Kiltti 8v tytö, joka lyö tai potkii sisaruksiaan. Neuvoja kaivataan!
Eli 8 vuotiaamme on sellainen kiltti, hiljainen tyttö. On hyväkäytöksinen, koskaan ei koulukavereitaan satuttaisi tai edes sanoisi pahasti, mutta kotona! Heti kun tulee erimelisyyttä hän lyö tai potkaisee siskoaan tai veljeään.
Tuntuu, että hermot menee samantien, eikä hän osaa/jaksa/pysty käsittelemään niitä, kun satuttamalla. Ja syyt on todella pieniä ja mitättömiä. Ei kestä sisaruksiltaan yhtään edes samaa kohtelua miten itse heitä kohtelee.
Mitä ihmettä tilanteelle voi tehdä? Olemme tietenkin keskustelleet ja lapsi on istunut erillään muista miettimässä tekojaan. Ymmärtää tekevänsä väärin ja katuu aina itkien. Välillä sanoo katuessaan itseään pahaksi. Lupaa yrittää hilitä itsenä, mutta päätösket unohtuvat samantien.
Jotenkin kärsin tilanteesta, kun en saa lasta lopettamaan satutustaan. Muuten niin mukava tyttö, mutta missä on itsehillintä?
Kommentit (8)
Eli yrittäkää miettiä parempia tapoja purkaa aggressiivisuutta. Ketää ei saa pakottaa kiltiksi, seuraa vain tuota sisälle kertyvää vihaa, joka sitten voi purkautua väärällä tavalla.
Mieltä painavista asioista puhuminen on tärkeää, tytöllä on oikeus olla vihainen, pettynyt, surullinen, ja saa näyttää tunteensa, mutta muita loukkaamatta. Eli kuvailee omia tuntemuksiaan ja puhuu niistä, eikä kuvaile muiden ominaisuuksia, jokat ärsyttävät.
Ja lasta ei kyllä pakoteta kiltiksi, hän vaan on aika ujo ja arka. Kovasti kannustetaan ottamaan kontaktia kavereihin ja puhumaan tunteistaan jne.
Kaipaisin niitä vinkkejä hyviin rangaistuksiin. Se, että lapsi kiltteyden takia sitten kotona satuttaa sisaruksiaan ei mielestäni te asiaa yhtään sallitummaksi. Ja häntä on jotenkin rangaistava, mutta mikä on sopivassa mittakaavassa oleva rangaisus? Ja miten hänet saa lopettamaan tämän ärsyttävän käytöksen? -ap
että hän on teille rakas ihan sellaisena kuin on? Ei sen takia että on kiltti jne? Oletko sinä samanlainen? Kiltti ja arka? Onko hänellä jostakin muualta nyt tarjolla vain tällainen naisen ja tytön malli?
On kerrottu myös, että rakastetaan, vaikka hän satuttaakin sisaruksiaan, ei vaan tykätä niistä teoista.
Mä en ymmärrä miksi on niin vaikea vaan hyväksyä, että lapsemme on hiljainen ja arka, se on hänen luonteenpiirteensä. Ei olla opetettu sitä hänelle tai en ole itse samanlainen. -ap
Kerro että lyöminen ja potkiminen on aina väärin toista kohtaan ja että teillä kukaan ei saa toimia niin, edes suutuspäissään. Keksikää mitä saa tehdä kun sututtaa, keksikää miten tyttö voi purkaa kiukkunsa muuten kuin satuttamalla. 8-v on jo niin iso että keksii itse.
Jos ei tepsi lisää siihen jäähy koska lyöminen ja potkiminen on loputtava.
Kerro, että jos lyö tai potkii joutuu jäähylle. ensin 1min sitten 2min ....jne vaikka ikuisuuteen asti jos lyö ja potkii. Luulen että viimeistään 7 minuutin kohdalla alkaa loppua.
-Ja koita järjestää tytölle yhteistä aikaa ilman pienempiä. Käytte vaikka iltakävelyllä tai saunassa kahdestaan. Kysele mitä koulussa on, onko kavereita, kiusataanko luokassa jotain (sekin voi ahdistaa vaikka itse ei olisi osallisena......)
mitään luonteenpiirteitä ole. Vaan opittu toimintamalli.
Eli lyömisen jälkeen lapsi menee aina jäähylle. Ollaan mietitty keinoja miten toimii, kun tekee mieli lyödä. (lähtee huoneesta äkkiä pois) ja kahden keskeistä aikaa yritän järjestää. Siitä esikoinen selvästi nauttiikin. -ap
Ei osaa olla rohkeasti oma itsensä, vaan hakee kiltteydellä hyväksyntää. Viha purkautuu sitten tuolla lailla kuten teillä nyt. Monella aikuisella naisella se purkautuu itseen tai sitten selän takana puukottamiseen ja muuhun hiljaiseen aggressiivisuuteen.