Pitääkö kaikki lapsilleen kaverisynttäreitä??
Meillä poika täyttää 5 vuotta ja tähän asti olemme kutsuneet vain lähisuksulaiset ja kummit. Poika ei osaa edes ruinata esim. päiväkotikavereita. Tuntuu silti, että hyvin monet muut juhlivat tyyliin kaksipäiväisesti tms. Olen ajatellut aloittaa kaverisynttärit ehkä eskari-iässä.
Kommentit (33)
Mitä tajuttomammat synttärit, sitä suositumpi lapsi. Joistain synttäreistä jotka ovat olleet erityisen hienot - puhutaan vieläkin. Jotkut 4 kaveria kotona synttärit on ihan passee. (enkä todellakaan itse osallistu tähän kastijärjestelmään)
koko perheen vapaa-ajan, niin sit kohteliaasti kieltäytyy. Meillä kolme lasta ja kaverisynttäreitä usein, mutta jos on joku matka tai erikoisempia vieraita tulossa tms., niin sillon lapset ei mee.
Jos tavallinen viikonloppu, niin kyllä me pystytään orginisoimaan sitä
perheohjelmaamme niin, että yksi tai kaksi lapsista käy synttärijuhlissa. Toki siitä on vanhemmille " vaivaa" , kun kuskaa aikataulujen mukaan. Mutta lapsista nyt yleensä tuppaa olemaan " vaivaa" . Toi synttärikuskailu on yksi niistä kivoista " vaivoista" .
meillä vanhemmatkin käy kahvilla ja on kiva kun tunnemme kaikki toisemme ja puhumme tarhan asioista.
Tekeekö joku mahdollinen tarhakavereiden ihailu todella niin autuaaksi että sitä pitää vasiten yrittää hankkia synttärimuodossa, vaikka lapsi ei ole kaverisynttäreitä kaivannut?
-24
Meillä päin muutenkin aloitetaan nuo kaverisynttärit tuossa eskari-iän paikkeilla (useimmiten siis, poikkeuksiakin löytyy)
Kyllä niitä ehtii sitten vielä pitämään aivan tuskaksi asti. Miksi tuputtaa niitä lapselle jos ei itse sellaisia kaipaa?
Lapsilla ikää: tyttö kohta 5v., tyttö 3v. ja poika 1v.
Esikoistyttö haluaa pitää nyt vasta 5v. kaverisynttärit. Aikasemmin ei halunnut...
5-vuotias tai eskari-ikäinen alkaa ehkä jo kaivata kaverisynttäreitä, varsinkin jos on saanut kutsuja muiden synttäreille. 3-vuotias taas ei vielä ole muodostanut sellaisia kaverisuhteita, että synttärit kannattaisi pitää (ja eivät taitaisi jäädäkään ilman vanhempia...).
Ja viimeiset kotona järjestetyt synttärit on sitten 10-vuotiaana. Sen jälkeen on aina saanut parin kaverin kanssa mennä syömään ja leffaaan, minä biffaan!
Valitettavasti ei olla voitu vielä järjestää kaverisynttäreitä. Eikä voida nyt 4v-synttäreitä järjestää kaverisynttäreinä, kun lapsella ei ole semmoisia kavereita, joita voisi kutsua. Minulla olisi vaikka millaisia ideoita ja energiaa pitää kunnon lastenjuhlat, mutta ei voi, koska ei ole ketä kutsua.
Lapsi siis saa taas vain perhe/sukulaissynttärit.
Sitten kouluiässä, kun lapsella on luokkakavereita, aion pitää jättipippaloita :)
Sitä ennen äitit/isät lapsineen synttäreillä. Mietin kun tytär täyttää syksyllä 4, että voisiko kutsua jo tarhakaverit ilman vanhempiaan? Tuntuu hassulta, että äitit ois mukana kun en tunne edes niitä...Vai miten?
on synttärit! Sittenpähän tuntee pian kaikki.
Ja mummoiltahan sitä huomiota ja ihailua vasta saakin :)
-24