Apua aamu-unien pidentämiseen!
Nyt tarvitaan apua... Poika 1 V 9 kk nukkunut ennen hienosti yöunia nukahtaen klo. 21-22 välillä ja herännyt klo. 7-8 välillä ja parhaimmillaan nukkunut 8.30 asti eli n. 10-11 tuntia yössä. Nyt viikon ajan herännyt viimeistään klo. 7.15 ja ja viimeisenä kahtena aamuna jo klo 6.00!!! Yöunet vain yhdeksän tuntia josta johtuen meinaa nukahtaa päikkäreille jo ennen yhtätoista kun ennen päikkärit alkanut 12-13 välillä. Koko päivä meinaa mennä päälaelleen¨liian aikaisen heräämisen takia... Vinkkejä aamu-unien pidentämiseen tarvitsen kipeästi....
Kommentit (5)
Unohtui mainita että juuri noilla 6 aikaan heräämisten aikana poika on mennyt jo klo 20.30 nukkumaan eli heräsi myös aikaisemmin kun meni normaalia aikaisemmin nukkumaan... Meillä mennään hoitoon vasta ennen yhdeksää eli poika saisi kyllä nukkua kasiin asti.
ja meillä ainakin tuppaa aamut aikaistumaan silloin, kun ulkona rupeaa olemaan valoisaa aiemmin. Tähän ongelmaan meillä on auttanut pimennysverho, mutta teillä ei ainakaan pelkästään tästä taida olla kyse - kunhan nyt vaan tuli mieleen mainita :)
Hei!
Meillä on myös viime aikoina usein jo kuudelta heräilevä 1v4kk taapero, joka aiemmin nukkui usein ainakin klo 7:ään tai kahdeksaankin. Olen vielä imettänyt aamuisin ja iltaisin, joten kun lapsi on aamulla aikaisin herännyt, olen saanut hänet joskus tainnutetuksi takaisin nukkumaan tissillä. Mutta enää sekään ei ole aina auttanut, ainakaan jos herääminen on tapahtunut kuuden kieppeillä tai sen jälkeen. Sitä aikaisemmat heräämiset yleensä talttuvat siis syöttämisellä.
Itse olen epäillyt, että osasyy lapsen varhaiseen heräämiseen on se, että isän herätyskello soi usein kello kuuden aikaan, ja hän alkaa liikehtiä ja käy kylppärissä yms. Tosin lapsi nukkuu omassa huoneessa melko etäällä vanhempien makkarista ja isä liikkuu tosi hiljaa, mutta voi taapero silti herkän unen vaiheessa helposti herätä vähäisempiinkin ääniin. Ongelmallista siis, kun isän on kuitenkin päästävä töihin. Onko teillä aamulla muut vielä nukkumassa kun lapsi herää?
Meillä nukkumaanmeno tapahtuu n. klo 20. Päiväunia on jo pitkään ollut vain yhdet, puolenpäivän aikaan nukkuu n. puolitoista tuntia yleensä.
Itse olen kello kuuden aikaan vielä ihan zombi, joten olisi kyllä mahtavaa jos lapsen saisi nukkumaan vähän pidempään. En sitten tiedä, voisi ehkä kokeilla noina kello kuuden aamuina josko lapsi sitten nukkuisi varhaisemmat päiväunet, ja toiset myöhemmin iltapäivällä.
Kaipa lapsen rytmit vaihtelevat ihan luonnostaan ja on vain sopeuduttava, kun nukkumaan ei kuitenkaan voi pakottaa..
Toivossa on hyvä elää, ehkä nämä aamukukkujat taas jossain vaiheessa hoksaavat että aamullakin on kiva nukkua vähän pidempään.
Jaksamisia!!
t. Sirita
ongelmaa ilmenny viimeaikoina. Tosin meillä poika menee aina nukkumaan noin 20,30 illalla. Ennen herättiin 07-08 mutta viimeaikoina herätyksiä on ollut jo 06-07. Seiskalta onkin jo hyvä aika herätä kun yöunta tulee ihan riittävästi mutta 6 lta ei malttaisi vielä herätä. Päikkäreitäkään poika ei nuku kuin max 1,5 tuntia eikä aina sitäkään ja niistäkään ei minusta tuon ikäisenä voi luopua. Päiväuniaika on 12-13,30 pääsääntöisesti puolentunnin heitolla molempiin suuntiin.
Uskon että valoisammat aamut vaikuttavat tähän aikaseen heräämiseen. Jo 7 ltä on melko valoisaa. Kauhistuttaa moneltako kesällä herätään ; ) Meillä on pimennysverhot mutta ei näytä vaikuttavan asiaan.
mutta sama ongelma ollut myös meillä enkä ole keksinyt siihen mitään toimivaa ratkaisua. Pienempänä auttoi se, että laitoin lapsen aikaisemmin (!) nukkumaan. Alta kaksivuotiaalla säännöllinen nukkumaanmeno 21-22 aikaan kuulostaa aika myöhäiseltä minusta.
Lapsen rytmi voi olla sellainen, että hän on aamuvirkku. Meillä herätään nykyään (pian 3 v) aina viimeistään klo 7.-7.30. Toisaalta aamuvirkkuudesta on se hyvä puoli, että hoitoon lähteminen on helpompaa kun ei tarvitse tokkuraisen lapsen kanssa tehdä aamutoimia.
Meillä on joskus harvoin liian aikaisiin heräämisiin (ennen klo 6) auttanut se, että päättäväisesti viemme lapsen takaisin omaan sänkyyn ja sanomme, että nyt on vielä yö, ei saa vielä herätä. Näin talvisaikaan se on ollut helppoa kun on muutenkin vielä pimeää. Tämäkään konsti ei aina auta.
Sellainen tietysti myös voisi auttaa, että lyhennätte päiväunia. Sitäkin meillä kokeiltiin jossain vaiheessa, mutta meillä ei siitäkään ollut merkittävää apua.
Lapsen aamuvirkkuus on kieltämättä erittäin ärsyttävää vanhempien kannalta kun varsinkin viikonloppuisin olisi niin ihana nukkua pitkään ja herätä hitaasti. Meillä ei sitä ylellisyyttä olla kylläkään koettu muutoin kuin isän kanssa vuorottelemalla aamuheräämistä.