---ENSKAT VKOt 48-49---
Heissan hei!
Aloitinpa uuden pinon ja laitoin kahdeksi viikoksi, kun sen verran vähän meitä kirjoittajia ja viestejä on.
Miten meni viikonloput? Me kyläiltiin ja mukavasti meni. Minä kyllä vähän pahoitin mieltäni miehen sukulaisilla, kun rupesivat liikaa neuvomaan ja eräs jopa otti tytön mun sylistä, kun nukkui siinä kuulemma huonossa asennossa! Kaikkea kanssa, miten joku kehtaakin ottaa äidin sylistä nukkuvan lapsen ja kuvitella että hänen sylissään olisi parempi, olin kyllä ihan puulla päähän lyöty.
No nyt on saatu lunta tänne eteläänkin. Olin juuri testaamassa, että minkälaista on työntää vaunuja hangessa, onneksi tiet oli pääosin hyvin aurattu, lumisissa kohdissa oli aika työlästä.
Weera: meillä on mennyt ehkä nyt hieman paremmin kun ollaan rela-tauolla, mutta mitään mullistavaa parannusta ei ole, eikä kyllä ainakaan huonompaan ole mennyt.
Ja siitä vauvamasun kaipuusta, minäkin muistelen vähän kaihoisasti sitä ihanaa mahaa. Mulla raskausaika meni fyysisesti tosi helposti, ei ollut vaivoja eikä maha menoa hidastanut, ei edes viimeisillä kahdella lasketun ajan yli menevällä viikolla tuntunut raskaalta. Ainoa mikä vaivasi vikoilla viikoilla, oli se tunne että vatsa repeää (ja niinhän se vähän tekikin kun niitä raskausarpia vähän tuli) Jotenkin tuo raskausaika tuntuu jo niin kaukaiselta, vaikka eihän siitä ole vasta kuin reilu 2,5 kuukautta (ja 16 kiloa!), niin se aika (ja kilot) vaan kuluu. Mielelläni kyllä kokisin raskaaksi tulemisen onnen vielä joskus : ) ja sen ihanan tunteen kun oma rakas pienokainen kasvaa mun sisällä.
Miten korkalla meni paluureissu? Joo, olisihan se ollutkin Aadalle aika pitkä unipätkä se 7 tuntia, mutta kyllä tuolla elokuisten ja syyskuisten pinoissa (joita myös käyn lukemassa) jotkut pikkuiset jo nukkuu läpi yön.
Tulkaa muutkin kirjoittelemaan kuulumisia!
-Maisi ja Nuppunen
Kommentit (18)
Mutta voi mikä keli ulkona!
Kylläpä nämä sivut taas tökkii, yritin tuossa jo tätä viestä aikaisemmin laittaa, ja korka näköjään kerkesi jo tähän väliin : ) En nyt rupea tuota viestiä päivittämään, laitan korkalle uudempaa kommenttia tähän alkuun.
Kiva kun teillä meni tyttöjen ilta pikkuisen kanssa eilen hyvin! Ja mielelläni tapaisin sinua ja aadaa ja muitakin enskoja. ja olen itsekin käynyt tuolla o-puolella kurkkimassa seuraavia vauvautuvia. Tsemppiä täältä pariisittarelle vikoihin viikkoihin ja tietysti itse h-hetkeen!
Mä olen ollut jotenkin tosi väsynyt ja saamaton tällä viikolla ja olen lykännyt asioilla käymistä, tänään olisi kuitenkin pakko lähteä neidin kanssa niitä hoitamaan, ja on kyllä niin märän näköistä tuolla ulkona, höh. Tämä on kyllä aikas väsyttävä aika vuodesta muutenkin, pimeää ja märkää. Mutta mikäs täällä kotosalla on ollessa hauskassa seurassa : ) (ainakin näin päiväsaikaan, eilen illalla oli taas semmoista kitinää ja itkua että).
Korka toivottavasti siellä on jo parempi mieli, kun olette kotiutuneet ja saaneet olla ihan vaan omalla porukalla, kyllä se kyläily on rankkaa ja varsinkijn tuommoiset pidemmät jaksot, me ei olla vielä yön yli vauvan kanssa missään oltu
Kivaa kun pääset viihteelle, se voi olla kyllä vaan aika vaikea rentoutua ekoilla kerroilla, kun se pikkuinen on mielessä koko ajan : ) Minä olin kaverin synttäreillä nupun ollessa 7 viikkoa ja hakeuduin siellä kyllä muiden lapsellisten seuraan ja puhuttiin vaan vauvoista ja mulla oli kova ikävä kotiin : )
Ehkäisystä kyselit kanssa, minä en halunnut alkaa kokeilemaan mitään uusia pillereitä tai kierukoita, joten sain tutun e-pillerireseptin odottamaan kunnes imetys loppuu ja siihen asti mennään sit kumien kanssa. Aika hyväksi ehkäisyksi on kyllä osoittautunut tuo perhepetissä nukkuminen : ) Ei ole näillä vanhemmilla turhan usein ollut rauhallista kahdenkeskeistä hetkeä.
Fiiulle sinne tsemppiä pyykkien ym. tuhojen kanssa, onneksi ei tosiaan käynyt pahemmin ja kaikkein tärkeimmät säästyi naarmuitta. Minä tuossa joku aika sitten testasin meidän palohälyttimestä patterit, on se hyvä että siitä muistutetaan tv-mainoksessa, niin helposti tuollaiset asiat unohtuu.
SadeOrkidealle vielä ihania nimiäisiä!
Ja jos taustalla on muita pienten ensimmäisten lasten äitejä, niin tulkaa vaan meidän kanssa juttelemaan, tämä on ihana tapa jakaa vauva-arjen kokemuksia muiden äitien kanssa.
