Hassua lukea tota matkustelukeskustelua
Pakko kyllä ihmetellä millä ihmeen rahalla te matkustelette, meillä lapset 2v ja 4v ja ens kesänä ollaan lähössä ekalle ulkomaan reissulle, sitä ennen vaan pari Ruotsin risteilyä tehty. Mä oon ollu kotona esikoisen syntymästä eikä liiemmin kyllä säästöön jää matkoja varten.. Onks teillä rikkaat ukot vai mitä??
Kommentit (27)
Vierailija:
Mutta miten te tiedätte lomienne ajankohdan jo puoli vuotta aikaisemmin?
Meillä seuraavan vuoden kesäloma alkaa siitä, mihin edellis vuotena loppui. Mies taas voi aika hyvin päättää lomansa, tai käyttää pekkasvapaita. Tai jos lomat ei mene yksiin, niin toinen ottaa palkatonta. Mutta harvoin sitä tarvitaan.
Dubliniin, Bergamoon/Milanoon yms ovat kyllä ihan suoria lentoja. Ei kannata alkaa meuhkaamaan ennenkuin tietää mistä puhuu ;)
Olen vastannut tuohon ketjuun ja olemme ihan keskituloinen perhe asuntolainoinemme. Mies on kirvesmies & minä työskentelen sisustusliikkeessä. Me käytämme rahaa aika harkitsevasti: miehellä on kaksi pahetta, hän polttaa tupakkaa ja pelaa pitkävetoa & minun paheeni taas on pukea lapset kivoihin vaatteisiin. ;o) Mutta muuten ei pahemmin kuluteta, esimerkiksi ruokalasku meillä on suhteellisen pieni verrattuna kaveriperheisiini. Syödään hyvin, mutta ei mitään kokiksia ja oluita kanneta perjantaisin selkä vääränä kaupasta, eikä pahemmin käytetä kalliita eineksiä. Samoin auto meillä on vanha 90-luvun auto, romu suorastaan. Mies ajaa sillä töihin, minä pääasiassa kävelen. Käydään kerran vuodessa ulkomailla, eivätkä matkat ole mitään ökymatkoja, vaan ihan vain Eurooppaan ollaan viikoksi tai pitkäksi viikonlopuksi matkattu.
Meidän tuttavapiirissä ihmiset ovat ihan keskituloisia tavallisia palkansaajia ja varmasti kaikki heistä matkustavat ulkomaille vähintään sen kerran vuodessa. Monet (kuten me) useamminkin. Ja asumme pk-seudulla ja meillä on myös iso asuntolaina ja 2 pientä lasta.
lentomatkailu varmaan tulee ennen pitkää päästökaupan piiriin, jolloin hinnat varmasti nousevat. Nyt pitää vielä nauttia matkailusta kun siihen on varaa!
Muuten tuskin tulis matkustettua kahta kertaa vuodessa. Matkoihin ei mene kamalasti rahaa (lennot alle 1000 ¿/perhe) ja perillä ollaan osa ajasta anopin hoteissa tai heidän loma-asunnollaan. Yleensä matkustetaan vuokra-autolla vähän lisäksi Espanjan maaseudulla, sekin on aika halpaa huvia (yöpymiset alle 50 ¿/perhe).
Meillä on aika pienet tulot (n. 4000 netto), mutta molemmilla on silloin tällöin mahdollisuuksia lisätuloihin, joita kertyy ehkä 5000 vuodessa. Menot on pienet, kumpaakaan ei kiinnosta ostella mitään ja harrastuksetkin on ilmaisia. Kerrostaloneliössä asutaan edullisesti ja yksi auto löytyy. Ruokaan kuluu aika paljon, tykätään syödä hyvin ja laittaa ruokaa.
Hyvin jää rahaa säästöön, sillä lyhennellään lainaa välillä ja tosiaan matkustellaan myös. Lasten kanssa olin kotona melkein maksimin (kuopus 2,5 kun menin töihin) ja hoitovapaan aikana matkustelimme myös.
ja jokainen jolla on lapsia pitäisi miettiä kaksi kertaa ennen kuin ostaa halpalentoyhtiön lennon.
Miksikö? Välilaskut kuormittavat ympäristöä eniten, siksi tulisi suosia suoria lentoja. Itselleni on ainakin tärkeää, millaisen maailman jätän lapsilleni.
Tosin halpalentoyhtiöitä ei tule enää kauaa olemaan, kohta lentoihin lisätään päästöverot ja lentolippujen hinnat nousevat rajusti. Asiantuntijoiden mukaan lentomatkustaminen on ns koko kansan huvia enää 3-5 vuotta, sen jälkeen vain niiden huvia, joilla on varaa maksaa.