja sekin on hyvä merkki!
Vielä kysymys sulle Klematis: Onko nuo verikokeet sitten sellaiset, että niiden perusteella voidaan sulkea pois raskausmyrkytys vai? Tiedätkö?
Hauskaa keskiviikko-päivää kaikille huhtiksille! Terkut ruotsista...aurinko paistaa edelleen! Ja sori kun nostatamme paineitamme Klematiksen kanssa;)
Elisabeth
Tulipa taas käytyä kääntymässä neuvolassa. Pissa puhdas edelleen, paineet luokkaa 120/80, Hb laskenut lukemiin 115 eli nyt pitäisi ottaa kaksi tabua rautaa päivässä, sf-mitta keskikäyrällä ja vauvan sykkeet karvan verran alle 140. Kovasti potki kuunneltaessa ja nyt oli omankin th:n/kätilön mielestä selvä RT ja aika alhaalla jo tuo pää. Kyllähän sen huomaa itsekin, kun hyvin satunnaisesti tulee niitä vihlaisuja tonne nivusiin, kun nuppi sopivasti hermoon painaa. Viimeksi tossa tunti sitten nippasi niin kovin, että piti ihan pysähtyä ja " ravistaa" kallo pois painamasta.
Kyseli, että mietityttääkö synnytys, mutta en mä osaa oikein mitenkään suhtautua koko synnytykseen. Se on vähän sama juttu, että pestään hampaat, kun kerrran on pakko, mutta ei sen suurempia tunteita aiheuta.
Odottelen innolla ensi viikkoa, kun sitten seuraavalla tulee meidän remonttimies ja laitetaan se takkahuone kuntoon! Materiaalihankinnat siis edessä, joten aika ei takuulla tule pitkäksi ekalla mammalomaviikolla ja sitten seuraavalla voi autella rempassa. Ilmeisesti myös äitini tulee siksi viikoksi meille, kun " remppareiska" on äidin puoliso. Menee siinä sitten pääsiäinen samalla. Täytyykin hankkia palvattu lampaanviulu, kun sen on mun ehdoton pääsiäisherkku minttuhyytelön kanssa.
Kurkkukipu vaivaa edelleen ja päätä tuppaa särkemään, kun kaksi yötä on mennyt jostain syystä pyöriessä. Ärsyttää, kun mahan puolesta kyllä voisi nukkua, mutta muuten vaan ei uni tule. Väsymyksen aiheuttamaan jomotukseen kun ei lääkkeetkään auta. No, josko sitä ensi yönä saisi taas nukuttua!
Aurinkoista päivää kaikille,
Winku ja Veera
Huomasinkin sitten viestin lähdön jälkeen että oletkin jo onneksi viikko seurannassa!! Hyvä niin, koska mun tietämykseni mukaan tuo raskausmyrkytys saattaa kehkeytyä äkkiä tosi pahaksi ja oma maksan toiminta häiriintyä vakavasti. Ja eikö se raskausmyrkytys todeta juuri niillä verikokeilla, sillä siinä otetaan kaikki maksa-arvot ja jos koholla niin tukevat diagnoosia paineen nousun + valkuaista-pissassa kanssa..
Sulla on kyllä ollut neuvolassa korkeita lukemia..jos se on sitä jännitys herkkyyttä kuten kirjoitit..Luotan itse eniten noihin kotimittauksiin, levosssa ja rennommin.
Meilläkin suvussa paljon sydän ja -verisuonisairauksia ja th tunteekin perhettäni niin onkin sitten sanonut että sieltä mahtaa juontua tämä munkin taipumus. Kunhan ei jää vielä tässä iässä pysyväksi. Ennen raskautta ollut ihan normaaleja lukemia ja heti synnytettyäni palanneet normaaleiksi enkä ole huomannut just esim. stressi tilanteessa mitään muutosta.
Ja joku kyseli mites tuo seksi odotus aikana..minä säälin miestäni sillä joka ikisessä raskaudessa minusta on tullut sellainen kani, että huhhuuh! Useasti viikossa ja aina minä vonkaamassa..asennot on tosi yksipuolisia kun eihän tällainen murmeli ole kovin ketterä!!! Mutta jotenkin tuntoherkempi odotus aikana...että ilmankos :) Onpahan miestä tyydytetty sitten ennakkooon, kun synntyksen jälkeen ei ole sitten pariin kuukauteen paljoa haluttanut!! Mutta raskaus aikana ollaan ihan viimeiseen asti pysttytty hommaileen, eikä ole tosiaan mitenkään synnytystä edistänyt kun raskaudet menneet yli lasketun ajan.
