YLE: Vuosittain tuhannet suomalaiset juovat itselleen syövän
"Alkoholi aiheuttaa Suomessa tuhansia syöpiä vuodessa"
En tiedä kenen älynväläys aikoinaan on ollut kaataa ihmiselimistöön alkoholia, mutta silloinpa ei tiedetty, että alkoholi on karsinogeeni. Ei ole väliä onko kyseessä olut, siideri, viini tai viina, koska kaikissa on sama karsinogeeni eli etanoli.
Sehän on ollut tiedossa, että ylipaino on tehokas konsti hankkia itselleen syöpä, mutta myös alkoholi toimii tässä asiassa.
Aivan kamala tilanne on näiden yhdistelmä eli se, kun ylipainoinen henkilö käyttää alkoholia. Se on varmempi tapa hankkia syöpä kuin pelkkä tupakointi!
Kommentit (20)
Mun mielestä on huvittavaa miten suurinosa suomalaisista alasajaa esim henkisyyttä ja omaa voimaa ja kaikkea tällästä jäkipuhetta ja sanoo että se on kaikki huuhaata, mutta sitten kumminkin kittaa itselleen viinalla tai huumeilla toisen version itsestään, juurikin sen version mikä uskaltaa tehdä kaikkea mitä he eivät itse uskalla tehdä, eli hekin tavallaan hakee jotain "spirituaalista" kokemusta sillä että vetävät päänsä täyteen. Ei teistä kukaan sitä maun takia juo :D
Jokainen tyylillään :D
Se on hyvää jos alkoholi ostetaan ulkomailta
Kohtuullinenkin alkoholinkäyttö on yllättävän vaarallista. Itse jätin alkoholin kokonaan pois viime syksynä.
Täyttä shaibaa, voipa sitä saada keuhkosyövän päivääkään tupakoimatta ja ihosyövän saamatta tippaakaan aurinkoa että..
Lopetin kokonaan alkoholin käytön 4v 5kk sitten. Oma päätös. Ei ollut ongelmaa mutta terveyttä ajatellen ja huonoa oloa ravintola illan jälkeen niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huvittavaa miten suurinosa suomalaisista alasajaa esim henkisyyttä ja omaa voimaa ja kaikkea tällästä jäkipuhetta ja sanoo että se on kaikki huuhaata, mutta sitten kumminkin kittaa itselleen viinalla tai huumeilla toisen version itsestään, juurikin sen version mikä uskaltaa tehdä kaikkea mitä he eivät itse uskalla tehdä, eli hekin tavallaan hakee jotain "spirituaalista" kokemusta sillä että vetävät päänsä täyteen. Ei teistä kukaan sitä maun takia juo :D
Monet tarvitsevat alkoholia uskaltaakseen tehdä itsestään julkisesti pellen. Itse nykyään teen sen ihan selvin päin diskon tanssilattialla. Seuraavan päivän "krapula" tulee fyysisestä rasituksesta illan kuluessa ja liian lyhyeksi jääneestä yöunesta.
En ole absolutisti enkä sylje lasiin vaikka en koskaan oikein ole örseltämistä ymmärtänyt. Itsekin olen sitä pariin kertaan nuorempana kokeillut kaameaan kankkuseen asti enkä sittenkään ymmärtänyt homman viehätystä.
M59+
Olen 38-vuotias enkä ole koskaan edes maistanut alkoholia. Syy? Ei vaan kiinnosta. Muidenkin päihteiden kanssa sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Moni tarvitsee rohkaisuryypyn poikineen voidakseen tehdä itsestään julkisesti pellen. Itse teen sen ihan selvinpäin diskon tanssilattialla ja seuraavan päivän "krapula" tulee fyysisestä rasituksesta ja liian lyhyestä yöunesta.
M59+
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä näillä asioilla on keskenään? En käytä mitään, enkä ole hengellinen, mutta alkoholin tai muun päihteen käyttö kuulostaa vähemmän itsensä huijaamiselta kuin joku henkinen hörhöily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tekemistä näillä asioilla on keskenään? En käytä mitään, enkä ole hengellinen, mutta alkoholin tai muun päihteen käyttö kuulostaa vähemmän itsensä huijaamiselta kuin joku henkinen hörhöily.
Kumpi johtaa todennäköisemmin ennenaikaiseen kuolemaan? Kun tavoitteena on itsensä saaminen tilaan jossa uskaltaa tehdä asioita niin suosittelen mieluummin "henkistä hörhöilyä" kuin alkoholin käyttöä. Meikäläinen syntymähumalassa ei tarvitse kumpaakaan vaan antaa mennä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä shaibaa, voipa sitä saada keuhkosyövän päivääkään tupakoimatta ja ihosyövän saamatta tippaakaan aurinkoa että..
Nyt puhut vastoin parempaa tietoasi. Ihosyövän valitettavasti voi saada ilman ihon polttamista ja meistä jokainen altistuu radonille, jonka säteily aiheuttaa keuhkosyöpää. Suomalaisen saamasta vuosittaisesta säteilyannoksesta suurin osa (80%) tulee nimenomaan hengitysilman radonista.
https://stuk.fi/suomalaisten-keskimaarainen-sateilyannos
M59+
Italiassa 100-vuotiaat mummot ja papat lorauttaa tilkan grappaa kahvin joukkoon ja lasi viiniä kuuluu aterian kylkeen. Eivät kyllä vetele eineksiä ja hamppareita.
Pysykää työkunnossa, osakkeenomistajat kiittävät! 80 tuntia viikossa nyt ainakin pitää jaksaa pakertaa!
Vierailija kirjoitti:
Pysykää työkunnossa, osakkeenomistajat kiittävät! 80 tuntia viikossa nyt ainakin pitää jaksaa pakertaa!
Työkunnolla ei niinkään väliä mutta omaa kehoaan ei pääse vapaa-ajalla eikä yöllä nukkuessa karkuun. Jos (kun) se menee rikki niin sen korjaaminen on hidasta, usein hyvin kivuliasta eikä onnistumisesta ole mitään takeita. Varaosienkin saaminen tuntuu olevan vaikeaa.
Tuttavia ja työkavereita on lähtenyt alle viiskymppisinä syövän vuoksi viimeiselle matkalleen. Minun näkökulmastani katsottuna riski ei ole pieni eikä teoreettinen.
M59+
Toinen uusi keskustelu vähän samasta
https://www.vauva.fi/keskustelu/5908172/mika-saa-ihmisen-juomaan-alkoho…
Vierailija kirjoitti:
Jotkut syövät itselleen juovan.
Jarrutusjäljen pöksyihin?
Ei täältä kukaan hengissä selviä, mutta siihen, millä tavalla lähtö tulee, voi omilla elintavoilla vaikuttaa. Syöpähoidot jättävät jälkensä eikä kivulias loppu ole kaunista katsottavaa. Mutta omat valintamme me kaikki toki teemme.
Tuo on yksi syy, miksi päätin lopettaa/vähentää. Tällä hetkellä en juo yhtään, mutta ehkä joskus onnittelumalja tms. Mutta viikonloppuviinit ja saunasiiderit kokonaan pois.