Osaatko kymmensormi järjestelmän
vai näpytteletkö parilla sormella? Jos osaat, missä oppinut?
Kommentit (9)
Käytän siis kaikkia sormia, mutta en oikeaoppisesti 10-sormijärjestelmän mukaan. Enkä osaa kirjoittaa katsomatta näppäimiin. Mulla oli yläasteella myös konekirjoitusta, inhosin sitä kun olin ihan surkea. Mulla oli ihan liian heikot pikkurillit painelemaan niitä vanhanaikaisten kirjoituskoneiden reunimmaisia näppäimiä :|
Olin silloin todella surkea ja kaduin aineen valintaa...
Mutta: oppi ei ollut mennyt hukkaan, kokeilin vajaa 10v myöhemmin tietokoneella ja osasin vieläkin melkein täydellisesti!
Eli kyllä, kirjoitan kymmensormijärjestelmällä, täysin sormiini katsomatta ja vielä nopeastikin:-)
Enkä ole koskaan koulussakaan opiskellut kymmensormijärjestelmää.
Tylsäähän se oli silloin, mutta arvaamattoman paljon on ollut tästäkin taidosta hyötyä. Olis esseet ja muut hitusen hitaampia kirjoittaa jos yksisormijärjestelmällä ja näppäimiä etsien kirjoittaisi. :)
Nopeuteni muistaakseni n. 350merkkiä/min.
Samoin harvinaisemmat välimerkit. Opettelin kymmensormijärjestelmää yliopistoaikana ihan kurssilla. Saatan kirjoittaa jotain väärin ja tiedän sen katsomatta näyttöä, ikäänkuin tunnen sormissa, että kävi väärällä näppäimellä sormi ;)
Minusta tämä on aika kätevä taito. Varsinkin tässä työssä, jossa joudun olemaan koneella suurinpiirtein koko ajan ja kirjoittamaan pitkiä pätkiä vastauksia mailitse.
olen itse opetellut. Enkä koskaan katso näppäimistöä kirjoittaessa. Osaako ap yhdyssanat? ;)
Ainoastaan numeroita näpytellessäni katson näppäimistöä, paitsi jos on erillinen numeronäppäimistö sivussa.
Opiskelin nuorena työväenopiston kurssilla. Sieltä opettaja pyysi minua kesätöihin konekirjoittajaksi, ja niin olin sittn pari kesää ja n. vuoden pätkän sairaalassa konekirjoitus- ja toimistotöissä. Hyödyllinen kurssi!
Silloin en vielä arvannut, että taito olisi tulevassa ammatissa enemmän kuin tarpeen (olen kääntäjä).