No nyt uunit lämmittämään ja ulkoilemaan ihanaan pakkasilmaan****
klematis..taas..
Onpas aika pino jo keraantynyt eika viikko ole viela edes puolivalissa. Meille ei oikeastaan kuulu mitaan kummempia, ollaan kayty esikoisen kanssa uimassa ahkeraan kun on kivat ilmat ja muutenkin yritan ottaa kaiken irti tasta ajasta, kun neiti on viela ' ainut' lapsi. Tan aamun olikin kerhossa, joten nyt nukkuu tuolla paikkareita varmaan pitkaan. Yleensa on aika vasynyt kerhopaivien jalkeen, joten sellaset 2-3 tunnin unet on odotettavissa.
Itse paasinkin sitten salille aamutreeneihin, ja ihan hyvin jaksoi sen puoli tuntia polkea kuntopyoraa ja tehda painoja siihen paalle. Sen jalkeen kahvittelin kaverin kanssa, joten ihan kiva rentouttava aamu :)
Kamala tapaus Pahnun tyokaverilla, ja itse huomasin jo silloin esikoisen aikaan etta, huoleton elama loppui siihen ekaan plussa-raskaustestiin. Ensin raskausajan huolet, synnytys, ja sit jatkuva alitajuntainen huoli lapsesta seka siita ettei itselle satu mitaan ettei lapsi jaisi ilman aitia. Ennen tein kaikenlaisia extreme juttuja ja matkustelin rinkkaselassa pitkin maailmaa ilman huolen haivaa, mutta kylla tama aitiys laittaa miettimaan riskeja enemman, vaikken miksikaan hossoksi tunnustaudukaan!
Mut joku jo aiemmin mainitsikin et tosi hyvin on meilla hippusilla asiat, kun kukaan ei ole viela synnyttanyt! Nyt alkaa viikot ollakin kaikilla jo aika turvallisia, joten hyva me!!!
Oikein hyvaa vkl;a
Browniette 34+6 ja neiti sunnuntaina 2v
.. oikein hyvaa viikonjatkoa, tarkoitin. Ei taalla muilla taida olla vkl tulossa kuin mulla :)
B
Multa on osa tuoreimmista kirjoituksista vielä lukematta, mutta katsotaan, mitä päivän parin takaa on jäänyt mieleen.
Niinalla oli ainakin masukki kääntynyt oikein päin. Tosi hieno juttu ja varmasti aikamoinen helpotus. Ja hui, jännät paikat on sulla siellä, jos terkan ennustus toteutuu. Syntyikö Luka muuten ennen la:ta?
Julietin miehellä oli syöpäkontrolli edessä. Toivotaan parasta, että kaikki olisi hyvin. On varmasti vaikeaa olla miettimättä ja stressaamatta.
Pahnunko tutun vauvalle oli käynyt huonosti. Kyllä noi on niin kamalia asioita, ettei osaa kuvitellakaan, kuinka pahalta perheestä tuossa tilanteessa tuntuu.
Joo, tuli tosiaan talvi viimein tänne eteläänkin ja päästiin eilen testaamaan ekaa kertaa esikoisen joululahjaksi saamaa pulkkaa. Eipä tuo kovin hyvin siinä viihtynyt, koko ajan pitäisi vaan syliin päästä. Vaikka leikkipuistoon on vain parisataa metriä, niin enpä kyllä jaksa tän vatsan kanssa koko matkaa ukkelia kantaa, vaikka pikkuinen niin toivoisikin ja itkuhan siitä seuraa :(
Meillä alkaa olla hankinnat tehtynä yhtä isoa poikkeusta lukuunottamatta, nimittäin tuplarattaita. Ensi viikolla ollaan tosin menossa katsomaan miehen kaverilta vapautuvia tuplia ja jos ne vaan osoittautuvat meille sopiviksi, niin sitten pitäisi enää hankkia niihin koppa vauvalle. Mihin merkkeihin te muut tuplarattaat tarvitsevat olette päätyneet?
Eilen oli neuvola ja kaikki oli hyvin. Painoa oli tullut 650g/vko ja yhteensä n. 7,5 kg. RR oli 111/70 ja hemppa hienosti 134. Sf-mitta pysyttelee yläkäyrän tuntumassa, nyt 33,5 cm. Vauva rt I -asennossa ja sykkeet 138-146. Ensi viikolla sitten neuvolalääkärille. Seuraavalla th-käynnillä onkin sitten kasassa jo melkein 38 raskausviikkoa!!!
Sellaista tällä kertaa. Viikon jatkoja!
Ronjaruu rv 34+5
..täällä ollaan kuin unenpöpperössä koko hela pari päivää oltu. Meidän Pojalla on korvatulehdus ja kahteen yöhön ei ole meillä nukuttu siis kuin noin tunnin verran, kun särky äityy pahaksi. Miten ihmeessä tuo viisi vuotias voi jaksaa vetää kuitnekin päivät melko täydellä teholla ilman päikkäreitä ja niitä yöunia. Mie olen ihan sippi. Leukoja revityttää ihan jatkuvasti ja sohvalla meinaa väkisin utlla uni. Onneksi oma äippä kävi eilen ja telmusi tenavan kanssa, että mie sain nukku pari tuntia ja videot on myös oikein hyvä keksintö... saaa äippä huilailla ninjojen lomassa: :)
Meillä oli eilen neuvola ja masussa kaikki kai ok. Meni niin nopeasti liukuhihnatohinalla ohi ettei jäänyt oikein mitään käteen. Onneksi sentään lääkäri kattoi nuo pojan korvat samalla reissulla että saatiin lääkkeet apuun.
Paino noussut koko raskausaikan n. 4 kg, mikä oli tosi hyvä sillä elopainoa löytyy hiukka liikaa omasta takaa. :)
Paineet hiukan koholla edelleen 138/89, mutta ei mulle mitään seurantaa ole ehdoteltu. Minkälaisia paineita teillä elisabeth ja Klemantis on siis ollut???
Sf-mitta 33 ja kohdunsuu pehmeä ja auki sormelle. Mokkula on edlleen rtarjonnassa mutta melko ylhäällä vielä eli ei ola pää kiinnittynyt eikä tenava laskeutunut. Saadaan siis vielä odotella varmaan viikkotolkulla . Toivottavasti sentään tulisi suht ajallaan sillä en millään jaksaisi tuota yliaikaisuutta. Mä olisin jo valmis tästä vatsasta luopumaan vaikka heti!!
On niin vetämätön olo etten paljon ole jaksanut viestejäkään lukea, mutta täytyy aktivoitua ja kerrata teidän kuulumiset. Onnea kuitenkin kaikille kun ollaan jo aika pitkällä ja varsinkin teille kaksosten odottajat onnea kun olette jo kovin pitkälle päässeet. :)
Jo-an rv 36 + 2
Jo-an: Mulla paineet neuvolassa ovat olleet 140-150/90-95 ekalla mittauksella silloin tällöin. Joskus ovat olleet ihan normaaliakin ekalla mittauksella eli jotain 138/85. Ei mulla niin kauheen korkeita usein ole. Viimeksi eka mittaus oli kyllä korkee 170/108, mutta olikin lapset mukana ja kauhee sählinki sinne mentäessä. Lepäsin hetken ja tulos oli 148/88.
Nuo sun paineet on toisaalta vielä niin lievästi koholla... Sitten vaikuttaa tietty muut tekijät eli jos sulla ei ole mitään muita oireita kohonneeseen paineeseen liittyen. Jos es. sulle tulisi turvotusta tai valkuaista virtsaan...niin sitten varmaan olisi eri juttu. Toisaalta mulla alettiin mitaan useammin jo noilla lukemilla, vaikka muita juttuja ei ollutkaan alkuunsa. Voithan sä kysäistä ensi kerralla:) Ainakin ruotsissa nuo kontrollit tulee oireiden mukaan eli lievä paineiden nousu ei välttämättä aiheuta lisätoimenpiteitä.
Yleistä: Seksistä oli jotain puhetta. Meillä on kyllä aika vireetä aina raskausaikoina. Melkenpä vireempää, kun normaalisti;) Tämä asia on tapauskohtainen. Joillain on tosi virkeetä ja toisilla sairaan kuivaa raskauksien aikaan. Vähän tässä punastuu, kun tällaista aihetta käsittelee:)
/Elisabeth
Kerrankin Elisabeth pidentää ahkerasti pinoa:)
Pikaisesti vain tuohon verenpaineasiaan..
Eli mä oon ollu viikko-seurannassa viikolta 30 asti ja mulla paineet ollut " vaan" 140-149/80-89, tosin ekat mittaukset mullakin aina korkeemmat, mut en ees muista niitä. Mut tosiaan mulla on ollut tosi massiivista turvotusta myös...mut pissa puhdas. Että näin helsingissä.. Ja riippuuhan se myös lähtöpaineista eli nousun määrästä eikä pelkistä lukemista. Nyt tosin sain kaks viikkoo neuvolaväliksi, kun viimeksi oli niin superhyvät paineet ja turvotustakin vähemmän. Eli nopeasti siitä viikko-seurannasta myös luovuttiin kun paineet laski.
Huomenna vika neuvolalääkäri! Sillä on myös ultra niin katsoo samalla tarjonnan ja painoarvion. Kivaa!
vanilja 34+6
Varmaan mulla ei oel sen kummemmin siis noihin korkeahkoihin paineisiin reagoitu kun ovat olleet päälle 120/82 koko ajan ja nyt eilen siis nuo korkeimmat. Pissa on aina ollut puhdas eikä turvotusta ele ollut. Kotona kun olen mitannut niin aina kyllä olen saanut alhaisemmat normi tulokset. Iskeeköhän siis joku ressi päälle neuvolan mittauksissa.
Tuosta painoasrviosta muuten. täällä meillä ole ollut mitään puhetta synnytystapa arvoinnista ja eilen oli tuo vimmeinen lääkärikäynti eikä siis ole painoarviota tehty kertaakaan vaikka sf mitta jatkuvasti on ollut ylarajan yläpuolella. Outoa nyt kun tarkemmin ajattelee. Lääkärikin vain vähän mahaa koitteli ja tarkisti että oikein päin on eli nyt vaan odotellaan. Nooh kai siletä sitten on joku normi kokoinen vauva tulossa. Hieman on neuvola ja paikkakuntakohtaista tämä neuvola toiminta. usein ollut mulla juuri tuo liukuhihnafiilis, että eikun puntarille ja paineen mittaukseen ja SEURAAVA!!Äidille kuitenkin aina raskaus on niiin tärkeä juttu että miekein kaipaisin hieman enemmän mielenkiintoa noilta hoitajilta. Hmph!
No nyt toivotaan, että kaikki sujuu lopppuun asti hyvin ja kätilö on sitten synnytyksen aikana samalla aaltopituudella..... Näitäkin on kuulemma moneen junaan täällä PHKS:ssa. Viimeksi kyllä sattui minulle aivan ihana kätilö synnytyksen hoitajaksi. Toivotaan ,että nyt käy yhtä hyvä tuuri.
Voimia kaikille ja palaillaan taasen!
Jo-an
[color=teal] Selkä on sen verran kipee, että laitan vielä nopsaan neuvolakuulumiset ja meen sohvalle miehen viereen...
Eli neuvolassa kävin ja oli vika lääkäri ->
RV 35+3
Pissa: nitriitit plussalla (-> pissanäyte vietävä labraan)
RR 110/80
Paino 60kg (yht. tähän mennessä tullu 6,5kg)
Sf-mitta 29cm
Lapsivettä normaalisti
Syke n.130
Tarjonta: PERÄTILA :O
Kohdunsuu: 3cm + 1 sormelle auki (ei siis muutosta viime kerrasta)
Taysiin lähti lähete ton perätilan takia. Kutsu kääntöyritykseen tulee ens tai sitä seuraavalla viikolla. Lapsivettä on kuulemma sen verran hyvin ja vauva on " sipponen" , ni on hyvät mahkut että kääntyis vielä ite tai saatais käännettyy. Tai jos ei käänny, ni ilmeisesti alatiesynnytys onnistuis silti?! Ainaki lekuri oli sitä mieltä..
No joo.. ei tällä erää muuta.. Selkä huutaa jo hoosiannaa, joten MORO!
Burde, heidi 1v5kk ja viltsu 35+3
Telkkua kattelen, ja nautin tästä hiljaisuudesta. Meillä kun talo hiljenee hetkessä, kun neidot saadaan viim. ysiltä sänkyyn. Isäntäkin lähti yöksi töihin, joten voin nauttia vielä kirjasta ennen unille menoa..
