jälkitarkistus
pitääkö sellainen itse tilata kun sairaalasta lähin ei puhuneet mitään asiasta ja lapuissakin lukee ettei sovittuja kontrollikäyntejä.. siis eikö kaavinnan jälkeen tarvikkaan käydä tarkistuttaan ???
Kommentit (9)
mikseihän ne mulle puhuneet asiasta sitten yhtään mitään?? on se hyvä että täällä löytyy kohtalotovereita ja osaa itse sitte toimia oikein ettei vain tule mitään jälkitauteja tms.. KIITOS KAUHEASTI INFOSTA!!
taidan itse sitten heti maanantaina soittaa neuvolaa ja kysellä sitä lähetettä sinne labraan.on se ettei ne siellä sairaalassakaan sitte osaa tai vain muista kaikkea kertoa jos ei tajua itse kysyä...
Minut käskettiin varaamaan aika jälkitarkastukseen terveyskeskukseen, missä lääkäri kyseli vointia, teki sisätutkimuksen ja tarkisti, että kohtu on pienentynyt taas normaaliin kokoon.
Tää mun kaavinta tapahtui OYSissa. Lisäksi mulle annettiin se polin numero ja sanottiin, että saa soittaa seuraavan parin viikon aikana, jos on jotain ongelmia, kipuja tai haisevaa vuotoa tai jotain. Voisit ehkä kokeilla sinäkin soittaa sinne polille, jossa sun kaavinta tehtiin ja kysyä siitä labralähetteestä neuvolan sijaan. Voihan olla, ettei teilläpäin sitä raskaustestiä edes tehdä. Tiettyhän sen vois sitten tehdä itse viiden viikon päästä, jos haluaa olla varma, että kaikki raskausaines on pois.
Olen kyllä tyytyväinen Oysin toimintaan, vaikka jouduinkin tiistaina odottaan siellä päivystyksessä syömättä lähes 5 tuntia. Sain kaikki ohjeet kahtena kappaleena, kun niitä joka hoitaja mulle antoi. Ne ei edes laskuttaneet mua siitä kaavinnasta erikseen sen takia, kun se lääkkeellinen tyhjennys epäonnistui. Poliklinikkamaksu tietysti piti maksaa joka käynnistä.
Sää olit kaavinnassa siis osastolla ja minä polilla (naistentaudit). Luulis nyt kuitenkin, että niissä olis molemmissa samat käytänteet.
Saitko mukaan mitään kotihoito-ohjeita? Mulla lukee ohjeissa näin: Osastohoidon (eli sun) jälkeen osastolle voi ottaa yhteyttä ensimmäisinä hoidon jälkeisinä viikkoina; osasto 15 08-3154615 ja osasto 12 08-3154612. Siis voi ottaa yhteyttä, mikäli jokin asia on jäänyt epäselväksi tai voinnissa ilmenee jotain poikkeavaa. Naistentautien poliklinikalle on sitten omat numeronsa ja ne vastaa vain arkisin toimistoaikoina. Soita ihmeessä sinne osastolle ja kysy asiasta!
sain kyllä hoito-ohjeet kotiin. toisessa lapussa lukee mahdollisesta jälkitarkistuksesta sovitte yhdessä poliklinikan lääkärin kanssa tai osastohoidon jälkeen kotiutuksen yhteydessä.
kukaan ei puhunut mitään koko jälkitarkistuksesta!
kotiutusyhteenvedossa lukee: ei sovittuja kontrolleja.
taidanpa soittaa osastolle ja kysyä ovatko unohtaneet jotain oleellista ??
ja olin osastolla. Odottelin eka yhden päivän kaavintaa, joka vasta illalla ja sitten seuraavana pääsin kotiin.
Muistaakseni sain ohjeita mukaan, olisinko jopa saanut sen pissanäytepurkin (mielestäni en kyllä ainakaan sieltä terveysasemalta hakenut purkkia). Siihen annoin sitten näytteen ja vein omalle terveysasemalle. Sieltä sitten soitin tulokset.
t. SannaNu
muualla saattaa olla tarkempikin jälkitarkastus, mutta OYSissa vain tuo raskaustesti.
SannaNu
Tehdään terveyskeskuksessa. Eikö sulle puhuttu sellasesta mitään? Jos se näyttää positiivista, niin sitten takas polille, sillä kaavinta ei ole onnistunut. Sanoivat, että sen vois tehdä kotonakin ihan kaupan/apteekin testillä, mutta tehdään siksi terveyskeskuksessa, että haluavat siitä itselleen dokumentin. Kuulema kaavinta kuitenkin harvoin epäonnistuu.