Miten sanoa kohteliaasti suvulle että vapaa-aikana haluaisin olla muutakin kuin lääkäri?
Viikonloppuna sukulaistytön kihlajaiset edessä ja tiedän että hyvä kun eteiseen pääsen niin johan alkaa sukulaiset (etenkin) vanhemmat kyselemään lääkärin neuvoja. Kuulen jo korvissani " voi kiva, kun säkin tulit, kun mun on pitänyt kysyä että mistä johtuu kun mulla on sitä ja tätä"
Lisäksi muutama sukulainen ei pidä muuten mitään yhteyttä kuin silloin kun tarvii lääkäriä, kyllä silloin soitetaan.
Oikein ärsyttää, en minäkään ala heti esim. kokki-serkkuni nähtyäni kyselemään että mikä olis hyvää ruokaa jne.
Miten saisin kohteliaasti tuon jatkuvan kyselemisen loppumaan?
Kommentit (20)
Ja että on aina parempi mennä oikeasti lääkäriin, että tulee kunnolla tutkituksi.
t. se joka haaveilee puutarhurin urasta... :)
Meidän lähipiirissä/suvussa pidetään ainakin ihan normaalina, että jokainen auttaa omien taitojensa/kykyjensä mukaan ja aina voi toiselta kysyä...
Kukin tyylillään :)
tarvitaan oireiden perusteella tutkimuksia. Jos aina ottaa kantaa sukulaisten ja tuttujen vaivoihin, voi olla etteivät he mene ajoissa lääkäriin ja vakava sairaus voi sillä aikaa pahentua niin, että hoidot ovat peruuttamattomasti myöhässä.
Toki voi ottaa kantaa siihen ja tähän, mutta on eri asia, onko se hyvä vai huono asia potilaan terveyden kannalta.
t. 5
Kun joku tulee kyselemään diagnoosia tai luettelemaan vaivojaan, sanot kohteliaasti: Sinun pitää mennä lääkäriin =)
Sinuna en sotkeutuisi sukulaisten vaivoihin, veikkaanpa että saat vaan ongelmia siitä.
Ymmärrän kyllä mistä puhut. Itse olen painiskellut saman asian kanssa. Olen sanonut tuttaville ja sukulaisille, että ymmärrän kyllä huolenne, mutta menkää omanlääkärin vastaanotolle, sillä olen nyt vapaalla ja en haluaisi keskustella työasioista. Haluan nauttia vapaasta nyt niinkuin sinäkin. Eihän lääkärinkään ammatti ole kuitenkaan mikään kutsumus, joka velvottaisi tekemään 24h töitä. Täytyyhän ihmisten saada nauttia elämästä, riippumatta ammatista.
Toki sen verran voi jeesata sukulaisia, että kannustaa tätä oikeasti menemään vaivansa kanssa lääkäriin.
Tai heittäydy ihan tohtori Houseksi ;-)
että nyt on sen ja sen juhlapäivä. Ja sulla ei ole tarkempia taustoja henkilöstä. Tai että tarvitsis nähdä aikaisemmat labratulokset jne... ihan kirjallisena
eipähän enää kysele kun ennustat kuolemaa jokaiselle
ja kay makuulle tuohon keittion poydalle niin tutkitaan. Ei tullut stetoskooppi mukaan mutta kai talosta joku putkenpatka loytyy.
etkä tee töitä. kehota myös lääkärille.
Vierailija:
ja kay makuulle tuohon keittion poydalle niin tutkitaan. Ei tullut stetoskooppi mukaan mutta kai talosta joku putkenpatka loytyy.
Lupa tulee tietysti sinulta itseltäsi, mutta sitä ei tarvitse sanoa ääneen.
Ja kehoita lääkäriin, jos olet sitä mieltä. Kai lääkärikin voi puhua ammattiasioistaan yleisesti, kuten me muutkin ammattilaiset. Ei nyt tietenkään tutkimuksia voi tehdä, paitsi vastaanotolla,
Itse olen toimittaja, ja saan jatkuvasti vastata iltapäivälehtiä koskeviin närkästyksiin (vaikka en itse ole niissä töissä). Ja pyyntöihin kuvata perhejuhlia (mikä on myös aika vihoviimeinen tapa viettää juhlia, katsellen kameran linssin lävitse), kun " sinähän osaat hyvin kuvata ja sulta se käy niin kivasti" ... oletuksen on aina, että ilmaiseksi myös aina kustannan ne kuvat sakille...
uskon että ovat kuitenkin lukutaitoisia.
Ei kun vastaat vaan, että " housut pois, niin tutkitaan" . Oli vaiva, mikä oli.:)
Mina ihan tosissani sanoisin noin, en hapeaisi enka miettisi jalkeenpain mita muut siita ajattelivat.
Vaikea tilanne, luulisin että nuoremmat ovat hienotunteisempia.
Meillä oli kerran yövieraita, jotka soittivat siskollensa keskellä yötä saadakseen puhelinreseptin korvalääkkeitä varten. Eli kyllä kai se sellaista teillä on.
Mutta kai vanhempi väki on sitä mieltä, että ' suvussa on hyvä olla lääkäri' , just että saa kysyttyä juttuja.
olen ammattikasvattaja ja minulta kysytään kasvatusasioita sukujuhlissa ym...