Kesänuput ma-ke
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12556690&p=1&tmo…
eli tuolta ne aiemmat ;-)
Kommentit (32)
Moi,
Vielä tässä hetken aattelin kirjottaa ja sit nukkumaan!
Viime yö meni taas vaihteeksi heikosti. Tuli herättyä vähän väliä, selkää vaan kolottelee ym.
Mullakin on muuten joskus ollut polvi kipee aamulla (kukahan muukin siitä puhui?) kun nukkuu varmaan jotenkin jalka koukussa ym.
Töistä pääs lähtemään hieman aikasemmin kun meillä oli synnytysvalmennus = sairaalaan tutustumiskäynti tänään! Se oli ihan mielenkiintoinen ja hyvä käynti, 2h kesti. Kätilö ensin kertoili kaikenlaista yleistä, sitten katsottiin videonpätkä ei-lääkkeellisistä kievunlievityksistä ym, sitten diasarja synnytyksestä sekä muista kivunlievityksistä. Tehtiin sitten myös kierros siellä,näki paikkoja ym. Yks synnytyssali oli vain vapaana. Viereisessä huoneessa oli täys toiminta päällä ja ääniä kuului, huutoa ym..
Oli tosi hyvä käynti. Vaikka itse on kuullut muilta ja lukenut ymym, on se silti ihan eri sit nähdä itse livenä ym.
Sit mentiin vielä kylään kummipojalle ja vasta reilu 1h sit tultiin kotia..
82tintti, hae ihmeessä saikkua vaan! Kuulostaa tosi hurjalta sun työvuorot..
Raskausarvista oli juttua myös. Onhan mulla tuolla kyljissä muutama. En uskonutkaan voivani niiltä välttyä..
Hankinnoista. Kaikki periaatteessa on paitsi vaunut. Turvakaukalo ja sitteri saadaan tuolta 8kk kummipojaltamme. Pinnis on ostettu ja mies tekee itse hoitopöydän. Vaatetta pikkuhiljaa.. :)
tuikku-77: mä olin sokerirasituksessa viikko sitten maanantaina. Mulla oli ainakin ehdoton kielto että 12h piti olla syömättä ja juomatta. Se juomattomuus teki mulle tosi tiukkaa sillon aamusta varsinkin mutta hengissä selvittiin ;)
Huomen aamuna mulla lääkärineuvola. Saa myös sokerirasituksen tulokset. Paljonhan neuvolan vaa' an mukaan painoa tullut..saas nähdä..
Hyvää yötä!
a_j + pötkis 26+5
Kiitos Tytteli kun avarsit tuota sterilisaatioasiaa :) Ei se lääkäri sitten tiennyt asiasta mitään, kun sanoi, että homma on helppo tehdä keisarinleikkauksen yhteydessä, muuten joudutaan nukuttamaan :-/...no, eipä tuota voi syyttää kun ei hän ole mikään kirurgi. Sitä paitsi homma meni mapin pläräämiseksi, joten hän ei tosiaankaan tiennyt...
Eipä tuo sitten pahalta tunnu, paitsi sen spinaalin osalta, minulla kun on selkää useasti magneettikuvattu ja sieltä on löydetty paljon mitä ihmeellisimpiä eriskummallisuuksia, kuten laajentuneita hermojuuria, kaksoishermojuuria yms......mietinkin, että mistä sitä sitten tietää, ettei se piikki osu vahingossa väärään kohtaan ja tee arvaamattomia jälkiseuraamuksia?
Joku kyseli, mitä kaikkea vauvahankintoja on tehty...- no ei muuta kuin pakkaus tilattu, mutta eipä meille mitään tarvitakaan kun kaikkea jo on. Tosin tuplarattaat pitää ostaa. Tällä hetkellä käytössäni on Emmaljungan Cerox Combit ja olen tykännyt niistä kyllä ihan valtavasti. Harmi, ettei niihin saa sisaristuinta tmv.
Kropan palautumisesta on kirjoiteltu: Ekasta toivuin tosi hyvin, paitsi palautuminen jäi hieman puolitiehen kun 5½ kk kuluttua synnytyksestä aloin odottamaan toista lastamme.
Toisen jälkeen palautuminen olikin sitten paljon hitaampaa ja jouduin ilmoittautumaan painonvartijoihinkin. Vuodessa sulatin 26 kg ja olin tosi hoikka. Tosin 57kg, minkä verran painoin ennen lapsia, oli ihan saavuttamaton etappi. Enpä 171cm pituisena voi sanoa näyttäneeni pahalta 67 kiloisenakaan.
No, osa kiloista tulivat vuosien saatossa hiipien takaisin ennen kuin aloin odottaa tätä meidän kolmatta, ja muutenkin noin hoikkana pysyminen vaatii ainakin minun kohdallani rautaista luonnetta ja sitähän minulla ei ole...Kolmannen jälkeen toivuin kuitenkin tosi nopeasti. Syynä oli varmaan se, että unohdin välillä syödä ja muutenkin liikuin paljon ja ennen raskautta harrastin Pilatesta. Kroppakin alkoi näyttää ihan hyvältä taas vaihteeksi. Tosin synnytysten välilläkin oli 8v.
Nyt kun neljäs tulee taas nopeampaan tahtiin tähän perään, ja kun ikääkin on kohta 35v, olen henkisesti varautunut pitämään mammavaatteita ylläni koko kesän...on tämä vatsa nyt niin iso jo, että mitä tästä vielä tuleekaan...kasa löysää lihaa kesään mennessä? Joka raskaudessa tuntuu tulevan se 26kg, enkä vieläkään tajua, miten jotkut jopa laihtuvat raskausaikana :-/.
Raskausarvet sain ekaa ja tokaa odottaessani. Niitä tulikin ihan kaikkialle, reisiin, vatsaan, rintoihin....tosi ruman näköisiä :(...Kolmannen kanssa ei enää uusia tullut, eikä vielä näy uusia tässä neljännessäkään...eikä toivottavasti tulekaan. Pahiten näistä raskauksista on kuitenkin kärsineet nuo rinnat ja totta kai imetyksilläkin on omat vaikutuksensa asiaan. Olenkin miettinyt, miten paljon sellaiset rinnat mahtavat muuttua, joiden kuppikoko on jo ennestään suuri, kun omat B-C -kupin rintani ovat nyt raskauksien jälkeen isot ja roikkuvat D-E -kupin versiot. Antaisin mitä vain jos saisin ne kivat pienet tennispallot takaisin :P Tosin ymmärrän kyllä, että kroppa muuttuu kaiken aikaa ja rinnatkin ovat oikeasti rinnat vasta raskauden koettuaan, sitä ennen voidaan kait puhua vain teinirinnoista :)
Jaahas kuopus nukahti syliin. Vien hänet nukkumaan ja menen suihkuun.
Kanelisokeri 26+5
[color=DarkMagenta]Täällä taas istutaan. Mukavalta näyttää päivä, sään suhteen ainakin : )
Paljon on taas juttuja tullut. KIVA KIVA!!! Tässäpä omiani...
HANKINNOISTA: Meillä on hankinnan alla enää hoitopöytä. Etsin sellaista jossa on pyörät, että saan liikuteltua sitä sitten meidän talossa. Kaukalo, sänky, vaunut jne onkin sitten ennestään kun nuo meidän pojat ovat niin pieniä vielä, että eivät ole ¿vanhentuneet¿ ; ) (lue:vuosituhannen alusta) Uuttakin olen tietysti hankkinut, kun en ole voinut vastustaa monenmoista houkutusta: pikkuisia vaatteita, uusi uudinverho, ohuempi unipussi, kun kesävauva tulossa jne.
