" Avioliitto on vanhentunut instituutio" -tyypit, perustelkaa kantanne!
Aina tuntuu löytyvän näitä, jotka hokevat, etteivät tarvitse avioliittoa ja pistävät litanian negatiivisia adjektiiveja hokeman perään kuvaamaan käsitystään kyseisestä ihmisten yhteenliittymästä.
Oletteko siis ihan oikeasti miettineet tätä, onko teillä todella perustelu asialle? Miksi yhteiskunnan perustana pitäisi olla avoliitto tai ei vakiintuneita parisuhteita lainkaan? Enkä nyt aja minkään uskontokunnan asiaa tällä kysymykselläni, pidän avioliittoa ihan maallisena sitoumuksena.
Veikkaanpa, että useimmat teistä kuitenkin vain pettävät itseään ja hokevat tuota kulahtanutta mantraa, juuri siksi että eivät pääse naimisiin.
Kommentit (7)
Mutta mielestäni romanttiseen rakkauteen perustuva liitto on vähän turhan utopistinen juttu enkä ole ihan varma onko sen ajaminen ihmiskunnalle ihan viisas juttu. Ihmisen biologia kun nyt on mitä on. Ehkä toisenlaiset sitoutumismallit olis järkevämpiä. Itse olen miettinyt että pitäisi olla sellainen perheliitto. Eli jos ruvetaan tekemään lapsia, sitoudutaan perheeseen vähintään siihen asti että lapsi menee rippikouluun tms.
Silti ajattelen, että avioliitto ei ole kamalan tärkeä parisuhteen perustana.
Avopari voi olla aivan yhtä (paljon, enemmän tai vähemmän) sitoutunut toisiinsa ja yhteiseen elämään kuin aviopari.
Meillä ei ollut haaveita mennä naimisiin, mutta lopulta päädyimme tuomarin pakeille avioliiton suoman laillisen turvan vuoksi.
Aika moni tuntuu menevän naimisiin vain siksi, että saa olla päivän prinsessana ja sitten avioeropaperit ovat vetämässä jo parin kuukauden päästä ihanista hääpileistä.
Vierailija:
Uusperheet pitäs kieltää lailla ja pienten lasten vanhempien erot vaan hyväksyttävä perustelluin syin - mikään " Rakkaus loppui" ei riitä
No juu-pa juu
Avioliittoinstitutio perustuu pohjimmiltaan talouteen ja sitä kautta rahan jakamiseen. Kenelle jätän rahani, jos kuolen?
Jos nykyjärjestelmällä lähes puolet avioliitoista päätyy eroon, ja avoliitoista enemmän...mistä se kertooo? Yksilöllisyyden ihannoinnin lisäänymisestä? Tai siintä, että avioliittoa, tai yleensä mitään liittoa " joka ei perustu omien tarkotusperien avunantoon" , ei kannata jatkaa?
Se romanttinen humpuuki tuli siihen täytteeksi about 100 vuotta sitten, mikä on hyvin lyhyt aika ihmiskunnan historiassa.
Nykyään kun naiset tienaavat itse rahansa ja ovat taloudellisesti riippumattomia miehestä tai omista vanhemmistaan, ja yksilöllisyys ajaa yhteisöllisyyden ohi, niin tämmöistä taloudellista sopimusta ei tarvita. Varsinkaan kun lasten perimisoikeus on jokatapauksessa turvattu, vanhempien siviilisäädystä riippumatta.
Perusteluja on tullut? Jos nykyinen avioliitto perustuu nykytiedon valossa suurelta osin taloudellisiin syihin, niin voiko tästä todeta, että avioliittoon haluat naiset haluvat hyötyä miestensä asemasta ja näin siirtää vastuuta toiselle osapuolelle?
eli perheliitossa sitoudutaan perheeseen, mutta voisi sekstailla muidenkin kanssa, jos oma kumppani tympii. Mua henk.koht. ahdistaa 2 pienen lapsen äitinä se, että olen kahleissa tuohon mieheen, josta haluaisin eroon, mutta kun on lapsia eikä mies halua erota, niin kestän jotenkuten. Pettäisin heti yksipuolisen rakkauteni kanssa, jos hän ei puolestaan olisi niin vankkumaton avioliitossaan. Oikein ärsyttää, kun haluan niin paljon toista ja rakastan niin paljon toista, eikä voi kepilläkään koskea, kun hän on naimisissa.