Viherpeukaloita tai kasvimaa-ihmisiä paikalla?
Jokos on siementilaukset vastaanotettu? Itsellä tuli siemenet jo toissa viikolla, tänään pitäisi laittaa ensimmäiset siemenet turpeeseen.
Onkos täällä muita, mitäs teillä on suunnitelmissa viljellä,
ikkunalla, parvekkeella, astioissa, kasvimaalla?
Itsellä tulossa mm.
pelargonioita
mustasilmäsusannaa
paprikoita
tomaattia
yrttejä
salaattia
kurkkua
chiliä
papuja
yms.
Ihanaa kun kevät tulee.. :)
Kommentit (10)
minä meinasin kasvattaa tänä kesänä vain vähän kasvimaalla... pääasiassa porkkanaa ja punajuurta ja jotain yrttiä ehkä.
panostan kukkiin enemmän: amppelipelargonioita ja miljoonakelloja tulee sekä erilaisia kesäköynnöksiä.
tulevana kesänä aion viimeistellä suihkulähdeprojektin, joka viime kesänä jäi retuperälle raskausväsymyksen takia.. =)
myös patio-alueeseen aiotaan panostaa, mm. uudet kalusteet ja ehkä katosta jne jne.
ja kyllähän sitä jotain uutta perennaakin tekee mieli aina laittaa!
ehkä hieman aiheen vierestä, mutta puutarhajuttua kuitenkin! =D
Onko tuo punajuuri miten vaativa kasvatettava? Tekisi mieli kokeilla. Tilasin jo siemenet Hyötykasviyhdistykseltä, vielähän noita kerkeäisi lisääkin tilailla.
Kiva kuulla että täällä on muitakin hurahtaneita :)
Kevättä odotellessa,
ap.
Muutettiin vuodenvaihteessa ja edellinen asukas on pitänyt puutarhan hoidosta.
Tilasin kuitenkin kuitupellavan, köynnöskrassin (kerman värinen), kehäkukan ja jonkun hieman erikoisemman auringonkukan siemeniä laitettavaksi kasvimaan reunaan. Meillä siis ilmeisesti hyvin pieni kasvimaa, jonne tulee tomaattia, hernettä, ruohosipulia ja joitain yrttejä. Kuulemma muutama ahomansikan taimikin löytyy!
Ai niin.. Pionipenkki olisi myös tarkoituksena perustaa pergolan/terassin reunaan. Varmasti löytyy lumien sulettua muitakin urakoita, kun koko kesä hurahtaa äitiysloman merkeissä.
Muutettiin vuodenvaihteessa ja edellinen asukas on pitänyt puutarhan hoidosta.
Tilasin kuitenkin kuitupellavan, köynnöskrassin (kerman värinen), kehäkukan ja jonkun hieman erikoisemman auringonkukan siemeniä laitettavaksi kasvimaan reunaan. Meillä siis ilmeisesti hyvin pieni kasvimaa, jonne tulee tomaattia, hernettä, ruohosipulia ja joitain yrttejä. Kuulemma muutama ahomansikan taimikin löytyy!
Ai niin.. Pionipenkki olisi myös tarkoituksena perustaa pergolan/terassin reunaan. Varmasti löytyy lumien sulettua muitakin urakoita, kun koko kesä hurahtaa äitiysloman merkeissä.
kasvaa minusta aika helposti. itse olen ostanut aina sellaisia pienikokoisia punajuurikkaita, en nyt muista sitä lajiketta mutta löytyy ihan varmaan joka kaupasta missä siemeniä yleensä myydään.
köynnösten ystäville: ruusupapu on todella helppo kasvatettava ja siitä saa hyvin isommankin kehikon täyteen! ja siitä on helppo kerätä pavut seuraavalle vuodelle kasvatettavaksi! itse kukka siinä ei ole mikään kummoinen, mutta hyvä viherköynnös kyllä. =)
minä olen kyllä aivan hurahtanut! ostettiin kohta 6v sitten tällainen vanha talo, jossa ihania vanhoja kirsikkapuita ja muuta vanhanajan kasvia. samana syksynä kun tämä paikka ostettiin, kävin työkaverilta harventamassa puutarhasta 5 jätesäkillistä perennoja, jotka nyt sitten ovat levinneet mahdottomiksi penkeiksi, että nyt voisi joku tulla meiltä harventamaan!! =D
3
Pitääkin kokeilla punajuurta, on minun ja lasten suurta herkkua.
Meillä vielä se oma talo etsinnässä, niin ei kovin suurta kasvimaata tähän vuokra okt:n pihaan viitsi kääntää. Mutta haaveissa olisi juuri vanha talo missä olisi vanha puutarha. Ihania yllätyksiä keväällä että mitä nousee mistäkin :)
Kuullostaa ihanalta idylliltä sekä kolmosen että viitosen puutarhat.
Hauskaa kevättä ja kesän odotusta teille.
Ap
paprikoita jo kuukausi sitten, viikonloppuna siirrettiin ne uusiin ruukkuihin. Ensi viikolla laitetaan mustasilmäsusannaa ja verikurjenpolvea multaan. Pihassa punkee esiin kevään sipulikukat, toivottavasti ei tule takatalvea...
parvekkeelle ja mökille päätyvät sitten keväällä. Huhti-, toukokuulle jää odottamaan kasa muita siemeniä (Hyötykasviyhdistyksestä osa ja joltakin siementilalta osa).
Vierailija:
paprikoita jo kuukausi sitten, viikonloppuna siirrettiin ne uusiin ruukkuihin. Ensi viikolla laitetaan mustasilmäsusannaa ja verikurjenpolvea multaan. Pihassa punkee esiin kevään sipulikukat, toivottavasti ei tule takatalvea...
Itse laitoin viime vuonna maaliskuun lopulla, ja hyvin kasvoivat.
Voisinkin muuten laittaa ne jo, josko sato sitten aikaistuisi :)
Kiitos vinkistä.
Vissiin noita kukkia, vai kuinka?
Itsellä tulossa paprikaa (ensi kuussa laitan siemenet itämään)
amppelitomaattia
amppelimansikkaa
kesäkurpitsaa
Ihan pieni kasvimaa tulossa, sekä ämpäreihin nuo paprikat.
Odotan kyllä innolla että pääsee kuoputtamaan.