Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet karsastavat kestoilua?

02.03.2008 |

Sori jos yleistän liikaa mutta olen ollut huomaavinani, että miehet eivät välittäisi niin käyttää kestovaippoja. Onko teistä niin?

Oma mieheni kyllä suostuu kestoja laittamaan mutta välillä kuitenkin laittaa keskellä päivääkin kertiksen (yöllä ja reissussa meillä kertikset käytössä).

Kun kysyn syytä niin tulee mitä ihmeellisempiä vastauksia tyyliin: " Koska mä oon mies." , " Kun on se mieluummin tossa pienemmässä vaipassa." (huom. vauva nyt 7kk) tai " No, kellohan on jo niin paljon" (kello 18 eli kuitenkin on vielä ennen nukkumaan menoa vaihdettava vaippa.)

Meillä mies kyllä tykkää, kun kestoillessa säästyy rahaa ja musta ekologisuus on ihan yhtä tärkeä pointti mutta miksi monet miehet ei jaksaisi innostua kestoilusta? Ootteko miettineet?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies varmaan etukäteen epäili koko hommaa, en tarkkaan muista. Oppi kuitenkin harsojen taittelut ym. tosi näppärästi ja oli yhdessä vaiheessa kovasti sitä mieltä että kestot kätevämpi käyttää kuin kertikset. Meillä kestoiltiin täyspäiväisesti pitempiä reissuja lukuunottamatta noin vuoden ikään. Sen jälkeen kotona ollaan kestoiltu (nyt vain yövaippa) ja hoidossa kertikset. Jossain vaiheessa mies kyllä pisti helpommiin kertikset päälle, jos niitä kotona oli.

Meillä ongelmakohtia miehen mielestä oli käytettyjen vaippojen säilytys. Välillä ei toiminut vaan hajuhaittoja tuli.

Toinen pieni ongelma oli varmaan se, ettei tiennyt millaisen vaippayhdistelmän milloinkin laittais. Meillä paljon ite tehtyjä vaippoja, joiden kanssa käytetään lisäimuja.

Loppujen lopuksi vaippailuaika on mennyt hyvin, ja mies on ollut tyytyväinen jätemäärän pienuuteen ja rahojen säästymiseen.

t. SannaNu

Vierailija
2/14 |
03.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän saa oivan tekosyyn olla vaihtamatta vaippaa.

Meillä kestoilu on vasta alussa (minulla on yksi kestovaippa) ja luulen kun sopiva malli löytyy ja saan sitä sopivaa hankituksi riitävän määrän ja muut kierätetyksi eteen päin mieskin vielä joku kaunis päivä vaihtaa reippaasti kestojakin. Meillä kaikki miehet on täysin ukkoja eli siitä mennään missä vähiten tarvii itseään rasittaa. Tämä korostuu kaikissa kotitöissä tai " naisten" hommissa. Mutta kun aikansa kouluttaa niin eiköhän tuosta pienemmästä pian 5v saada mallikelpoinen mies joka suosiollisemmin tekee myös kotitöitä.

nuttu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mieli on muuttunut... Eniten mies kyllä pelkäsi hajuhaittoja. Niitä ei ole juurikaan tullut, eli pistän vaipat aina etikkaveteen, ja taskuvaipoista irrotan imut erikseen likoamaan ja ilmavaan koriin sitten taskut+kuoret. Ja tietysti meilläkin mies sanoi, että hän ei mitään kestovaippoja vaihda (mitäpä moisesta uhkailusta, kun muutenkin vaihtaa vaippoja tosi nihkeesti...). Mutta niin se mieli on muuttunut, kun roskien määrä on tosi paljon pienentynyt sitten esikon ja keskimmäisen lapsen vauva-aikaan verrattuna.

