Synnytyksen jälkeinen päänsärky...
Laitetaan nyt tännekin sama kysymys kuin synnytys-puolelle...
Otsikosta kysymykseni käykin ilmi eli onko kenelläkään kokemusta moisesta?!?
Itselläni synnytyksestä aikaa nelisen viikkoa, ja järkyttävä päänsärky alkoi kuin tyhjästä noin viikko synnytyksen jälkeen. Särky kestää pari päivää ja loppuu taas muutamaksi päiväksi alkaen kuitenkin aina uudelleen. Kerran minulle tuli säryn aikana myös hetkellinen näköhäiriö (tekstistä hävisi kirjaimia, sahalaitakuviota...).
Tk-lääkärillä olen käynyt yhteensä kolme kertaa ja silmälääkärillä kerran. Silmissä ei mitään vikaa, tk-lääkäri määräsi ekalla kerralla kuurin poskiontelotulehdukseen, toisella kerralla sain reseptin vahvaan särkylääkkeeseen (migreeniä epäili, sitä ei minulla siis aikaisemmin ole todettu) ja kolmannella kerralla sain sitten lähetteen neurologian polille. Kuulemma joskus synnytyksen jälkeen aivolisäkkeeseen tulee jokin " hormonihäiriö" ja siitä johtuu päänsärky. Pääsen polille aika pikaisesti juurikin siitä syystä, että synnytyksestä on noin vähän aikaa, mutta on tässä muutama viikko silti odoteltava tämän tuskallisen säryn kanssa. Pahinta on tämä pelko mitä päästä löytyykään, ja pelko ruokkii särkyä entisestään. Vauvanhoito ihan tuskaa ja tuntuu, että vauva-aika menee vaan tähän pelkäämiseen ja säryn kanssa taistelemiseen. Ihan hirvittävää :`(
Onko kenelläkään mitään kokemuksia tai edes " kuulopuheita" tällaisesta?
Terv. Villiina ja ihana prinsessa 4vkoa1pvä
Kommentit (6)
Mä olen kyllä kuullut, että synnytyksestä voi seurata todella voimakas ja myös aika pitkään kestävä päänsärky, johon ei kai ole edes kovin osuvaa lääkitystä.
Mutta neljä viikkoa kuulostaa kyllä aika hurjalta, joten en yhtään ihmettele jos olet huolissasi ja minusta kannattaa vaatia aivoista viipalekuvaa tai mitä niitä nyt onkaan. Luulisi, että kuukausi putkeen päänsärkyä olisi riittävä syy?!
Hei!
Itse olen kuullut yhden selityksen päänsärylle synnytyksen jälkeen.
Jos olet saanut spinaali puudutuksen on voinut jäädä se reikä auki ja nestettä tihkuttaa selkärangasta ja siitä johtuu tuo särky.
Siihen auttaa veripaikka.
Mutta varmasti tämä asia on puitu jo lääkärissä, neurolle vaan avoimin mielin ja älä nyt vielä ajattele mitään kauheuksia.
Migreeninkin kanssa oppii elämään.
Siitä voi tosiaan jäädä päänsärky joillekin ikäväksi sivuoireeksi.
Tytteli-83
Mutta jos paansarky jatkuu noin kauan niin neurologi on tosiaan se oikea osoite. Yrita saada heidat ottamaan magneettikuva (mielellaan sellainen josta nakyy myos valtimot, koska kova paansarky voi myos liittya aivoverenkierron hairioihin) tai tosiaan viipalekuva niin saisit tietaa onko kivulle jotain " elimellista" syyta. Auttavatko kipulaakkeet (lahinna parasetamoli tai panacod koska imetat) sarkyyn ollenkaan? Sekin olisi varmasti hyva laakarin tietaa.
kammottava pääkipu ja se johtui epiduraalista. Pääkipu alkoi samana päivänä, kun synnytin ja tuntui lähinnä kovalta paineelta päässä varsinkin pysty asennossa. Keskusteltiin lääkärin kanssa tuosta veripaikasta, mutta en halunnut sitä ( siinä on uusimisen riski myös) No kaksi viikkoa kärsin pääkivusta, söin kahta vahvaa kipulääkettä. Ja sitten se loppui, luojan kiitos.. Mulla se kipu oli vaan koko ajan päällä, helpotti vaan makuuasento.
Tässä kokemukset siitä epiduraalin aiheuttamasta pääkivusta.
Tässä toisessa synnytyksessä en sitten sitä epiduraalia halunnut, mikähän lie.. Parakervikaali (?) puudutus oli nyt passeli mulle, voin suositella!
Jospa ne löytäisivät syyn tuohon pääkipuun piakoin =)
Kaikkea hyvää sinulle!
mulla on ollut vuosia migreeni joka yleensä on pahentunut raskaus aikana hormoni muutosten vuoksi. Minulla tulee juuri näköhäiriöitä (tekstistä katoaa kirjaimia, toisessa silmässä sahalaita pomppii yms.) viime aikoina näihin särky kohtauksiin on tullut mukaan myös toisen käden ja jalan sekä kielen puutuminen, kaikki mitä sanon tuntuu tulevan väärinpäin ulos suusta. Kohtaukset voivat olla todella rajujakin välillä ja särky on hirveä monta päivää. Minulla osittain auttaa kuumassa suihkussa oleminen,pimeässä oleminen ja burana maksimi annostuksella. Joskus kohtaus saa minut ihan toiminta kyvyttömäksi ja vain makaan pimeässä :o(
Niiloakseli rv 38+1