tuulimuna-diagnoosista elävään sikiöön
Hei!
Pakko jakaa kokemukseni, niin karmaiseva se oli. Kävin alkuviikosta yksityisellä alkuraskauden ultrassa selvittääkseni, että raskaus on alkanut normaalisti. Viikkoja tuossa vaiheessa olin laskeskellut olevan 6+4. Olin kärsinyt voimakkaista raskauden pahoinvointioireista, enkä ollut uskoa, kun lääkäri näytti monitorilta tyhjää kohtua ja sanoi, että kaikki ei ole nyt hyvin. Epäili tuulimunaraskautta, sillä kohtu oli kasvanut, samoin sikiökalvo löytyi, mutta ei sikiötä. Kävimme läpi tuulimunaraskautta ja hän lupasi laittaa lähetteen sairaalaan lääkkeellistä tyhjennystä/kaavintaa varten. Soitin itse sairaalaan ja kahden päivän kuluttua pääsin tutkimuksiin. Tutkiva sairaalalääkäri sanoi, että sikiön olisi pitänyt jo näkyä ja valmisteli siis minua pahimpaan... Hän ei voinut uskoa näkemäänsä (saati sitten minä) kun kohduista löytyi elävä sikiö, joka vastasi laskemiani päiviä ja sydämen sykekin erottui hyvin! Totesi vain, että onkohan meillä nyt oikea potilas tässä tutkittavana! VArmaan jokainen voi arvata, olinko sillä hetkellä maailman onnellisin ihminen. Ensiksi kaikki viedään ja sitten kuin ihmeen kautta kaikki onkin hyvin. Nyt päivä tapahtuman jälkeen huomaan olevani yhä enemmän ärtynyt siitä, että yksityisellä tehtiin väärä diagnoosi, josta aiheutui älyttömästi murhetta, pelkoa jatkotoimenpiteistä ja työpäivien menetyksiä. Siitä sitten maksoin 80 euroa. Tein tänään kyllä kyseiseen firmaan valituksen. Halusin jakaa kokemukseni, sillä uskoisin, että jos näin voi käydä minulle, niin varmaan muillekin?!
Onnellisena säikähdyksen jälkeen odottava 7+0
Kommentit (6)
Mielestäni on kyse paljon tyylistä, jolla asiasta kerrotaan. Olisihan kyseinen lääkäri voinut olla hieman " epävarmempi" löydöstään. Samoin en ymmärrä sitä, miksi yksityiset sitten kauppaavat näitä alkuraskauden ultriaan, jos laitteiden tarkkuudet eivät vielä riitä sikiön havaitsemiseen?
Minulla taas kävi niinpäin että viikoilla 7+ lääkäri näki sikiön ja sykkeen ja sitten viikoilla 9+ osoittautui tuulimunaksi. Että otapa näistä selvää :(
Ihmettelen vain lääkärin toimintatapaa. Itselläni kun oli tuulimunaepäily(vk6), kävin viikon välein kontrollissa, vasta vk 8 todettiin, ettei sikiötä löydy ja lähetettiin kaavintaan. Mielestäni ilman muuta pitäisi vähintään kerran vielä tarkistaa uudelleen, ennenkuin abortoidaan! Kannattaa vaatia hyvää palvelua ja kysyä, onko lääkäri nyt aivan varma (minäkin silloin vielä kysyin että ovatko nyt sitten varmoja). Kun on kuullut niitäkin juttuja, että sikiötä ei vain ole vielä näkynyt, ollut esim. ruskuaispussin takana jotenkin. Eli varmistakaa ja tarkistakaa aina! (Jos ei lääkäri sitä itse tajua...)
Summersnow
Minä aloin vuotaa rv 9 ja ehdin tiputall 9 pv kun siinä ol joulu ja oma sairaala kiinni. Viikkoja ol jo sit yli 10 kun menin ultraan ja todettiin tuulimuna ja heti annettiin lääkitys, joka postaa sen
Oli hyvä, että tulit kertomaan, että joskus asiat kääntyvät näinkin päin! Kuulut varmasti harvinaiseen vähemmistöön.
Ymmärrän itse mainiosti katkeruutesi, sillä suruhan osoittautui jälkikäteen ajatellen turhaksi, vaikka varmasti toisaalta on ikionnellinen ja iloinen jälkimmäisen ultran uutisista!
Lääkäriin kannattaa ottaa yhteyttä ja selvittää, mistä moinen diagnoosi johtui: oliko viikkoja sittenkn " liian" vähän, oliko ultralaite kelvollinen jne. Luulisi, että lääkäri itsekin on kiinnostunut tietämään, että asia kääntyikin päälaelleen. Sekin kai pitäisi jaksaa muistaa, että lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joille sattuu virheitä.
Mutta toivottavasti nyt on loppu hyvin, kaikki hyvin.
Onnea odotukseen!
Iituli rv 10+2
mutta lääkäritkin ovat vain ihmisiä. Jos ultrassa ei sikiötä näkynyt, mitä muuta lääkäri olisi voinut tehdä.??