Tulipahan tänään taas imuroitua, vaikka vannoin, et on jo isännän hommaa - alkoi vaan ahdistaa tää siivo aamulla. Sitä sit saa tuta illasta, kun viloo ja vääntää...
Sain tänään viimeisteltyä turvakaukalomakuupussin - tuli ihan hieno, vaikka täysin omasta päästä sen suunnittelinkin ja vielä jämä-kankaista ompelin. Kangas on samaa millä kaukalon edelliselle vauvalle päällystin uudelleen, eli sopii hyvin tuohon kaukaloon :) Uni/puklurättejä meinasin ommella kans, mietin, miten erottelen vauvan ja nykyisen kuopuksen rätit (kuopus pitänyt uni/lohturättiä). Ompelin sit kuopukselle uusia rättejä, joihin toiselle puolelle tuli puuvillakangasta. Neiti ei sitten eilen oikein niitä hyväksynyt, eikä juurikaan tänään kaipaillut. Yöunillekin meni ilman, eli taidettiin niistä päästä eroon. Tutti on vielä, enkä ainakaan ihan heti sitä halua ottaa pois - on lähinnä unikäytössä ja on aika hyvä, kun nukahtaa nyt niin hyvin unille. Vauvankin kanssa on varmaan helpompi, kun ei tarvi unille menon kanssa taistella....
Mites ne E-Karjala-treffit??? kohta alkaa olla masujen kanssa kiire - ensimmäisillä enää hetki aikaa, jos aiotaan nähdä vielä pallomahoina ;))
Nyt herkkukaapille näpistysreissulle ;)
Öitä mammat masuineen!
--Mirpa ja masukki--
- pitkästä aikaa...
Olipa melkoiset viimeiset 3 viikkoa töissä - pitkää päivää ilman yhtään vapaapäivää... mutta tänään alkoi äitiysloma ihan virallisesti!!! Jiihaa!!!
Neuvoloita on nyt parin viikon välein ja tuossa viime perjantaina käydessäni neuvolan täti totesi, että poikittain ollaan... taas... Ilmeisesti kroppani suosii jotenkin tuota poikittaista olotilaa, sillä tuleva isoveli oli ensin pitkään poikittain, kävimme ylimääräisessä ultrassa, jolloin oli tulossa jalat edellä - ja viikko siitä äitiyspolilla todettiin, että pikku-ukko oli kääntynyt itse pää alaspäin - joten katsellaan... Toisaalta tuo ylimääräinen ultra soisi tilaisuuden kurkistaa tuota sukupuolta, kutkuttavaa...
Galluppiin; meillä ei olla kovin aktiivisia tuolla makuuhuoneen puolella - ja nyt olen vielä saanut kovin ärsyttävän raskausajan " sivuvaikutuksen" - on nimittäin ollut melkoista ummetusta välillä... Muistelin lukeneeni, että vaivaan olevien salvojen käytöstä pitää keskustella raskaana ollessa lääkärin kanssa ja kysyin sitten neuvolassa... No, tätipä otti selvää ja totesi, että kaikissa tarjolla olevissa salvoissa on kortisonia, joten kärsiä pitäis - ja totta kai tiedon jälkeen vaivat oireilevat entistä enemmän ja huhtikuun puoleen väliin pitäis kestää... Onko kellään tiedossa mitään helpotuskeinoa? Muuta siis kuin popsia luumuja ja toivoa, että ei tule enempää ummetusta ja vaivat lisäänny... Tämän seurauksena saattaa olla, että miehellä on jonkin mittainen selibaatti tiedossa, tsemppiä vaan...
Tuplarattaista joku kyseli. Meillä kävi niin, että saimme halvalla kaverilta tarpeettomat X Adventuret - ja ovatpa hyvät! Vierekkäin istuttavat ovat, kääntyvät paikallaan 360 astetta ja ovat isorenkaiset eli lykkiminen lumessakin onnistuu ihan hyvin.
Mitähän vielä? Ai niin, viimeksi kerroin täällä, että asuntokaupat kutkuttavat - ja kävikin sitten niin, että ne hiljenivät, mutta ostimme juuri uuden auton! Jotain piti ilmeisesti saada - ja jo viime kierrolla hakusessa oli farkku, jollainen tämä uusi automme nyt on.
Vointeja kaikille! Eipä varmaan kestä enää kauaa, ennen kuin ensimmäiset alkavat siirtyä tuonne synnyttäneiden puolelle... Niin se aika kuluu... =)
nyt mennään jo viikoilla 34+1,nopeesti aika on tosiaan mennyt.matkalla rupesin miettimään että millä tämän pikkuisen sais syntymään kun ei sairaalassa enää estellä syntymää,jos vauva päättä tulla.aikasemmat raskaudet menneet aina yliaikaseksi,joten olisi ihan kiva jos tämä tekisi poikkeuksen.
paino oli vähän tippunut,koska sairastelut ovat vähän vaivanneet.viikonloppuna täytyy mennä käymään taas lääkäriin jos oikean korvan särky ei rupea hellittämään.
kohdunpohjankorkeus 33cm,vaavi on jo vähän tullut alemmas.verenpaineet ok 108/64.vaavin syke 152.
nyt sitten rupean joka viikko käymään neuvolassa,ens kerralla otetaan verikoe,koska aikasemmin minulle on tehty verensiirto.lääkärikäynti vielä edessä muutaman viikon päästä,samalla tarkistetaan lapsiveden määrä,kun edellisessä raskaudessa sitä ei käynnistyksessä ollut ja pieni huoli siitä vaivaa.
mutta mukavaa viikkoa huhtikuisille!
t:äityliini ja lapsukaiset
tänään olikin lyhyt päivä koulussa. meen tosin vielä tossa neljän maissa takas ja palloilen ea:ssa puoleen yöhön... joten kiva vaan kun pääsi jo aikasin, tässä ehtii ottaa päikkärit ja lukea ehkä vähän tulevaan tenttiinkin. :)
äityliini pohdiskeli synnytyksen käynnistämistä jo aikasemmin. kieltämättä houkutteleva ajatus, mutta just juttelin yhen tutun kanssa, jonka molemmat lapset syntyneet aika reilusti ennen laskettua aikaa, ei keskosina siis kuitenkaan. hän sano että on sekin kyllä aika rankkaa, kun täytyy tosi tarkasti pitää huolta riittävän tiheistä syötöistä, kun niin pieni ei jaksa kerralla syödä paljon mitään. toivon kyllä, ettei tämä vauva päätä ihan yhtä kauan viihtyä mahassa, kun isosiskonsa.
Burdellakos oli vauva perätilassa? toivotaan nyt, että kääntyis oikein päin! tai että käännös sitten ainakin onnistuis.
sepäs lähtikin kesken. :)
mitäs muuta täällä on juteltu... hikasta nyt ainakin. yhen kerran joskus yöllä kun heräsin, niin ajattelin että mahtaako vauva nikotella, mutta se onkin ainoo kerta. esikoisella oli aika useinkin. hassua miten tollanenkin juttu on niin yksilökohtaista.
ja jo-anillako oli paineet nousussa? ja jollain muullakin? toivotaan ettette nyt lääkityksiin asti joudu niitten kanssa. mulla ne on toistaseks pysyny kurissa aika hyvin, viime raskaudessa nousu oli aika maltillista. kerran oli ihan loppupuolella vähäsen valkuaista pissassa ja joskus jotain näköhäikkää, mutta ihan tosi vähän. onneks. toivotaan nyt, ettei teillä tilanne pahene.
jeps. taidan nyt mennä sinne päikkäreille, että jaksan sitte valvoa ja touhuta. viikonloppuna saakin sitte rentoutua oikein kunnolla. :) mukavaa loppuviikkoa itse kullekin! t.VadelmaMama, rv 34+2
Ronjaruu kyseli tuplista. Me paadyttiinn Phil&Teds sportteihin sisaristuimella. Meille parhaat, kun ei vie paljon tilaa ja lapset kivasti paallekkain ja on kevyet (tupliksi ainakin). Meidan lahipiirissa on monilla ja ovat tykanneet.
Mutta eipa tassa muuta, sunnuntaina laakari, joten sitten tulen varmaan kirjoittelemaan kuulumisia.
Browniette 35+0
Burde,toivottavasti Viltsu ymmärtäis vielä kääntyä oikein päin! Oliko Heidi minkä kokoinen syntyessään..? Olishan se mukava kun alakautta synnyttää saisit kun olis sulle vissiin aika tärkeää se? :) Pidetään peukkuja!
