Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

" Päiväkodissa puetaan kurikset kosteussuojattujen päälle"

28.02.2008 |

Tuo lause on tullut monessa kirjoituksessa esille. Itse vaan ihmettelen sitä kovasti, että kuinka se voi olla mahdollista? Viettekö päiväkotiin siis kurahousuja, vaikka lapsella on kosteussuojattu puku? Mulla on lasten kanssa kokemusta useammastakin päiväkodista, eikä niissä ole puettu kuriksia kosteussuojavaatteiden päälle, koska meillä ei ole kurahousuja!

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tummanruskeat 70-luvun kuriksethan olisivat voineet olla tosi hienot ; )

Mutta tosiaan jos vaihtoehtona on se, että lapsella on päällä päiväkodin ei kenties ihan oikeaa kokoa olevat vanhat jäykät kurikset tai uudet sopivat Rukan joustavaa materiaalia olevat ohuet haalarit, niin valinta on varmaan aika selvä -siis kumpi on lapsen kannalta miellyttävämpi vaihtoehto. Ei nuo uudet Rukan mallit vaikuta taaperonkaan liikkumiseen yhtään, jäykät vanhanaikaiset kylläkin.

Eipä nuo kurikset näytä ainakaan oman vajaan 3 v pojan leikkeihin vaikuttavan millään tavalla. Olisikohan periaatteellisten kuristen vastustajien aika tutustua uusiin tarjolla oleviin materiaaleihin?

Vierailija
22/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla lapsilla näytti olevan kosteussuojatut haalarit päällä, Reimatecit tai Lassiet. (lapsia oli alle 20, joten helppo nähdä) Maa on märkä yöllä sataneen lumen sulaessa nyt kun päivällä ollaan +-asteilla.

En ole aikasemminkaan nähnyt ko.päiväkodin pihassa kuriksissa kulkevia lapsia, eli taitavat arvostaa kosteussuojattuja vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeen mukaan eli todella kuraisilla keleillä ja sateen sattuessa, ei tietenkään muulloin. Ja pienemmillä, maassa konttaavilla ja istuvilla lapsilla tietysti herkemmin kuin isommilla.

TyttöNukke72:

Kaikilla lapsilla näytti olevan kosteussuojatut haalarit päällä, Reimatecit tai Lassiet. (lapsia oli alle 20, joten helppo nähdä) Maa on märkä yöllä sataneen lumen sulaessa nyt kun päivällä ollaan +-asteilla.

En ole aikasemminkaan nähnyt ko.päiväkodin pihassa kuriksissa kulkevia lapsia, eli taitavat arvostaa kosteussuojattuja vaatteita.

Vierailija
24/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on ainakin päiväkodin alussa esitetty toive, että kurikset ja kumpparit tuotaisiin päiväkotiin.

Kuriksia ei pueta systemaattisesti vaan pelkästään kuraisilla keleillä. Käsittääkseni niitä myös (välillä tai aina?) suihkutetaan tai pestään käytön jäkeen. Ongelmana kosteussuojahaalareiden kanssa on, etteivät ne yleensä kestä kuivauskaappia, ja ulkoiluja on kuitenkin kaksi päivässä.

Lisäksi henkilökunta on valittanut, että usealla lapsella ovat Reimatecit ja vastaavat vuotaneet. Niinhän se on, että kosteussuoja toimii vain hyväkuntoisessa haalarissa eikä vältämättä enää pikkusisarukselle kierrätetyssä.

Joskus olen vienyt pojan päiväkotiin lasten jo ulkoillessa niin, ettei hänellä ole ollut kurahousuja. Henkilökunta on silloin erikseen käynyt kysymässä, onko haalari kosteussuojattu ja haittaako meitä, jos se likaantuu. (Ilmeisesti näitäkin vanhempia on, joita haittaa...)

Meidän päiväkodin lapsista noin puolella näyttää olevan kosteussuojahaalari.

Vierailija
25/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan mukisematta vienyt. Pukevat niitä sitten oman harkinnan mukaan. Kuraisilla keleillä helpottavat kyllä henkilökunnan työtä, sillä meidän päiväkodissa lasten naulakot on sellaisessa tilassa, jossa likaisista haalareista variseva kura kulkeutuisi kaikkialle lasten jaloissa. Ja pienimmät vielä konttaileekin siellä. Päiväkodissa ei oikein ole tiloja suihkuteltujen kosteussuojapukujen kuivattamiseen ja naulakkoon ei oikein voi pukua viedä vettä valuvana. Lisäksi kurahousut on helpompi huuhtaista kuin toppapuku, jonka kanssa saisi olla aika tarkkana, ettei vesi mene hihoista tai lahkeista sisään. Olen siis ymmärtänyt, että kurahousut helpottavat päiväkodin arjen sujumista ja siksi niiden vieminen on minusta ihan ok. Kotonahan niitä ei ole pakko pitää. Eikä kurikset edes tee lapsen liikkumista hankalaksi, jos ostaa tarpeeksi ison koon. Jos yrittää tunkea piukeita kuriksia toppapuvun päälle, niin arvatenkin lapsen on vaikea liikkua. Mutta jos päiväkodista ei niitä erikseen pyydetä eikä itse koe, että niitä tarvittaisiin, niin varmasti voi pärjätä ihan pelkällä kosteussuojatulla puvulla ja varavaatteilla.

Vierailija
26/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemassani päiväkodissa en ole nähnyt kuriksia käytettävän sateisillakaan ilmoilla, en aamupäivällä, iltapäivällä, kuraisella kelillä tms. eli päiväkoti on pieni ja henkilökuntaa on lasten määrään suht monta. Ilmeisesti pk:lla on tilat kuivatella kosteussuojapukuja kun eivät kuriksia lapsilla käytä.

Vierailija
27/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan halua että lapselleni puetaan kaksi vedenpitävää kalvoa päällekkäin ihan turhaan. Yksikin vedenpitävä asu on aivan riittävä.

Turhaa niitä lapsia paistetaan reimatecissa ja kurahousuissa.

Meillä käytetään kuriksia silloin kun alla on asu joka ei pidä vettä.

Minulla on itselläni ollut jo useamman vuoden hobbarin reimatec asu ja sen päälle jos laittaisi vielä sadetakin tai sadehousut niin varmasti olisi kauhean hiostava.

Vierailija
28/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aika vanha päiväkoti (kuraeteinen on yhteinen 35 lapselle)ja piha ihan hiekkaa eli silloin, kun on oikein kuraista laittavat kurikset päälle. Piha lilluu silloin sellaista kuravelliä. Ja nythän on ihan hyvä ilma =)

Mulle on oikeastaan aika sama miten pukevat siellä, koska olen ajatellut antaa heille työrauhan. Nämä ihmiset ovat hoitaneet lapsia pitkään, joten jos heidän mielestä kurikset on helpommat niin siitä vaan.

Vierailija
29/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa olla välillä aika hifistelyä tämä lasten pukeutuminen. Hyvä, että on hyviä vaatteita. Mutta mitähän meillä mahtoi olla päällä aikoinaan... ja hengissä ollaan selvitty : )

Vierailija
30/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä. Lokeroihin se kaikki kuivunut hiekka muuten rapisee, ja muutenkin pitkin eteistä. Huomattavasti siistimpänä pysyy eteinen, jos on kurikset lapsilla päällä. =)

Ja tuohon alla olevaan kommenttiin oli pakko kysäistä, että jos ne kuraiset kurikset on kiva jättää päiväkotiin, tuleekohan kuinka monelle mieleen, että kuinka kiva niitä on seuraavana päivänä vetäistä hiekkaisina/likaisina lasten päälle?! Hoitajat saavat useimmiten omat vaatteet ihan likaisiksi siinä touhussa.. =(

t. pk:n täti, joka kuriksien kannalla märkinä lumettomina päivinä.. =)

ulviina:

eli on todella helppoa kun voi lapsen hakiessaan riisua kuraiset kurikset ja kumpparit tarhaan ja ottaa suht siistin lapsen mukaansa.

Vierailija
31/32 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on talvella aina kunnolla lunta ja loskaa ja kuraa vaan keväällä ja syksyllä. Harvoin olen nähnyt toppahaalarin päällä kuriksia.

Minä teen yleensä niin että riisun lapselta kuraisen välikausihaalarin pois autoon noustessa. Haalari auton takakonttiin ja kotona huuhtelu.

Seuraavaksi päiväksi meillä on tarhaan ihan kohtalaisen siisti reimatec.

Jos lapsella on kurikset ja vedenpitämätön välikausiasu, niin jätän likaiset kurikset päiväkotiin.

Vierailija
32/32 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on kosteussuojatut välikausi- ja toppapuvut/-haalarit ja goretex-kengät (tai nyt enää toisella lapsella on noi, kun toisen lapsen olivat vialliset, enkä tilalle löytänyt uusia), eikä meillä ole käytetty kuravaatteita moneen vuoteen. Tai itse asiassa kuopuksella oli viime kevättalvena pari kertaa kurahousut, kun haalari oli niin aran värinen, mutta nyt on niin ihanan värinen haalari, ettei tarvitse kurahousuja käyttää. Esikoisella on ollut kurahousut käytössä viimeksi varmaan 2 vuotta sitten. Kuopus on käyttänyt kumisaappaita viimeksi syksyllä ennen talvi-goretexeihin siirtymistä, mutta esikoisella on täytyy nyt ottaa kumpparit käyttöön, kun palautettiin noi goretexit.

Jos lapsemme olisivat päiväkodissa, veisin sinne oikein kuraisille ilmoille kurahousut ja kumisaappaat. On todellakin helpompi huuhdella ja laittaa kuivauskaappiin 20 kurahousut kuin 20 kosteussuojapukua! Siitä en kuitenkaan tykkää, että useissa päiväkodeissa (olen ollut pk:ssa töissä ennen omia lapsia) vedetään kurikset haalareiden päälle säällä kuin säällä. Kosteussuojahaalareiden ominaisuudet menevät silloin ihan hukkaan. Myös moni kaverini pukee omat kotihoidossa olevat lapset aina kurahousuihin ja kumisaappaisiin, vaikka olisi kuivakin ilma. Sitä en ihan tajua...