Mun keskiarvo oli koulussa 7.1 ja ÄO on yli 130. Miehen keskiarvo oli 9.2 ja äly normaali, ei mikään ruudinkeksijä.
Mies on korkealle kouluttautunut, minä jätän kaiken kesken.
Mikä meni vikaan?
(Minä tiedän, arvatkaa te).
Kommentit (29)
ÄO 148 ja minulla Aspergerin syndrooma ja ADHD
mutta äo korkea. Opintojen loppuunsaattaminen tekee tosi tiukkaa, enkä ole ollenkaan varma että edes tulen koskaan valmistumaan (yliopistosta)...
Äö yli 135, koulussa keskiarvo useana vuonna 10, lukion päästötodistuksessa 9,6 ja kirjoitin 6 ällää. Kuitenkaan en ole saanut viimeisten 16 vuoden aikana aikaiseksi opiskella mitään loppuun:-(
Nyt olen ollut jo 6v kotona...
Minulla on adhd.
Kohtalotovereita taitaa olla paljonkin? Siis nyt täällä.
Onko teillä lääkitys?
Miten on muuttanut elämää?
Mikä annostus?
Minulla on concerta 90-118mg.
Vaikutus on suuri. Vielä kun oppisi hyödyntämään sitä...
ap
Todellisuudessa tämä perinteinen testi ei edes mittaa älykkyyttä kovin laajasti. Eräs tärkeä älykkyyden laji on sosiaalinen äly ja sitä ei koskaan mitata mitenkään. Samoin myös muisti on osa älyä ja kyky keskittyä.
Muisti ei ole älyä, eikä keskittymiskyky.
ÄO testit mittaavat vain älyllistä päättelykykyä.
Tunneäly on paljon arvokkaampaa, mutta sitä ei testeissä mitata.
Mun ei ole koskaan tarvinnut opiskella. Käyn luennolla, menen tenttiin. Opin sen luennon aikana ne asiat, ei tarvitse enää päntätä. Toisaalta se välillä uhkaa motivaatiotani, kun on liian helppoa kaikki.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja on vaikeaa rajata, mikä on muistiperäistä älyä ja mikä ei. Ja huono keskittymiskyky tekee ihmisestä alisuorittajan kaikissa älyllisissä tehtävissä vai onko kyse ylipäätään alisuortamisesta via vain tasollaan suorittamisesta. Tällöinhän keskittymiskyvyllä on merkitystä myös älykkyyttä määriteltäessä.
Vierailija:
Muisti ei ole älyä, eikä keskittymiskyky.
ÄO testit mittaavat vain älyllistä päättelykykyä.
Tunneäly on paljon arvokkaampaa, mutta sitä ei testeissä mitata.
koulussa ei ole koskaan tarvinnut ponnistella oppimisen eteen. Tuon 7,1 toikkarin sait sillä että kävit koulussa tunneilla, teit pakolliset kotiläksyt pikavauhtia etkä koskaan kokeisiin erikseen lukenut.
Noin se ainakin mulla meni.
Myöhemmin oli vaikea totutella siihen että kokeisiin täytyy lukea eikä kaikkea opi ihan itsestään. Opinnot olen loppuun asti suorittanut ihan vaan tahdonvoimalla, keskeyttäminen olisi tuntunut niin ikävältä.
niin on veljellänikin. Hänellä keskiarvo oli aina noin 6 ja opintojen loppuun saattaminen myöhemmin todella vaikeaa.
Pitkään (useita vuosia) oli työttömänä opintojen jälkeen. Nyt on kuitenkin työelämässä ja näyttäisi pärjäävän ihan hyvin.
t. 14
teen siis työtä, missä täytyy varsin nopeasti keksiä ja älytä yhteyksiä asioiden välillä, mutta ei siis mitään matemaattista.
Se vaan piti sanoa, että mulla oli keskiarvo aina suunnilleen 9 vaikka en koskaan tehnyt läksyjä ja lintsasin sen verran kuin pystyi aina. Siis läpi lukion ja peruskoulun. Myöhemmissä opinnoissa ei juurikaan arvosanoja jaeltu.
Vierailija:
koulussa ei ole koskaan tarvinnut ponnistella oppimisen eteen. Tuon 7,1 toikkarin sait sillä että kävit koulussa tunneilla, teit pakolliset kotiläksyt pikavauhtia etkä koskaan kokeisiin erikseen lukenut.
Noin se ainakin mulla meni.Myöhemmin oli vaikea totutella siihen että kokeisiin täytyy lukea eikä kaikkea opi ihan itsestään. Opinnot olen loppuun asti suorittanut ihan vaan tahdonvoimalla, keskeyttäminen olisi tuntunut niin ikävältä.
Sinä olet puhtaasti laiska ja kunnianhimoton. Kotona sinulta ei ole vaadittu, etkä ole itseltäsikään vaatinut mitään.
sama kuin mulla, ei kavereita, stressiä läksyjen paljoudesta, hieman koulukiusausta, kaikki energia meni siihen että siellä koulussa jaksoi yleensä olla.
Vierailija:
Sinä olet puhtaasti laiska ja kunnianhimoton. Kotona sinulta ei ole vaadittu, etkä ole itseltäsikään vaatinut mitään.
Niin moni nykyään nimittäin väittää okevansa fiksu, vaikka koulu olisi mennut miten huonosti tahansa.. Minun mielestä on ratkaisevaa että onko sitten myös niin fiksu, että osaa hoitaa sen opiskelun kunnolla? Helppohan se on monen kehua korkealla äo:lla ja sanoa, ettei vain kiinnostanut käydä koulua kunnolla..
Mutta tästä kommentista ei siis tarvitse välittää niiden, keillä on joku sairaus ollut esteenä..
Lukeminen ei kuitenkaan niiden takia ollut mahdotonta, mutta keskittyminen oli sitä sun tätä.
Näitä syitä oli mm. kotioloissa, pitkä tausta koulukiusaamisessa, seksuaalinen hyväksikäyttö. Ei sitä vain ollut sellaista energiaa enää hoitaa koulua kunnialla. Kirjoitin M:n paperit ja keskiarvo taisi olla jotain 7,5.
Älykäs ihminen tarvitsee hyvää muistia siinä missä " tyhmäkin"
Muistiin vaikuttavat kuitenkin monet tekijät. Muisti on ominaisuus jota käyttäjä voi hyödyntää. Muistia voi parantaa harjoitusten avulla. Muistia voi hekentää heitäytymällä välinpitämättömäksi (muistin käyttämättömyys) Muisti voi myöskin kadota väliaikaisesti kokonaan...
Hyvän muistin omavaa voi opppia helpommin asioita. Se ei kuitenkaan tarkoita että asiat säilyisivät pitkäaikaismuistissa muita paremmin. Asian tärkeys on merkittävämpi tekijän pitkäaikaismuistissa.
Älykäs ihminen voi olla äärettömän hajamielinen käytännön askareissa.
miehellä äo on pistettä vaille nero, ja hänellä just ja just läpäissyt koulut ja keskiarvot mitä lie, vain ne osa-alueet missä hän on puhtaasti nero, niissä hänellä on numeroina 10 (aina ollut). Ja menestynyt elämässään.
Minulla äo keskivertoa selvästi parempi, ja keskiarvo aina ollut päälle 9, olen kaikessa tasapaksusti keskivertoa parempi mutta en oikeasti erityisen hyvä missään, ja olen kiinnostunut laaja-alaisesti monesta asiasta. En meinaa päästä yliopistosta millään läpi, enkä mistään muustakaan koulusta lukion jälkeen. Ja työelämässäkin häiritsee, että en ole erityishyvä missään, osaan kaikesta kaikkea jonkin verran, joka paikan höylä, joka sitten saa kaikki tehtävät joita kukaan muu ei huoli tai osaa, turhauttaa sekin. Haluaisin kehittyä jossain hyväksi ja tehdä jonkin oikean asian kunnolla. Mut ne oikeat saa ne, joilla on joku erityiskyky, ja he saa just sen mukaisen homman, kun heille pystytään osoittamaan sellaisia.
kunnes pääsin keskisuureen eräänlaiseksi projektipäälliköksi. Lopultakin, kun täytyy kyetä hahmottamaan ja organisoimaan asioita aivan laidasta laitaan, ja tietämään edes vähän ihan kaikesta (ei auta että tietää kaiken vain jostain) niin olen nainen paikallani.
Paikka se on meille moniosaajillekin, mutta vähän se kesti löytää. Olen 40 vee.
sinä taidat olla kaksoisolentoni :-).
Minäkin osaan kaikesta jotain, mutta nero en ole millään alalla. En meinannut päästä mihinkään opiskelemaan, koska en osaa matikkaa riittävästi, en ole tarpeeksi taiteellinen, en tarpeeksi kielellisesti lahjakas... ryhdyin kasvatustietelijäksi.
Työelämässä olen ratkaissut tämän ongelman sillä, että minun pitää itse syventää omaa osaamistani jollain alueella. Erikoistu siihen, mitä ymmärrät ja missä olet hyvä! Pitkällä tähtäimellä tämä kannattaa.
Mulla on kans. Äo korkea, mutten pääse helvetti edes AMKista ulos.