-Maisi ja Nuppunen 12 vkoa
Maisin kehoituksesta siirryn odotuspuolelta ja tämän pinon taustalta tänne esittäytymään. Tuttujahan täällä jo onkin, mutta uusille tutuille kerrottakoon seuraavat tutustumisfaktat:
Minulle (-79) ja miehelleni (-80) syntyi 12.11. poikavauva, jota olemme toistaiseksi kutsuneet Frankiksi, koska synnytyksen taustalla soi Sinatra. Asumme täällä ylhäällä Pohjois-Lapissa, joten lunta ja pakkasta riittää sitten talven aikana taivasteltavaksi ("Voikohan vauvan tänään laittaa ulos nukkumaan?"). Talven aikana meille valmistuu talo tunturimaisemiin. Odotan innolla sitä hetkeä, jolloin voin todeta sekä astioiden että ruokien mahtuvan yhtä aikaa keittiöön...
Pojan syntymästä on nyt reilut kaksi viikkoa ja olen mielestäni toipunut aivan loistavasti, kiitos hienosti sujuneen synnytyksen. Baby blues ei ole vaivannut. Päinvastoin, nyt tuntuu, että arkisilla kotitöilläkin on ihan erilainen merkitys ja mieli on valoisa, vaikka kaamosta pukkaa.
Frank on ihana mies. Syö hyvin ja on alkanut viime päivinä vaatia tissiä jopa ihan raivokkaasti silloin, kun unettaa. Tissitouhut sujuu hyvin, mitä nyt välillä tuntuu, että maitoa tulee yli tarpeiden. Poju saa syödä aina kun huvittaa, joten ilmeisesti tiheä syöminen kiihdyttää vähän tuota maidontuotantoa.
Vuorokausirytmi on meillä sellainen, että päivällä Frankille tuntuu uni maittavan ja iltaisella sitten on sitä samaa epäsäännöllistä syömisen, seurustelun, torkkujen ja kitinöiden rytmiä, mistä Maisi mainitsi aiemmin. Yöt ovat olleet vielä melko epäsäännöllisiä. Osan yöstä vauva nukkuu omassa sängyssään, mutta aamuneljän tissillä meidän sängyssä nukahdamme yleensä molemmat. Jos meillä valvotaan yöllä, aamupäivällä nukkuu sitten myös äiti. Olen muutenkin aamutorkumpi kuin mies, joten on ihanaa, että tarvittaessa mies hoitaa aamulla anivarhain heräävän vauvan puhtaisiin vaippoihin ja vaatteisiin ja tuo rinnalle.
Vaipoista vielä sen verran, että Frankilla on käytetty viikon ikäisestä saakka päivisin villavaippasysteemiä (harso ja villahousut). Pyykkiä riittää, mutta touhu on ollut paljon luontevampaa ja vaivattomampaa kuin kuvittelin. Mieskin taittelee harson jo ihan tottuneesti!
Voisi kai sanoa, että kotiutuminen on mennyt meillä hyvin onnellisissa merkeissä. Nyt kuitenkin tätä äitiä väsyttää sen verran, että jospa pojan päiväuniaikaa olisi jäljellä vielä äidinkin lepoon...
Fiiulle tsemppiä sen rytäkän keskelle. Unohda nyt edes se silittäminen, niin pääset vähemmällä! :)
Ruskanodotus ja Frank, 2 vkoa ja 2 pvää
Hih, pakkohan se oli tulla moikkailemaan tuttuja ja uusia tuttavuuksia Korkan motivoimana:D Niin, kiitosta vaan Korka (ja Aada-prinsessa), oli kiva kahvitella taasen torstaina! Mukavaa viikonloppua sinne:)
Ja juu, aivan varmasti halutaan rehvailla Enska-porukalla Tontun kanssa keväämmällä kuin Tonttunen suvaitsee joskus masuyksiönsä rauhasta luopua...La meillä siis 24.12.2008, pk-seudulla asustellaan, mie vm 1982, miehus vm 1977, Tytöntylleröä, kutsumanimeltään Tonttua, odotellaan, tämä tällein pikaesittelynä:) kerrotaan sitten enemmän kuin tänne puolelle saadaan virallisesti vauvautuneena siirtyä:)
Maisille ja Nupulle kiitos tsemppauksista vikoille viikoille, huh, niitä kyllä tarttetaan, kuin pieni kärsimättömyys alkaa jo iskeä...Ja Ruskanodotukselle ja Frankille vilkutuksia:) Fiiulle tervehdys myös, huh ja helpotus, että teille ei sattunut mitään tuossa hurjassa rytäkässänne.
Ihanaista viikonloppua kaikille Pikku-Enskoille ja Vauveleille:) Toivottavasti pääsen Tontun kanssa mukaan porukkaanne piakoin ihan virallisestikin...:D
pariisitar ja tonttu, rv 36+3
Kiva että Ruskanodotuskin ooot siirtynyt tälle puolelle! Tervetuloa sulle ja pikku Frankille (söpöinen "tekonimi"!!) Kiva että synnytys ja alkuaika menneet noin hienosti!
Pariisitarta kans kovasti jo tänne odotellaan, toki saisi pikkuinen vielä hetkisen yksiössään viihtyä niin olisi sitten valmis! Tsemppiä viime viikkoihin, ne voi olla tosi väsyttäviä vaikka vointi oliskin hyvä.
Maisi, kyllä tosi kurjaa tuollainen sylistä nappaaminen, olisin kans pahoittanu mieleni tuollasesta.
Korka, tiedän kans tunteen, tuollasessa "intensiivisessä" kyläilyssä on hyvät ja huonot puolensa.. Oltiin kans justiin puoltoista viikkoa pois kotoa tän tulipalon takia mun vanhemmilla, ja olihan se kiva kun aina oli joku kädet ojossa että anna tänne ja mee ite vaikka nukkumaan ja anna minä syötän jne. mutta Ihana oli tulla kotiinkin ja omaan rauhaan. Anoppilassa tuskin oisin jaksanu olla niin kauaa mutta omalle äidille voi sanoakkin jos on sanomista, anopille ei samalla tavalla voi. Ja oma äiti toisaalta tietää mun tavat ja tyylin ja yhdessäolo on sillä tavalla mutkattamampaa.
Ihana että olette olleet tuulettumassa yksinkin jo.. Mä olin työpaikan pikkujouluissa mut tulin jo ysiltä kotiin.. Ei oo jotenkin tullu lähdettyä mihinkään ja mies ei oo paljon ollu kaksin pojan kanssa. Pitäiskin oikein lähtemällä lähteä nyt niin sais nekin vähän treeniä kaksin oloon. Hyvin ne pärjäis, en epäile yhtään. Miehen kanssa oltiin viime pyhänä kahdestaan syömässä pitkän kaavan mukaan ja sit käytiin kattoos uus bondi, oli kyllä ihanaa. Mummu oli pojan kanssa.
Noista rytmeistä, meillä herätään yleensä puol9 aikaan ja puetaan, Urho syö pullollisen velliä ja pari tuntia heräämisestä ulos päikkäreille. Ne kestää 2-4h. Sitten ruokaa, seurustelua jne ja pari-kolme tuntia heräämisestä toiset päikkärit joitten pituus riippuu ensimmäisistä. Jos ekat on pitkät niin tokat voi olla tunnin verran, joskus taas kolmekin tuntia. Sittten taas ruokailua, leikkiä jne. Jsokus vielä kolmannet pikku-unet puolisen tuntia. Ja meillähän ei muualla nukuta kuin vaunuissa päikkäreitä, siitä ei vaan tuu mitään, mut vaunuun nukahtaa tosi nopeesti. Yöunille 21-23 aikaan, nukahtaa vellipullon jälkeen aika nopeasti nykyään. Yleensä kerran yössä herää syömään, joskus aamuyöstä eli useimmiten yönsä nukkuu.
Mutta nää asiat on Niin vaihtelevaisia!! Just kun luulee että nyt tää menee tosi hyvin niin kaikki muuttuu. Tai just kun on epätoivon alhossa että tästä ei tuu koskaan mitään niin seuraava yö nukutaan kokonaan tms.
Meillähän on nyt tää tuttiongelma. Tutin tippumiseen herätään kymmeniä kertoja yössä ja on todella väsyttävää!! En tiedä mikä tähän auttaa????
Nyt kiemurrellaan sylissä siihen malliin et mentävä pullon lämmitykselle!
F.
Ps. Sadeorkidea, mikä tuli nimeksi?! :)
Heippa !
Kiitos nimiäistoivotuksista kaikille :)
Meillä oli IHANA juhla ! Mun äitini järjesti oikeastaan koko juhlan. En tiedä miten pystyisin kiittämään häntä tarpeeksi !! Meillä oli aivan ihana "nimiäis-alttari " jonka päällä oli iso koivunoksa, mikä oli maalattu valkoiseksi. Oksassa oli tuikkuvalot ja hopeanauhaa ! Pöydän alareunassa oli hopeakankaan sisällä tuikkuja myös. Sellainen oikeen talviprinsessan pöytä ! :) Juhla oli mun syntymäkodissa ja olkkariin tehtiin yksi pitkä pöytä jossa kaikki söimme. ( 13hlö) Saimme ihania lahjoja, mm. ihanan pienen sormuksen jossa oli sydäntimantti ! ( Täytyy heti käydä ostamassa ketju että saa sen omaan kaulaan.)
Äitini piti ihanan ja koskettavan puheen, niin myös appiukkoni. Sylikummi luki runon vauvalle ja laittoi äitini tekemän pienen kukkaseppeleen päähän. Mieheni paljasti nimen lopuksi : Minttu : )
Fiiulla on ollut aika hurjaa ! Onneksi olette kaikki kunnossa ! Meillä tuttiongelman mies on ratkaissut silleen että tutilla on oma "tuttivartija" ;D Vauva on ihan toisessa reunassa kiinni ( meillä on pehmoiset pinnasängynsuojat) ja pehmopupu (siis pinnasängyn suojan ja vauvan välissä) pitää masullaan tuttia paikallaan. Mä olen ollut vähän epäileväinen tämän "systeemin" vuoksi... mut on kyllä toiminut. Heti kun typy tarpeeksi nukahtaa, siirretään pupu pois ja kun tutti itekseen tipahtaa, tyty on jo niin unessa ettei enää herää.
Pariisitar, juu kovasti sua jo tänne ootellaan ;)
Ruskanodotukselle Moikat ja tervetuloa kööriin : ) Kiva kun sua ei ole babyblues kerinnyt vaivata ollenkaan. Helpottaa vauva-arjen alkua huomattavasti jos oma mieli on hyvä !
Eilen tais typyllä olla ekan kerran oikein kunnon vatsavaivoja ! Huusi 20minuuttia kun olisi päätä leikattu ! Välillä rauhoittui ihan hetkeksi, mutta sitten alkoi taas uudelleen. Itkuhan siinä itsellä tuli, kun ei oo neitiä koskaan tuollaisena nähnyt. Välillä itki niin kovasti että tuntui tukehtuvan yskiessään ! :/ Yö meni sit levottomasti, ei itkien mutta heräili silloin tällöin. Olisko johtunut vatsakipu siitä että annoin eilen koko päivän oikeastaan korviketta ? Imetin muutaman kerran ja ihan hetken aikaa vain. Kauhea kun tuntee itsensä jotenkin huonoksi kun toisella on hätä. Miettii päänsä puhki mitä on tehnyt väärin ! Annoin ennen itkua 120ml maitoa pullosta. Tuo on aika normimäärä pitkien päiväunien jälkeen, joten en usko sen määrästäkään johtuvan ?
