Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

putkikorvan parantumisesta ILMAN antibiootteja

25.02.2008 |

Oletteko antaneet putkitetun korvan tulehduksen parantua itsestään eli ilman antibiootteja? Kauanko on vuotanut?

Meidän 2,5 v tyttömme on pienellä aikaa syönyt lähiaikoina kaksi antbioottikuuria putkeen ja nyt influenssan jälkitautina toinen korva taas tulehtui. Niin paljon ollaan antibiootteja muutenkin syötetty, että nyt riittäisi. Uskallanko olla ja katsoa? Kipua korvassa ei ole ja tytön vointi on hyvä, syö ja nukkuu hyvin ja kuumettakaan ei ole.

KOKEMUKSIA??

Viimeksi antibioottikuurinkin aikana korva vuoti reilun viikon ennenkuin parani, joten voihan olla, että silloinkaan ei kuuri enää esim. tehonnut ja korva parani itsestään. Aiemmin kuurin aikana vuoto on lakannut nopeammin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko laittaneet korvaan ab-tippoja (esim. Oftan Akvakol)? Niillähän yritetään tulehdus ensin nujertaa, mutta jos vuoto ei pian lopu ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin syödä ab-kuuri.

Ongelmana tuossa vuodon seurailussa on se että putki voi mennä tukkoon ja sitten edessä on uusi putkitus. Oletteko konsultoineet lääkäriä? Voisittehan ainakin käydä lääkärissä ja kysyä hänen mielipiteensä mitä tilanteessanne olisi viisainta tehdä.

Vierailija
2/8 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei suositella. mä syötin ties montako kuuria vuoden aikana ja sairaalasta sanottiin että turhaan syötät. korvatulehduksen eka pari päivää voi korva olla kipeä mutta sitten turtuu eikä kipua tunne. eikä antibiootti vie edes sitä kipua pois. annan vaan särkylääkettä muutaman päivän ajan

korvatulehdus paranee ilman lääkkeitä

pojallani on nyt putket ja ollut yksi tulehdus enkä syöttänyt kuuria.

yksi antibiottikuuri vaikuttaa vielä vuoden päästä... näin mulle on sanottu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä monet tulehdukset talttuneet noilla oftan akvakol tipoilla. Heti olen alkanut tiputtaa, kun vuoto alkanut. Pitää putken auki ja tuo eritteen tehokkaammin pois. Suosittelen niiden tippojen käyttöä lämpimästi. Putkien ja tiputtelun takia ollaan jouduttu vain yksi abkuuri syömään todelliseen tarpeeseen ja kohta vuosi menty näin.

Vierailija
4/8 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vuotanut yli viikonkin eli niin kauan kuin yleensä nenäkin. Vuodon määrä ei ratkaise. Jos nostaa kuumetta ja pahaa yskää niin sitten on merkki yleensä, että vaatii kuurin.

Vierailija
5/8 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut liian hyväuskoinen ja tehnyt niinkuin lääkärimme (ei korvalääkäri, iänkaiken vanha terveyskeskuslääkäri) on käskenyt. Hän ei ole koskaan edes maininnut tyttömme kohdalla mahdollista antibiootin poisjättöä korvatulehduksessa. Ekana lyö reseptin kouraan että syötä noi. Ajattelin huomenna jos hakis ne tipat lääkäriltä ja kirjottakoon sen reseptinkin mut ihan äkkiä en niitä antibiootteja hae! Nyt ahdistaa todella paljon kun ollaan syötetty oikeesti niin monta kuuria viime talvena ja nyt tänä talvena jo kaksi.

Viime talvena tämä samainen lääkäri diagnisoi jokaisen yskän tytöllämme keuhkoputkentulehdukseksi ja taas kirjoitettiin antibiootteja. Sitten mentiin yksityiselle ja sanoi, ettei kyse ole keuhkoputkentulehduksista. Olenkohan aiheuttanut jotain lopullista haittaa tytöllemme tällä antibiootin syöttämisellä? Nyt kuitenkin riittää.

Vierailija
6/8 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalla korvissa toiset putket ja näiden toisten putkien aikana on ollut useampi tulehdus. Käymme yksityisellä lastenlääkäriasemalla korvalääkärillä ja me toimimme kyllä aina lääkärin suositusten mukaan eli jos katsoo että ab kuuri on tarpeen niin sen myös syömme ja jos ei niin olemme hoitaneet pelkillä tipoilla. Meillä pojan korvakipu on todella kova, 6 v itkee ja huutaa kivusta, ja kipulääkkeilläkään se ei aina häviä (vaikka antaisi kahtakin lääkettä samaan aikaan; siis sellaisia joita saa antaa yhtäaikaa). Kun saa ab kuurin alkuun niin aika pian kipu alkaa helpottaa (esim. kahden annoksen jälkeen) eli ilmeisesti kuuri alkaa tehota tukehdukseen. Tämä korvatulehdus ja ab vai ei, tuntuu olevan jonkinlainen kiistanalainen ikuisuuskysymys. Itse olen sitä mieltä etten voi olla lasten korviin erkoistunutta lääkäriä pätevämpi arvioimaan onko kuuri tarpeen vai ei mutta jokainen tavallaan. Se on mielestäni kuitenki selvää että tulehtunut korva on hyvä aina näyttää lääkärille oli sitten putket tai ei.

Vierailija
7/8 |
27.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 70 % korvatulehduksista paranee ilman kuuria, ei sentään kaikki kuten jollekin lääkäri oli sanonut.

Itse uskon enemmän siis tuohon 70%.

Meillä onneksi ollaan vältytty kierteeltä, kuopuksella ollut vasta 3 korvatulehdusta ja ikää nyt 2v.

Tosin 2 edellistä kuukauden välein.

On totta että turhia ab kuuria pitäisi välttää, mutta joskus se on tuiki tarpeellinen.

Joskus kun olemme kuuria tarvinneet emme sitä ole saaneet, ja myöhemmin selvisi että pojalla on keuhkoputken tulehdus + silmätulehdus (silmätulehduksen vuoksi mentiin uudelleen lääkäriin)

Vierailija
8/8 |
28.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärimme oli nyt kanssamme samaa mieltä, että voimme odotella josko korva paranisi itsestään. Tytön vointi kun on hyvä eikä kipua siis ole korvassa. Saimme niitä silmätippoja korvaan, yritetään niiden avulla nyt selvitä. Korva on tänään ollut jo hieman parempi, vuotaa mutta ei niin paljoa. Lisäksi lääkäri otti näytteen korvasta, jos tarvitaan ab:t niin tietää mikä pöpö on kyseessä eikä mahd turhia kuureja tarvitse syödä.