Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen Ultraäänitutkimus

20.02.2008 |

Kuinka teidän kunnassanne on toiminut ultraäänitutkimukset? Missä vaiheessa raskautta ja monta ultraa antavat tehdä? Onko kokemusta siitä ettei ultraa tehdä ennen 11.-12. viikkoa, vaikka laskettua aikaa ei ole vielä tiedossa..?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli se mitä eppuliini tuossa kirjoitti, ettei pääsis tarkastamaan laskettua aikaa ennen np-ultraa paitsi jos menee yksityiselle, ei ihan pidä paikkaansa. Itse asun Helsingissä ja molemmissa raskauksissa on neuvolasta saadulla lähetteellä tarkastettu. Eli ei ole siksi yksityiselle pitänyt mennä.

Vierailija
2/8 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin siis nuo molemmat, np-ultra siinä vko 10 tienoilla ja rakenneultra vko 18-20 paikkeilla. Itselläni on automaattisesti tullut kahdessa odotuksessa myös alkuraskauden ultra kun laskettua aikaa ei muuten ole voinut mitenkään selvittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että eka ultra on noin vkolla 8. Sen jälkeen np-ultra(jos käy sen) ja sit seuraava on elinkohtainen ultra noin vkolla 18. Loppu ultrista ei tietoa miten on tällä hetkellä. Aikaisemmissa raskauksissa olen saanut niisä juosta useasti milloin minkäkin syyn takia.

Vierailija
4/8 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi.

Minun käsitykseni mukaan rutiiniultrat ns. seulontamielessä ja ihan perusrutiineihin kuuluen ovat Uudellamaalla np-ultra ja rakenneultra. Jos raskauden kestosta on epäselvyyttä, alkuviikkojen ultra tulee aika matalalla kynnyksellä.

Lisäksi minä olen käynyt äitipolin seurannassa tässä loppumetreilläni ja joka kerta on myös ultrattu.

Eli kaikenkaikkiaan hyvin raskauskohtaista on monta ultraa kaiken kaikkiaan sattuu kohdalle.

Jotenkin voisin kuvitella, että suomalaisessa yhteiskunnassa kaikkien kuntien pitäisi tiettyä peruskaavaa noudattaen toteuttaa raskauden seurantaa, jotenkin jo ihan Kansanterveyslaitoksen suositusten mukaisesti, mutta mielenkiinnolla jään seuraamaan minkälaisia kokemuksia muilla tästä on. Kunnat kuitenkin tuntuvat soveltavan aika erilaisia sheemoja. Eli eroa on varmaan jo ihan kuntatasolla... ja isommassa kaavassa sitten sairaanhoitopiirien tasolla.

Mutta tässä käsityksessä minä siis elelen.

Vierailija
5/8 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tarjolla kuin alkuraskauden ultra,ei niskaturvotusultraa eikä rakenneultraa.. täällä on vain verikokeen avulla tehty seula..:/

mutta tosiaan,kuukautisista määrätään se ultra näköjään viikolle 11-12,ainakin meidän neuvolassa. mulla on niin epäsäännöllinen kierto,että eka ultra osoitti viikkoja olevan vain 7,joten pääsin vielä uudestaan katsomaan lasketusajan,muuta siinä ultrassa ei tehdäkään täällä. katsotaan,montako sikiötä on ja se LA.. aika tympeää,siksi aika moni taitaakin turvautua täällä yksityiseen ultraan.

Vierailija
6/8 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hullummalta hommalta käydä yksityisellä..

Vierailija
7/8 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu, ettei Kuopiossa ole np- tai rakenneultraa. Sinänsä hassusti, kun me käydään täältä Ylä-Savosta KYSissä rakenneultrassa vko 20... Np-ultrat sitten Iisalmessa. Nämä siis ihan kunnan tarjoamana.

Vierailija
8/8 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö olekin! esikoista odotin espoossa ja siellähän ultria tarjotaan ne kaksi kappaletta.. olin alkuun ihan hämmennyksissä,miten kuopiossa hoidetaan sikiön tarkkailua näin takapajuisesti! kyllä varmasti jokainen vanhempi haluaa nähdä vauvan voivan hyvin ihan konkreettisesti siellä ultrassa,eikä kuulla pelkkiä verikokeen tuloksia,ettei ole jäänyt seulassa kiinni.. täälläkin tosin kuulemma tapahtuu uudistusta asian tiimoilta,olikohan se ens vuonna ellen väärin muista. jostakin luin kyllä että vuoteen 2010 mennessä sikiötutkimukset täytyy yhdenmukaistaa kaikissa kunnissa niin,että tarjotaan sekä np-ultra ja sen yhteydessä veriseula ja sitten rakenneultra. tämä vauvan odotus alkoi meillä vaan liian aikaisin,että saataisiin nuo palvelut kokea..

mutta pääasia kai on,että edes jonkinlaista tarkkailua tapahtuu :)

mukavaa odotusta kaikille!

-annu 21+2-