PALAUTUMISESTA: Lisäilen vielä siihen omaan aikaisempaan juttuuni, että itse tosiaankin olen lähtenyt näihin kaikkiin raskauksiin siitä että vatsanseudulla ei ole mitään ylimääräistä, joten siksikin tuo ¿palautuminen¿ omiin mittoihin on ollut tietoisesti hidasta. Ja mitä tuhon ikään tulee niin ekasta olin ¿jo¿ 30 ja toisesta 32v eli ainakin omalla kohdallani litteävatsa vielä onnistui. Toivottavasti vielä näin ¿vanhanakin¿ eli 34vuotiaana ; )
Nappula: Mitenkäs sinun tilanteesi? Kuulostaa hurjalta nuo kokeet joihin sinut passitettiin? Toivottavasti ei ole mitään vakavaa : /
Maarmeladi: Itse olen huomannut tuon supisteluherkkyyden myös lisääntyneen. Ekasta tuskin tiesin mikä on supistus kuin ihan viime metreillä. Tokasta ilmestyivät viimeisellä kolmanneksella ja nyt supistelee tosi herkästi. Minulla eivät ole kivuliaita, mutta ikävä vaiva kuitenkin. Varsinkin kun kohdunsuulla oli jo jotain muutoksia (tänään selviää onko lisää).
Tytteli-83: kiitos hyvästä sterilisaatio infosta. Itsekin moista olen miettinyt, mutta vielä en mitään päättänyt. Onkohan kellään tietoa mitä sivuvaikutuksia siitä voipi olla (tietysti ei voi tulla raskaaksi, mutta muuta?) Mitenkäs hormoonitoiminta? Täytyykö syödä jotain estrogeenia? Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta en ole terveydenhuoltoalalla enkä vielä suuremmin ko. operaatiosta ottanut selvää : /
(.) minulla on tänään iltapäivällä se lääkärineuvola jossa tarkastavat kohdunsuuntilanteen. 2vkoa sittenhän kohdunsuu oli pehmentynyt ja 1,5cm auki. Kaulaa jäljellä 2cm. Toivottavasti ei ole muutoksia, nimittäin minun on mahdotonta jäädä pakkolepoon. Meillä ei ole KETÄÄN hoitamaan näitä poikia : ( Mutta peukut pystyyn että kaikki OK. Tulen illalla kertomaan.[/color]
[color=DeepPink]art rv 27+1 (?)[/color]
[color=DarkMagenta]kun jäi noista HANKINNOISTA ne TUPLARATTAAT. Eli ne nyt sitten on kyllä jossain välissä ostettava. Ajattelin kylläkin katsoa tuonne kesään kun jos vaikka aluksi vauva menisi kantoliinassa (jotka nekin täällä valmiina: Hugga, BaBu ja Nova). Pojilla minulla oli Brion Twinettet ja olivat kyllä ihan P:t. Ne olivat ainoat jotka mahtuivat meille hissiin joten kärsin niitä sitten vaan sen takia. Nyt aikomuksena on hankkia kunnon vaunut (mielellään heittoaisalla), kun ei tarvitse miettiä tuota hissiasiaa, kunhan mahtuvat metrisistä ovista sisälle : )
RASKAUSARVISTA: Olen onnekseni säästynyt kaikissa raskauksissa. Tosin minulla ei ole painokaan lisääntynyt kun sen 10-12kg/raskaus (mikä ei sinänsä ole mikään syy ettei tulisi). Nyt muuten jänskättää taas että paukkuuko uudet kymmenluvut. Edellisistä olen pysynyt alle 70kg:ssa (lähtö 57kg/171cm). Toivottavasi en ; )[/color]
[color=DeepPink]art rv 27+1 (?)[/color]
Eka mammajooga takana. Hyvältä tuntui ja ohjaaja puhui paljon mielenkiintoista asiaa kropan painopisteen muuttumisesta ja synnytyksestä. Vaikka tavallaan asiat olivat itsestään selviä, näin jälkeenpäin ajatellen, ei niitä osaa itse ajatella. Myös itse harjoitus tuntui kropassa hyvältä.
PALAUTUMISESTA on ollut keskustelua. Mä palauduin esikoisen synnytyksestä tosi hyvin, ilman liikuntaa. 2 viikkoa synnytyksestä pidin vanhoja farkkujani, tosin kyllähän sellainen pieni pelastusrengas oli silloin vielä olemassa. Nopeasti sekin hävisi ja muistan, että 8 kk:tta synnytyksestä olin vyötäröstäni hoikempi kuin ennen synnytystä. Nyt kiinnostaiskin muiden kokemukset, miten käy palautumisen toisen kohdalla? Itse olen aika skeptinen ja ajattelenkin, ettei toisen kohdalla voi palautua noin helposti.