Ostin ison pinon BumGenius -vaippoja, ja niitä on aina hyllyssä kun isä (tai mummo) jää hoitamaan lasta. Niin se isäntäkin vaihtaa niitä, ja jopa putsailee kakkavaippoja :oD Meillä on kertiksiä, mutta olen ne ovelasti piilottanut yläkaapin perälle, että mies ei jaksa niitä sieltä kaivaa. Mutta kaipa se sitten vaikuttaa et on mahdollisuus, kun on se mahdollisuus niitä käyttää, niin ei rutise kestoistakaan! Mies kyllä aina sanoo, että yövaipan täytyy olla ehdottomasti kesto, että ei hänkään muovisissa vaipoissa haluaisi nukkua, vaan mieluummin villapöksyissä ;o)

Aluksi mies oli hanttiin kaikkia kestovaippaostoksia, kai pelkäsi et jos innostus lopahtaa... Mut nyt ei sano koskaan mitään, eli huomaa, että vaipat tulee kyllä käyttöön, ja meidän käyttöön tulleet virheostokset ovat tuotapikaa huuto.netissä.

Mä olen sanomattoman ylpeä, että olen saanut miehen pään käännettyä ;o)

Vierailija
4/14 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies oli yhtä innostunut kestoilusta kuin minäkin. Kerran laitoin kertiksen, että kokeillaan ja tuli heti pylly punaiseksi. Itseasiassa se oli mun mies joka sanoi ettei noita kertiksiä sitten enää yhtään käytetä. Veimme ne sukulaisen vauvalle.

Alussa ei meinannut keksiä millaisen yhdistelmän sisätäyttöön laittaa mutta enhän tiennyt itsekään juuri sen enempää. kokeilemalla selvinnyt.

Meillä minä pesen yleensä vaipat, kun pesen muutenkin meidän pyykkejä.

Vierailija
5/14 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun pienen epäröinnin jälkeen valitsee kyllä aina keston jos on kesto ja kertis vierekkäin... Tärkein pointti taitaa olla se raha :) Aluksi oli käytössä imu+kuoriviritelmiä, mutta itsekin tykästyin enemmän taskuihin, niin niitä käyttää kyllä mieskin (kunhan ovat valmiiksi täytettyjä), ovat ihan yhtä helpot kuin kertiksetkin. Jos meille sielä joskus tulee lisää lapsia, ovat varmasti täyskestoja, tällä toisella on välillä kyllä kertiskin päällä. Tosin aina vaan harvemmin ja harvemmin.

Vierailija
6/14 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. oma mieheni on erittäin pro-kestoilu ja vaihtaa harsot siinä missä minäkin. Laitokselta tullessamme mies oppi nopeammin säätämään kolmiotaitoksen kohdilleen - ihan yhtä aloittelijoita oltiin molemmat. Nyt poika 9kk ja kestoillaan yötkin (reissussa silloin tällöin Liberot, sama säkki marraskuulta käytössä)

Lähipiirissä on pari muutakin kestoilevaa perhettä ja siellä miehet ovat olleet ihan 100% mukana hommassa. Tunnen tosin myös pari perhettä jossa miehen ennakkoluulojen takia kestoilu on jäänyt...

että on niitä miehiä moneen lähtöön, jos on naisiakin

t. Fiikus

Vierailija
7/14 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne syyt miksi näissä perheissä ei kestoilla:

- kestot ovat hankalia

- peseminen on hankalaa ja vie aikaa

- ne haisee

- ei pidä yhtä hyvin eli täytyy vaihtaa useammin

- inhottaa käsitellä kakkaa (aivan kuin sitä kakkapeppua ei pitäisi käsitellä ;-))

kestoilusta on kyllä keskusteltu ja näytetty omat systeemit, mutta ei se pää niin vaan käänny

t. F

Vierailija
8/14 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskoja ovat ;-)

Meillä mies ei karsasta kestoilua. Vaihtaa sujuvasti kestovaippoja, kokoaa eli askartelee niitä hyvin ja pistää pesukoppaan myös. Eli ihan yhtä hyvin kestoja käyttää kuin minäkin vauvalla. Välillä tuntuu, että mies olisi jo valmiimpi yökestoiluun kuin minäkin, meillä myös siis reissun päällä usein kertakäyttöiset ja öisin myös. Yksi vaippapaketti on tänä vuonna ostettu. Sen sijaan imuihin kankaita 60 eurolla ;-)

Vierailija
9/14 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni kysyi, että ' kai meillä sitten käytetään kestovaippoja?' ja minä vastasin, että ' tottakai!' :)

ja kyllä on käytettykin. aina vaan harvemmin on kertis laitettu. tosin, jos ei ole valmiiksi täytettyjä (meillä enimmäkseen taskuja) niin hakee kyllä kertiksen... on niin ulalla imujen kanssa. ja pesutarroja ei osaa laittaa kiinni tai ottaa imuja pois taskusta kun laittaa pyykkikoriin... mutta innostunut ekoilija-isi silti :)

Tiina ja Aapo 9kk

Vierailija
10/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä ei ole noin ollenkaan, vaan kestovaipat olivat itsestään selvät kummallekin. Tosin kaveripiirissä ovat suosittuja, joten eivät olleet uusi juttu.

Vierailija
11/14 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tuli isyysloman jälkeen töistä kotiin ja sanoi työkaverinsa, puolisen vuotta vanhemman pojan isän, markkinoineen hänelle varovaisesti kestoja. Aika äkkiä kävi tietenkin ilmi, että meilläkin jo kestoiltiin ja olivat vanhemmat kollegat kuunnelleet hämmentyneinä, kuinka tuoreet isät keskustelivat asiantuntevasti vaippamateriaaleista ja erilaisista tavoista taitella harso. Sitä kautta meille keksittiin näpsyjä hankkia.

Itse taas päädyin nimenomaa harsoihin, kun työkaveri, myös tuore isä, jo ennen äitiyslomaa eräässä ruokapöytäkeskustelussa tuumasi, ettei se taittelu enää muutaman kymmenen harson jälkeen mitenkään hankalaa ole. Ei siinä voinut ajatella, että jos toi, niin kyllä minäkin.

Vierailija
12/14 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse keksin kestoilun vasta nyt viidennen lapsen odotusaikana, harmittaa etten tajunnut aiemmin (edes tuon neljännen kanssa, silloin niitä oli jo yhdellä mun tuttavalla!). Aluksi vaippakaapissa oli kaikenlaisia vaippoja, joten silloin mies oli vähän ulalla mitä laittaa, ja kun olin rintatulehduksessa kovassa kuumeessa (eikä musta ollut neuvojaksi) laittoi 1,5-viikkoiselle kyllä kertiksiä koko päivän. (Olin ostanut kaksi pientä pakettia vaippoja varalle kun ei tiennyt miten homma lähtee liikkeelle ja missä kunnossa itse on synnytyksen jälkeen.)

Nyt kun vauva jo 6,5kk ei talossa taida edes olla kertiksiä (vai tulikohan Pamperssilta joku mainosvaippa?). Pääasiassa taskuvaippoja käytetään, yleensä täytän taskut pesun jälkeen mutta osaa mieskin niihin sisuksia laittaa jos ei ole valmiina. Välillä vaan huutelee kylppäristä että " minkävärinen laitetaan" , yleensä täytän aina tietyn väriset hieman kevyemmin ja muut reilummin. Isompaa kokoa on yöksi vielä muhkeammilla täytteillä eri hyllyllä, sen mies on jo oppinutkin. Ja muistaa myös vetäistä ne villahousut yöksi taskun päälle, muuten monta kertaa yöllä syövällä saattaa reisistä aamuyöstä falskata kun kyljellään nukkuu.

Ja mies on sitä mieltä että meidän pitäisi perustaa " vaippatehdas" . :) Haluaa kai vastinetta rahoille kun pitihän mun neppipressi saada jotta pääsin tekemään nepillisiä taskuvaippoja (mun mielestä parhaita). Lähes kokonaan vaipat onkin meillä tsi-vaippoja, ja iso pino kankaita odottaa että ehtisin tekemään seuraavaa kokoa tytölle jo.

Vierailija
13/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaihdan itse vaipat, poika nyt vuoden. on kuulemma kertakäyttöiset helpompia.

Vierailija
14/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntee materiaalit ja pesuohjeet yn.

Itseasiassa vähän saanut muitakin " äijiä" innostumaan : )

Oikeastaan oli tosi hellyttävää alkuaikoina kun pyöritteli noita harsoja huolella rullalle harrikaliivit päällä...

Aina valmiina antamaan aikaa,että saan ommella imuja yn. ja mielellään kokeilee uudenlaisia juttuja.

Hyvin huomaa myös jos joku ei hyvin istu ja siirtelee hyllyn takaosaan odottelemaan jos tytön muodot muuttuvat ja sopisi taas myöhemmin.