Alkuraskauden väsymys vs. voittamaton väsymys
Kolmivuorotyöläisenä olen ennenkin saanut kokea tämän ihanan jatkuvan uupumuksen aina vuorojen vaihtuessa, mutta nyt tämä alkaa jo ylittää sietokyvyn. Meillä vuorot väihtuvat hyvin epäsäännöllisesti ja pääsääntöisesti tehdään 6 yötä/3 vkoa ja siihen vain aamuja lisäksi. Eli aikamoinen hyppy aina yövuorosta yhden vapan jälkeen aamuun jne.
Työmatkaa minulla on 75 km suuntaansa, joten lähinnä tuo autoilu alkaa huolettaa. Tuntuu, että taidan torkahdella rattiin (ja myös kaupan kassajonoon...)tai ainakin huomiokyky on huomattavasti alentunut. Olin jo 12 päivää sairaslomalla kun kuulimme raskaudesta (olin menossa leikkaukseen, joka sitten peruuntui kun plussasin ed. päivänä) enkä oikein tahtoisi vielä tuhlata saikkua ellei ihan pakko ole, enhän kuitenkaan ole sairaana vaan raskaana...
Muistelen että aiemmissakin raskauksissa väsymys oli kauheaa, mutta mihin asti? En yhtään muista millä viikoilla alkoi helpottaa, että voisi nyt vähän ajatella että jospa jo ensi viikolla....
Lapset tästä kärsivät kaikista eniten. Reppanat reippaina yrittävät olla vaikka äiti on aivan raunio. Mies ymmärtää ja jaksa kyllä olla hyvin apuna, mutta molemmat kun ollaan vuorotyössä niin ei viikossa montaa yhteistä hetkeä ole. *haukotus*
Miutsinmutsi Raksu rv8+6, tytöt 2/04, 10/06
Kommentit (7)
Jos yksi niin sitten ei mitään, mutta jos esim kaksi niin pitää ehdottomasti olla enemmän kuin yksi vapaa!
Hae reilusti saikkua!! On kuitenkin itsellesi, lapsellesi, läheisillesi ja muille maantiellä liikkujille turvallisinta että olisit kotona!
Tai sitten mitä jos yrittäisi keskustella esimiehen kanssa pelkkien aamuvuorojen tekemisestä esim kuukauden ajan?
eli rohkeasti neuvolalääkärille. mä en ymmärrä miksi väkisin haluat olla töissä, ajaa sinne älyttömiä matkoja vaarantaen liikenteen, eli itsesi ja muut :-( varmaan parin viikon kuluttua jo helpottaa, kunhan NYT lepäät.
Mulla kolmessa odotuksessa helpotti väsymys joskus 14-16 viikon paikkeilla, jolloin myös pahoinvointi loppui kahden ekan lapsen kohdalla. Kolmosen kanssa yökötti läpi raskauden ja se aiheutti myös väsymyksen jatkumista läpi raskauden -tosin kyllä se pohjaton väsymys (haaveilin että saisi mennä yöunille jo 7 aikaan illalla) hiipui 15 viikon tienoilla.
Minulla oli korkea kynnys hakea sairaslomaa ja kahden ekan kohdalla en sitä hakenut vaan nukahtelin esim. töissä tietokoneen äärelle, mutta kolmosen kohdalla tajusin että joko teen vähäisillä voimilla töitä ja laiminlyön pienet lapseni kun työ vie kaikki voimat tai makaan päivät sohvalla ja jaksan iltaisin huomioida lapsiani. Myös pahoinvointi oli siedettävämpää kun olin kotona. Alkuraskaudessa yksi viikko lepoa pahimman väsymyksen aikaan auttoi jaksamaan loppuraskauteen saakka.
Lomalle vaan, tosi vähän yksi ihminen on kyseisestä syystä sairaslomalla ellei sitten tee 15 lasta!
Tuntuu aina välillä töissä kun kerron kuinka väsyttää, että itävät vain inisijänä ja turhasta valittajana. Kyseisen yövuoron jälkeen sitten taas meinasin rattiin torkahdella ja välittömästi kotiin päästyäni otin neuvolalääkäriin yhteyttä. Hän oli heti sitä mieltä että kyseessä on erittäin yleinen ja hyväksyttävä syy sairaslomaan ja kirjoitti yksintein nyt puolitoista viikkoa.
Meillä on aina 2-3 yövuoroa putkeen, jonka jälkeen siis pääsääntöisesti vain vuoronlopetus = nukkupäivä+1 vapaapäivä. *huoh*
Nukkumalla tämä ei tosiaan helpotu, heräämisen jälkeen 1-1,5 h menee ihan ok ja sitten taas sama torkkuvaihe päälle. Lisää viikkoja siis odotellen.
Miutsinmutsi ja Masukki 9+0
Itse siis hoitoalalla (yllätys) enkä meidän kunnalliselta sektorilta (töissä yliopistollisessa sairaalassa) TEStä löytänyt mitään kohtaa joka velvoittaisi muutoin kun niiden vuoronvaihtojen väliseltä tuntimäärältä ja viikkovapailta. Ja kun kyseessä on jaksotyö niin tunnitkin tasoittuu sitten kolmen/kuuden viikon listoissa.eppuliini:
****Jos yksi niin sitten ei mitään, mutta jos esim kaksi niin pitää ehdottomasti olla enemmän kuin yksi vapaa!*****
tuohon tes' siin en osaa sanoa mitään, mutta oli hyvä kuulla että olet nyt saikulla ja saat itsesti koottua. muista että väsy voi kyllä takasinkin vielä tulla, ja haet sitten uutta!
Taisi olla niin, että siinä viikolla 13 alkoi helpottaa.
Mutta älä ihmeessä aja tai ole töissä, jos et jaksa! Raskausväsymystä kun ei voi mitenkään hoitaa, ei nukkumalla, ei lepäämällä, se vaan on päällä. Saikulle siis ja ilman omantunnon tuskia!
Poltsi, rv 24