HANKINNOISTA: Me ei juuri hankintoja tehdä. Kaikki on tallessa esikoiselta. Muutaman vaatekappaleen olen ostanut, mutta niitäkään en kauheasti viitsi ostaa. Sitten kun näkee kumpaa sukupuolta vauva on, on shoppailukin hauskempaa. Mä näin netissä sellaisen brion seinään kiinnitettävän ja avattavan hoitopöydän. Tietääkö kukaan sellaisesta? Se on ainoa mikä mua kiinnostais. Tosin olin jo ajatellut pärjätä ilman hoitopöytää ja hoitaa vaipanvaihdot sängyllä.
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Eliador ja vimpula 26+5
Ei se nukutus huono vaihtoehto ole spinaalille. Uni on tosiaan kevyttä ja lyhyt. Esim. päiväkirurgisessa nukutuksesta toipuu kotikuntoiseksi jopa kahdessa tunnissa. Sitä ei tarvitse pelätä. Jos selässä on kerta ongelmia, niin ehkä nukutus onkin parempi vaihtoehto.
Noista hormonaalisista muutoksista on paljon tietoa netissä. Kun laittaa hakusanaksi sterilisaatio + hormonitoiminta, niin tulee paljon lähteitä. Itse en niistä sen enempää tiedä. En ole kuitenkaan koskaan kuullut, että pitäis mitään hormonikorvaushoitoja syödä.
Huh, kun mahaan koskee. Tällä kertaa ihan suolistovaivoja. Käytiin aamupäivällä mäkkärissä, liekö tulee ne ruuat pihalle. Niin, ja jostain kumman syystä oli aamulla tuttua pahoinvointia, joka päättyi sitten oksentamiseen. Rupes vaan hajut kuvottamaan ja oksensin aamupalan kokonaan ulos. Sen jälkeen tuli hyvä olo. Outoa!
Ajattelin lähteä illalla vielä jumppaan. Mies kun on kerrankin illan kotona. Sain kerättyä vähän voimia tuossa sohvalla.
Tytteli-83 rv 27+2
Huhhuh, Tytteli, toivottavasti pahoinvointi ei palaa. Se nyt vielä tästä puuttuisi, että me kaikki alettaisiin voida pahoin loppua kohden ;)
Kiitos kaikille kropan palautumiskommenteista. Ei se oma kroppa nyt ihan niin paljon enää huolestuta kuin alkuraskauden aikana, mutta tokihan sitä olisi kiva näyttää hyvältä synnytyksen jälkeenkin. Onneksi meidän vauvat tulevat kesällä, joten ulkoilun pitäisi ainakin olla mukavaa ja helppoa.
Kysymys hoitopöydästä: jos sellaisen hankkii, kannattaisikohan sen yläpuolelle tai jonnekin sivuille laittaa hyllyjä tai koreja? Vai riittääkö se, että vaippoja ja mömmeröitä sekä vaatteita olisi sen hoitopöydän laatikoissa? Näin kaverillani hyllyn hoitopöydän vieressä ja hän sai sieltä kaikki tarvittavat jutut ilman kumartamisia, ja vauvakin oli koko ajan silmän alla. Meillä kun rakennetaan koko vauvan huone tyhjästä, valinnanvaraa siis on.
Minulla ei ole tainnut olla vielä yhtään liitoskipuja, ainakaan mitään kovia kiputiloja ei ole tullut koettua vielä lantiossa. Mietin, voisikohan se johtua siitä, että olen harrastanut tanssia koko raskauden ajan. Ehkä se liikunta ja venyttely tosiaan auttavat. Mammajoogaan meinaan mennä myös, mutta siihen taitaa olla aikaa vasta huhtikuussa.
Maha on myös täällä jo aika iso, ainakin kaikki ovat alkaneet huomauttaa siitä. Tässä vielä yli kolme kuukautta kasvatellaan, joten ei tää varmaan mikään iso vielä ole ;)
Poltsi
niitä en muistanutkaan tuota palautumista miettiessä, varmaan alitajuisesti halusin unohtaa :D Imetin kauan, 2,5 vuotta, ja sen jälkeen oli kyllä ihan uusi kalusto. Mulla ei kyllä kuppikoko siitä B-C:stä kasvanut, mutta aika veltto pari kyllä jäi. En sitten tiedä, olisiko aika tai jumppa auttanut edes jonkin verran. Puoli vuotta ehti kulua, ennen kuin tuli tämä uusi raskaus, ja nyt on tietty taas rinnat ihan erilaiset, turpeat. Saas nähdä miten käy sitten taas kun imetys loppuu.
Esikoisella on ehkä imetys vielä muistissa, ainakin on suuri rintojen ihailija. " Äiti, sulla on iiiihanat tissit!" Tosin muutenkin on sellainen äidin ihannointivaihe menossa, haluaisi samanlaisia vaatteita, samanlaisen pepun, samanlaisen masun... eilen juuri selitti isälleen, että äidin masussa on veli ja hänen masussaan sisko, piti sitäkin rasvailla. Kiva tietysti kun on ainakin yksi fani mulla, tekee hyvää itsetunnolle :)
Me saatiin hoitopöytä perintönä aikoinaan, ja siihen kuului sellainen pieni hylly kanssa. Ihan kätevä oli säilyttää siellä esim. rasvoja jms. Laatikoissa alkoi käydä tila vähiin jossain vaiheessa.
Meillä on edelleenkin esikoisen vaatteet hoitopöydän laatikoissa + viereisessä kaapissa. Ja hoitopöydän päällys kirjojen ym. tavaroisen peitossa. Pitäisi taikoa jossain vaiheessa jostain lisää tilaa!
Taika
Me ei koettu / koeta sitä tarpeelliseksi. Vessassa on pesukoneen päällä hoitotaso, joka on tosi näppärä. Meil on siinä vieressä kaappi, jossa saa säilytettyä kaikki tarvittavat tavarat. Esikoinen oli ainakin sitä sorttia, joka kakkasi JOKA IKISEEN vaippaan. Eli oli tosi kätevää, että hana oli siinä vieressä. Ehkä pukemisen kannalta tuo hoitopöytä ois kiva, selkään kävi aika kovin kun puki vauvaa aina sängyllä. Ei me sitä kyllä nyt enää toiselle hommata, eikä se mihinkään mahtuisikaan.
Nyt lähdetään saunaan ja sit mulla on (taas) karkkia illaksi.
Tytteli-83
.. unohdin että onhan meillä tietysti tuo pinnasänkykin. Just eilen mietin että pitäis jo kasata se ja katsoa, jos tarvii maalata.
Nyt on sitten lääkärillä käyty ja saikkua sain koko ensi viikon. Ja pomon kanssa sitten sovittiin että jatkossa töitä on vain 2-3 päivää viikossa. Luulisi jaksavan. Nyt vain mietin, ehtiikö tämä pudottaa äitiysrahaa, mistä kohden se 6kk lasketaan, ihan ennen äippäloman alkuako 6kk taaksepäin vai miten? Siinä tapauksessahan se ehtii pudottaa sitä rahaa...
Mulla oli kohdunsuu kunnossa ja napakasti kiinni ja muutenkin kaikki OK, mutta nytpä saa lepäillä ilman stressiä töistä. Hemoglobiini oli laskenut siitä reilusta 140 -> 128 asti, joten kyllä sekin jo varmaan sitä väsymystä aiheuttaa. Eihän se huono ole vieläkään, mutta mulla tosiaan normaalistikin on se aina noin korkea ja esim. äidillä ja siskolla on vielä korkeampi.
Käytiin tänään laavulla makkaranpaistossa jo, ja tuntui se reilun kilometrin kävely suuntaansa pehmeää moottorikelkan jälkeä vähän liian pitkältä mulle... Ehkä pitäis ruveta hieman edes liikkumaan, koirakin meni narussa jo ihan hyvin (vasta vajaan 5kk ikäinen, ollut alta 10krt narussa). Mutta ei vain ole töiden lisäksi ehtinyt eikä jaksanut tähän mennessä ajatellakaan mitään lenkkeilyjä, jospa nyt olis sitten siihenkin aikaa.
