Pitääkö kummin muistaa kummilapsensa syntymäpäivä?
Ja lähettää edes onnittelukortti/soittaa kummilapselle?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:16"]
Meidän lapsen kummi välttelee syntymäpäiviä, eikä tule vaikka pyydettäisiin. Siinä mielessä ikävää, että lapsi ei ole lahjoja vailla, vaan olisi hienoa jos kummi tulisi kylään. Voihan sitä tuoda kahden euron karkkipussin jos ei kehtaa tyhjin käsin tulla. :(
[/quote]
Voithan pyytää kummin muuna aikana kuin lapsen synttäreiden aikaan käymään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:28"]
Ja lähettää edes onnittelukortti/soittaa kummilapselle?[/quote]
Ei. Mutta kummin pitää muistaa antaa sille lapselle ohjausta ja kasvatusta kunnon kristityksi.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:55"]
Mä olen ostanut omille kummilapsilleni joulu- ja synttärilahjat rippi-ikään asti, sekä käynyt myös heidän synttäreillään. Sen jälkeen laitoin synttärikortin kun tulivat täysikäiseksi, sekä sitten kävin valmistujaisjuhlissa, lahjan tietysti vein. Muuten en enää laittele lahjoja tai kortteja, toki sitten jos menevät naimisiin ja saan kutsun häihin, niin vien lahjan.
[/quote]
Pidittekö pyhäkoulua tai raamattupiiriä, vai keskityitkö kaikkeen muuhun kuin siihen kummin oikeaan tehtävään?
Minulla on 1 lapsi ja olen 3 lapsen kummi. Yksikään kummeistä ei juurikaan muista lastani, kummeja on siis 3, pariskunta ja yksinäinen, joka on nyt naimisissa. Lapseni on 7, kummitäti on ollut yhden kerran synttäreillä, toinen kummisedistä ehkä 2, toinen ehkä 5. Ikinä kukaan heistä ei ole esim lähettänyt korttia tai mitään. Synttäreille ovat tuoneet paketin, mutta jos eivät ole tulleet, ei mitään muistamista. Suoraan sanoen en muista että tältä alunperin yksinäiseltä mieheltä olisi ikinä tullut joululahjaa, pariskunta on lähettänyt kerran liian pienet rukkaset.
Itse muistan kaikkia kummilapsiani aina syntymäpäivinä ja jouluina, vaikka iät ovat jo 19, 15 ja 12. Vanhin ei ole vuosiin kutsunut minua syntymäpäiville, mutta aina ennen syntymäpäivää tulee lista mitkä olis kivoja, samoin jouluna. Myös nuorimman syntymäpäiville ei ole kutsuttu kuin ehkä 2 kertaa. Nykyään synttärit pidetään viikolla, joihin en pääsisi vaikka kutsu tulisikin.
Kun nuorin pääsee ripille, lopetan hänen lahjomisen, tulen laittamaan joulukortin, siinä kaikki ja vanhimmankin lahjat kohta loppuu.
Keskimmäinen asuu suht lähellä, olenkin monta kertaa kutsunut hänet kylään, mutta hänen äidillään on ikävä tapa peruuttaa tapaamisia. Esim voi soittaa 2 h ennen että nyt ei millään pääse, kun tänään pitää silittää vaatteita ja silityskasa on niin korkea, että pitää peruuttaa tuleminen.
Olen aika lailla luopunut toivosta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:30"]
Minulla on 1 lapsi ja olen 3 lapsen kummi. Yksikään kummeistä ei juurikaan muista lastani, kummeja on siis 3, pariskunta ja yksinäinen, joka on nyt naimisissa. Lapseni on 7, kummitäti on ollut yhden kerran synttäreillä, toinen kummisedistä ehkä 2, toinen ehkä 5. Ikinä kukaan heistä ei ole esim lähettänyt korttia tai mitään. Synttäreille ovat tuoneet paketin, mutta jos eivät ole tulleet, ei mitään muistamista. Suoraan sanoen en muista että tältä alunperin yksinäiseltä mieheltä olisi ikinä tullut joululahjaa, pariskunta on lähettänyt kerran liian pienet rukkaset.
Itse muistan kaikkia kummilapsiani aina syntymäpäivinä ja jouluina, vaikka iät ovat jo 19, 15 ja 12. Vanhin ei ole vuosiin kutsunut minua syntymäpäiville, mutta aina ennen syntymäpäivää tulee lista mitkä olis kivoja, samoin jouluna. Myös nuorimman syntymäpäiville ei ole kutsuttu kuin ehkä 2 kertaa. Nykyään synttärit pidetään viikolla, joihin en pääsisi vaikka kutsu tulisikin.
Kun nuorin pääsee ripille, lopetan hänen lahjomisen, tulen laittamaan joulukortin, siinä kaikki ja vanhimmankin lahjat kohta loppuu.
Keskimmäinen asuu suht lähellä, olenkin monta kertaa kutsunut hänet kylään, mutta hänen äidillään on ikävä tapa peruuttaa tapaamisia. Esim voi soittaa 2 h ennen että nyt ei millään pääse, kun tänään pitää silittää vaatteita ja silityskasa on niin korkea, että pitää peruuttaa tuleminen.
Olen aika lailla luopunut toivosta.
[/quote]
Kertomiasi kummisuhteita leimaa se, ettei niissä tunnu olevan toisilleen tärkeitä ihmisiä, jotka haluaisivat olla tekemisissä keskenään myös ilman lahjoja. Ainakin vanhin omista kummilapsistasi näyttäisi pitävän sinua vain lahja-automaattina.
Voit ajatella, että sinä olet voitavasi tehnyt. Joskus kummisuhde vain näivettää siihen liittyvät ihmissuhteetkin, kun ei se velvollisuudesta lahjominen mikään kiva rooli ole. Silloin jos ihmissuhteet pysyvät muutenkin hyvinä, on ihan luonnollistakin vastavuoroisesti olla tekemisissä ja olla osa kummilasten elämää. Lahjojakin kannatttaa ennemmin antaa ihmisille, jotka osoittavat, että lahjanantaja on heille tärkeä. Yksipuolisesti velvollisuuslahjottavat voi ihan hyvällä mielin unohtaa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:17"]
Itse kummina loukkaantuisin, ellei minua kutsuttaisi synttäreille.
[/quote]
Meidän lapsen kummi on aina ollut "kiireinen"joten meille on jotenkin tullut semmoinen tunne ettei halua rasittaa ja häiritä "turhilla kutsuilla" mutta silti lapsen takia olisi kiva jos joskus laittais lapselle vaikka synttärikortin tai jotain etenkin nyt kun lapsi on jo vähän vanhempi ja osaisi arvostaa muistamista.
[/quote]
Kyllähän kummi silloin tietää lapsenne syntymäpäivän, mikäli jatkatte synttäreille kutsumista. Sen sijaan on aika hassua odottaa jotain synttärikorttiakaan, mikäli ei edes ole synttäreille kutsuttu. Ehkä lapsen kummikin on ajatellut, ettette edes välitä lapsen synttäreitä viettää, kun ei kutsuakaan tule. Tai sitten ajattelee, että juhlitte vain läheisten kanssa ja kutsumattomuudella osoitatte, ettei kummi kuulu läheisiin ihmisiin.
Joka ainoa vuosi kummilapseni syntymäpäivän aikaan harmittelen, että kummilapseni äiti ei ole uutta osoitettaan antanut pyynnöistä huolimatta. Aiemmin tavattiin ja muistin kummilastani myös juhlapäivien ulkopuolella. Nyt kummilapseni äiti ei halua olla tekemisissä kanssani ja tuntuu todella pahalta. Osoitetiedot yms. on salattu, mitään kautta en näitä tietoja saa, harmittaa.
Muita kummilapsia kyllä muistan ja mielelläni muistankin :) Koska omia lapsia ei ole, olen suunnitellut tekeväni testamentin ja aikonut jättää omaisuuttani kummilapsilleni, tosin tämän yhden jätän testamentin ulkopuolelle.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:57"]
no ei laita joulu- eikä mitään muutakaan korttia. No ehkä tosiaan luulee ettemme vietä jouluaakaan.
Joskus kun sattumalta tavataan kadulla niin aina on kamala kiire jonnekkin ja lupaa soitella.
[/quote]
Meidän lapsen kummi on aina ollut "kiireinen"joten meille on jotenkin tullut semmoinen tunne ettei halua rasittaa ja häiritä "turhilla kutsuilla" mutta silti lapsen takia olisi kiva jos joskus laittais lapselle vaikka synttärikortin tai jotain etenkin nyt kun lapsi on jo vähän vanhempi ja osaisi arvostaa muistamista.
[/quote]
Kyllähän kummi silloin tietää lapsenne syntymäpäivän, mikäli jatkatte synttäreille kutsumista. Sen sijaan on aika hassua odottaa jotain synttärikorttiakaan, mikäli ei edes ole synttäreille kutsuttu. Ehkä lapsen kummikin on ajatellut, ettette edes välitä lapsen synttäreitä viettää, kun ei kutsuakaan tule. Tai sitten ajattelee, että juhlitte vain läheisten kanssa ja kutsumattomuudella osoitatte, ettei kummi kuulu läheisiin ihmisiin.
[/quote]
26, laitatko itse lapsesi kummille joulukortin tai soitteletko hänelle?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:28"]
Ja lähettää edes onnittelukortti/soittaa kummilapselle?[/quote]
Ei. Mutta kummin pitää muistaa antaa sille lapselle ohjausta ja kasvatusta kunnon kristityksi.
[/quote]
Totta. Yksi kristillisyyden peruspilareista on "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille." Kummiuteen sovellettuna tuo tarkoittaa vastavuoroisuutta kummilapsen perheen ja kummin välillä.
Jos ei kutsuta edes synttäreille, niin en katso velvollisuudekseni lahjoja toimittaa. Ja muutenkin en ryhdy enää ikinä kummiksi.
Tietysti laitan kummeille joulukortit! Mutta jos olen nähnyt kummin vaikkapa kaupassa ja hän ei ole sanallakaan kysellyt lapsen kuulumisia vaan kertonut kuinka kova kiire hänellä on ja luvannut soittaa niin tietysti oletan, että hän soittaa heti kun kiireiltään ehtii. Ja ymmärrän, että elämä on kovin hektistä nykyään, mutta synttärikortin lähettäminen kummilapselle ei voi olla niin rasittavaa tai aikaa vievää.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 20:35"]
Tietysti laitan kummeille joulukortit! Mutta jos olen nähnyt kummin vaikkapa kaupassa ja hän ei ole sanallakaan kysellyt lapsen kuulumisia vaan kertonut kuinka kova kiire hänellä on ja luvannut soittaa niin tietysti oletan, että hän soittaa heti kun kiireiltään ehtii. Ja ymmärrän, että elämä on kovin hektistä nykyään, mutta synttärikortin lähettäminen kummilapselle ei voi olla niin rasittavaa tai aikaa vievää.
[/quote]
Kutsuithan hänet lapsen synttäreille?
Muhun ei pidetä kummilapsen perheen puolelta mitään yhteyttä niin en kyllä jaksa lahjojakaan ostella tai soitella.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 09:33"]
Eihän se lain mukaan pakollista ole, mutta suotavaa. Jos ei halua muistaa niin ehkei kummilapsi ole sitten kovin tärkeä tämän kummin elämässä. Rakkaita ja tärkeitä ihmisiähän muistaa mielellään.
[/quote]
Mulla on ihan surkea muisti. Joku voi olla mulle maailman tärkein ihminen mutta en vaan muista sitä tiettyä päivämäärää, varsinkaan jos ei tule katseltua kalenteria säännöllisesti.
Minut on pyydetty yhden kummilapseni synttäreille vain yhden kerran. Kummilapsi on kuitenkin yhteydessä minuun aika ajoin. Käynyt pari kertaa yökylässä, mikä on ollut minusta melko väkinäistä molemmille. Ei ole sukulaisia. Nytkin kysyin pariin otteeseen varovasti, juhliiko hän synttäreitään. Vastasi vähän epämääräisesti, että varmaankin. En osaa tulkita vastauksesta, oletettaisiinko minun menevän paikan päälle vai ei. En ole mennyt, kun ei ole kutsuttu. Lahjaakaan en lähettänyt. Taidan laittaa jouluksi jotain, ja onnitella myöhässä samalla synttäreitä. Näin olen usein tehnyt.
Entäs kuinka suhtautua kutsumattomuuteen fiksusti? Kummilapsi muistettu aina syntymäpäivinä, jouluna, nimipäivinä jne... Nyt synttärit olivat ja menivät viikko sitten, ei kuulunut tuttuun tapaan kutsua?
Mietin nyt että miksi? En sitten viitsinyt tuppautua kutsumatta.
Ilmoitteletteko te muut jos ette enää pidä syntymäpäiviä vai kuinka?
Kuin nuo lainauset on noin oudosti?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 13:55"]
Itse äitinä toivoisin valitsemieni kummien muistavan tyttäreni syntymäpäivän, lahjoja en niinkään kärtä tai edes oleta lapsen saavan (en ole itse lahjojen perään koskaan ollut), toki se olisi lapsen kannalta ja lapsesta varmasti mukavaa. Pelkkä muistaminen ja esimerkiksi kortti kuitenkin olisi jo oikein hyvä.
Toisaalta itse aikuisena tiedän, ettei elämääni ole häirinnyt se että toinen kummini ei pidä juuri mitään yhteyttä, välillä muistaa jotenkin (esim. lapseni syntyessä lähetti tälle lahjan, josta olin kiitollinen).
Olisi kuitenkin surullista, jos lapseni ollessa vasta näin pieni (ekat synttärit vasta tulossa) kummit jättäytyisivät jo taka-alalle. Ei lahjojen vuoksi, vaan nimenomaan lapsen vuoksi.
[/quote]
Oletko kutsunut kummin lastesi syntymäpäiville? Läheiset ihmiset ja ystävät tunnistaa siitä, että he haluavat pyytää juhliinsa. Oletettavasti olet pyytänyt kummiksi itsellesi läheisen ihmisen, johon haluat itsekin pitää yhteyttä.
Outoa sen sijaan olisi, ettei juhliin kutsuttaisi, mutta siiodotettaisiin, että pitäisi "muistaa" tuttavan lapsen syntymäpäivä.
[/quote]
Kuten kirjoitin, lapseni ensimmäiset syntymäpäivät ovat vasta tulossa (eikä siis vielä lähitulevaisuudessa eli kutsuja ei ole kellekään tehty), mutta totta kai kutsun kummit. Kummit ovat kaikki minulle todella läheisiä eli tapaamme usein ja he kaikki ovat myös hyvin kiinnostuneita lapsestani ts. mielellään viettävät aikaa tämän kanssa. Tarkoitinkin lähinnä sitä etten toivo lapsestani koskaan tulevan heille "riippakiveä" eli että itse olisin aktiivinen ja lapsikin vanhetessaan halukas tapaamaan mutta kummit eivät muistaisi mitenkään tai joskus vain muistutettuina. Toki uskon ettei näin käy, kunhan pohdiskelin aihetta :)
[/quote]
Sitten uskoisin, että lapsi on kummillekin tärkeä, kun kerran olette muutenkin tekemisissä. Omalla kohdalla kummisuhde on ollut tarkalleen niin hyvä kuin suhde kummilapsen vanhempiin. Opeta myös lapselle ja kerro kummillekin, että haluatte tavata myös ilman lahjojen jakamisia.