Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

osittaisen hoitovapaan keskeytys raskauden takia?

25.02.2008 |

Eli nythän saa hoitovapaan keskeyttää raskauden takia vaan mitenpä on osittaisen hoitovapaan kanssa. Onko missään virallisella taholla ehditty ottaa tähän vielä kantaa? Oma työnantajallani ei ollut hajuakaan tästä asiasta.

Tietääkö kukaan?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysyä ammattiliitosta, siellä luulisi ainakin olevan tietoa. Itsellä ei valitettavasti ole...

Vierailija
2/12 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät osanneet sanoa. Ne syyt joilla hoitovapaan ja osittaisen hoitovapaan voi keskeyttää, ovat samat. Paitsi nyt tämä uusi kanta raskaudesta hyväksyttävänä syynä hoitovapaan keskeyttämiseen. MItään kantaa missään ei ole otettu tähän osittaisen keskeyttämiseen. Liitosta sanottiin että periaatteessa luulisi koskevan myös osittaista hoitovapaata mutta loppupelissä jää työnantajan päätettäväksi. No senhän tietää miten siinä käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sinua auttaa, mutta ymmärsinkö oikein, että työnantajalta anottu palkaton hoitovapaa keskeytyy uuden raskauden myötä? Meillä on sellainen tilanne, että olen nyt kahden lapseni hoitovapaalla ja sitä olen anonut pitemmälle kuin tulevan lapsen laskettu aika on. Ja työnantajapuoli sanoi, ettei uusi raskaus vaikuta nykyisen hoitovapaani pituuteen. Onko minulle kerrottu oikein vai onko muutos tullut ihan vasta??

Kiitos jos vastaatte.

--äitiliini--

Vierailija
4/12 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse asiassa edes ymmärrä, että mikä sun tilanteessa on ongelma. Olet siis osittaisella hoitovapaalla ja jäämässä äitiyslomalle. Äitiyslomahan on lakisääteinen, enkä kyllä tiedä, että miksei sille voisi jäädä, jos on osittaisella hoitovapaalla. Mikä estää?

Vierailija
5/12 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oikeus keskeyttää jo myönnetty hoitovapaa uuden raskauden vuoksi on tullut aika äskettäin, ilmeisesti tämän vuoden alussa, joten läheskään kaikki työnantajat eivät varmasti asiaa vielä tiedä. Valtiolla asia tuli vuoden 2008 työ- ja virkaehtosopimuksiin.

Omasta liitostasi saat luultavasti oikeaa tietoa ja jotain kättä pidempää, minkä voit esittää työnantajallesi. Muutos liittyi EU:ssa viime syyskuussa käsittelyssä olleeseen suomalaisen opettajan valitukseen ja asiasta on lisää keskustelua oheisessa kunta-alaa koskevassa viestiketjussa.

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=82&m=12475412&p=6&tmo…

Vierailija
6/12 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tänään yhteydessä liittooni ja sieltä kannustettiin hakemaan äitiys- ja vanhempianloma uudestaan. Olen juuri silloin yrittänyt hakea ko. lomaa, kun tätä ennakkotapausta käsiteltiin ja työnantajille ei vielä ollut mennyt uutta ohjetta.

Olinkin yhteydessä työnantajan edustajaan ja ilman mitään hankaluuksia hoitovapaani keskeytyy uuteen äitiyslomaan, saan palkan 3kk:n ajalta ja vuosiloma kertyy. =D

Ja kun olin jo muutenkin ajoissa lomaa yrittänyt hakea ensimmäisen kerran, he katsovat, että asia on silloin laitettu vireille.

Heillä piti asiasta minulle ilmoitella, mutta itse pitää olla tarkaana, että saa omat oikeutensa. :/

--äitiliini--

Vierailija
7/12 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olikin tosiaan mielenkiintoinen ja ainakin minulle aihe, joka ei ollut tullut mieleenkään, ettei hoitovapaata voisi keskeyttää. Onko aikaisemmin sitten ollut niin, että KELAsta on tuet, mutta nämä työnantajan etuudet (3 kk palkka ja vuosiloma) ovat jääneet saamatta?

Onko kenelläkään muuten tietoa osittaisesta hoitovapaasta. Olen itse sellaisella äitiysloman alkaessa. Olenko oikeutettu 3 kuukauden täyteen palkkaan äitiysloman alussa, vaikka nyt saankin vain 80% palkasta?

On se hyvä, että nämä palstat ovat olemassa.

Vierailija
8/12 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan aikaisemmissa viesteissä puhuttin myös osittaisesta hoitovapaasta. Lupaan ottaa seuraavalla kerrala silmän käteen ja katson vähän tarkemmin.

Vierailija
9/12 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka jäi uudelle äitiyslomalle, niin hoitovapaa ei katkennut. Mutta Kelalta sai päivärahat. Nyt sitten hoitovapaa katkeaa, tulee 3kk:n palkka ja vuosiloma kertyy.

Mun ymmärtääkseni osittainenkin hoitovapaa katkeaa uuteen äitiyslomaan. Ja mitä palkkaan tulee, niin kunnallisella puolellahan on KVTES:ssa ehdot, millä palkan saa 72:lta ensimmäiseltä äitiyslomapäivältä.

Saanhan minäkin täyden kuukausipalkan, vaikka olen ollut hoitovapaalla ennen äitiyslomaa. Miksi sitten osittain työssäkäynyttä " rokotettaisiin" palkkaeduissa. :)

Olkaa yhteydessä ainakin oman työnantajan henkilöstöhallintoon ja hakekaa ihminen, joka osaa vastata. Kunnalliselle puolelle on tulleet uudet ohjeet 5.2.2008.

--äitiliini--

Vierailija
10/12 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taukku:

Onko kenelläkään muuten tietoa osittaisesta hoitovapaasta. Olen itse sellaisella äitiysloman alkaessa. Olenko oikeutettu 3 kuukauden täyteen palkkaan äitiysloman alussa, vaikka nyt saankin vain 80% palkasta?

Vierailija
11/12 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa tietäisi onko mulla oikeus tohon 3kk palkkaan vaikka olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla kohta 3 vuotta ja LA on ennen kuin olin suunnitellut meneväni töihin eli hoitovapaalla ollaan. Itse kuulun Majoitus ja ravitsemisalan tessiin johon nyt vasta tuli tuo että työnantaja maksaa 3kk palkan kun jää äippälomalle, oiskohan jollain jo omakohtaista kokemusta tästä??? tai muuten vaan tietoa??

Vierailija
12/12 |
08.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

En valitettavasti osaa vastata ihan tohon suoraan. Kaikki TES:t pitäisi kuitenkin löytyä täältä: http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/tyoehto/

Käy kurkkaamassa omaa työehtosopimustasi, löytyisikö sieltä vinkkiä asiaan.