Leikittekö lastenne kanssa päivittäin? Kuinka tärkeää lapselle on, että hänen kanssaan leikitään?
leikillä tarkoitan ihan sitä perus auto- tai nukkeleikkiä, legoilla rakentelua yms. Kyse ei siis ole lapsen kanssa vietetystä ajasta esim. leipoen, ulkoillen tai vaikka yhdessä kotitöitä tehden vaan ihan oikeasta lapsen ehdoilla leikkimisestä.
Niin, kuinka tärkeää se on?
Kommentit (24)
Ei tulisi mieleenkään, että en leikkisi. Lapset leikkivät paljon keskenään, mutta joka päivä myös minä osallistun. Olen luullut, että jo nykyaikana kaikki leikkivät edes vähän.. Omat vanhempani 1970-luvulla eivät leikkineet, olen luullut, että sellainen on mennyttä aikaa.
Te, jotka ette leiki, varmaan kuitenkin peuhaatte, nauratte, vitsailette? Leikkimielisyyshän ei tietenkään tarkoita vain leikkimistä.
useampi tunti päivässä. Lapsia yksi 2v3kk ja kotihoidossa. Silloin kun lapsella on kaveriseuraa, lapset kyllä keksivät keskenään tekemistä. Täytyy kyllä tunnustaa, että aina ei oikein jaksaisi innostua leikkimisestä, varsinkaan silloin, kun lapsi kantaa lelut sänkyyn ja itse on vielä puoliunessa.
Ihan joka päivä en voi väittää leikkiväni ainakaan " kunnolla" .
Minulta se ei käy läheskään niin luontevasti. En ole leikkivää tyyppiä. Mutta silti minäkin leikin, pyrin leikkimään edes pienen hetken ainakin silloin kun lapsi pyytää eikä ole muuta kiireellistä puuhaa. Kun hetken antaa aikaa niin saa taas tehdä muitakin hommia, kun lapsi on hetken saanut huomiota ja leikkikaverin.
Lisäksi tehdään tietysti monenlaista puuhaa yhdessä. Minusta leluilla leikkiminen ei todellakaan ole ainut tapa leikkiä lapsen kans. Eikä se ole ainut osoitus lapsen " työn" kunnioittamiselle. Lasta voi kunnioittaa mm. sillä, että hänet otetaan todesta, hänen sanomisiaan kuunnellaan ja arvostetaan, hänet huomataan, hän tietää olevansa rakastettu ja arvokas jne.