Sadeorkidea ja Minttu kohta 6vkoa
Hei taas vaan kaikki. Kulutan nyt koneella aikaa kun poika vain nukkuu! Päästellyt pian neljä tuntia, hieno homma!
Onnea Sadeorkidean Mintulle tosi kauniista nimestä!! Kuulosti kyllä aivan ihanalta teidän juhla. Oon kans miettinyt joskus noita itkuja, ei niistä aina tiedä mistä tulee. Pahalta se tuntui kun annoin Urholle eka kertaa perunaa niin muutaman tunnin päästä alkoi itku ja mikään ei auttanut moneen tuntiin ja tiesin että minä oon tuon aiheuttanut..
Meillä siis syöty vähän kiinteämpääkin ruokaa parisen viikkoa. Perunan jälkeen kokeilin maissivelliä ja siitä ei tullut oireita. Jaksaa kyllä nukkua selvästi pidempään sillä, yhdellä syötöllä per yö menty vellin aloittamisen jälkeen. Annan aamuin illoin pullollisen. Parina päivänä oon antanut nyt porkkanaa ja se on maistunut tosi hyvin, ite olen keitellyt sitä, laittanut vähän Nania joukkoon. Urhoa aina pakkaa naurattamaan kun lusikkaa tukitaan suuhun :)
Onkos teillä muilla vauvakuumetta jo..? Meillä on miehellä!! Mentiin hetken "hällä väliä" -ehkäisyllä, kunnes aloitin nuo minipillerit. Ajattelin, että haluaisin saada opiskelut loppuun ennen toista vauvaa, mutta katsotaan nyt :)
Sunnuntain jatkoja, nyt meillä herättiin!
F ja U 4,5kk
pääsinpäs taas kirjoittelemaan... lauantai meni yhdessä tohinassa, kun oli ensimmäinen hoitokeikka, ja eilen aada ei suostunut nukkumaan päiväunia kuin liikkeessä, joten ei tarvinnut koneella istuskella. nyt on onneksi jo vetänyt 1,5h tuolla pihalla :) eiköhän se kohta herää...
kiva, että ruskanodotus siirtyi tänne! ja kiva kuulla, että teillä menee kaikki hyvin! mekin ollaan nyt kestoiltu, ostin silloin käytettynä taskuvaippoja ja kuoria. tosin nyt vasta parin viikon ajan ollaan voitu käyttää niitä, kun meidän neitin reidet oli alkuun niin kaposet, että kaikki valui reisistä ulos... ja sitten kun ne on s-kokoa, niin ei varmaan nyt enää mahdu kauaa :( tosi harmi, että käyttöaika jää näin lyhyeksi.
sadeorkidea oli viettänyt kivoja nimiäisiä ja onnea mintulle kauniista nimestä! meillä muuten on se kulta pieni -kirja, josta kyselit. mä oon kyllä tykännyt. siihen saa tosi paljon kaikkia infoa kirjoteltua ja on paikkoja kuville ja lisäksi vielä sellaset pahvitaskut, johon saa vaikka kortteja (itse säästin sinne ne kortit, joita ihmiset ekoilla vierailuilla toivat).
ja fiiu on myös kotiutunut :) ja ohhoh, teillä on miehellä vauvakuume! aika mukavaa :) meillä nyt on tää ekakin niin pieni, ettei vielä toista ajatellakaan, mutta mahtava homma, että teillä sitä mietitään jo! voi että :) tavallaan välillä kaipaan raskausaikaa kyllä. mitä sinä muuten opiskelitkaan? varmaan oon kysynyt jo joskus aiemmin....
meillä siis lauantaina oli mummi hoitamassa aadaa 2h, kun mentiin megazoneen miehen siskonpojan 14-vuotissynttäreitä viettämään. hyvin niillä oli mennyt, mutta aadaa ei ollut huolinut tuttipulloa eikä alkanut nukkumaan... eikä itseasiassa nukkunut koko päivänä klo 13 jälkeen kunnolla, joten oli työ saada neiti sitten nukkumaan, kun ihan oli yliväsynyt!
ensimmäistä kertaa silloin lauantaina alkoi myös anoppi ärsyttää... kommentoi välillä tyhmiä juttuja, kuten kun imetin, että katso että se saa henkeä. no haloo, en kai mä nyt nenää työnnä ihoon kiinni ja pidä siinä! tosin anopilla on tapana heittää välillä hassuja ajattelemattomia kommentteja, joita ei edes tarkoita, joten se nyt menee sen piikkiin. mutta sitten myös tuli tukemaan aadaa selästä, kun tyttö oli mun olkapäällä... pelkäs että tippuu. joo-o. mutta kun mummi kuitenkin hoiti aadaa ja päästi meidät käymään muuallakin, niin en kommentoinut asiaa. pitää sitten jatkossa vähän rykäistä, jos tulee liikaa neuvoja. kyllä se sen varmasti ymmärtäisikin, se on aika ihana ihminen kuitenkin loppupeleissä.
anoppi myös sanoi, että kun hänellä oli lapsia, sanottiin ettei niitä saisi pystyasennossa pitää... on kuulema huono niskalle. oletteko muut kuulleet tällaista? meillä aada on tosi usein pystyasennossa, viihtyy siinä paljon paremmin! onko tämä jotain vanhan kansan uskomuksia vai jotain, mikä mulla on mennyt täysin ohi?
meillä on nyt myös rela-tipat lopetettu toistaiseksi, katsotaan miten se vaikuttaa... eilen ainakin päästiin nukkumaan hyvin :) tarvi vain kerran ottaa aada pystyyn ja pitää vähän aikaa sylissä, sitten se alkoi nukkua. ennen yhtätoista nukkui koko perhe :)
missäs muuten on maisi, weera ja norpanpoikanen? miten voitte?
hienoa viikkoa kaikille!
korka
Ja täällä taas ollaan : )
Ruskanodotukselle tervetuloa vauvapuolelle! Kiva kun teillä on mennyt pienen kanssa noin hyvin, eikä alakulot ym. vaivaa, pääset nauttimaan pienestä ihmeestä ihan täysillä alusta asti. Kuulostaa niin eksoottiselta nuo tunturimaisemat : ) En ole lapissa koskaan käynyt, mutta voin vain kuvitella, että varmasti on upeissa maisemissa se teidän tuleva koti.
Ja SadeOrkidean Mintulle onnea tosi kivasta nimestä! Ihanan kuuloinen juhla teillä oli ollut. Minä halusin meidän neidin nimiäisissä tietoisesti välttää koskettavia puheita, kun olen niin herkkänä aina itkemässä, hölmöä.
Fiiulla on jo kiinteät aloitettu, on varmaan helpottavaa juuri noiden yösyöttöjen kannalta, kun pitää nälkää vähän pidempään. Saas nähdä milloin meillä aloitetaan, no ei ainakaan ennen neljää kuukautta. Ja kiva kun olette päässeet takaisin omaan kotiin.
Minä yhtenä päivänä sanoin miehelle, että mulla on vauvakuume ja hän ihmetteli kovasti, ettei voi olla kun meillähän on vauva! No eihän mulla varsinaista vauvakuumetta olekaan, raskauskuume kyllä välillä jo vaivaa. Masua on joskus ikävä ja sitä ihanaa tunnetta kun sisällä kasvaa oma pikkuinen.
Korka, meillä ollaan myös jatkettu taukoa noiden rela-tippojen kanssa ja hyvin on mennyt. Tuntuu että kitinä johtuu nykyään yleensä väsystä ja sitten tarvii vaan saada neiti nukahtamaan, sylittelyllä yleensä.
Minä en ainakaan ole kuullut että pystyasento olisi jotenkin kielletty, yleensähän vauvat viihtyy juuri enemmän pystyssä ja varsinkin silloin kun alkaa ympäröivä maailma enemmän kiinnostamaan. Meiillä ei isovanhemmat ole siitä sanonut, kun taas esim. nukuttamisesta ovat sitä mieltä, että ei ennen ollut vatsavaivoja kun vauvat nukutettiin aina mahalleen. No onneksi ovat kuitenkin ymmärtäneet, kun ollaan sanottu, että sitä masulla nukuttamiista ei tosiaan enää suositella.
Meillä meni viikonloppu mukavasti, on se aina niin kivaa kun on enemmän aikaa koko perheen yhdessäololle. Meillä oli lauantaina kaveriperhe kylässä, heillä on kaksi tyttöä (5- ja 1,5-vuotiaat) ja voi että sitä vilskettä, mutta on se niin ihanaa kun on lapsia temmeltämässä. Aika tarkkaan sai kyllä vahtia, miten vauvan lähellä oltiin, sen verran kovat oli tytöillä otteet ja äänet, mutta kovasti tykkäsivät pienestä.
Eilen oli tosi hauskaa, kun Nuppu rupesi yhtäkkiä nauramaan ääneen, hän on yhden kerran aikaisemminkin sen tehnyt, mutta siitä oli jo viikko tai pari ja silloin se kesti vain ihan vähän aikaa, mutta eilen saimme nauttia tuosta hauskuudesta pitemmän aikaa :D Muutenkin meillä on mennyt mukavasti. Ja tänään minä pääsen kampaajalle, ihanaa!
Terkkuja kaikille!
Maisi ja Nuppunen 12 vkoa
Kun ollaan jo toiselle sivulle tipahdettu.
Tänne ei kuulu kummempia, hiukan pimeys ja vesisateet on väsyttänyt, kun ei oikein viitsi ulkoilla. Sisällä ollaan siis aikaamme vietetty ja on ollut kiva huomata kuinka meilläkin jo viihdytään lelumatolla, kun kädet on löytynyt ja on tajuttu, että niitä lelujahan onkin kiva heilutella : ) Vatsallaankin jo viihtyy vähän pidempään ja hienosti nostaa pään ylös, mutta pitkiä aikoja ei vielä jaksa päätä kannatella.
Mitenkäs muut, jaksatteko/viitsittekö ulkoilla, kun vettä sataa? Vauvallehan se periaatteessa on ihan sama, että nukkuuko ulkoilulenkillä vai parvekkeella, kun hyvin kelpaa kumpikin vaihtoehto ja raitista ilmaa saa.
Keskiviikon jatkoja!
-maisi
en ole oikein ehtinyt nyt pariin päivään kirjoitella, on ollut kotihommia ja muita tuon aadan aamupäiväunen aikaan... ja eilen kävin yliopistollakin, mutta aada oli nukkunut koko ajan :)
mutta tänään olen ollut maailman iloisin! kun tuttipullo ei ole kelvannut ollenkaan - aada ei tajua miten siitä imetään ja tutin kanssa on ihan sama homma - ja olen vähän ahdistellut sitä, ettei voi oikein mennä pitemmäksi aikaa minnekään... voihan sitä lääkeruiskulla, mutta eipäs se kovin kivaa ole. mutta ostettiin nyt epäileväisinä tommee tippee -tuttipullo, joka on rinnanmuotoinen ja -tuntuinen ja josta imetään samalla tekniikalla ja aadahan veti siitä maitoa kuin viimeistä päivää! :)
aadakin viihtyy matolla välillä jo vähän aikaa, katselee maailmaa ja juttelee :)
nyt pitää jo mennä, kuulemisiin!
korka ja aada 8vk
kyselen tuosta tommee tippee -pullosta, kun meilläkin sama ongelma. Eli mistäköhän mahdoit ostaa tuon tuttipullon, saakohan niitä keskustasta jostain liikkeestä tai ihan tavaratalosta esim. stockalta?