Mulla olis alunperin ollut huomenna neuvola mutta sitä siirrettiin huhtikuun alkuun koska nyt tänään kävin. Ja pois lähdettyäni tajusin että en vieläkään saanut niitä Kelan papereita. Yritin soittaa sinne vielä mutta eiköhän kaikki olleet ruokiksella eikä kukaan vastannut. Olis nekin jo kiva pikkuhiljaa saada!
Alcatraz 25+5
Nämä ovat niitä asioita, jotka eivät toisille merkitse mitään ja toisille ovat hyvinkin tärkeä juttu. Itse kuulun niihin, joille hoitopöytä on ihan ehdoton juttu ihan sen ergonomian vuoksi.
En voisi kuvitellakaan vaihtavani vaippaa käppyrässä asennossa sängyn päällä tai missään muussakaan vähänkään vinossa asennossa juuri tuon selkäni kipuilun vuoksi. Voisi olla, etten sen jälkeen pääsisi enää ylös kuin kammella :) Pienen vauvan kanssa tuota nostelua ja muuta mekaanista hommaa on enemmän kuin riittämiin (ette oikeasti uskokaan) ja terveselkäisellekin jatkuva huonojen työasentojen toistaminen on oikeasti rassaavaa, varsinkin kun kaikki hormonit yms. raskauteen liittyvät asiat ovat löystyttäneet ja muutenkin vaikuttaneet niveliin ja lihaksiin.
Suosittelen siis lämpimästi kunnollista hoitopöytää, joko laatikoilla tai hyllyillä. Itselläni on se hyllyllinen versio ja siinä on kätevästi kaikki käden ulottuvilla, eikä tarvitse pelätä selän repsahtamista saati vauvan putoamista kiikkeriltä tarkoitukseen soveltumattomilta tasoilta.
Kanelisokeri
Minä sinnittelin eilisen töissä, vaan eipä se oikein edes oman moraalin kannalta tunnu järkevältä, kun ei pysty mitään tekemään kunnolla vaan vähän sinnepäin ja lintsaillen. Enempihän semmoisesta on haittaa kuin hyötyä, kun kuitenkin tarvetta on kiireisessä paikassa täysipainoiselle työntekijälle ja hommien pitäis sujua ja edetä..
2 päivää hain nyt saikkua ja siellä oli tuuraaja eikä se oma th paikalla ollenkaan. Tällä oli aivan eri asenne kuin sillä millä yleensä käyn, melkein keskeytti valitusvirteni ja vain kehui että ompa hyvä että tulit ja sanoi kun sehän se on se suomalaisten perisynti ettei uskalleta valittaa ja ajatella itseään. Huomenna mulla on sitten ylimääräinen lääkäriaika ja ilmeisesti saikku jatkuu (?) kai, pakkohan sen on jos en töissäkään oikein pysty kunnolla olemaan.
Mahakipu on ollut nyt paljon lievempää kun sain viikonlopun levähtää, mutta selkäkipu ennallaan. Potkuja on tullut tähän asti aina tuonne oikeaan alareunaan, mutta nyt paikka on vähän vaihtunut alemmas/ keskemmäs mahaa ja enemmän vasemmalle. Onkohan siellä jotain kääntymistä sitten tapahtunut, jänskää.
Nukkuminen on yhä heikoilla, tuntuu että patjat on liian pehmeitä, pitäis vaihtaa. Olen jo aamulla parin tunnin valvomisen jälkeen ihan väsynyt ja valmis petiin. Ostin lidlistä sen vartalotyynyn kokeille, jos sen kanssa pystyisi nukkumaan kyljellään.
Meillä oli ne vaunut, vaatteita (varmaankin riittävästi), hoitopöydän lupasin ostaa työkaverilta halvalla ja siinäpä se onkin. Pitäis vielä ostaa sitteri, kaukalo yms... Kellarissa on sitten syöttötuolikin odottelemassa, mutta vielähän sitä ei tarvita.
Alcatraz 25+4