Aikuisen iho täynnään pientä punaista näppyä - allerginen reaktio antibiootille?
Mistähän johtuu, että koko keho on pienten näppylöiden peitossa? Näppyläröhelmä ei onneksi kutia. Onkohan tämä reaktiota antibioottilääkitykselle+ vai parvorokkoa-vaivaako se aikuisiakin vai vain lapsia?
Kommentit (22)
myös amoksisilliinista (Amorion). Pienitäpläistä ihottumaa oli eniten kaulalla, rinnassa, selässä, kasvoissa, mutta myös muualla. Kutinaa ja kuumotusta oli jonkin verran. Lisäksi silmänympärykset ja huulet turposivat aika mojoviksi. Hengenahdistusta tai muuta hankalaa oloa ei ollut. Soitin terveyskeskukseen, ja komensivat tulemaan välittömästi näytille. Sain siellä heti Zyrteciä ja vielä reseptillä sitä ja hydrokortisonivoidetta. Meni ohi seuraavana päivänä.
Tästä reilun vuoden kuluttua, viime keväänä sain sulfa-kuurin, koska amoksisilliinia en voinut enää käyttää. Kuurin loppumista edeltävänä iltana alkoivat taas allergiset oireet. Iho alkoi tulla täyteen pientä punaista pistettä ja turvota. Otin heti Zyrteciä ja odottelin, että kuumotus ja turvotus menisi ohi. Ei mennyt. Lopulta ihokin oli jo niin kosketusarka, että vaatteet tekivät kipeää. Vajaat 2 vrk kärvisteltyäni ja kun olin jo siinä kunnossa, että meinasin pyörtyä, lähdin terveyskeskukseen. Taaskaan ei ollut minkäänlaisia hengitysongelmia, vaikka koko naamakin oli ihan turvonnut. Tk:ssa pulssi huiteli taivaissa, ja aika nopeasti minut kytkettiin tippaan ja lähetettiin piipaa-autolla yliopistolliseen sairaalaan. Itse en tuntenut siinä vaiheessa oloani mitenkään erityisen huonoksi, hiukan vain epämukavaksi turvotuksen ja kuumotuksen takia. Vietin n. 6 tuntia sairaalan ensiavussa kortisonitipassa ja tarkkailussa, mutta pääsin illalla yöksi kotiin kortisonitablettireseptin kera. Punoitus alkoi hävitä pikkuhiljaa, mutta kesti yhteensä n. 2 viikkoa ennen kuin se oli kokonaan hävinnyt.
Olen nyt jälkeenpäin vasta lukenut, että ilmeisesti juuri tuo amoksisilliini ja sulfa (minulla Ditrim Duplo) ovat ne kaksi lääkeainetta, jotka yleisimmin aiheuttavat allergisia reaktioita. Ja vielä niin, että jos on noista toiselle allerginen, niin helposti sitten on sille toisellekin.
Eli ap, jos nyt sait reaktion amoksisilliinista, niin kehottaisin jatkossa mahd. mukaan välttämään myös sulfaa. En tosin tiedä, ovatko kaikki sulfat yhtä " vaarallisia" .
tuo yksi osaa aika hyvin aiheuttaa turhaa hysteriaa.