Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen kesto - eri käsitteet.

Vierailija
27.02.2008 |

Minä olen syöksysynnyttäjä, eli kaikki synnytykseni ovat olleet todella nopeita (vaikkakin käynnistettyjä).

Esikoisen synnytys kesti 2h 10min,

toisen 1h 15min

ja

kolmas 45min.

Jokainen on käynnistetty siten, että minulta on puhkaistu kalvot, ja synnytys on käynnistynyt sillä. Eli saliin mentäessä synnytys ei ollut vielä käynnistynyt millään tavoin, enkä ollut yhtään auennut (muuta kuin sen pari senttia mitä olin ollut auki jo rv35 lähtien). Ensimmäinen supistus tuli siis aina vasta kun kalvot oli puhkaistu (ja lääkärihän joutui " hieman" venyttämään minua sormin auki, jotta saikalvot puhki).

Noh, joka ikinen kerta kun keskustelen naisten kanssa joilla on kalvot puhkaistu synnytyksen aikana, niin homma menee näin.

Ensin he kertoo; synnytys kesti 20h, mutta kalvojen puhkaisun jälkeen kesti enää 30min. Eli sitten he muuttavat tarinaa kuullessaan minun synnytysten keston, niin he sanovat " niin, no siinä tapauksessa minun synnytys kesti vain 30min, kun silloin puhkaistiin kalvot..."

Vaikka he olisivat sitä ennen synnyttäneet 19,5h kovissa supistustuskissa, ja kalvojen puhkaisuvaiheessa olisivat ollet auki jo 8cm.

Eli mikä ihme siinä on, että kun kysyttäessä kerron synnytysten keston, niin jos erehdyn kertomaan että minulla käynnistettiin synnytys kalvojen puhkaisulla, niin hekin laskevat synnytyksen alkaneen vasta silloin...

Vaikka kuinka yritän selittää, että minulla KOKONAISKESTO on ollut esim. vaikka sen 45min, se lukee neuvolakortissa, että kaikki 3 kolme vaihetta ovat kestäneet YHTEENSÄ sen 45min.

Miksi ihmeessä sillä kestolla on väliä? Miksi " paras" synnyttäjä on synnyttänbyt nopeiten?

Minulla siis käy AINA näin, kun erehdyn kertomaan, kuinka nopeita synnytykseni oli, ja ne käynnistettiin kalvojen puhkaisulla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa synnytyksessä mulla oli supistuksia yli 24 tuntia, mutta välillä ne meni kokonaan pois vaikka olivat olleet oikein koviakin. Sairaalassa kätilö kysyi (!) multa, että mitäs laitettais tähän kestoksi.. kyseli, et mihin aikaan me tultiin sairaalaan ja että jos laitettais vaik et noin kahdesta eteenpäin.. (vauva syntyi klo 19.12). Eli siinä saatiin synnytyksen kestoksi joku 6 tuntia...

Muissa synnytyksissä on aika mitattu yhtä epämääräisesti. Ainoastaan toiseksi nuorimman synnytysaika on aika tarkka, koska olin sairaalassa jo ennen synnytyksen alkua ja synnytys käynnistettiin.

Vierailija
2/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenhan se oli vain makoilua ja odottelua, onneksi näin! Ja siis vitsillähän tämä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lapsen kohdalla pystyi hyvin määrittelemään koska synnytys käynnistyi, koska heräsin yöllä koviin supistuksiin.

Toisen kanssa supistelin jo 1,5 vuorokautta ennen vauvan syntymää. Kuitenkin synnytyksen kestoksi laitettiin muistaakseni 7 tuntia, koska silloin supistuksia alkoi tulemaan 15 minuutin välein.

Vierailija
4/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin synnytys on katsottu alkaneeksi vasta siitä, kun kohdunsuu on auki 4 cm. Miksi ihmeessä?

Minä olen laskenut (ja minulle on merkattu) kesto siitä, kun supistuksia alkoi tulla säännöllisesti. Varsinkin toinen synnytys alkoi kerta laakista: ei ennakko-oireita, heti voimakkaat & säännölliset supparit ja 6 tunnin kuluttua vauva maailmassa.

Vierailija
5/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kestoksi tuli alle 3 h. Jos tuota taukoa ei olisi huomioitu, kesto olisi yli 12 h.

Vierailija
6/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on sairaalaan mennessä kysytty, koska supistukset ovat alkaneet tulla säännöllisesti ja sanomani aika on laitettu viralliseksi synnytyksen alkamisajaksi enempiä kyselemättä. En ole istunut kello kädessä synnytystä odotellessa, joten olen sanonut lonkalta jonkun arvioidun kellonajan. Jos synnytyksen kestoa on jälkeenpäin kyselty, olen sanonut sen virallisen ajan, enkä ole ruvennut muuttelemaan.

Vierailija
7/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen KOKONAISKESTO noin 4h

Toisen 1h45min

nyt odotan kolmatta ja EN TODELLAKAAN haluaisi taas käynnistystä. Oli tuon kakkosen kohdalla järkyttävää JATKUVAA KIPUA...

Vierailija
8/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

säännöllisesti 5-10 min välein kipeästi supisteli koko ajan. Olin sairaalaan saapuessa 3 cm auki, käsittääkseni synnytys kuitenkin katsottiin alkaneeksi vasta sairaalan saavuttua, papereissa en kyllä kestoa näe mihinkään merkatun. Lapsi syntyi vasta 14 t sairaalaan saapumisen jälkeen, joten aika pitkä savotta oli kaikkinensa...

Vierailija
9/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka minun synnytyksiäni käynnisteltiin ja ne kalvotkin puhkaistiin, kesti siitä vielä monia tunteja lapsen syntymään.

Eli siis kahdessa synnytyksessäni (4:stä) kalvot puhkaistiin synnytystä edistävää vaikutusta toivoen, mitään ei kuitenkaan tapahtunut.

Vierailija
10/10 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytyksen kesto mitattu ekoista supistuksista, koska jo heti alkuunsa ne olivat erittäin kovia ja kipeitä. Kalvot on sitten puhkaistu myöhemmin ja ne ajat ovat 6h45min, 1h45min ja 1h30min

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi