Tampereen lielahdessa nähtyä eilen illalla!
Olimme menossa perheen kanssa ostoksille isompaan S-markettiin lielahteen. Pysähdyimme parkkipaikalle ja auton jätetty siihen huomasin viereisessä autossa lapsen yksin, iältään vuoden. Pelästyin tietysti, ketään ei näkynyt missään, auton ovet lukossa. Odottelimme siinä 10minuuttia, ketään ei näkynyt, lähdimme ostoksille ja takaisin tultuaan lapsi oli edelleen autossa kiinni turvaistuimessaan.
Lapsi oli ollut siinä siis yhteensä jo melkein puoli tuntia. Pian pitkämies henkilö 40-50v ilmeistyi paikalle. laittoi tavarat autoon. Kysyin sitten että miksi lapsi on yksin autossa, johon mies vastasi että kävin vain pikaisesti kaupassa :O siis puoli tuntia lapsi oli yksin siellä!!! kysyin että eikö nyt yhtään huoleta että lapselle tapahtuisi jotain ( tukehtuminen, pelotus olo jne ), johon mies että mitäs sille nyt tuolla autossa tapahtuisi ?! VOI EI!!!!!!!!! ja lisäsi vielä että tämä on niin vilkas parkkipaikka että kyllä joku olisi nähnyt jos jotain olisi tapahtunut, niiin nähnyt olisi mutta mitä olisi voinut tehdä, juosta huutamaan s markettiin että apua missä isä? vai hakata ikkunat rikki, mutta millä?
en voi käsittää tätä. Lapsen äiti ei kai ollut tietoinen asiasta koska takapenkillä oli kaksi vauvan kaukalon jalustaa mutta ei vauvoja eikä äitiä. Olen edelleen aivan pöyristynyt tästä jutusta! en koskaan voisi jättää omia lapsiani yksin autoon, edes siksi aikaa että juoksen johonkin kauppaan tai kioskille.
Iso huoli, koska millon vain voi sattua jotain, ja vaikkei sattuisikaan, niin ikävää noin pienen on yksin autossa odotella!
T: kahden tytön äiti
Kommentit (44)
Tässä yhteiskunnassa kuulkaas saa laiminlyödä lapsia vaikka kuinka enne kuin asialle tehdään yhtään mitään. Joku kuvittelee että jos äitä poikkee pikaseen vaikka kioskilla niin lapset viedään sillävälin. Pudotkaa jo maan pinnalle ja rauhoittukaa! :DD
mitään käsitystä siitä millaista hoivaa ja huolenpitoa pienet lapset tarvitsevat?
Yksi kesä kiinnitimme kanssa huomiota autoon jätettyyn alle puolivuotiaaseen vauvaan. Kuuma oli ja kaukalon päälle oli laitettu harso auringonpaistetta estämään. Vauva oli sotkeentunut harsoon ja huitoi käsillään siellä alla vimmatusti. Ovet oli lukossa, ei kun kiireesti s-markettiin pyytämään kuuluttamaan äitiä. Ja vaateostoksilla kaikessa rauhassa tämä äiti oli ollut ja kiukkusena vaan lähti pois paikalta. Ei tullut mieleen edes kiittää. Ja hyvin toimeentulevalta perheenäidiltä vaikutti, uudehko auto ym.
Tämä äiti ei todellakaan jätä lasta edes käydessään paskalla. Kaksivuotias tulee mukaan, koska jos reissu venähtää niin sillävälin voi sattua vaikka mitä. Ei tarvitse olla ylihuolehtivainen, mutta huolehtikaa tarpeeksi lapsistanne!!!
Tapahtui tk:n odotusaulassa: 2v poika tepastelee ihan rauhassa paikasta toiseen, isä perässä kuin perävaunu. Isä antaa sanallisia ohjeita, höpöttelee, pyyhkii hikeä otsaltaan.. Kuljeskelevat aikansa kunnes ovat lapsen äidin kohdalla. Isä sanoo, " nyt on sinun vuoro jatkaa" ja äiti aloittaa saman urakan. Huom. lapsi ihan rauhallisen oloinen kaveri eikä mikään adhd.
Eli tällä tavalla sitä tulee toimia ettei lapsi ole jätetty heitteille, ettei kukaan erehdy huomauttamaan sinua siitä ettet ole riittävän hyvä vanhepi, rakastava, huolehtiva yms yms. En tajua miten nykyään ylireagoidaan niin kamalasti, ollaan aivan ylihysteerisiä!
entäs jos sille kaupassa olevalle vanhemmalle sattuukin jotain? Liukastuu ja lyö päänsä, saa kohtauksen tms? Kukaan ei tiedä, että autossa on lapsi mukana.
No toisaalta parkkipaikalta lapsi ennemmin tai myöhemmin huomataan (jos ei ole tummennuksia laseissa), jos vastaava sattuu kotona, on tilanne huonompi.
Niin tai näin, itse en ikinä jättäisi lasta autoon odottamaan. Kun on kerran lapsia halunnut, on elettävä sen kanssa, että heistä myös on jonkin verran " vaivaa" !
Vierailija:
Vierailija:
Kyllä on kamalaa :-) Olisko aika nyt rauhoittua ja keittää kahvit.
Pieni ero tässä, mutta tiedän tapauksen, missä lapsi (ei mikään pikkuvauva edes) oli yksin autossa parkkiksella kun iskä oli baarissa.
Sen perusteella sossu otti asioista selvää. Tietenkään tollanen tapaus yksin ei vielä aiheuta huostaanottoa, mutta kaipa se niin on, että ei ihme jos noin toimii että sieltä löytyy muutakin huomautettavaa.
En jättäisi 1-vuotiasta yksin autoon puoleksi tunniksi.
yksin jätettynä. Ei meidän lapsi ainakaan olisi rauhassa odotellut. Kertoo minusta että perheessä on jotain huolestuttavaa. Lapsi ei ehkä itke sen takia, että on tottunut siihen ettei hänen tarpeisiinsa vastata vaikka itkisi kuinka?
saavat lapsi ja koirat odotella rauhassa, kun käyn kaupassa eikä ole kaikenmaailman hysteerikkotätejä ikkunoista pällistelemässä. Ja jätän 1v 3kk vauvamme autoon vaan, jos nukkuu ja kyseessä on pikainen kaupasa käynti...
Ja jos isä on baarissa lapsen ollessa autossa niin eikö se ole hieman eri asia et äiti käy kioskilta ostamassa maitopurkin. Baarissa, ajokykyinen...?
lapsen autossa, joka rääkyi räkä poskella ja vielä lämpimänä kesäpäivänä aivan hikisenä, ikkuna oli raaskittu avata ihan pikkusen. Ovet oli lukossa ja käsikään ei mahtunut ikkunan raosta...vähän aikaa mietin, että mitä pitäis tehdä...rauhotella lasta paikanpäällä vai juosta kauppaan, että kuuluttavat.
En ikinä unohda sitä hätääntynyttä katsetta lapsen silmissä. Ja kyse ei ollut mistään pikkukaupasta...että haenpa äkkiä maitopurkin vaan julmettu prisma ruuhkaaikana. No, onneksi oletettu ukki tuli pian paikalle ja tilanne selvisi. Itse oli pakko lähteä paikalta sanomatta sanaakaan...olisin lasauttanut varmaan turpaan sitä ukkoo muuten.
itse olen tottunut sanomaan, nukkui se tai ei, mutta siis sama asia
Vaikka auto ei syttyisikään palamaan joku voi vaikka varastaa auton. Meidän kaupan parkkiksella oli 2 pientä lasta keskenään takapenkillä istumassa ja auto oli käynnissä. En voi ymmärtää..
Mulla on kaksi lasta ja olen ihan normaalihuolehtivainen vanhempi + kasvatusalalla. Ei tulisi mieleenikään jättää noin pientä lasta yksin autoon. Ja toisaalta, ei kumpikaan edes suostuisi. Pienen lapsen ajantaju on aiva toisenlainen kuin aikuisilla. Parikin minuuttia yksin autossa, kun on yllättäen herännyt, voivat olla panikoivia.
No, nämä traumat näkyvät sitten myöhemmässä elämässä. Hylkäyskokemukset, jotka eivät varmaan rajoitu vain tähän puoleen tuntiin yksin autossa..
Vierailija:
Mulla on kaksi lasta ja olen ihan normaalihuolehtivainen vanhempi + kasvatusalalla. Ei tulisi mieleenikään jättää noin pientä lasta yksin autoon. Ja toisaalta, ei kumpikaan edes suostuisi. Pienen lapsen ajantaju on aiva toisenlainen kuin aikuisilla. Parikin minuuttia yksin autossa, kun on yllättäen herännyt, voivat olla panikoivia.No, nämä traumat näkyvät sitten myöhemmässä elämässä. Hylkäyskokemukset, jotka eivät varmaan rajoitu vain tähän puoleen tuntiin yksin autossa..
ja samaa mieltä.
Tämä keskustelu on nyt ihan omituinen. Toiset puhuu 30min autoon jättämisestä, toiset siitä että lapset jätetään siksi aikaa kun tankataan tai käydään pankkiautomaatilla... Eikä kukaan erota eroa, tai ainakaan katso sitä tarpeelliseksi asiaksi keskustelussa...
En mäkään mistään auton syttymisistä jaksa hysterisoitua, mutta ei tulisi mieleenkään lapselle tehdä sitä, että tämä sidottuna istuimeen joutuisi yksin parkkiksella odottamaan äitiä x ajan!
Jossain ulkomailla mm Amerikassa lapsi olisi otettu huostaan ja isä saanut tuosta syytteen. Muistan kyllä tapauksen n 10 vuoden takaa kun äiti meni kiskalle ja lapset oli autossa ja se syttyi tuleen ja lapset kuoli.
Mitään traumoja siitä ajasta ei jää, siitä olen varma! Olen itse myös alalla jos täällä pitää alkaa sillä retostelemaan.
Itse olen uskaltanut jättää lapset autoon pariksi minuutiksi, mutten pidemmäksi ajaksi.
kuullut (enkä itse tehnyt) kenestäkään joka nukuttaisi lapsiaan niin, ettei pääsisi tarvittaessa kurkkaamaan lasta saman tien.
Vierailija:
Yksinhän se lapsi on ulkona silloinkin, ei kukaan kuitenkaan siinä rattaiden vieressä seiso katsomassa milloin herää. Ja entäpä ne lapset, jotka ulkoilevat yksin tai kavereiden kanssa ilman aikuista? Voidaanko nekin kaapata kadulta sossun huostaan? Mikä on ikäraja, että lapsi saa olla hetken ilman aikuista julkisella paikalla?t. 4
Vierailija: