******* ENSIKOT Maaliskuussa *******
Mukaan mukavaan joukkoomme saavat liittyä kaikki halukkaat esikoistaan odottavat!
Ensikot:
Afternoon
Ikä: Kumpikin vuosimallia -73
Yritystä aloitettu kevät-kesä/2005
Hoitoja 2 inssiä - negaa, 1. ivf:n tuoresiirrosta plussa 09/2007
LA: 17.5.2007 paikka SeinäjoenKS
Buumi73
Ikä: kumpikin 33v.
Kotipaikka: Pääkaupunkiseutu
Pillerit jätetty pois 01/06
Tutkimukset: verikokeita, ultria, simppatesti. Oma kierto olematon, sitä tukemaan Terolut. Hoitona ovulaation induktio x 4. Viimeisimmän hoitokerran pistokset jouduttiin keskeyttämään -> " pilalle" mennyt yritys - joka poikikin tuplaplussan!
LA: 06/2008
Dese
Ikä: molemmat vm78
Kotipaikka: pääkaupunkiseutu
Yritys aloitettu: 09/2005
Hoidot: Clomit ja luget. Plussa oli kuitenkin luomuyllätys.
LA: kesäkuun -08 alkupäivät
Hapö
Ikä: molemmat-78
kotipaikka: pääkaupunkiseutu
Yritys aloitettu: 02/06 ¿totisemmin¿ ja hoidot 02/07
Hoidot: yksi inssi 06/07-nega ja ICSI 08/07 toi plussan!
LA: 28.5
Hellikki
Ikä: minä 32, mies 35
Kotipaikka: Pk-seudulla asutaan
Yritys aloitettu: 08/2005
Hoidot: Kaksi inssiä, joista 08/2007 tehty toi plussan
LA: 16.5.2008
Kille75
Kumpikin vuosimallia -75
Yritystä aloitettu syksy/2005
Hoitoja 4 inssiä, 1. ivf:n tuoresiirto nega ja 1. pas plussa 04/2007
LA: 14.12.2007 paikka Hki Nkl
Käärö
minä -83 mies -80
asustellaan pohjois-suomessa
yritystä 06/04
3 kiertoa clomeja kevät -07, simppatesti ok, verikokeet ok, aukiolotutkimus 08/07 ja sen jälkeen plussa 09/07
LA toukokuun alkupuoliskolla
Marge
Ikä: minä -82, mies -81
Kotipaikka: Häme
Yritys aloitettu: 05/06
Hoidot: clomit ja puregon, 09/07 aukiolotutkimus-> luomuplussa!
LA: 13.6.08
Tuutimari
Ikä: minä 31, mies 32
Kotipaikka: Pohjois-Suomi
Yritys aloitettu: 10/2005
Hoidot: Clomit+ Luget, 1. Inssi 8/07 toi plussan!
LA: 15.5.08
Vannis
Ikä: minä 26 ja mies 27
Kotipaikka: pk-seutu
Yritys aloitettu: 03/05
Hoidot: clomeja ja 3 ivf:ää, plussa viimeisestä ivf:stä 05/07
LA: 23.1.2008
Yksis
Ikä: minä 36, mies 38
Kotipaikka: Yhdysvallat
Yritys aloitettu: Ikuisuuksia sitten
Hoidot: Kaksi inssiä (7/2007 ja 8/2007), joista 08/2007 tehty toi plussan
LA: 24.4.2008
Lasketut ajat:
Yksis 04/2008
Afternoon 05/2008
Hapö 05/2008
Hellikki 05/2008
Käärö 05/2008
Tuutimari 05/2008
Dese 06/2008
Marge 06/2008
Buumi 06/2008
Synnyttäneet Ensikot:
Bianco 10/2007 (poika)
Kille75 11/2007 (poika)
Vannis 12/2007 (vauva A, tyttö 1900g vauva B, poika 2100g)
Kommentit (41)
Perjantaina sain ihanan soiton Kys:ltä, raskaana ollaan 2.icsi:n tuoresiirrosta.. 4,5 vuotta siihen menikin. Parin viikon päästä ois se eka ultra, joten ainakin siihen asti roikun täällä.. ;)
Olotila on ihmeellinen, välillä ei meinaa uskoa todeksi, mutta kun öklö olo iskee tai kun lugeja tunkee lisää niin siinä vaiheessa sen kai tajuaa, muttei kuitenkaan, uskon että ymmärrätte.. :)
Esittely alla, tajusin hauskan jutun, aloitettiin yritys 08/03 ja plussa tuli 03/08, lieko jotain mystistä?
Lisää kuulumisia kunhan pääsen lukemaan teidän jutut rauhassa.
tatjuska rv 4+4
tatjuska79
ikä: molemmat -79
asustellaan savon mualla
taustaa: yritetty 08/03 lähtien, ekan kerran tk-lääkäriin 01/06, julkiselle 03/06
Plussa 3/2008, toisesta ICSI-hoidosta!
Omien laskujen mukaan la ois marraskuun puolen välin huitteilla..
Jessikselle tuplista ja Tatjuskalle plussasta =) Hienooo!!
t. Afternoon
Vihdoin taas täällä¿On ollutkin ohjelmaa ja viikot vierähtää sellaista vauhtia (huom! aina sama juttu ;D) että ei tosikaan! Pitäisiköhän tässä hiukan ryhdistäytyä? ;)
Mutta on ollut tosin ihan kivaa ohjelmaa; tyttöjen viikonloppua ja sitten oltiin myös miehen kanssa hiukan kylpylöitsemässä! Oli kyllä ihanaa olla kahdestaan reissussa, saa nähdä milloin seuraavaksi olemme kahden lomailemassa!
Täällä on tapahtunut vaikka mitä¿Ihania uutisia oli =) Onnitteluja siis vielä;
Jessicalle valtaisan isot onnittelut tuplista! Uskomatonta¿Ei taida vielä oikein ymmärtää itsekkään? Noh, kun pampulat siellä alkaa muksauttelemaan, niin eiköhän sitten viimeistään =) Ihanaa odotusta!
Myös Brookella oli ihania ultrakuulumisia¿Ihanaa masunkasvatusaikaa ja nautinnollisia hetkiä ;)
Naksulle haleja! Täytyy myöntää, että vaklailen hiukan teidän lokakuisten pinoa ja ihan sydän sykkyrällä luin viestiäsi! Jospa teidän koettelemukset olisi nyt tässä¿Onneksi säikähdyksellä selvisitte ja Pulla kasvaa ja pitää tiukasti kiinni!
Tatjuskallekin vielä tervetuloa! Ihanaa saada uusia mukaan! Teitä onkin jo kaipailtu ;)
Yksiksellä viedään viimeisiä työpäiviä¿Miltäs tuntuu? Täällä myös nyt jo hiukan haikea fiilis, vaikka vielä useita viikkoja töitä, kun ei ole tosiaan paikkaa johon palata äitiysloman tai hoitovapaan jälkeen. Mutta eikö ole toisaalta ihana odottaa jotain ihmeellistä ja ihanaa, josta ei ole vielä tietoakaan¿=) Olikos kivat kutsut?
Aftis, sielläkin viedään jo aikas viimeisiä työpäiviä¿Hei, puhuit vyöhyketerapiasta. Kävin aika tiheään tahtiin ennen raskautta ¿terapiassa¿ (niin kuin mies tokaisi töykaverilleen). Nyt olen miettinyt, että aloittelisinko käynnit uudelleen, näin synnytystä silmällä pitäen, kun terapeutti sanoi, että voidaan loppuvaiheessa jatkaa. Oletko jatkanut käyntejä tiheään ja onko hoidot tehty ajatellen synnytystä ja kivunlievitystä tms?
Hapö, kiva kuulla ettei sokerirasituskokeessa ollut mitään yllättävää! Mitä muuta kuuluu?
Helli, olitkin saanut pakkauksen supernopeaa¿Mä jo hiukan malttamattoman olen katsellut kelan sivuilta oman hakemuksen etenemistä, mutta onneksi eilen sieltä soitettiin. Olin unohtanut yhden rastin ja sanoi, että päätös tulee kotiin loppuviikosta! Ihanaa, kohta täällä myös hypistellään pakkausta ;)
Dese, mietit niitä pyykkäysjuttuja. Ajattelin kyllä kaikki vaatteet pestä valmiiksi. Ehkä ne jätän välistä, jotka ystävä antoi, kun heidän neiti kasvoi niistä ulos. Oli kuulemma ne juuri pessyt. Tosin niitä muita vaatteita ei edes oikein ole. Meidän hankinnat nimittäin tyssäsi niihin vaunuihin ja sitteriin, joka saatiin tutulta. Ajattelin nyt odottaa pakkauksen saapumisen ja sitten kädet syyhyääkin päästä ostoksille¿Vielä paljon siis hankittavaa =) Kuinkas arvot?
Bianco, Kille ja Vannis, ihanaa kun käytte kertoilemassa kuulumisia¿Tulkaahan kun nupuiltanne kerkiätte. Vauvajuttuja lukee jo ihan eri tavalla, kun viikot viuhahtavat uskomatonta vauhtia ja h-hetki on aina vain lähempänä!
Kestoilustakin oli jotain juttua; meillä jotain on puhuttu näin alustavasti. Miehellä ei tosin ole ollut isoa mielipidettä. Mä järkeilin sen niin, niin kuin moni, että jos aloittelisi kertseillä ja sitten ainakin kokeilisi ja käyttäisi muutamia kestoja. Niin kuin joku sanoi, että ei se ole aivan ehdoton linja, yhdelläkin kestovaipalla päivässä säästää luontoa paljon¿
ON; Täällä vointi on ollut aikas hyvä. Aarre on alkanut jumppaamaan enemmän ja tuntuu, että potkut on voimistuneet entisestään. Hikkakin taisi yhtenä aamuna raukkaa vaivata, musta se oli kyllä aikas ihanaa pongata;)
Neuvola oli viikko sitten; kaikki arvot oli ok, pissa puhdas ja sf24 (edellisellä kerralla 19). Painoa oli tullut 8kg eli ihan maltillisesti tädin mukaan, itsellä kyllä hiukan valaanpoikas-olo! Hiukan alaselkä on tuottanut ongelmia, kun on kipeytynyt kunnolla. Nyt jumpalla ja lenkkeillyllä olen yrittänyt pitää kivun loitolla, vähän vaihtuvalla menestyksellä. Oon yrittänyt välttää särkylääkkeitä, toivottavasti ei kauheasti tarvitsisi niitä nappailla. Masun kasvun myötä myös närästys on tullut kuvioihin¿Onko muilla? Mitä vinkiksi?
Noh, näillä mennään ja ainahan saa sairaslomaa, jos ei töissä jaksa. Olen yrittänytkin muistuttaa itseä, ettei tarvi vaatia niin paljon. Pitää muistaa levätä ja ottaa rennosti. Aarrehan menee kaiken edelle =)
Nauttikaa ja voikaa hyvin!
-marge ja Aarre rv27+4-
Pikainen moikkaus ennen kuin suuntaan kohti pääsiäislomaa. Olemme lähdössä kaveri porukalla laskettelemaan tai muut laskee ja minä rentoudun muuten. Matkaa kun varailtiin niin ei ollut tietoakaan masuasukista=).
Tatjuska: Suuren suuret onnittelut plussasta ja tarratöppösiä matkaan. Tervetuloa tänne puolelle jutustelemaan, kyllä teitä on kaivattukin =)
Jessikselle tupla onnittelut =)
Yksis: Siellä se h-hetki vaan lähestyy, jännittääkö? Minä taidan jännätä sinunkin puolesta ; ). Papu prinsessan on hyvä tulla kun kaikki on valmiiksi laitettuna. Vietähän mukavat vauvakutsut!
dese: Ihan ylläri tuo sokeri testi minullekin tuli. Täällä (opiskelupaikkakunnallani) katsotaan siis sekä ikä että lähtöpaino, jonka mukaan automaattisesti voi joutua testiin. Terkka selitti minulle että täällä tutkitaan siksi niin tarkasti koska kokkos tyypin diabeettestä on esiintynyt tällä alueella niin paljon. En sitten tiedä mikä on paljon?! Kotona (pääkaupunkisuudella) ei tutkita kuin riskiryhmä. Tietysti onhan täällä odottajiakin vähemmän kun pääkaupunkiseudulle, joka varmaan myös vaikuttaa.
Pidän täällä peukkuja että maksa arvoissa kaikki on kohdallaan. Niin ja mahanahka on toistaiseksi kunnossa¿
Aftis: Sielläkin alkaa työt lähestyä loppua! Minä kävin viimeviikon pe kasvohoidossa ja pystyin makaamaan ihan hyvin, viikkoja minulla tosi on vähemmän kuin sinulla. Hoitaja heti kysyikin että pystynkö vielä olemaan selällään ja sanoi että nostetaan pystympään heti kun siltä tuntuu. Huomenna olisi hammaslääkäri, saa nähdä miten siellä käy. Jalkahoito kuulostaa kyllä ihanalta vaihtoehdolta.
Meillä on vielä hankkimatta aika paljonkin tavaraa lähinnä kaikkea pientä. Vaunut, turvakaukalo, hoitotaso, pinnis, muutama tutti ja tuttipullo on sekä aika paljon vaatteita. Kävin tekemässä lähinnä vaatelöytöjä lastenvaatekirppiksillä. Sain ihan uusiakin tosi halvalla ja Baby Björnin rintarepun 5e:lla. Rintapumpun ja imetystyynyn sain kaverilta lainaan, lisäksi muutaman kaverin luona pitäisi vielä käydä tutkimassa mitä olisi tarjolla. Niin ja äitiyspakkaus tuli toissaviikolla. Nyt pitäisi järjestellä tavarat paikalleen niin tietäisi mitä vielä puuttuu. Sitterin hankkimista olen miettinyt.
Vannis: Siellä pikkuiset jo hymyilee =) Kiva taas kuulla teidän kuulumisia.
Marge: Kiva lukea mukavista neuvolauutisista. Harmi että närästys vaivaa. Minulla se oli vaivana kun aluksi voin pahoin ja silloin siihen ei auttanut mikään. Neuvolasta ja apteekista neuvoivat rennietä ottamaan mutta minusta ne ovat aivan kammon makuisia kaikki. Yksi ystävä neuvoi lasilliseen vettä sekoittamaan ruokasoodaa n. teelusikallisen ja juomaan seoksen. Ei mitään herkkua mutta auttoi ainakin lievään närästykseen.
Omaan masuun ei kuulu kummempia vointi on ollut hyvä. Koulussa istuminen puuduttaa selän mutta ensiviikko enää! Ensiviikolla olisi myös neuvola pitkästä aikaan. Helmi myllää masussa niin että vatsanahka ja napa huutavat apua =).
Vilkutusta sekä mukavaa pääsiäistä kaikille!
-hapö- rv 29+6 huomenna menisi kolmekymppiä rikki!!
Enää yksi päivä töitä... huomenna viimeinen työpäivä ja iltapäivällä sitten jo kahvitellaan työpaikalla :) Ihan hyvältä tuntuu... yksi ajanjakso päättyy ja uusi alkaa, jo oli aikakin.
Naapurin nuorimies sitten syntyi varhain lauantaiaamuna ja me ollaan täältä vakoiltu miten siellä pärjäillään... Kaikki oli mennyt hyvin ja liki nelikiloinen poika syntyi suhteellisen nopeastikin... sairaalaan lähtivät kolmen jälkeen iltapäivällä ja poika syntyi yhdeltä yöllä.
Sunnuntaina juhlittiin naisten kesken meidän vauvaa ja kyllä oli ihanaa... niin monta kertaa olen muiden Showereista tullut itkien kotiin kun on ottanut niin koville. Paketteja tuli vino pino, mutta mukavinta oli olla yhdessä ystävien kanssa, nauttia aurinkoisen sunnuntaiaamun brunssista ja leikkiä leikkejä :)
Jessikselle megaonnittelut tuplapotista! Taisit sitä jo itsekin uumoilla, jos muistan oikein...
Tatjuskalle tervetuloa mukaan joukkoon ja onnittelut plussasta vielä kertaalleen! Paljon vauvaliimaa ja tarrasukkia ja enkeleitä mukaan myös teidän matkallenne. Kiitos myös listapäivityksestä, lisään sut huhtikuun listaan :)
Koskas Naksu ja Brooke uskaltautuvat tänne pysyvämmin? Onneksi selvisit Naksu säikähdyksellä siitä vuodosta, kuulosti kyllä tosi hurjalta, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin...
Dese, juu aika rientää hassua että meillä on enää alle kuukausi h-hetkeen... Mulla käy muuten myös välillä niin, että aamusella herätessä on pakko kokeilla vieläkö masu on tallella... huolimatta siitä, että yöllä herään kyllä jokainen kerta kun kylkeä pitää ähisten kääntää.
Desen kysymykseen vaatteiden pesusta ¿ kyllä minä kaiken pesin... vaatteet, peitot, huovat, pyyhkeet... pesin myös kaikki isommat vaatteet, kun ajattelin että se käy varmasti helpommin tässä vaiheessa ja onpahan sitten tehty. Päivä siinä vierähti pyykätessä ja nyt pitäisi sitten vielä saada pestyä nuo kaikki ihanan vauvasuihkusta tulleet nutut, myssyt jne. Minä pesin kaiken ajoissa, kun ei meikäläisen miehestä ole pyykille... eihän se raukka edes erota pesukonetta ja kuivausrumpua toisistaan ;) ...niin ja vielä tästä raskausajan aivotoiminnasta... et ole ainoa jolla on vaikeuksia... viime viikolla kulutin liiman etsimiseen hyvän aikaa kunnes työtoverini ystävällisesti talutti mut sinne tarvikekaapille ja antoi kaksi putkiloa kun en niitä millään sieltä itse löytänyt.
Aftis, täällä monet ns. paremmat liikkeet pitävät imetysliivit kokonaan piilossa ja niitä sitten haetaan takahuoneesta pyydettäessä... eihän niitä rumiluksia kukaan halua esiin ripustaa ;) Ei kai vauva laitoksella muuta tarvitse kuin vaatteet (ja vaipan) kotiinlähtöä varten. Itse ajattelin pakata parikin vaatekertaa, kun kevätsää on täälläkin arvaamaton ja ulkona voi olla mitä vaan +8 ja +25 väliltä... niin ja turvakaukalo pitää tietty olla mukana kotiin lähdettäessä. Vähän sairaalasta riippuen toiset haluaa kai mukaan myös tutin, jos sitä itse haluaa käyttää ja sairaalasta ei sellaista saa...
...ja Aftiksen kysymykseen vauvan tarvikkeista... meillä on varmasti paljon kaikkea mitä ei edes tarvitse, mutta viimeisimpänä tilasin eilen tuttia varten niitä klipsejä, jotta pysyvät tallessa eivätkä pääse putoamaan (en jaksa uskoa, että pärjättäisiin ilman tuttia). Ihan perustarvikkeitna meillä on lakanoita, harsovaippoja, pieniä froteepyyhkeitä, suojalakanoita, vauvan pään alle laitettavia lakanan suojia, unipusseja, kapaloita, bodeja, paitoja, puolipotkareita, sukkia, myssyjä, pari pitkähihaista, muutama huopa, kuumemittari, peppurasvaa, kylpyvaahtoa, hoitoöljyä, hiusharja, kynsisakset, semmoinen ¿räkäimuri¿, kylpypyyhkeitä, vaippoja, peppupyyhkeitä, kertakäyttöisiä hoitoalustoja tien päälle... ja tietty äidille rintapumppu, liivinsuojia, maidonkerääjiä ja lanoliini voidetta kipeille nänneille... Olihan tuossa listaa ja tavaraa on vielä paljon enemmän ja varmasti jotain tästä unohtuikin...
Margen lomailut kuulosti ihanalta... hyvä, että neuvolassakin oli kaikki hyvin :) Teillä on vielä ihanat shoppailut edessä, kun täällä taas on kaikki valmiina. Närästykseen en kauheasti osaa apuja tarjoilla, kun mulla on kroonisen gastriitin takia ollut lääkitys koko raskauden ajan ja se on ainakin toistaiseksi pitänyt homman kurissa... ainakin ehkä kannattaa välttää syömistä juuri ennen nukkumaan menoa ja kohottaa sängyn pääpuolta jos närästys häiritsee öisin.
Hapölle hauskaa pääsiäisreissua... ja onnittelut kolmenkympin paukkumisesta!
Vannikselle vilkutuksia... teidän vaavit ne vaan kasvaa ja komistuu... 3kk jo!
Huiskutuksia myös muille ja Buumia ja Tuutia täällä taas huhuilen...
ON: Terveisiä taas lääkäristä... kaikki hyvin, paino ei ole kahdessa viikossa noussut ollenkaan, pissa puhdas ja verenpaine 98/70. Vauva on ¿oikeinpäin¿ ja lääkärin mielestä tuskin enää mahtuu kääntymään... Lääkäri hämmästeli, että miten mä voin vielä olla niin ketterä... kai siitä joogaamisesta on jotakin iloa :) Rannetuen olen ottanut käyttöön, kun vasen ranne vaan sitkeästi oireilee ja sillä särky pysyy hyvin kurissa. Kolmisenkymmentä päivää h-hetkeen... jännää.
T.Yksis ja papuprinsessa rv34+5
ajattelin uskaltautua tänne pysyvämmin vasta sitten kun on käyty se np-ultra eli parin viikon päästä. Siihen asti vielä matalalla profiililla liikkeellä!
Vilkutukset kaikille!
Brooke 8+6
Kiva huomata, että täältä käydään vakoilemassa meidän kuulumisia! Ja kiitos hirmuisesti kaikille tsemppaamisesta ja myötäelämisestä!!! Niitä kyllä tarvitaan, varsinkin kun noin säikyteltiin!
Yksis kaipailit tänne pysyvämminkin, kiitti!! :D Musta tuntuu että lykkään sitä vaan koko ajan, pelkoko sen saa aikaan vai mikä... Mutta jos tässä nyt vielä muutama viikko menisi hyvin niin enköhän sitten jo uskaltaisi hieman löysätä ja aloittaa taas aktiivienskailun! ;) Täytyy myöntää, että tässä pinossa on " enemmän tekemistä" , tarkoitan että on kova seuraaminen kun kaikki on niin eri vaiheissa...*punastelee nolona* Mutta mikäli raskaus etenee hyvin niin varmasti tänne tulen!!!!!
Huiskutuksia kaikille!!!
Naksu 9+0
Tervehdys kaikille ystäväiseni! Olipas ihana herätä auringonpaisteeseen ja lintujen lauluun... vaikka kello ei taaskaan ollut kuin hädin tuskin 7. :D
Jessica: Tuplaonnittelut tuplauutisesta! Onpas aivan ihana juttu, että enskoihinkin tulee taas tuplaihanuuksia. Tsemppiä ja onnenhalaus! Uskon kyllä, että uutinen sai elämän ihan sekaisin. Joko mies on toipunut?
Afternoon: Vitsi tätä ajan kulumista. Säkin jäät jo kahden viikon päästä lomalle. Täältä löytyy toinen, joka pähkäilee kovasti vauvan tarvikkeita. Mistä ihmeestä tällainen untuvikko voi tietää, mitä sellainen mini-ihminen tarvitsee? Onneksi Yksis oli laittanut listaa...
Tatjuska: Tervetuloa sydämellisesti tähän enskaporukkaan ja suuren suuret onnittelut plussasta. Ihanaa saada lisää alkupään odottelijoita pinoamme piristämään. Ja kuten Marge kirjoittikin, kyllä teitä enskakavereita on tänne jo pitkään toivottu.
Marge-" valaanpoikaselle" tervehdys! Tuon nimityksen voisin kyllä liittää omaankin nimeeni... Kiva kuulla, että neuvolassa kaikki oli ok. Tsemppiä selkäkipujen kanssa. Taitaa olla aikas yleinen vaiva. Itsekin olen pariin kertaan joutunut nappaamaan Panadolia naamaan, kun mikään asento ei enää tunnu hyvältä. Varsinkin pitkään istuminen saa selän kipeytymään. Iltaisin olen lämmitellyt lämpöpussia ja pitänyt sitä kipeän kohdan päällä ja se tuntuu kyllä auttavan. Ja nukkuminenhan auttaa aina. Närästykseen en osaa ottaa kantaa, kun en oikeastaan edes tiedä millaista se on. Ilmeisesti mua ei siis ole vielä toistaiseksi närästänyt, sitä ei kuulemma voi olla huomaamatta. Mutta etukäteisvinkkejä otetaan kyllä vastaan täälläkin. Tuskin siltäkään vaivalta voi kokonaan välttyä.
Hapö on häippässyt lomailemaan, varmasti ihana pääsiäinen luvassa. Lepää ja rentoudu oikein urakalla, niin jaksat sitten vielä viimeisen viikon koulussa. Oletko tehnyt jo päätöksen sitterin suhteen? Pohdin itse samaa enkä oikein osaa sanoa juuta tai jaata. Kaipa sitä kaukaloakin voi sitterinä käyttää (vai olenko täysin hakoteillä?) mutta ehkä sisätiloissa sellainen kevyempi sitteri voisi olla kätevämpi. Onko mielipiteitä suuntaan tai toiseen?
Yksis on aloittanut loman, jippii! Oliko haikea lähteä töistä viimeisenä päivänä? Iso kiitos siitä tarvikelistasta, jonka olit kirjoittanut. Sitä lukiessa huomasin, että paljon on asioita, joita en ole vielä edes " ehtinyt" ajatella. Mutta vielähän sitä kerkiää. Ihanaa, että joukossa on myös joku ketterä odottaja ;D. (kateellisena täällä kirjoittelen.... nimim. toinen valaanpoikanen)
Brooke ja Naksu: Myönnän, että myös minä käyn vaklaamassa kuulumisianne... ja tietysti odottelen teitä myös tänne. Mutta kaikki aikanaan.
Brookelle pieni lohdutuksen sana oireettomuuteen. Itse voin hyvin koko alkuajan ja oikeastaan edelleenkin. Koko ajan mietin ja pähkäilin, että eihän tämä ole ollenkaan sellaista kuin mitä kaikki muut ovat kertoneet. Kuvittelin ensimmäisten kuukausien olevan pelkkää oksentamista ja huonoa oloa. Ja kaikesta tästä tietysti pienessä mielessäni kehittelin jos jonkinlaista ongelmaa. Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin ja vauva on kasvanut normaalisti. Toivon kovasti, että uskallat nauttia olostasi ja oireettomuudestasi. Onhan elämä huomattavasti mukavampaa pytyn ulkopuolella. :D
Naksullekin vielä tsemppihalaus. Kyllä se teidän koettelemus taas säikäytti. Onneksi kaikki on hyvin!
Vannikselle ja pienokaisille oikein mukavaa pääsiäistä! Kiva, että piipahdit.
(.): Tällä viikolla on taas labrassa juostu ja pelätty pahinta. Sain silloin maanantaina maksakokeiden tulokset ja niissä se sappiarvo oli kohonnut yli rajojen. No, terkka marssitti mut uudelleen piikitettäväksi ja eilen lääkäri sitten soitteli takaisin. Nyt sappiarvo oli taas laskenut normaalien raja-arvojen väliin. Ihmeellistä sahaamista siis! Lääkäri oli sitä mieltä, että ellei kutinoita ilmaannu, ei maksa-arvoja tarvitse enää kontrolloida. Vasta synnytyksen jälkeen katsotaan, ovatko kaikki arvot palautuneet normaaleiksi. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Muuten neuvolassa kaikki oli ok. Painoa on tullut maltillisesti, terkkarin sanoja lainatakseni. Tietysti se painonnousu on luonnollista eikä sitä pidä liikaa kontrolloida, mutta kyllähän se jollain tavalla koville ottaa, kun ikinä vaaka ei ole tällaisia lukemia näyttänyt. No joo, enhän toki ole raskaanakaan ollut aikaisemmin... Äippäpakkaus tuli tällä viikolla ja se odottelee tuolla nurkassa purkamista ja vaatteet pesemistä. Saas nähdä, koska senkin ehtii tekemään. Ai niin, laskin omat työviikot. Ei niitä ole jäljellä kuin viisi. Mitenkähän selviän siitä viimesestä päivästä? Ei varmasti tule itkusta loppua. Ja sitten saan oppilaat järkytyksen partaalle sillä vollottamisella. Ihana päivä tulossa!
Hyvää pääsiäistä kaikille! Levätkää ja nauttikaa olostanne!
Lähden tänään äidin lihapatojen ääreen pariksi päiväksi. Tekee hyvää päästä hemmoteltavaksi. Niin, ja samalla reissulla pitäisi hakea anopin Onnille ostamat tavarat. Niitä ei kuulemma ole ihan vähää... Kun on aina ihan " pakko" ostaa, kun mm. paidat, housut, toppatakit (!!!) ja tennarit (!!!) ovat niin suloisia. Onhan se kiva, että muutkin ovat innoissaan...
~dese (toinen valaanpoikanen) ja Onni (se vilkas jalkapalloilija) rv30
Tervehdys näin pääsiäisen jälkeen! Kiirusta ei ole ollut, mutta ei ole jaksanut paljon kirjoitellakaan....Jospa nyt ryhdistäytyisi.
marge ¿ olen käynyt nyt raskausaikana vyöhyketerapiassa vain silloin tällöin. Ennen kävin n. kerran kuukaudessa säännöllisesti, mutta nyt tosiaan ehkä n. 4 kertaa koko raskauden aikana. Kävin siellä silloin ennen lääkkeellisiä hoitoja pitkään sekä hormonien kuntoon saamiseksi että stressinlievitykseen + flunssan estoon. Nyt olen osannut vähentää stressiä jo itsekin (masu vaatii) ja aina kun on ollut flunssa-aalto pahimmillaan niin olen käynyt sitten hakemassa vähän ¿lisävoimaa¿. Varsinaisesti synnytystä ajatellen en ole vyöhyketerapiassa käynyt. Hoitaja tosin sanoi, että tulla hakemaan sitten ennen synnytystä jotain homeopaattista ainetta, jonka avulla paranee nopeammin ¿ varsinkin jos on leikkaushaava. Toivon, että siitä rentoutumisesta kuitenkin jotain hyötyä olisi synnytyksessäkin =)
Valaanpoika-olo on täälläkin. Paino on tullut n. 10 kg siitä lähtien kun aloitin piikitykset eli varsinaisesti raskausaikana n. 7kg. Saapa nähdä kauanko menee että se kaikki lähtee....Närästystä on täälläkin ollut jonkin verran, ei kuitenkaan mitenkään ¿liian¿ usein. Rennietä olen napsinut ja sitten vyöhyketerapeutti suositteli jotain emäsjauhetta, jota en ole kyllä vielä ottanut. Ruoka-annoksia on pitänyt jo pienentää selvästi, täysi olo tulee hyvin nopeasti. Mun äiti sanoi, että mantelit auttaa närästykseen, niitäkään en ole kokeillut.
Mä olen kanssa saanut nyt tosi paljon tavaroita lainaksi ja ¿perintönä¿ kavereilta. On tulossa vaatteiden lisäksi sitteriä, pinnistä yms. Vaatteita onkin jo aivan hurjasti ja tiedän, että niitä on vieläkin tulossa. Ei taida ehtiä prinsessa niitä pitämään edes kaikkia =)
Mites Yksiksen viimeinen työpäivä meni? Oliko haikea fiilis? Juu, tuota minäkin mietin, että millaisen päällyspuvun otan sille pirpanalle mukaan laitokselle. Mutta ehkä sen ehtii tässä päättämään kun näkee millaiset ilmat silloin on. Mies taitaa pakata kyllä mukaan mitä sattuu jos sen hänen harteilleen jätän =) Tänään se oli niin hellyttävä kun kiukkuilin sille tekemättömistä kotitöistä ja se yritti auttaa ja laittoi pyykkiä kuivaajaan. Minä sitten kysymään, että katsoitko saako niitä kaikkia sinne edes laittaa. Se lähti kuin ammuttu pöydän äärestä tarkistamaan, ettei vain pilaa prinsessan uusia vaatteita....=)
Kiitos Yksis myös vauvantarvikelistasta =) Mulla näyttää olevan samoja tavaroita tuttiklipsejä, kapaloita, unipusseja, kuumemittaria, niistolaitetta, maidonkerääjiä ja nännivoidetta lukuunottamatta. Täytyypä sitten vielä kunnostautua äitiysloman alettua ja tehdä loputkin ostokset =)
Naksu, Brooke ja Jessis. Me odotellaan teitä tänne ihan silloin kuin teistä siltä tuntuu!! Se on niiiiiin hienoa, että pääsitte myös tänne meidän kanssa ja vielä samalle vuodelle odotellaan pikkuisia. Mä tunnustan kans vakoilevani teitä myös muissa pinoissa =)
dese ¿ harmi, että ne maksa-arvot sua noin juoksuttaa. Toivottavasti pysyvät nyt aisoissa. Kyllä sulla taitaa olla aika nostalginen päivä kun jätät ¿opetuslapset¿ ja jäät äippälomalle. Mä mietin kanssa, että mitenköhän sen viimeisen päivän kanssa käy.....kun nykyään tuppaa itkettämään ihan kaikki muutenkin.
Viimeistä työviikkoa siis aloitellaan huomenna ja kiireiseltä se ainakin kalenterin mukaan vaikuttaa. Mutta olen itselleni tehnyt selväksi että vielä viikon saa olla ahkera ja pitääkin olla, mutta sitten vaihtuu ääni kellossa. Nukun öisin jo tosi huonosti, tai siis pätkittäin kun vessassa pitää ravata ja lonkat paukkuu. Aamulla yli 8 nukkuminen on sula mahdottomuus, joten päiväunet ovatkin maailman paras keksintö. Äippälomallapa sitä voi sitten nukkua milloin huvittaa ¿ siis ennen prinsenssan syntymää =) Täytyy ottaa siitä kaikki ilo irti. Aurinko lämmittää täälläpäin päivisin jo ihanasti, joten niin kaise kevät sieltä piakkoin tulee. Parin viikon päästä on vielä yksi ultra sen istukan paikan selvittämiseksi, joten sitä odotellessa.
Hyvää maaliskuun viimeistä viikkoa kaikille!
t. Afternoon ja mcbaby rv32+2
Kevättä ilmassa... aurinko paistaa ja nurmi vihertää... ja ihanaa olla kotosalla. Olihan se viimeinen työpäivä haikea ja yllättävää kyllä illalla iski hillitön ahdistus siitä, että olen työtön ¿ no, enää ei ahdista yhtään...
Valaanpoikasesta en tiedä, mutta kyllähän tämä elämä yhtä ähinää ja puhinaa on... ja heti hengästyy, kun vähänkään kumartelee ;) Painoa on mulla tullut 6,6kg raskauden aikana, mutta olihan tuota viitisen ylimääräistä kiloa jo ennen raskauttakin... kavereiden kauhuksi saan kyllä edelleen kämmenet lattiaan eteenpäin taivuttaessa (ennen meni kyllä miltei kyynärpäitä myöten)... eli taitaa tää meikäläisen ¿ketteryys¿ oikeesti juontaa juurensa sieltä joogasta.
Brooke ja Naksu ja Jessis, tulette tälle puolen sitten, kun siltä tuntuu... ei mitään kiirettä ja sitä paitsi me taidetaan kaikki käydä teitä vaklaamassa muualla ;)
Naksu, mä olen itsekin kokenut tän Enskapinon jotenkin hauskemmaksi, kun täällä tosiaan ollaan niin eri vaiheissa... kyllähän mä tuolla huhtikuisissakin kirjoittelen, mutta jotenkin laiskemmin ja muutenkin se meidän huhtikuun pino on aika hiljainen.
Brookelle myös muutama lohdun sana tuosta oireettomuudesta... kuten Desekin totesi, ei siitä kannata huolehtia. Ihmiset on erilaisia ja raskaudet on erilaisia, ei mullakaan niitä oireita liiemmin ollut ja koko raskauden olen oikeastaan voinut paremmin kuin hyvin (koputtaa puuta).
Aftiksellakin on siellä menossa jo viimeinen työviikko... älä rehki liikaa ;) Täälläkin on yöt melko rikkonaisia ja viime yönäkin olin muutaman tunnin hereillä, kun jalkoja särki ja lonkkia särki ja oli vuoroin kylmä ja kuuma, niin ja aamulla todella kahdeksaa pitempään ei saa nukuttua ¿ eli päikkärit on täälläkin arvossaan :)
Dese, hyvä jos listasta on hyötyä... Kurjaa noita sun maksa-arvoja, toivottavasti kuitenkin pysyvät kurissa eikä kutinaa ilmesty... Toivottavasti teillä oli ihana pääsiäinen!
Huiskutukset muillekin!
ON: Omaan napaan ei kuulu kummempia... Sairaalakassia pitäis ihan aikuisten oikeesti ruveta pakkaamaan, lista on kyllä jo onneksi koneella valmiina... en kyllä tiedä mihin sen kaiken ihan välttämättömän saa mahtumaan, kun ei matkalaukkuakaan kehtaa mukaan ottaa ;) Torstaina alkaa sitten 37-viikko ja ollaan oikeasti siinä vaiheessa, jossa syntymää ei enää yritetä estellä ¿ huikeeltahan tuo tuntuu ja on oikeesti vaikeeta uskoa, että ollaan jo tässä. Vielä on muutama vauvanvaate pyykkäämättä, mutta melkein kaikki on jo valmiina... pinniksen patjakin purettiin viikonlopuna muoveista tuulettumaan, koottiin pinnikseen kissasuojus (sellainen verkkoteltta) ja kiinnitettiin pinniksen pehmusteet. Tuttipullot ja tutit ja rintapumpun ja maidonkerääjätkin otin esiin, jotta ne muistaa varmasti pestä ja keittää ¿ eli tämä on tässä vaiheessä lähinnä sellaista hienosäätöä :)
T. Yksis ja papuprinsessa rv35+4 ja 25pvää sektioon
Hei vaan kaikille!
Päätin etten ilmottaudu mihinkään odotuspuolen pinoon ennen kun ultrasta nähään onko tuolla edes mitään.
Tänään sitten aamulla käytiin ekassa alkuraskauden ultrassa Väestöliitolla ja kyllä sieltä lääkärin mukaan pieni sikiöpussi, jossa pieni kaiku, löytyy. Ihan ei varmaks osannu sanoa oliko havaittu heikko läpätys sydän vai vaan taustakohinaa, joten 2.4 on toinen ultra. Itse tietty pelkää että kaikki ei ole niin kuin pitäis, varsinkin kun äitini kolmas kysymys oli tiekkö ny varmasti kaikki (pahat)vaihtoehdot. Mutta ainakin lääkärin puheista ymmärsin nyt niin että tässä vaiheessa kaikki on niinku olettaa sattaakin. Toukka on nyt 6+3-4, tarkentuu ens viikollasekin sit, joten la olis ilmeisestikin sit 15.11.
Eipä täälläkään paljoa oireita ole. kuuluisa pahonvointi on vaan lievää ällö-öllötystä, harvemmin tulee kunnolla pahaolo. Oksenna en, ainakaan vielä. Väsyttää ja paleltaa ihan hirmusesti. Ja pelottaa kaikki mahollinen ja mahotonkin. Ihan aluks sokerit tippu melko alas , mut taitaa olla tasaantumassa koska , hirmuset nälkäkohtaukset ja öllötykset on vähentyny. Tosin ny on muutaman kerran huimannu ihan kivasti, eli kiinni mistä vaan ettei kaadu. Maku ja haju aisti on muuttunu. ennen tykkäsion tonnikalasta pitsassa, suklaasta, jätskistä, täytepullista, voimakkaista mausteista jne ja nyt ne maistuu joko pahlle tai pahville. Ja kana haisee kamalalle ku sitä paistaa. Kalaruoat haisee entistäkin pahemmalle. En meinaa kestää etikan ja pesuaineitten hajuja(paitsi kloori, Luojan kiitos!) Kissojen eritteet haisee oksettavalle, etenkin oksennus. Niin että mies ressu saa ny hoitaa lopukki kissojen sotkujen siivoukset. Ja sit on yks melko huvittava oire. Ilmeisesti aivot on jo alkanu valua vauvaan, kun puhn ja kirjotan ihan mitä sattuu. Sanat menee sekasin, siis et jos tarkotan viilentämistä sanon lämmittää ja silleen. Lisäks tavut sanassa mene sekasin mallia parametasoli= parasetamoli ja kirjotuksessa kirjaimet hyppii ihan hiveesti. TÄnkin viestin kirjottaminen on yhtä tuskaa ku koko ajan saa olla korjaamassa, et tulis ees jotakuinkin luettavasa tekstiöä. Ja ny mäe enää ees viitti yrittää korjata ; )
Meillä oli tarkotus ettei kellekään kerrota vielä ,pitkään aikaan mutta. kUn mun oli pakko kertoo yhteen työpaikkaan ja lääkärille. Munb siis piti alkaa ihan uudessa paikassa kolmen viikon työkeikka, kun saatiin plussa ja eihan sitä sitten pieni mieli oikein jaksanu käsittää varsinkin kun olin myös flunssassa(38 kuumetta). Joten lähiesimies käski kotio kolmeks päivää ja sano et hakisin sit saikkua jos siltä tuntuu. Joten olihan sille lääkärillekin syy sanottava ja saikkua tuli heti viikko. se vaan et kun sit ilmotin sen kolmen omalla ilmotuksella sallitun poissaolon jälkeen saikusta niin kuulin ettei työnantaja suostukkaan allekirjottaan sopimusta. Joten Pitäkää työnne, kele!! Niin että ny sit tietty hirvittää ttä miten sais taas ajan kuluun työttömänä, mistä töitä ja miten sit töisä kestää eritteitten hajut ja pesemisen, ku jo omat kati oksettaa.
Kertomisesta vielä sen verta että, mun vanhemmat tietää. Äitini arvas, kun en ruvennu hänen tajuttoman painavaa muuttolodjua raijaamaan. Ja pian on harrastuksesta vastaavalle kerrottava, mut noin niinku muuten olis tarkotus pitää vielä melkosen matalaaprofiilia ja meihen vanhemmille kerrotaan vasta kun on ihan pakko. Me ei niitä roskalavoilta haalittuja vauvan vaunuja , sänkyjä etc. muita roinia huolita!!!! Siis ei meillä ole mitään käytttyjä ja kierrätettyjä kamppeita vastaan, mutta ei ny sentään risoja roskiksista ja toisekseen me halutaan ite valita millaset vaunut jne. vähäkin pitempään käytettävät varusteen tälle toukalle hankitaan. Appiukolla varastoituna ainakin kahet tai kolmet vaunun raadot, siis koko runko tai koppa muttei yhteen sopivat. Joten me ootellaan et se ny malttais hävittää noi romut, ny kun alkaa pikkuhiljaa hällekin valkeneen ettei tyttärenpoikansa ole ihan heit tulossa tajkas kotimaahan.
Tää lukihärö näytttä sen verta pahalta et taitaa olla paras lopettaa. Nyt ei vielä oikein irtoa muuta kuin tuota omaa napaa, suokaa anteeksi, mutta ens kerralla yritän jo vähän muutakin ; )
T:mushu ja toukka 6+3-4
Ajattelin nyt raapustella aikani kuluksi... Mies on vielä töissä eikä mulla poikkeuksellisesti ole edes mitään koulujuttuja, joita pitäisi hoitaa. Olen menossa koulutukseen loppuviikoksi ja sijainen hoitelee oppilaita, joten pieni hengähdystauko on luvassa.
Pääsiäinen oli ja meni. Jostain kumman syystä suklaakin on taas alkanut maistua hyvälle, samoin kun kaikki muutkin herkut. Vaaka on siis mitä luultavammin pompsahtanut ihan uusiin ulottuvuuksiin tämän pääsiäisloman aikana. No, täytynee popsia salaattia pari päivää olotilan tasaamiseksi. :D
Afternoon: Mulla on kyllä ihan samansuuntaiset suunnitelmat äippälomalle. Aion nukkua aina kun vähänkin siltä tuntuu ja ihan niin kauan kun nukuttaa. Eiköhän sitä niiden pienten kanssa sitten taas tule valvottua. Tai hyvinhän ne taitavat valvottaa jo nytkin. Tuskin ne vessareissut kesken nukkumisen ihan ilman syytä ilmaantuvat...
Yksis: 25 päivää, HUI! Jännittääkö kovasti? Mua ainakin jännittää sun puolesta...
Arvatkaapas mitä? (Tuli tuosta Yksiksen sairaalakassin pakkaamisesta mieleen..) Rakas mieheni mietti viikonloppuna ihan tosissaan, että mitä kaikkea meidän pitää sairaalakassiin pakata ja että pitäisikö se laukku pakata varmuuden vuoksi jo nyt. Yritin sitten vähän toppuutella, että eiköhän tässä aikaa vielä ole... Hän oli jostain lukenut, että miehen pitää varmistaa jo hyvissä ajoin, että kaikki tarvittava on mukana, ettei sitten H-hetkellä tule turhaa paniikkia. Ihanaa, että huolehditaan, mutta laskettuun aikaan on kuitenkin vajaa 10 viikkoa jäljellä. =D
Huiskutukset kaikille! Kirjoitellaan taas!
~dese ja Onnimanni
Kolme viikkoa h-hetkeen, sairaalakassin pakkaaminen aloitettu... eli pinoja siellä täällä :)
Mushulle lämpimät tervetulotoivotukset! Nyt vaan tarrasukkia ja vauvaliimaa mukaan ja rauhallista mieltä... Kyllä ne sydänäänet sieltä löytyy :) Muistathan jättää kissanhiekat miehesi hoidettavaksi!
Dese, mulla taas mies hämmästeli että miks sitä kassia nyt jo pakataan, ennen kuin sillä yhtäkkiä välähti, että niin sehän saattaa toki tulla aiemminkin kun ei nuo vauvat juuri kalenteriin katso ;) Itsekään en kyllä ole aiemmin oikein osannut orientoitua siihen kassin pakkaamiseen, mutta eiköhän nyt ole jo korkea aika...
Huiskutuksia kaikille muillekin Enskoille! Mä täällä terrorisoin, kun aikaa on ja vielä voi... ;)))
ON: Omaan napaan ei sen kummempia kuulu, neiti on hyvin aktiivinen (onneksi) ja yöt on aika rikkonaisia kun vessassa saa juosta alvariinsa ja joka paikkaa kolottaa. Pikkuhiljaa alkaa jo jännittämäänkin ja jotenkin sitä vaan miettii, että näinköhän tästä selvitään... kahdestaan on kuitenkin keritty olemaan jo melkein viisitoista vuotta ja ihan pian meitä onkin kolme. Tänään alkoi rv37 ja vauva saa siis lähteä tulemaan jos siltä tuntuu... enää ei yritetä estellä. Omasta puolesta saisi kuitenkin odottaa sinne huhtikuun 17. ¿ on sitten ainakin varmasti valmis syntymään... Kaikki on kuitenkin valmiina, vaatteet on pesty, patja tuuletettu, vaipat odottavat kylppärissä, koiran hoito on sovittuna, ruokaa ja pullaa valmiina pakkasessa (siis meille vanhemmille)... enää pitää steriloida pullot ja tutit ja pedata sänky.
T. Yksis ja papuprinsessa rv 36+0, 21 päivää sektioon
Pääsiäinen oli ja meni! Noidat tuli poltettua kokossa, kun Pohjanmaalla oltiin ;D Kyllä tuli pitkä viikonloppu tarpeeseen. Huomaa, että ei ihan samalla energialla paineta. Töiden jälkeen päiväunet maistuu ja tuntuu, ettei mitään jaksa. Onneksi sentään lenkkeily on piristänyt.
Tiistaina oli meillä se 3/4D ja oli kyllä ihanaa! Lääkäri oli huippu ja selitti rauhallisesti sekä tyhjentävästi kaiken. Pidin lääkäristä ehkä myös siksi, että sanoi hoikaksi ;D, heh... (ei ollut enää niin valaanpoikas-olo). Mutta ultrassa kaikki hyvin. Oli ihana laskea meidän oman lapsen sormet ja varpaat ja nähdä se ihana nenä¿Painoarvioksi saatiin 1275g eli kyllä jo kokoa löytyy. Sukupuolikin varmistui ihan 100%. Ultran jälkeen tuli ensimmäistä kertaa oikein todella tunne siitä, että meille tulee vauva! Ehkä tuo painoarvio vaikutti siihen, kun Aarre on jo niin iso, että selviäisi masun ulkopuolella. Tosin onhan sen parempi vielä melskata äipän masussa ja kerätä lisää painoa =)
Tänne on muuten iskenyt se pesänrakennusvimma. Kamala tarve saada järjesteltyä kaapit ja puunattua ne aineilla kiiltäväksi. Loppuu ihan päivistä tunnit, kun haluttaa heilua luutun kanssa. Tuo työkin häiritsee hiukan tätä projektia ;) Pikkuhiljaa on alettu tavaroita sekä vaatteita ostelemaan ja äippäpakkausta odottelen saapuvaksi viimeistään ensi viikolla. Siinä mulle sitten taas uutta projektia, pyykinpesun muodossa¿
Olikos Hapöllä hyvä reissu? Koulukirjatkin on jo pakattu visusti talteen?
Siellä se meidän äippälomalainen nyt nauttii, onneksi olkoon vaan Yksis! Ihana lukea vauvasuihkuista, enää ei tarvinnut itkeä kuin ilosta ja onnesta <3 Ja ajatella, että jo päivä lasket prinsessan näkemiseen, huoh!¿
Dese, onneksi meillä on hyvä syy tuntea itsemme niiksi valaanpoikasiksi! Onhan tätä jo odotettu, tosin totuttelemista hiukan vaatii¿Niin kuin sanoit, ei närästystä voi kyllä olla huomaamatta. Mutta onneksi sekin on nyt ajoittaista eli ei ihan joka päivä tunnu niin pahalta. Ja renniet kehiin vaan! Oliko anopin ostokset valtaisat? Ihana mies ja ihana huolenaihe siellä ;)
Meillä mies huolehtii aika huvittaviin piirteisiin asti mun voinnista. Siis ihana kun huolehtii ja hoitaa ja silittelee, mutta esimerkiksi tänään kun mä laitoin sukkaan jalkaan ja sitten rupesi varpaasta suonta vetämään, niin päästiin suusta mojovan AU! Noh, mies tuli vessasta vauhdilla ja kysyi mitä, mitä?! Luuli isommaksikin hädäksi¿;D
Aftis, kiitos vyöhyketerapia-infosta. Katsotaan onko mulla enää aikaa näiden muiden projektien lisäksi käydä rentoutumassa ¿terapiassa¿ ;D Vai, että myöskin valaanpoikanen siellä ;) Mutta niin kuin Deselle laitoin, niin odotettu olotila =) Siellä alkaa huomenna äippäloma! Mikä on fiilis?
Mushulle tervetuloa tänne puolelle! Ihana saada uusia enskoja mukaan¿=) Juuri tänään lenkillä mietinkin omia mielihaluja ja -tekoja ja oudoimpia raskausoireita...Mulla lähinnä himoja (liha, appelsiinit, vesi ja porkkanat) mutta myös sama ällötys oli, se kanan haju, ostaminen ja ajatteleminen oli kauheaa!
Voikaahan oikein hyvin ja paksusti. Lomalaiset nauttikaa päiväunista ja kiireettömästä ajasta!
-marge ja aarre 28+6- (huomenna poksuu taas viikot ja kohta se uusi kymmen kolkuttelee¿)
Aftis: Siellä on yöunet vähissä... Varmasti tuossa vaiheessa jo on jos jonkinmoista vaivaa, mitkä pitävät hereillä. Ja voin kyllä kuvitella, millaista se vessassa ravaaminen on noin loppuvaiheessa, kun tässäkin vaiheessa saa juosta monta kertaa yöstä! ;)
Yksis: Siis mitäh?! Kämmenet lattiaan tuossa vaiheessa!!! Mä en saa edes nyt, oonkohan vuosiin enää saanut! ;) Voi kateutta mikä kumilenkki oikein oot! Ja tosi vähäsen sulle on kyllä painoa tullut!! Sori Yksis nyt hirmuisesti, pää on jotenkin ihan pehmentynyt... Eli siis nolona kyselen, että mitenkä tuo sun sektiojuttu menikään? Siis että on jo määrätty tuo sektiopäivä? *naama kirkkaanpunaisena täällä puhisee nolostuksissaan*
Mushulle vielä onnittelut plussasta! En muista, joko onnittelin, joten ainakin varmuuden vuoksi sitten vielä uusiks! ;) Edelleen siis laho tuo yläpää!
Dese: Ihanaa miten sun miehus on noin intona mukana suunnittelemassa ym.!!
Marge on päässyt kurkkimaan vauvaa 3/4D:llä! Mahtoi olla ihana näky!!!! Voin vaan kuvitella, kun mä oon jo tosta tavallisesta ultrasta ihan sekaisin, onnesta ihan mykkyrässä! :D
Täällä on nyt siis käyty jälleen katsastamassa Pullaa ja voih sitä näkyä!!! Ette usko miten sekaisin menin, kun näin hänet! Toinen on siellä jo ihan pienen ihmisen näköinen, huiskutteli ja viuhtoi menemään ihan tolkuttomasti! :D Ja hirmuisesti mua liikutti se, että kun nauraa kikatin siinä köllötellessäni, niin Pullapa sai oikein hepulin, alkoi sellainen huitominen ja heiluminen että alta pois! Voih, nyt tämä asia vasta konretisoitui oikein kunnolla, mun massussa on oikeesti pieni ihminen!!!! :D Elävä sellainen!!!!! Tämä on kyllä niin mahtavaa, ettei mitään rajaa!!!
Josko nyt koitan sitten aktivoitua enemmän tänne enskoihinkin! :)
Naksu 10+2
Taas on vierähtänyt aikaa viime kirjoittelusta, vaikka päivittäin melkein tulee kurkattua kuulumisianne, mutta tää koneella olo on alkanut oleen sen verran tuskallista joten olen sen jättänyt ihan minimiin..
Nyt olen sairaslomalla ja viikon päästä alkaa äitiysloma. Olin pääsiäisen aikaan pari päivää myös sairaslomalla ja sitten pari päivää töissä jonka jälkeen sain loppu ajan sairaslomaa.
Verenpaineeni ovat heitelleet jonkin verran ja ovat korkeahkot sitten uutena vaivana on ilmestynyt outo päänsärky joka on aaltoilevaa päivän mittaan. Neuvolatädin mielestä vauva alkaa oleen jo aika alhaalla, mutta lääkäri taas ei ollut huolissaan eikä hänen mielestään liian alhaalla, hyvä vaan kuulema kun on jo laskeutunut. Sanoi, että jos on syntyäkseen pientä ei enään pidätellä vaan synnytyksen annetaan käynnistyä ja pienen syntyä, koska viikot ovat jo niin hyvät.
Muuten olo on ollut hyvä mitä nyt hiukan väsyneempi rikkonaisten öiden vuoksi ja supistelee edelleen usein. Kohdunsuu oli jo pehmennyt, mutta kiinni ja kaulaa 3cm jäljellä.
Olen tässä sitten yrittänyt ottaa mahollisimman rauhallisesti, mies kyllä pitää siitä huolen kiitettävästi! Päivittäin yrittäny vähän kävellä ulkona, mutta se on nykyään aikas hidasta koska muuten supistelee.
Vauvan tavarat rupeaa olemaan onneksi jo valmiina ja vaatteet pestyinä, enää puuttuu sängyn sijaaminen ja istuimen asentaminen autoon. Tuttipullojen keittäminen ja joidenkin pikku tavaroiden ostaminen. Sairaalakassia olis varmaan syytä alkaa katteleen, koska lääkäri ja neuvolatäti väläytteli synnytystä ennen laskettua aikaa mahdolliseksi..
Tässä nyt oli päällisin puolin kuulumisia, eli kaiken puolin täälä voidaan hyvin, toukka liikkuu kovasti sen mitä enää mahtuu pyllyään vaihtamaan puolelsta toiselle ja potkimaan äiteen kylkiluita ja nivusia hakkaamaan. Yöt onneks antaa nukkua täysin ja päivälläkin tuntuu nukkuvan mukavia pätkiä. Josko ne siirtyis sitten kohdun ulkopuolellekin nuo rytmit.
Naksu ihania ultra kuulumisia siellä ja tervetuloa vielä kerran tänne puolelle! Nyt vaan sitten koitat asennoitua nauttimaan pullan kasvamisesta ja raskaudesta!
Mushulle onneks olkoon ja tervetuloa!
Onnea ja tervetuloa myös Brookelle ja tatjuskalle!
Jessikselle onnea ja tervetuloa tuplasti!
Tulkaahan kertomaan kuulumisianne. Ja nuista oireista, täälä ilmottautuu yksi joka ei oo saanu osakseen minkäänlaisia oireita koko raskaus aikana, jos ei ois massu alkanu kasvaa ni tuskin oisin raskautta huomannu, tietenkää menkkoja ei kuulunu, mutta muutoin ja edelleenkään ei mitään kummempia oloja oo. Verenpainetta kun mulla on aina ollu. Joten älkää olko huolissanne.
Yksis sulla se h-hetki vaan lähenee, vaikka eihän sitä koskaan tiedä josko se rinsessa päättää tullakin ennemmin.
Huiskutuksia kaikille muillekin, meistä alkaa sitten suurin osa oleen jo viimesellä kymppi viikolla ja h-hetki sen kuin lähenee..kasvatelkaahan massujanne ja vauvojanne vielä tovi, kohta se on aika siirtyä uuteen vaiheeseen!
Mutta nyt on pakko lopettaa taas tältä erää ennen kuin selkä sanoo ittensä irti ja toukka tulee kyljestä läpi ei tykkää ku istun sängyllä näin kumarassa.
käärö ja toukka rv34(kerkes just vaihtua)
Kiva kuulla kuulumisia jo teiltä vauvan syliin saaneilta, vauva-arkenne kuulostaa ihanan rauhalliselta ja onnelliselta.
Meillä on takatalvi... lunta tuli viime yönä useampi sentti, tosin valtaosa on jo sulanut ja loppukin sulaa hyvää vauhtia. Vastakylvetty uusi nurmi vähän säälittää samoin kuin nupullaan olleet laventelin kukat ja tulppaanit. Edellisestä vastaavasta maalikuun lopun myräkästä on 35-vuotta eli ei nyt ihan jokapäiväinen kokemus täällä...
Naksu, mukavaa jos rohkaistut tälle puolelle... todella ihania ultrakuulumisia siellä ja hienoa, että tuhrunkin syy selvisi. Turhaan nolostelet sitä sektiosta kysymistä ¿ mistäs se sulle olis selvinnyt... Meillä on suvussa historiana pitkät ja vaikeat synnytykset ja isot vauvat, ja mulla kun vielä on selässä se vanha ratsastusonnettomuudessa saatu murtuma ja ikää 36v, niin lääkärin kanssa todettiin jo alkuraskaudessa että sektio on varmaan paras vaihtoehto. Täällähän sektion toki saa ihan pyytämälläkin ja mun lääkärin synnytyksistä kuulemma 50% on suunniteltuja sektioita... Painoa on tullut tosi maltillisesti ja siitä olen kyllä tosi tyytyväinen. Olen kyllä koko raskauajan oikein panostanut terveelliseen ruokavalioon... viisi ateriaa päivässä jne.
Marge, ihania ultrakuulumisia ja teilläkin on nyt sitten ihan täysin varmaa kumpi sieltä on tulossa :) ...itseä on vähän ruvennut jännittämään, että mitäs jos se arvio menikin pieleen. Yhtä tervetulluthan se poikakin olisi, mutta vaaleanpunaiset mekot jää sitten käyttämättä ja lastenhuoneen väritystä joutuu sitten vähän korjaamaan... Mulla pesänrakennusvimma on kyllä rajoittunut vauvan huoneeseen ja tavaroihin, mutta eihän me olla tässä asuttukaan kuin puoli vuotta eli kai nuo kaapit edelleen välttää...
Käärö, mukavaa kuulla sinustakin... kurjaa että viimeiset viikot ovat vetäneet vaivaiseksi. Onneksi sullakin on todella kuitenkin jo niin hyvät viikot, ettei kauaa enää tarvitse jaksaa... yrität vaan ottaa rauhallisesti ja teet sen mikä tuntuu hyvältä ja jätät loput tekemättä... Toivottavasti teidän toukan rytmi siirtyy myös kohdun ulkopuolelle, olishan se ihanaa jos sais vauvan joka ymmärtää nukkua öisin... meillä ei vaan taida käydä niin...
ON: Pullot ja tutitkin tuli sitten keitettyä eilen ja odottavat nyt sitten tulokasta rasioihin pakattuna... muutamaa viimeistä tavaraa lukuunottamatta kassikin on valmiina odottamassa... Tervetuloa siis prinsessa :) Viimeyönä tuli valvottua useampi tunti, kun ei vaan saanut nukuttua, mutta onneksi päikkärit on keksitty...
Hyvää viikonloppua kaikille Enskoille!
T.Yksis ja PP rv36+2 ja 19 päivää sektioon
Mihin ihmeeseen katosi se eilinen auringonpaiste? Olin jo mielessäni suunnitellut (toteutuksesta en olisi kyllä vielä vetoa lyönyt), että teen pitkän ja rauhalliset kävelyretken ja nautin kevätauringosta oikein urakalla. Ilmeisesti jää kävelyt tältä päivältä sitten kävelemättä, plääh.
Mushu oli viimeksi langoilla kanssani samaan aikaan... Kiva, että uskaltauduit joukkoomme. Eipä tuohon uuteen ultraan ole kuin pari hassua päivää ja sitten saat taas nähdä pienen toukkanne. Itsekin olen miettinyt, että jollain tavalla odottavan äidin aivot " surkastuvat" tai ainakin laiskistuvat. Ehkäpä se on se pieni ihanuus, joka vielä suurimman osan kapasiteetista. Mitään kamalan älykästä ei siis edes voi kuvitella tekevänsä. Onneksi omassa työssään ei tarvitse olla niin kovin pikkutarkka...
Yksis: Täällä on vähän samansuuntaisia ajatuksia ilmassa, että mitenköhän tästä kaikesta selvitään kunnialla. Kahdestaan on ollut niin helppoa tai siis ainakin niin yksinkertaista elää, molemmat kun kykenevät huolehtimaan itsestään ja toisistaan ilman sen suurempia ponnisteluita. Mutta se pieni ihminen kaipaa kaiken, mitä ikinä hänelle voimme ja osaamme antaa. Ja todellakin toivon, että osaamme. Ehkäpä pitää luottaa siihen ikiaikaiseen äidinvaistoon.
Marge: Kiva kuulla kuulumisiasi ja tietysti niitä mukavia ultrakuulumisia. Ihanaa, että Aarteella on kaikki hyvin. Oletteko ajatelleet paljastaa sukupuolta etukäteen? Ai, sielläkin on huolehtiva mies. :) Onhan se ihanaa, mutta joskus niin rasittavaa, kun sadatta kertaa päivässä vastaa, että " kyllä kulta, olen muistanut syödä/juoda riittävästi" , " kyllä kulta, pystyn edelleen ajamaan työmatkan" , " kyllä kulta, Onni on tänäänkin jumppaillut ihan ahkerasti" jne. Ehkäpä tätä rasittavuutta lisää se, että samoja kysymyksiä satelee niin äidiltä kuin työkavereiltakin. Niin ja se anoppi, olihan se shoppaillut ihan kiitettävästi. Oli onneksi ostanut vähän isompaa vaatetta, koska ei niitä ihan pieniä aivan valtavaa määrää kaiketi tarvitse. Tai siis kesävauva ei ainakaan tarvitse fleece-pukua tai toppatakkia. :D
Naksu: Ihanaa " nähdä" sinut täällä. Suuret onnenpotkut ja -halaukset mukavista ultrauutisista. Ihanaa, että kaikki on hyvin. Olen todella onnellinen puolestanne! Kirjoittelehan taas. (ja houkuttele ne loputkin odottajaenskat meille viestittelemään =D ...)
Käärö: Kiva kuulla sinustakin. Ikävää tietysti, että olosi on muuttunut kurjemmaksi, päänsärkyä yms. Onneksi olet kuitenkin jo niin pitkällä, ettei toukan puolesta tarvitse hirveäsi stressata. Jaksamista ja parempaa vointia!
ON: Tänne ei kuulu sen kummempia. Elämä etenee tasaiseen tahtiin. Oma olo on ihan kohtuullisen hyvä. Välillä vaan tuntuu, ettei Onni oikein mahdu yksiöönsä. Sen verran kipeää tekee pojan melskaaminen ja möyryäminen, varsinkin kylkiluiden kohdalla. Mutta eiköhän tuo vatsanahka vielä periksi anna, vaikka sitten kunnolla repeämällä. Perjantaina on taas terkkarin tapaaminen, joten sitten nähdään ja kuullaan uusimmat kuulumiset. Edellisellä kerralla sf-mitta putosi hieman keskikäyrän alapuolelle, mutta nyt on sellainen mutu-tuntuma, että sekin pompsahtaa ihan uusille käyrille. Ainakin itsestä tuntuu (ja miehen mielestä jopa näkyy) että kokoa on tullut roimasti lisää. Mies oli kyllä jo edellisestäkin mittauksesta eri mieltä, hänen mielestään kasvua olisi pitänyt olla ainakin 5cm, koska siltä se kuulemma näyttää ;). Peilin ohi kävellessä ei voisi edes kuvitella, että tuo kaikki maha on todellakin omaa verta ja lihaa ellei se olisi niin tiukasti muussa vartalossa kiinni.
Tulipas sitä taas kirjoiteltua... Taidan jättää tilaa muillekin. Mukavaa sunnuntain jatkoa ja uuden viikon alkua!
~dese ja Onni
Käärö: Kiva lukea sunkin kuulumisia! Toivottavasti siellä verenpaineet ym. pysyy hallinnassa ja päänsärytkin lähtisivät lätkimään...
No hyvä Yksis, jos en itteäni ihan täysin nolannut kyselyilläni! ;) Niin siellä päin tosiaan sektiot on kai pikkasen yleisempiä kuin täällä kun ihan pyytämällä sen saa... Ja siellä on kaikki valmiina pikkuprinsessaa varten! Hienoa! :)
Dese: Samaa täällä kaivataan, eilistä ihanaa ja aurinkoista päivää! Eipä tuonne kyllä tee mieli lähteä tarpomaan, niin harmaata että hyvä kun eteensä näkee! Mäpäs koitan muistaa houkutella noita muitakin alkupään enskoja tänne puolelle. Teitä loppupääläisiä onkin suurin osa!
Tänne kuuluu hyvää. Torstaisen ultran jälkeen olen kyllä saanut nauttia onnestani täysin siemauksin, aivan ihanaa!! Mun massussa on oikeesti vauva - vasta nyt se alkaa oikeesti tulla tajuntaan! Olo on hyvä, pahoinvointia ei ole enää juurikaan. Tuon toisen pään toiminnassa on lievää hitautta ;), mutta mitäpä siitä. Niin ja hiiva on vaivana - toivottavasti lähtee tällä yhdellä kuurilla! Mutta siis olo on kerta kaikkiaan onnellinen, mieskin eilen mua " ihaili" ja sanoi, että " Sä oot kyllä yhtä hymyä nyt!" :D. Näinhän se on!!! Toivottavasti saan jatkaa hymyilemistä! :D
Naksu ja Pulla 10+4
ja aivan oikeaan aikaan, kun näin tuoreeltaan Jessiksen ihanat uutiset!! Onnea valtavasti! Onnittelen aivan täydestä sydämestä, kaksosten saaminen on niin ihana asia!
Hyvät ultrakuulumiset oli myös Brookella ja Naksulla. Onnea teillekin!
Meidän lapset on jo alkaneet ottaa kontaktia ja hymyilemään ja vuorokausirytmistäkin on jotain aavistusta. Päivällä nukkuvat yleensä pari tuntia, joten ehdin jopa joskus roikkua netissäkin :)
Terkkuja kaikille!
Vannis ja vauvat 3kk