Me ollaan noita aventin tuttipulloja yritetty, mutta heikoin tuloksin. Eilen taas koitettiin kun olin ylimääräisiä maitoja pävällä pumppaillut, mutta ei tullut mitään :( ja mulle iski epätoivo. että enkö todellakaan voi ikinä olla syöttöväliä pidempään poissa.
Kiitti vastauksesta jo näin etukäteen : )
-Maisi
maisi: lastentarvikkeesta ostettiin ja maksoi 6,90e. olivat loppuneet, mutta just tuli lisää :) meilläkin oli aventin pullo, mutta ei kelvannut se. aada veti raivarit aina, kun ei osannut siitä imeä... tänään olen menossa tosiaan istumaan iltaa kaverin luo vähäksi aikaa ja on paljon parempi mieli lähteä, kun tietää, että tyttö saa ruokaa :)
viime yö oli meillä kamala... nukuin varmaan 3x2h, kun jokaisen imetyksen jälkeen tuli pulautuksia eikä millään päästy takaisin nukkumaan. aina sai tunnin yrittää nukuttaa aadaa uudestaan. yleensä näin ei ole siis yöllä ollut, pulautukset on kuuluneet asiaan vain päivisin. kun aadan on saanut unille, syöttöjen aikaan on nukahtanut tosi nopeesti takas.
toissapäivänä aada oli tosi ihana. oli juuri tissillä, kun mies soitti ja vastasin puhelimeen. aada kuuli isin äänen, lopetti imemisen ja alkoi hymyillä ja jokellella :D pari kertaa on nyt myös osoittanut selvästi kenen sylissä tahtoo olla. ensimmäisellä kerralla pyrki koko ajan mun sylistä isiin päin ja siihen syliin sitten rauhoittui. toisella kerralla annoin aadaa isille, niin tyttö alkoi itkeä tosi isosti ja heti kun nostin takas, oli hiljaa. ihana seurata tätä kehitystä :)
miten enskoilla on viikko mennyt ja mitä on viikonlopulle suunnitelmia?
korka
Välillä meidän kuulumisia,
Oltiin mummilassa Mintun kanssa ekaa kertaa yökylässä..ja kumma kyllä..voiko noin pieni vaistota et ollaan vieraassa paikassa ? Nukuttiin meinaan yöllä muutama tunti. Tosin typy nukkui parit 4-5 h päikkärit ja jouduin häntä jopa herättelemään ! Sai nukkua vaunuissa ulkona ekaa kertaa, niin tottahan se uni maistui. Siksi en malta odottaa että saadaan oma koti ja oma piha missä nukuttaa mahd. tuleva seuraava vauva :) Kaikki sanoo että nyt vaan seuraava putkeen niin on helpompaa. Pääsee sit paljon helpommalla myöhemmin kun lapsista on seuraa toisilleen jne.jne. Nyt saisin yhtä hyvän äp-rahan jos putkauttaisin toisen 3 v:n sisään...mut ei vaan ei ! Jotenkin järki sanoo että haluis oottaa ainakin 2-3vuotta ennen seuraavaa. No katsotaan miten mieli muuttuu :D Eli täällä ei ainakaan podeta vauvakuumetta vielä.
Mummilasta kotiin tullessa seuraavana yönä nukkui sitten 5h putkeen :) Sai äitikin vähän levätä.
Minttu kannatteli päätään jo synnytyslaitoksella olkapäällä ollessaan, joten aika vahvat niskat on nyt jo...pitää pitkän aikaa mahallaan niskaa pystyssä ja ihmettelee mailman menoa ! Nyt on alkanut viihtymään hetkiä yksinäänkin sitterissä... hymyilee kovasti jos on vaan masu täynnä ja vaippa kuiva ja tarpeeksi lepertelee ! Ihanaa kun saa ihan erilaista kontaktia neitiin ..
Huomenna vietetään meidän perheen ekat pikkujoulut :D Eli ajattelin leipoo piparit (omatekemästä taikinasta) , kuunnellaan joulumusiikkia ja juodaan glögiä. Mulla on Mintulle pieni tonttupuku myös ;D Sunnuntaina mietin uskaltaisko jo lähteä jouluostoksille yksinään... melkoinen jännittäjä ja stressaaja olen kyllä. Luotan täysin mun mieheen ja hänen vauvanhoitotaitoihin,mut jotenkin se on niin vaikeaa lähteä mihinkään pitkäksi aikaa !? Onko muut huomannut samaa ?
Nyt täytyy mennä tissittelemään... Heipat ja kivat v-loput kaikille!
ps, hellyyttävältä kuulosti toi Aadan jokeltelu kuullessaan isin äänen !
Sadeorkidea+ Minttu 6 viikkoa ja risat....
Heippa!
Miten tää aika luisuukin käsistä tän pienen tytsyn kanssa ?
Korka,
Meillä menee aivan samanlailla ! Mies hoitaa iltaisin ja minä aamuisin ...en vaan kertakaikkiaan pysy hereillä enää 23 jälkeen :D Toisaalta tosi kiva juttu että sattuu menee näinpäin, ettei kumpikin ole yhtä aikaa väsyneitä.
Maisi, et suotta pahoittanut mieltäsi, mä olisin saanut raivarit jos joku ottais tytön multa sylistä ja alkaisi neuvomaan! Mut voipi olla että mulla on vielä hormonit hyrrällä... ;D En meinaa kestää yhtään neuvomista varsinkaan anopin puolelta....
Olis hauska kuulla muiden rytmejä. Mistä lähtien olette alkaneet rytmittää päivää ja minkälaisissa ruoka/uni-sykleissä te muut menette ?
Oon ollut vähän pulassa tuon tytön unettomuuden kanssa...siis tyttö olis hereillä vaikka koko päivän, eli ei nukahda päiväunille noin vaan esim. sisälle. Sit heräilee 5min välein hirveän huudon kanssa. Nyt älysin vasta itsekin että pitää opettaa päiväunille, eli ulos on lähdettävä jokapäivä et nukahtaa. ( No ei ole kyllä huono asia : ) )
Miten muilla on mennyt imetys ? Onko joku syöttänyt korviketta ?
Minä olen joutunut antamaan silloin tällöin. Neitillä on tapana lupsuttaa tissiä joskus niin usein että iltaisin ei enää tule maitoa kun tarvisi ! Päivisin kun olen yksin, niin en kertakaikkiaan vaan joskus jaksa kuunnella sitä huutoa ja annan sitten tissiä. Neiti meinaan raivostuu mun sylissä poikkeuksetta kun haistaa maidon, vaikka ei olisi nälkäkään. Aikaisemmin annettiin tuttelia mutta nyt siirryttiin NAN-maitoon, oon kuullut että siitä tulee vähemmin vatsavaivaa.
Eilen oli 5vko neuvola ja tyttö painoi pikkusen reilu 5kg ja pituutta oli 58cm, eli maitoa on saatu :D
Sadeorkidea ja rinsessa 5vkoa 1 pvä
Ps. Nimiäisiä vietellään ens la !
SadeOrkidealle rytmeistä: Meillä mennään aikalailla vauvan ehdoilla. Rytmi on muokkautunut oikeastaan alusta asti seuraavanlaiseksi:
Nukkumaan mennään n. 23.30-01, tulee mun kanssa samaan aikaan ja rinnalle nukahtaa, ollaan nyt toistaiseksi annettu nukkua meidän sängyssä. Yöllä syöttöväli on n. 3-4 tuntia kaksi ekaa syöttöä, jonka jälkeen n. klo 7-9 jo mahdollisesti ollaan vähän hereillä ja vaihdetaan vaippaa ym seurustelua, sitten tissiä ja yritetään vielä nukkua. Sängystä noustaan varsinaisesti yleensä vasta klo 10-12 (en ole mikään aamuvirkku : )) Sitten ollaan pari tuntia hereillä, syöttö ja pitkille (3-4 h) päikkäreille vaunuihin, joko ulkoilulenkin kanssa tai ilman. n. klo 18 alkaa sitten epäsäännöllinen ilta-aika, syömistä, seurustelua, kitinää ja torkkumista sylissä..
Ajateltiin sitten n. 4 kk tienoilla yrittää alkaa opettamaan omaan sänkyyn nukahtamista.
Meillä oli aluksi ongelmia päikkäreiden kanssa, kun tuntui ettei nuku missään muussa kun liikkuvissa vaunuissa tai sylissä, mutta erään kerran sitten kun olin ulos menossa vaunujen kanssa ja neiti nukahti (kuten yleensäkin) rappukäytävässä, niin päätiin muuttaa suuntaa ja työnsinkin vaunut vaan parvekkeelle, ja kas, se toimikin : ) Nyt en enää joka päivä lähde vaunulenkille, vaan työntelen neidin uneen täällä kotosalla ja laitan sitten vaunut parvekkeelle. Joskus nukkuu tosi hyvin sen 4 tuntia ja toisinaan joutuu vähän käydä välillä vaunuja heijailemassa, mutta nukahtaa siis silloinkin aina pienen kitinän jälkeen nopeasti uudestaan. Kyllä nuo pitkät päikkärit on tämän äidin helpotus, kun saa vähän omaa aikaa ja voi syödä ym. rauhassa.
Me ollaan menty ihan täysimetyksellä, kerran on saanut korviketta, kun ollaan haluttu opettaa pullosta syömään. Kaksi kertaa on pulloa huolinut (kerran korviketta ja kerran mun maitoa) ja molemmilla kerroilla syöttäjä olin minä, isä ei ole vielä onnistunut syöttöhomassa. Koko pullosyömisen idea olisi se että syöttäjä olisi joku muu kuin minä, että saisin joskus vähän omaa aikaa enemmänkin kuin kaksi tuntia... No pitäisi taas yrittää joku päivä, ei olla tosiaankaan kovin aktiivisesti harjoiteltu : ) Ja jos mulle tulee menoa, etten pääse imettämään, niin aiotaan silloin antaa korviketta. Tuo pumppaaminen tuntuu niin hankalalta ja siihen tulee helposti kierre, maitoa tulee nyt juuri sopivasti ja välillä vähän ylikin. En siis pidä korvikkeen antoa huonona.
Hyvin on teillä neiti kasvanut! Pitkä tyttö, meillä oli pituus viimeksi 59 cm, kun oltiin jo reilu kaksi kuukautta. Meidän neiti kasvattaa massaa, on aikamoinen pullukka : )
Ihania nimiäisiä! Meillä oli pienet nimiäiset ihan meillä kotosalla ja oli kyllä mukava juhla!
Missäs muut enskat, huhuu.
-Maisi
Täällä on ollut pakollista palstataukoa, meillä oli tulipalo kellarissa ja suli sitten nettipiuhatkin siinä rytäkässä.. Toosi pitkä tarina, mutta ollaan kaikki kunnossa ja mummolassa evakossa tällä hetkellä. Tässä nyt on korjailtu sähköjä, ei onneksi muualla palanut kuin pannuhuoneessa. Tässä olen laittanut kaikki meidän rytkyt pesulaan, kun savunhaju on joka paikassa. Huomenna tulee siivoojat ja maalarit sen perään. Huh huh, ei voi muuta sanoa... Mutta vähällä kumminkin päästiin kun koko perhe voi hyvin ja päästiin ajoissa ulos. Nää muut nyt on vaan maallisia. Tosin ei käy kieltäminen että tätä pyykkiä riittää kyllä itellekin pestäväksi ja silitettäväksi varmaan vuoden loppuun asti...
En nyt kommentoi sen kummemmin, poika on hoidossa ja pitäisi olla tehokkaana itsekkin täällä :)
Että hengissä ollaan.
