Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotiaalla kaksi reiän alkua hampaissa!

Vierailija
26.02.2008 |

Auttakaa nyt, mitä ihmettä teen? Meillä pestänä hampaat kaksi kertaa päivässä hammastahnalla. Aikuinen pesee eli tulee pestyä hyvin. Ruoka-ajat ovat säännölliset ja ruuan jälkeen syödääna aina ksylitolpurkkaa tai -pastillia. Mehuja ei juoda kuin erikoistapauksissa ja silloinkin jonkun välipalan tai ruokailun yhteydessä. Karkkia lapsi saa silloin tällöin, mutta silloinkaan sitä ei mussuteta tuntitolkulla.

Minulla on itselläni aivan järkyttävän huonot hampaat, joita hoidan hyvin ja silti on aina reikiä silloin tällöin. Tämän takia olen kiinnittänyt erityistä huomiota lapsen hampaiden hoitoon ja ruokailuun. On ilmeisesti saanut kariesbakteerin kuitenkin.

Mihin pitäisi vielä kiinnittää huomiota, ettei tuolta raukalta tipu hampaat suusta ennen koulun alkua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei reikiä ikinä ja olin kauhuissani kun 3v paikattiin ensimmäinen...

Vierailija
2/14 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten antibiootit ovat usein sokeripohjaisia, jotta maistuisivat paremmilta ja näin lapsen olisi helpompi niitä syödä. Harjatkaa edelleen huolella hampaita lasten fluoritahnalla, pitäkää säännölliset ruoka-ajat, ei mehuja ja limsoja, janojuomaksi vesi, karkkipäivä ja silloinkin herkut jälkiruuaksi ja aterioiden päätteeksi ksylitolipurkka tai -pastilli. Jos lapsi joutuu syömään uusia antibioottikuureja, pese hampaat lääkkeenoton jlkeen fluoritahnalla tai anna fluoritabletti, älä kuitenkaan ylitä oikeaa annostusta, se löytyy fluoripakkauksesta. Hyvällä hoidolla reiän alut voivat pysähtyä, eivätkä koskaan etene paikattaviksi rei´iksi. Jatka hampaiden hoitoa vaan entiseen malliin, toivotaan , että hammaspeikko pysyy poissa. Terveisin hammashoitaja-äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta helpotti minua, kun painimme saman ongelman kanssa.

Vierailija
4/14 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kannattaa muistaa se, että IHAN KAIKKI mitä suuhusi laitat aiheuttaa happohyökkäyksen (paitsi juusto, vesi ja pähkinät). Hyvällä suuhygienialla alkavat reiät voidaan pysäyttää eikä niistä ehkä koskaan tule reikiä.

Vierailija
5/14 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Pienten lasten antibiootit ovat usein sokeripohjaisia, jotta maistuisivat paremmilta ja näin lapsen olisi helpompi niitä syödä. Harjatkaa edelleen huolella hampaita lasten fluoritahnalla, pitäkää säännölliset ruoka-ajat, ei mehuja ja limsoja, janojuomaksi vesi, karkkipäivä ja silloinkin herkut jälkiruuaksi ja aterioiden päätteeksi ksylitolipurkka tai -pastilli. Jos lapsi joutuu syömään uusia antibioottikuureja, pese hampaat lääkkeenoton jlkeen fluoritahnalla tai anna fluoritabletti, älä kuitenkaan ylitä oikeaa annostusta, se löytyy fluoripakkauksesta. Hyvällä hoidolla reiän alut voivat pysähtyä, eivätkä koskaan etene paikattaviksi rei´iksi. Jatka hampaiden hoitoa vaan entiseen malliin, toivotaan , että hammaspeikko pysyy poissa. Terveisin hammashoitaja-äiti

Vaan mielummin huuhdella suu vedellä ja ottaa xylitoltabletti tai purkka. Hampaiden pesu heti ruoan jälkeen kuluttaa hammaskiillettä, koska hampaissa on meneillään parasta-aikaa ns happohyökkäys ja silloin kiille on pehmeämpää.

Vierailija
6/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveä ahdistus asiasta. Puolen vuoden päästä on kontrolli, mutta mietin, että pitäiskö mennä yksityiselle hammaslääkärille jo aiemmin.

ap

Vierailija
7/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pitäen on pesty aamuin illoin. Täysksylitol purkka käytössä, säännölliset ruoka-ajat. Karkkia silloin tällöin, herkut yleensä jälkiruokana. Ei olla käytetty samaa lusikkaa tms missä kariesbakteeri siirtyisi. 2-vuotiaana kellään ei ollutkaan kariesbakteeri tartuntaa. Siitä huolimatta yhdellä lapsella havaittiin 4-vuotiaana alkava reikä. Kahdella muulla täysin ehjät hampaat. Tällä samalla kaverilla on kuulema sellainen syljenlaatu, että tulee hammaskiveäkin, ja etuhampaassa on myös kiillevaurio. Poika on nyt 6v ja lisää reiän alkuja ei ole tullut eikä tuokaan ole suurentunut.

Vierailija
8/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,5 -vuotiaalla kans kaks reikää :(. Tuntuu kyllä pahalta, ettei olla pystytty huolehtimaan tarpeeks. Vaikka siis meilläkin hampaita kyllä " huolletaan" normaalisti.

Minulla itsellä on useampia reikiä, miehellä myös. Lisäksi miehen sekä äidille että isälle on laitettu tekarit alle 30 v. huonojen hampaiden takia.

Eli siis luultavasti " huono" hammaslaatu (tms) on vain peritytynyt.

Vierailija
9/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. laiska äiti

Vierailija
10/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko nuo antibioottikuurit jotenkin vaikuttaa siis hampaisiin heikentävästi. Niitä meillä on ollut valtavasti korvien takia. Nyt kävin ostamassa apteekista ksylitolpastilleja ja fluoripastilleja.

ap

Vierailija
11/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti sitä ei suositella, mutta jos on reikiä niin sitten yleensä suositellaan. Hampaiden reikiintyminen ei johdu huonohampaisuudesta vaan elämäntavoista. Reikiintymiseen tarvitaan plakkia ja karies. Jogurtin, mehujen yms. jälkeen ei pidä heti harjata hampaita, koska silloin kiille ohenee. Karkiksi kannattaa antaa ksylitolipastilleja.

Vierailija
12/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Meidän lapsi täyttää 4 eikä siltä ole vielä koskaan pesty hampaita"

Vierailija
13/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin epäonnistunut :(.

ap

Vierailija
14/14 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et varmasti ole epäonnistunut. Minulla on viisi lasta joista kolmella on ollut paikattavia reikiä jo 4-vuotiaana. Paikkaaminen on helppo operaatio eikä satu, ainakaan eivät ole valittaneet.

Meilläkin pestään hampaat ja syödään fluoria, mutta näyttää noita reikiä tulleen maitohampaisiin. Mutta voin lohdutukseksi sanoa, että isommilla lapsilla ei ole ainuttakaan reikää rautahampaissa. En tiedä mistä johtuu, mutta näin vain on. Isoilla on jo vaihtunut kaikki hampaat.

Minulla ja miehellä on paikkoja suu täynnä ja se varmaan johtuu siitä, että 60-luvulla ei hampaiden pesu ollut jokaisen arkipäivää kuten se onneksi nykyään on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi