Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun 13-vuotias polttaa tupakkaa :(

Vierailija
27.02.2008 |

Jaa mistäkö tiedän. Oli unohtanut kameransa tohon pöydälle ja mä katoin ne kuvat. Siellä mun gimuli sitten niin tärkeenä poseeraa palavan tupakan kanssa parissa kuvassa.

Mä olen pettynyt, niin pettynyt että ei oo tosi!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksissa on todettu että esim. hampaiden hoitamisen osalta tehokkaampaa viestintää on se, että näytetään miltä hyvinhoidetut hampaat näyttää. Ei siis mitään kauhukuvia tyyliin tältä näyttää purukaluston jämät kun olet 10 vuotta pesemättä hampaita.

Vierailija
22/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen polttaa säännöllisesti eli päivittäin, mutta ei kuitenkaan ihan hirveän paljon tai esim. sisätiloissa, niin ei sitä kyllä haista. Ei varsinkaan, jos hän huolehtii suuhygieniastaan.

Tunnen monia säännöllisesti polttavia ihmisiä (itse en polta), enkä kyllä yleensä haista heistä polttamista. Sellaisista ihmisistä, jotka polttavat päivän aikana sisätiloissa sen kyllä haistaa heti, sillä silloin tupakansavu tarttuu välittömästi vaatteisiin. Mutta ulkotiloissa jokusen tupakan päivässä polttava ja sen jälkeen suun raikastajaa käyttävä ei kyllä haise mitenkään erikoisesti. Eikä varsinkaan tuntikausia tupakoinnin jälkeen.

Siis jos ap:n lapsi on vaikka tällainen välitunti-tupakoija; käy muutaman kerran päivässä välitunnilla polttamassa röökin ihan sosiaalisen statuksensa takia, niin tuskin äiti sitä enää illalla kotona töistä tullessaan haistaa. Suu on pesty siinä välissä moneen kertaan ja, kuten me teininä teimme tupakka-kokeiluidemme kanssa, myös sormet hammastahnalla tai valkosipulisaippualla.

Eihän sitä julkisissa tiloissa, esim. bussissakaan, koko ajan haista tupakoitsijoita ympärillään, vain jos nämä ovat juuri ennen bussiin astumistaan vetäneet savukkeen, tai tosiaan polttavat TODELLA paljon ketjussa tai säännöllisesti sisätiloissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oli se sitten vanhemiilta vihaisuutta tai säikähdystä niin aina hirvittävä HALOO ja siksi en mitään uskaltanut kertoa (en mistään haavoista tai kaatumisista, kuukautisista tai ongelmista..). Pelkäsin että alkaa taas hirvittävä rumba ja selvittely ja kaikille kertominen ja saarnailu.

Minä aion tehdä toisin ja olla asiallinen, rauhallinen ja sanoa vain että kaikki selvitetään, ei hätää oli kyse sitten jostain mokasta tai vahingosta.

minä en kertonut äidille MITÄÄN juuri tuon ylläolevan takia.

Toimin töysin eri tavalla tyttöni kanssa

Vierailija
24/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotias on vielä ihan lapsi eikä tuonikäisen pitäisi pystyä pyörittämään vanhempiaan miten sattuu. Aikuinen päättää lapsen asioista ja tupakointi ei todellakaan ole sallittua 13-vuotiaalle!

Ilmankos sitä huudellaan, että vanhemmuus on hukassa...

Vierailija
25/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos ihminen polttaa säännöllisesti eli päivittäin, mutta ei kuitenkaan ihan hirveän paljon tai esim. sisätiloissa, niin ei sitä kyllä haista. Ei varsinkaan, jos hän huolehtii suuhygieniastaan.

Tunnen monia säännöllisesti polttavia ihmisiä (itse en polta), enkä kyllä yleensä haista heistä polttamista. Sellaisista ihmisistä, jotka polttavat päivän aikana sisätiloissa sen kyllä haistaa heti, sillä silloin tupakansavu tarttuu välittömästi vaatteisiin.

Itse poltan päivässä noin 10 tupakkaa. Poltan ne ulkona. Olen polttanut 10 vuotta. Silti haistan ihmisistä polttavatko he vai eivät.

Juuri vähän aikaa sitten lastenneuvolassa meinasi taju lähteä siitä tupakanhajusta, joita sisälle tulleet mukanaan toivat.

Koska itse haistan sen hajun, pesen takkini usein, sillä vaatteet haisevat todella voimakkaasti tupakoitsijalla. Samoin hiukset. Enkä polta 1-2 tuntiin ennen lääkärille, neuvoloihin ym. mennessä, ettei heidän tarvitse minun pahan tapani vuoksi kärsiä hajuhaitoista.

Vierailija
26/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se haju tarttuu tosi helposti hiuksiin ja vaatteisiin, vaikka vain seisoisi hetken vieressä, kun joku vetää ulkona röökiä.

Vierailija
27/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 27-vuotias ja en ole koskaan polttanut, en edes kokeillut. Molemmat vanhempani polttavat ja äitini iho, kynnet ja hampaat ovat olleet tarpeeksi kamala esimerkki siitä, mitä tupakoitsijalle tapahtuu.

13-vuotias on murkku ja kokeilee rajojaan. Jos tupakointiin ei mitenkään reagoida tai asia käsitellään päätä taputellen, niin lapsi keksii kahta kauheamman jutun järkyttääkseen vanhempiaan.

En kannata huutamista ja meuhkaamista. Asiallinen keskustelu asiasta on varmaankin paikallaan. Tärkeintä olisi luoda tupakoinnista sellainen kuva, että se ei ole mitenkään hienoa vaan pikemminkin ällöttävää.

Vierailija
28/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haisin tupakalle niin kerroin olleeni jossain missä tupakoitiin. Henki ei haissut koska mulla oli aina purkkaa suussa tai karkkia, sormet kävin pesemässä jossain yleisövessassa. Hammastahnatuubikin mulla tais olla jossain vaiheessa laukussa.

Vierailija
29/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polttanut tupakkaa uhotakseni vanhemmille vaan siksi koska se oli minusta hauskaa. Minusta on hassua ajatella, että teinit haluaa järkyttää aina kaikilla teoillaan vanhempiaan. Minun teinihölmöilyt eivät ainakaan liittyneet mitenkään vanhempien järkyttämiseen vaan siihen, että niitä hölmöjä asioita oli vaan hauska tehdä. Pyrin viimeiseen asti esittämään kotona kunnon tyttöä.

Vierailija
30/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te, jotka olette omina teinivuosinanne olleet aivan kontrolloimattomia, se ei varmastikaan ole tavallista = normaalia. Ei kuullosta siltä, että lapsuus ja suhde vanhempiin on ollut ennen murrosikääkään hyvällä pohjalla.

Vierailija:

13-vuotias on murkku ja kokeilee rajojaan. Jos tupakointiin ei mitenkään reagoida tai asia käsitellään päätä taputellen, niin lapsi keksii kahta kauheamman jutun järkyttääkseen vanhempiaan.

En kannata huutamista ja meuhkaamista. Asiallinen keskustelu asiasta on varmaankin paikallaan. Tärkeintä olisi luoda tupakoinnista sellainen kuva, että se ei ole mitenkään hienoa vaan pikemminkin ällöttävää.

Vierailija
31/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jopa kun menin kihloihin 17 vuotiaana (en naimisiinmeno tarkoituksessa) siitä tuli niin hirveä huuto ja poru, että koko iloinen asia meni pilalle.

Missähän muissa tarkoituksissa kihloihin mennään?

Vierailija
32/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yläkoulun opettaja, ja pystyn sanomaan hajun perusteella suurimmasta osasta oppilaita varmasti, polttaako he vaiko ei. Ei voi kuin hämmästellä välillä niitä äitejä, jotka eivät sitä haista / tajua muuten. Omien kokemusteni mukaan tupakanhaju EI tartu ulkona vieressä seisovan vaatteisiin - ja nythän missään sisällä ei saa polttaakaan. Joten jos lapsi haiskahtaa vähänkin tupakalle, on syytä epäillä - tai siis olla jo varma!

Vierailija
33/40 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kanssa juteltiin ja keskusteltiin tupakasta. Oli nolona ja lupasi olla polttamatta, siitä pitääkö lupaus en tiedä? voin vaan toivoa.

Miksi en ole haistanut? en osaa sanoa miksi. Ei toi kuulema kovin montaa ole polttanut ja käyttää hajuvettä, ehkä se on hajun poistanut? henkeä en ole haistellut enkä tytön sormia, enkä nyt yleensäkään oikeestaan ole nuuskuttanut siinä vieressä kun on tullut kotiin.

Mun puolelta tää on nyt käsitelty, ja en palaa aiheeseen jos ei enää polta. Isänsä kanssa joutuu vielä keskustelemaan.

Vierailija
34/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle kihloihin meneminen ja naimisiinmeneminen on kaksi aivan eri asiaa. Meille kihlaus oli vaan askel eteenpäin, emme suunnitelleet naimisiin menoa tai mitään muutakaan. Kihlaus oli meille sellaista pitkän suhteen sinetöimistä. Nykyään suuri osa kihlauksista on juuri tätä. Ei tuu mun vaimoksein-osastoa, vaan mennäänkö kihloihin-osastoa.

Minusta asiat on pidettävä erillään, minusta on turha mennä kihloihin, vain koska haluaa mennä naimisiin, minusta on turha mennä naimisiin, jos vaan haluaa lapsen, minusta on turha mennä naimisiin vain sen takia, että on raskaana, tai haluaa muuttaa yhteen ym. Minä tein lapset silloin kun siltä tuntui, enkä mennyt naimisiin sen takia, koska eivät mielestäni liity yhteen millään tavalla. Myöhemmin haluttiin mennä naimisiin niin mentiin.

t: se ihmeellinen joka meni kihloihin kihlautumisen, eikä naimisen vuoksi

Vierailija
35/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihlaus on avioliittolupaus. Jollei avioliitosta ole sovittu, ei kihlaus oikeasti ole pätevä. Ei sormusten ostaminen ole kihlautumista. Miten ihmiset ei tajua tätä. Ihan sama kun väittäisi olevansa naimisissa, jos on vain laitettu naiselle sormus sormeen.

Vierailija
36/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu tuo on se vanhoillinen näkemys asiasta, mutta minulle kihlaus on vain lupaus tulevaisuudesta, ei avioliitosta. Omat vanhempani menivät kihloihin yli 30 vuotta sen jälkeen kun olivat menneet naimisiin. Tämä on jokaiselle oma henkiökohtainen juttunsa.

Vierailija
37/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan koomista - keksitään kihlaukselle omia merkityksiä. Voitte toki tehdä asioita mitä haluatte, mutta älkää nyt ihmiset sitten puhuko kihlauksesta.

Tiedän, että teinit eivät aina käsitä kihlauksen merkitystä, ja luulevat sen olevan joku kaunis ele ilman mitään " tarkoitusta" . ihan hyvä jos vanhemmat vähän valistavat lapsiaan...

Vierailija:

juu tuo on se vanhoillinen näkemys asiasta, mutta minulle kihlaus on vain lupaus tulevaisuudesta, ei avioliitosta. Omat vanhempani menivät kihloihin yli 30 vuotta sen jälkeen kun olivat menneet naimisiin. Tämä on jokaiselle oma henkiökohtainen juttunsa.

Vierailija
38/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minulle kihloihin meneminen ja naimisiinmeneminen on kaksi aivan eri asiaa. Meille kihlaus oli vaan askel eteenpäin, emme suunnitelleet naimisiin menoa tai mitään muutakaan. Kihlaus oli meille sellaista pitkän suhteen sinetöimistä. Nykyään suuri osa kihlauksista on juuri tätä. Ei tuu mun vaimoksein-osastoa, vaan mennäänkö kihloihin-osastoa.

Minusta asiat on pidettävä erillään, minusta on turha mennä kihloihin, vain koska haluaa mennä naimisiin, minusta on turha mennä naimisiin, jos vaan haluaa lapsen, minusta on turha mennä naimisiin vain sen takia, että on raskaana, tai haluaa muuttaa yhteen ym. Minä tein lapset silloin kun siltä tuntui, enkä mennyt naimisiin sen takia, koska eivät mielestäni liity yhteen millään tavalla. Myöhemmin haluttiin mennä naimisiin niin mentiin.

t: se ihmeellinen joka meni kihloihin kihlautumisen, eikä naimisen vuoksi

Vierailija
39/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä teho kun kertoi että...

Vierailija
40/40 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta että se haisee vain sen pienen hetken polttamisesta.