F.
vähän aikaa pääsi vierähtämään (noh, pari päivää...), kun maanantai junailtiin ja eilen olin vaan ihan väsynyt ja itkuinen koko päivän... vaikka mummulassa olikin hoitajaa tarjolla, jotenkin se oli myös raskas reissu. sama oli silloin, kun mun vanhemmat kävi täällä ristiäisten aikaan. jotenkin sellainen intensiivinen yhdessä olo vie voimia kuitenkin.
mä olisin myös pahoittanut mieleni maisin tilanteessa... tulla nyt ottamaan lapsi ja tuolla tavalla arvostelemaan! ei mitään hienovaraista neuvontaa! huh. meilläkin kyllä mumme vei lapsen isän sylistä, kun aada siinä itkeskeli... mies ei siitä mieltä pahoittanut, mutta piti vähän käytöstä outona. mutta aikalaillahan tuo mummu yritti aadan omia muutenkin. soitteli jo, että on niin kova ikävä, ettei osaa mitään tehdä. ja oli pettynyt, kun joulun aikana ollaan siellä vaan 22-26.12. (ostettiin junaliput jo samantien ja mä totesin, että eiköhän siinä oo tarpeeksi yhteistä aikaa ilman taukoja).
sadeorkidea, me ei olla annettu korviketta, mutta voi olla, että siihen joudutaan, jos mulla jotain menoja tulee. tai no lauantaina aada on muutaman tunnin toisten isovanhempien hoidossa. miehen koko suku juhlii siskonpojan 14-vuotissynttäreitä megazonessa ja mummi ei sinne halua, joten hoitaa sen ajan aadaa ja tulevat sitten megazonen jälkeiselle juhlapaikalle syömään :) ensi viikolla minun pitäisi myös käydä yliopistolla ja viettää perjantaina tyttöjen fondueiltaa (mies kovasti ajaa mua jo tuulettumaan kotoa), joten mies saa olla aadan kanssa ja katsotaan miten paljon saan pumpattua... mutta en pidä siis korviketta pahana minäkään.
rytmeistä on ollut juttua myös, minäkin kyselin niistä aiemmin. meillä illat on alkaneet olla vähän huonoja... aluksi mentiin nukkumaan yhdeksän aikaan aadan kanssa yhdessä, mutta nykyään tyttöä on vaikea saada nukkumaan! syöttö- ja kanniskelukierre saattaa hyvinkin jatkua sinne 12 asti. mutta aamuisin ollaan heräilty siinä 9 aikaan, seurusteltu ja syöty ja sitten menty pihalle päiväunille. tämä on ainoa aika, jolloin aada alkaa nukkumaan noin hyvin! nukkuukin siinä sellaiset reilut 2h, jonka jälkeen ohjelmassa on taas hieman seurustelua ja syömistä jne. ja sitten toiset unet. nämä unet yleensä olen vaunulenkillä, ilman työntöä aada herää heti. eikä oikein nuku kunnolla vieressäkään tai sylissä vaan herää nopeasti. sitten riippuu siitä, paljonko kello on, että nukutaan vielä pienet nokkaunet vai yritetäänkö jo yöunille... ei siis mitään kellontarkkaa rytmiä vaan ennemminkin aadan ehdoilla. mutta iltapäivästä tosiaan saa alkaa nukuttamaan, ei nukahda itse.
ja hui mitä fiiulle oli tapahtunut! onneksi tosiaan kuitenkin kaikki voivat hyvin ja ainoa vahinko oli maallista! onni onnettomuudessa... jaksamista sinne!
omat kuulumiset taisi melkein tullakin tuossa... illat on olleet kitinää, mutta sen disflatylin lopettamisen jälkeen ei enää suoraa huutoa. torstaina mies on illan menossa, joten pitäisi jaksaa itse sitten. onneksi ei ole kuin yksi ilta! niin ja olin eilen jälkitarkastuksessa, kaikki hyvin ja saa treenata vatsalihaksia :) miten te muut olette tuon ehkäisyn kanssa tehneet? me mietitään kuparikierukkaa, en haluaisi enää hormonallista eikä se kumikaan nyt niin hirveästi innosta...
sadeorkidea, millaista ohjelmaa olette muuten nimiäisiin keksineet?
noh, aurinkoista päivää kaikille!
korka
huhuu enskat! missä olette?
meillä menee nyt ihan kivasti. aada on alkanut iltaeläjäksi ja nukkuminen menee nykyään sinne 24 ja aamupäivät neiti vaan nukkuis. mutta kitinä on nyt ollut pari päivää poissa ja on ollut ihanaa seurustella hyväntuulisen vauvan kanssa. on myös viihtynyt ihan vaan sylissä, ei oo tarvinnut kantaa koko aikaa.
eilisilta oltiin tosiaan kaksin ja hyvinhän se meni :) sinne 24 asti oli yhtä syömistä, sitten vähän sylissäpitoa, kun tuli ähky ja sitten neiti lopulta nukkui. 21 lähtien söi sängyssä mun vierellä 1,5h ja 30min pätkän silmät kiinni, mutta siitä ei tullut unta vaan pulautusta. mutta saihan siinä levätä kuitenkin :)
meillä oli eilen myös pariisitar tuolta o-puolelta kylässä ja kivaa oli :) sielläkin vauva syntyy kohta... maisi kyseli silloin niistä treffeistä, niin uskoisin että kun kevättä kohden mennään, pariisitar ja tonttu treffaisivat myös ihan mielellään. vai olenko väärässä? (käyt varmaan lukemassa täällä, joten voit varmaan itse vastata omasta puolestasi:))
pitänee yrittää mennä itsekin päiväunille, kun aada on nukkumassa. hyvää viikonloppua!
korka ja aada 7vk (mihin tämä aika menee??)