Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opetetaan lapsi lukemaan?

Vierailija
20.02.2008 |

On tosi innostunut kirjaimista ja tietääkin niistä suurimman osan. Ikää 5v.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vääriä malleja. Jos jotain haluat tehdä, voit näyttää hänelle sanoja ja kertoa, mitä tässä lukee. Itse olen oppinut lukemaan 5-vuotiaana tuolla metodilla, kyselin aina kauppojen kylteistä että mitä tuossa lukee ja sitten yhtäkkiä vaan osasin lukea. Tällä hetkellä olen helisemässä vajaa 2-vuotiaani kanssa, joka on kiinnostunut kirjaimista ;) Yritän suunnata hänen kiinnostustaan muualle...

Vierailija
2/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi tavallaan itsekseen kun kirjaimet oppi 2,5 vuotiaana kirjainmuistipelissä. Sitten ihastui minun vanhaan aapiseen ja luki sitä itsekseen pari vuotta. Tykkäsi kirjoitella kirjaimia myös ja opetteli ulkoa miten kirjoitetaan mitäkin. Sitten yhtäkkiä vain pari viikkoa ennen 5 vuotissynttäreitä tajusi miten homma toimii. Oppi ensin kirjoittamaan helppoja sanoja ja sitten muutaman viikon päästä lukemaan.

Vanha kunnon aapinen auttaa oppimaan lukeen. Ehkä kirpparilta löytyy tai huutonetistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä ihmeessä kiinnostusta hyväksi.

Vierailija
4/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa ei ole enää koo-ii-äss-äss-aa, vaan kuunnellaan, miltä äänteet kuullostavat. Esim: k-i-s-s-a.

Vierailija
5/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäinen haluaisi " oppia lukemaan" . En toki estä häntä ja olen aina kertonut mikä kirjain on kyseessä kun hän kysyy. Jotenkin vaan aattelen, että tuon asian kanssa ei olisi kiirettä, opettelisi vaikka puhumaan ensin ;) Mutta tokihan lapset kiinnostuvat siitä mistä kiinnostuvat.

Vierailija
6/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanlainen 5-vuotias. Kiinnostui kirjaimista ja luetteli pitkästi aakkosia jo 3-vuotiaana. On aina tykännyt kirjoista, äitinsä tyttö:) Viimeisen n. puolen vuoden aikana tyttö on katsellut lähinnä vaan Aku Ankkoja, mistä en ole ollut huolissani, koska itse opin aikoinaan lukemaan juuri Akuja tutkimalla. Joitakin 4-6 vuotiaiden eskarikirjoja ollaan tehty yhdessä jonkin verran. Jo viime kesänä huomasin, että tyttö osasi hahmottaa joitakin helppoja sanoja kuten isi, Jörö, yö. Sen jälkeen olen aina joskus kysellyt, mitä tässä lukee. Joskus osaa sanoa, joskus ei. Eli nyt siis, 5,5v iässä tyttö osaa lukea HIUKAN, lähinnä itse oppineena.

Vierailija
7/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemista ja voi ostaa niitä kirjaimia tms.

Meillä 4-vuotias osaa lukea ja kirjottaa jo jonkin verran ja joka päivä joka puolelta tavaa kylttejä ja kyselee lakkaamatta...

Vierailija
8/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tuli aina kuuntelemaan ja katsomaan viereen kun luimme yhdessä lukuläksyä ekaluokkalaisen kanssa. Oli valtavan kiinnostunut asiasta. 4 vuotiaana oppi kaikki kirjaimet ja luetteli ja mietti aina että mikä sana alkaa ja loppuu mihinkin kirjaimeen. Siitä se pikkuhiljaa kypsyi. Nyt tämä 5v lukee paljon sujuvammin kuin 7 v! On vain paljon kiinnostuneempi asiasta kuin ekaluokkainen.

kunnon aapinen ja kirjaimet äänteinä niin kyllä se siitä!

Vierailija
9/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aluksi on oleellista että lapsi todella tuntee kirjaimet ja tietää että kirjaimella on erikseen nimi ja äänne, esim vee on V-kirjaimen nimi, mutta lapsi myös osaa sanoa sen äänteenä.

Kielellistä tietoisuutta voi kehittää tietysti lukemalla paljon ja riimittelemällä, mutta myös vaikka seuraavin harjoittein:

Kysy millä kirjaimella alkaa äidin nimi? Millä kirjaimella isän nimi jne. eri esineistä myös. Kun sujuu, niin kyselet, että mihin päättyy " se ja se" .

Kun sekin sujuu, niin sitten kysyt, että onko kissa-sanassa R, onko koira sanassa R, tai vaikka nalle sanassa L jne.

Kun erottaa äänteet keskeltäkin sanaa, voit kysyä että missä kohtaa kissaa on S, alussa, keskellä vai lopussa jne.

Voit kirjoitella selvästi eri pituisia esineiden nimiä ja piirtää niiden kuvat sikin sokin viereen. Pyydä lasta arvaamaan mikä sanoista on mikäkin (esim. auto, junarata, liikennemerkki). Neuvo, että miettii minkä mittaisia sanat ovat kun ne sanotaan (jos ei tunnu pääsevän itse alkuun). Kun oppii arvaamaan sanahahmojen perusteella, niin kiinnostus selvittää lukemisen arvoitus ja opetella itse kirjoittamaan lisääntyvät ja kun tuohon asti on edetty ja lapsen motivaatio riittävä, niin aiempia taitoja yhdistellen lapsi oikeastaan oivaltaakin asian jo itse.

Vierailija
10/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen " joutunut" myös työssäni opettamaan ekoja lukemaan. Lisäksi itselläni kaksi vanhempaa lasta, jotka molemmat lukevat (toinen ekalla toinen eskarissa). Niin, ja sitten asiaan.

Tottakai se on järkevää opettaa lasta lukemaan, jos toinen on innostunut. Opetathan sinä lapsesi myös luistelemaan, pyöräilemään, yms. ja aina siitä innostuksesta on apua. Kaikki normaalit lapset oppivat lukemaan hyvinkin nopeasti, varsinkin kun heillä on ns. herkkyyskausi menossa. Yleensä tuo herkkyyskausi sijoittuu eskariin viiva ekaluokalle, mutta voi tulla osalla myös paljon aiemmin, esim. 3-vuotiaana.

Joku tällä mainitsi Aapisen ja totisesti se on hyvä! Aapisia on joka lähtöön ja vanhat mummonaikaiset Aapiset ovat tois ihania. Niiden avulla on hyvä käydä läpi kirjaimet ja tavut. Lisäksi voi ostaa eskarimateriaalia tms. harjoittelukirjoja kirjakaupoista. Ihan tavalliset lasten kirjat käyvät myös.

Ja toisin kun joku täällä sanoi, niin kyllä sillä perus kirjaintyylillä on ihan ok opettaa (ei tarvitse siis opettaa äänteillä). Yleensä lapset oppivat tosi nopeasti sen idean, että kirjain-äänne -vastaavuus ei ole siis sama, kun ymmärätävt lukemisen idean. Ja suomen kieltä opetetaan tavujen avulla aina ja iänkaikkisesti, koska se on todella tärkeää suomen kielen erityispiirteen (pitkät vokaalit ja kaksoiskonsonantit) ja oikeinkirjoituksen takia. En nyt jaksa paasata enempää, vaikka täällä olisi tuhat asiaa vielä asian tiimoilta.

Mutta ei kun lukemaan!

Vierailija
11/11 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu taito kun ei räväytä aikuisten maailmaa pienen lapsen kasvoille niin rajulla tavalla kuin lukutaito :-/ Sen jälkeen ei voi enää kontrolloida kovin hyvin, mitä lapsi saa pahasta maailmasta tietää ja mitä ei. No, ainahan niistä keskustelemalla silti selviää, mutta olisin mielelläni odottanut vieläkin pidempään... Meillä poika oppi lukemaan itsekseen 5-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän