Mista voi johtua, etta 6v lapsi sanoo monet kirjaimet edelleen vaarin ja puhe todella epaselvaa? Ei meinaa saada mitaan selkoa.
Kommentit (8)
meillä leikkimässä. En vaan millään meinaa ymmärtää mitä sanoo enkä teitenkää lapsen itsetuntoa halua musertaa sanomalla etten nyt taaskaan ymmärrä. Ajattelin vaan jos jostain voisin hiukan selvitellä asiaa vaivihkaa ja keksiä jonkun kivan ja hauska kommunikointikeinon. Asian luulisi olevan aika aran myös vanhemmille. Tai ainakaan minä en ihan kaikille lasten uusille kavereille heti ekana ala latelemaan lasteni epikriisejä.
ap
Ei kai se nyt lapselle huonoakaan tee, jos häntä koettaa ymmärtää?
ap
Niinhän se selviää, lapsi saattaa olla puheterapeutin hoidossa jo. Oma nelivuotiaani puhuu epäselvästi mm. suun lihaksiston velttouden takia. En sitä silti aina kaikille muista sanoa.
Tiedän että on turhaannuttavaa kun ei ymmärrä mitä lapsi sanoo, itse käytän tekosyynä sitä että minulla on vähän huono kuulo...
Vierailija:
meillä leikkimässä. En vaan millään meinaa ymmärtää mitä sanoo enkä teitenkää lapsen itsetuntoa halua musertaa sanomalla etten nyt taaskaan ymmärrä. Ajattelin vaan jos jostain voisin hiukan selvitellä asiaa vaivihkaa ja keksiä jonkun kivan ja hauska kommunikointikeinon. Asian luulisi olevan aika aran myös vanhemmille. Tai ainakaan minä en ihan kaikille lasten uusille kavereille heti ekana ala latelemaan lasteni epikriisejä.ap
Mutta voi olla melkein " mitä vaan" . Dysfasia voisi olla yksi vaihtoehto. Ja mitä väliä sillä edes oikeastaan on?
Asia todella voi olla arka vanhemmille, tai sitten ei. Ehkä syy vain on tuo, eivät näe tarpeelliseksi mainita lapsensa diagnooseja kaikille. Ainakin jos olette nähneet niin, että lapset ovat paikalla. Vaikka lapsi tuottaisikin puhetta huonosti hän silti voi ymmärtää, ja usein ymmärtääkin, toisten puhetta tosi hyvin.
Ja omaan käytökseesi sanoisin, että voit suoraan sanoa jos et ymmärrä. Voit auttaa lasta, keksiä synonyymeja ja tapoja kierrellen esittää asia, kysellä esim. omin elein ja ilmein mitä hän tarkoittaa, pyytää puhua hitaammin jne. Usein lapsi kuitenkin vaistoaa helposti jos lähdet sille " joo joo, ymmärrän ymmärrän" linjalle vaikka et ymmärtäisikään ja kokee sen vielä loukkaavammaksi (kuvittele itse, " äitini kuoli tänään" , " joo, kiva juttu!" ). Lapsi luultavasti on jo tottunut siihen, että häntä ei kaikki ymmärrä ja jatkuvasti tottuu siihen lisää. Pahinta hänelle on juuri se ymmärtämättömyys, kun toinen ei edes uskalla yrittää ymmärtää.
asenteesi on todella harvinaisen hyvä! Pysy samalla linjalla ja omana itsenäsi. Lapsi on yksi lapsista omine piirteineen. Itse olen tekemisissä hyvin monenlaisten erityislasten kanssa työssäni ja vapaa-ajallani enkä voisi ikinä kuvitella käyttäväni mitään tekosyytä kuten huono kuulo tms. Mielestäni se on loukkaavaa. Sen sijaan voin sanoa jos en ymmärrä ja esim. pyytää näyttämään mitä lapsi tarkoittaa. Vuorovaikutus on tärkeää ihmiselle, kaiken ikäiselle, ja on kyllä väärin jos jatkuvasti vastapuoli heittäytyy " en kuule, en ymmärrä" linjalle!
17
eli ei mitään suurempaa häikkää vaan motoriikassa, eli " aivot pelittää" normaalisti. Pyydä toistamaan hitaasti jos et saa aina selvää.
Vanhempien kanssa voi myös jutella.
T dyspraksiapojan äiti
En tiedä mistä johtuu. Autismi?