Me huomenna kotiapäin suunnataan täältä reissusta. Aamupäivällä käytiin " hiihtelemässä" ,eli tyttö hiihti jonkun 200m eikä enempää jaksanut :)
Kun päikkäreiltä herää niin lähdetään kävelemään tonne jonkun matkan päähän,lastentarvikkeeseen (seisomalauta pitäis löytää) ja sinne sisäleikkipuistoon pitää tyttö viedä kun ei meilläpäin olekkaan tollasia hienouksia.. :) ja subissa ajattelin et syömässä käytäis,eipä ole meilläpäin sellastakaan.
Täällä hissiremppa menossa ja KAMALA meteli,just tässä jännään että herääköhän tyttö ennen aikojaan tohon meteliin.. sitten on kyllä kiukkunen koko illan..
Täällä muuten tytön suhtautuminen vauvan tuloon muuttunut aika radikaalisti.. Se kakka-ongelma jatkuu edelleen,eli panttaa kakkaa viimeiseen asti ja alushousuja saa sitten vaihtaa viidet päivässä..
Ei myöskään kovin positiivisesti enää puhu vauvan tulosta,ei kuulemma sitä rakasta ja joku jos kysyy että onko hänelle kohta pikkuveli tulossa niin menee vihaseksi ja sanoo että ei.. olenkin nyt sitten itse ollut kamalasti puhumatta koko aiheesta. Vaikka en tiedä onko sekään hyvä idea,kun vauva nyt kuitenkin syntyy ens kuussa. Pitäis varmaan neuvolasta tms kysellä jotain vinkkiä tähän,ettei mene sitten ihan mahdottomaksi.
Mutta mukavat loppuviikot kaikille!!
Viva ja poitsu rv 32+2
Kyllä minä olen sinun kohtalotoverisi Elisabeth72...verenpaine noussut joka raskaudessa, n. viikolta 30-32 alkaen..
Äitipolin seurannat alkoi viime viikolla ja menen taas ensi viikolla eli nyt 2 viikon välein mutta yleensä viimeinen kuukausi viikon välein ja vielä tiheämmin jos lääkitys aloitetaan ( ekassa raskaudessa sain siis albetol-lääkityksen viikolta 32 alkaen ja ramppasin tosi tiheästi sairaalassa,viimeinen kuukausi viikottain yöpyenkin)..ja eilen oli sitten neuvolakäynti terkkarilla eli viikon välein tavallaan seurataan jo nyt. Kotona lukemat nyt 140-150/ 90-97..ja neuvolassa samaa luokkaa- ollaan testattu th:n kanssa mittareita keskenään ja ovat melko yhteneväiset.
Ä-polilla otettiin viimeksi tosi laajat verikokeet, mutta ei mulla ole koskaan ollut maksa-arvot koholla mikä viittaisi raskausmyrkytykseen, ja aina puhdas pissa. Eli diagnoosina on ollut määrittelemätön raskauden aikainen verenpaineen nousu. Sulla oli kuiten ollut tuota valkuaista pissassa, otettiinko ne maksa-arvot? Jotenkin tuntuu että sun olisi hyvä olla ainakin viikottaisessa seurannassa ( en ole mikään th enkä lääkäri mutta ihan vain ettei kehity äkillistä raskausmyrkytystä)!!!
Ja lepo on tosiaan minulla auttanut ettei nuo paineet ole tuosta onneksi kohonneet enempää..saas nähdä kuinka nyt käy kun lauantaina alkaa virallisesti ä- loma ja pojan viikarit on hoidossa enään 2pvä/viikossa, kun nyt ovat olleet joka päivä päiväkodissa.. Ei ole sullakaan varmaan montaa hetkeä aikaa levätä kun lapsi/lapset kotona ovat! Mutta heti kun mies näkyvissä niin ei muuta kuin omaa aikaa ja edes hetkeksi lepäämään.
Onko sulla ollut päänsärkyä? Näkökentässä valon välkkeitä? Aina kun paineet koholla niin mulla tuntuu päässä huminaa ja kipua (joka ei lähde kipulääkkeillä..) ja valopalloja vilahtelee silmissä. Aamut + aamupäivät ovat pahimmat vaikka kuin hissukseen nousisi sängystä ja käynnistelisi päivää.
Olipa paine-asiaa- Sori vaan muille!!!!
Mutta ihanan aurinkoista päivän jatkoa*******
-klematis- rv 34+1