Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsi hylkii suomen kieltä.

21.02.2008 |

Meillä 3,5v poika joka on hyljännyn suomenkielen lähes kokonaan. Suomalaisten sukulaisten kanssa puhuu jotenkuten. Täällä kotona ei puhu muuta kuin saksaa. Itse puhun pojalle pelkästään suomea. Miten saisin pojan taas puhumaan suomea. pelkään, että jossain vaiheessa unohtaa koko kielen, kun jää jo tässä vaiheessa ihan toisen kielen jalkoihin.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja niita tulee varmasti jatkossakin. Jos haluat lapsesi osaavan suomea, taytyy vain sitkeasti jatkaa sen hanelle puhumista, muu ei auta. Tiedan monen vanhemman luovuttaneen tuossa tilanteessa, mutta sitten samaisia lapsia (nyt jo aikuisia) harmittaa myohemmin koska eivat osaa " aidin" tai " isan" kielta...

Vierailija
2/7 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että vieraasta kieliympäristöstä ja lapsen suomen kielen vastustuksesta huolimatta jaksat ylläpitää ja puhua suomea. Lapsesi todennäköisesti myöhemmin kiittää sinua siitä. Puhumisen lisäksi kannattaa mm lukea paljon suomenkielistä kirjallisuutta. Jos lapsi on jo kiinnostunut tietokoneesta, seuraavassa pari ihan hyvää nettisivua jossa hyvää suomea.

http://www.yle.fi/pikkukakkonen/

http://www.papunet.net/pelit/

Pikkukakkonen on hyvä joka arki-iltainen lastenohjelma ja papunet oikeastaa kehitysvammaliiton tehtäväsivut, mutta tehtävät sopivat erinomaisesti myös ns tavislapsille.

Mukavia suomenkielen hetkiä teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkeista: mulla on muksut jo 15-12-9-5 ja vauva, mutta Suomen kieli on nollassa vanhimpaa lukuunottamatta. Han viela jotenkuten parjaa. Me ei enaa vuosiin olla puhuttu Suomea kotona, ja nyt tamanikaisina lapset ' kaipaisivat' kontaktia suomenkieleen...

Varsinkin 9v ahaluaisi opiskella itsekseen just tuollaisilla heloilla tehtavilla, etta edes jotenkuten parjaisi mummin kanssa puhuminen.

Vierailija
4/7 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen hyvä sivusto suomen kielen harjaantumiseksi. Tarvitsee kirjaantumisen, mutta sitten täysin vapaasti käytettävässi. Tehtävissä sekä matikka tehtäviä että äidinkielen (=suomenkielen) tehtäviä. Kun olet kirjaantunut klikkaa kirjaudu tehtäviin ja valitse valikoista tehtävä. Kun on avain= tehtäviä osiossa. Tehtäviä tulee koko ajan lisää.

http://www.edu.fi/oppimateriaalit/neure/

Vierailija
5/7 |
23.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin lapseni alkoi n. vajaa 3 vuotiaana vastaamaan minulle saksaksi, vaikka puhuin hänelle vain suomea. Olin jo menettämässä toivoni.

Kun olin hänen kanssaan Suomessa lomalla hänen ollessaan 3 v. 8 kk, hän innostui entistä enemmän leikkimään suomalaisen serkkunsa kanssa (edellisen loman aikana n. 1/2 v. aiemmin 2 v. serkku ei vielä puhunut paljon). Kuin yht´äkkiä poikani vastailikin minullekin taas suomeksi.

Olin jännittynyt, jatkuuko suomen kielen käyttö hänen taholtaan myös koti-Saksassa. Olin melkein varma, ettei jatkuisi, mutta pelko oli turha. Lapsi on nyt lähes 9 v. ja puhuu kanssani yhä enimmäkseen suomea. (Tuolloisen käänteen jälkeen hän vastasi minulle muutaman vuoden ajan vain ja ainoastaan suomeksi).

Jotenkin se kieli säilyi hänen lähes vuoden kestäneestä hylkimiyreaktiostaan huolimatta; olen vakuuttunut siis siitä, että oli hyvä, että jatkoin silloin suomen puhumista kaikesta huolimatta.

Suomalaisten serkkujen tai muiden lasten seura on kyllä todella hyvä motivaatio kaksikielisen lapsen suomenkielen ylläpidolle!

Vierailija
6/7 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä teidän tilanteenne on mutta auttaisiko muiden suomalaislasten tapaaminen? Joku jo aiemmin kirjoittelikin että heillä serkkujen kanssa leikkiminen auttoi asiaan. Olisiko teidän lähellä esim Suomi-koulua tai muita suomalaisia? Voihan se olla että poikasi ajattelee, että mitä hän kielellä tekee kun ei sitä missään tarvi tms. Meillä esikoinen puhuu kyllä kotona minulle ja pikkusisarelleen suomea, mutta väliin lipsahtaa saksan sanoja. Muiden suomalaisten esim isovanhempien seurassa tsemppaa jotenkin ja silloin ei tule sanan sanaa saksaa!

Itse huomasin että pelkkä minun suomen puhuminen ei riitä kielen ylläpitämiseen, tai riittää siinä mielessä että ymmärsi kaiken mutta oma puheen tuottaminen oli heikkoa. Sen takia näen itse tärkeänä muut suomalaiskontaktit jos haluaa että lapsi oppii ja osaa puhua suomea.

Tsemppiä vaan kyllä tämä kaikki vielä joskus myöhemmin palkitaan :)

Vierailija
7/7 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

levinia:

linkeista: mulla on muksut jo 15-12-9-5 ja vauva, mutta Suomen kieli on nollassa vanhimpaa lukuunottamatta. Han viela jotenkuten parjaa. Me ei enaa vuosiin olla puhuttu Suomea kotona, ja nyt tamanikaisina lapset ' kaipaisivat' kontaktia suomenkieleen...

Varsinkin 9v ahaluaisi opiskella itsekseen just tuollaisilla heloilla tehtavilla, etta edes jotenkuten parjaisi mummin kanssa puhuminen.

Vanhemmille lapsille löytyy Kesälukioseuran ulkosuomalaisille lapsille tarkoitettua kesäleirejä, joilla on suomen kielen opetusta. Omat lapseni osallistuivat ensimmäisellä kerralla ' pakottaminani' , mutta toisella heistä oli niin kivaa, että halusi kahtena seuraavanakin kesänä mukaan. Me puhumme suomea kotona, joten en tiedä parantuiko omien lasteni kielitaito paljoakaan, mutta varmasti heidän joiden kielitaito oli heikompi. Tärkein anti minusta oli , että lapset tutustuivat muihin samassa tilanteessa oleviin suomalaisiin. Kontaktit ovat säilyneet my space ym chattisivujen ansiosta, ja useinmiten suomeksi sillä se saattaa olla se ainoa yhteinen kieli.

Kannattaa tsekata:

http://www.kesalukioseura.fi/suomi/us_kurssit.html

Kursseja on eri ikäisille, aina 7-9 vuotiaista alkaen.