Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäläinen ihminen on skitsofrenikko?!?!?

Vierailija
19.02.2008 |

Jääkö hän pysyvästi psykoosissa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on aggressivinen ja uhkaava, vailla minkäänlaisia sosiaalisia taitoja tai tilannetajua, erittäin vastenmielinen ihminen.

Vierailija
2/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällöin ihminen voi elää ulkopuolisen silmiin normaalia elämää ja näyttäytyä normaalina. Mitä hän sitten tekee kotonaan, saattaa olla ihan eri asia. Mutta jos hoitaa hommansa, maksaa laskunsa yms, niin kiellettyä ei ole eristäytyä ja olla " hullu" . Tällöin ei tarvita, eikä ketään voi pakottaa laitokseen. Avohoitoa ja lääkitystä vaan, jos tällaisen ihmisen ylipäätään saa hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut arka ja vähän outo sosiaalisesti, epävarma sosiaalisissa tilanteissa. Lapsena olin todella säikky, pelkäsin ihmisiä.

Ja olen joskus ollut varma että mua vakoillaan ja kuvitellut lukevani jonkun ajatuksia tai että joku lukee mun ajatuksia. Lapsena muistan myös kuulleeni ääniä. Lapsena pelkäsin jossain vaiheessa tosissani että isäni aikoo murhata minut. Ja minulla siis oli normaali, tasapainoinen lapsuudenkoti.

Minulla on ihana mies, erittäin jalat-maassa tyyppiä, pitää minusta huolta emotionaalisesti. Yksi lapsikin on. Elämä ihan ok. Silti koen välillä olevani vähän outo, mutta nykyään ei enää sellaista kuin lapsena...

Vierailija
4/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai voiko olla näin että ihminen voi olla psykoosissa vaikka 50v vaikka syö lääkeitä?

Vierailija
5/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastavien potilaiden oireiden kirjo on yhtä laaja kuin potilaiden määrä. Kaikki eivät ole vainoharhaisia tai kuule ääniä. Siktsofrenia nimikkeen alle mahtuu monta eri dignoosia (paranoidinen, hebefreeninen jne.) joilla pyritään kuvaamaan kunkin potilaan oireiden tyyppiä.

Yhteistä on todellisuudentajun hämärtyminen, epärealistisuus. Oireina ovat ns positiiviset oireet (harhaluulot, harha-aistimukset) ja negatiiviset oireet (tunne-elämän latistuminen, kongition lasku, syrjään vetäytyminen). Kongitiiviset toiminnat heikkenevät, sitä vaikeammin mitä vaikeampi/pitkäkestoisempi sairaus. Tyypillistä on ns. tasonlasku, eli 1. psykoosijakson jälkeen kongitio heikkeenee vähän, 2. jälkeen hieman lisää jne. Tämän vuoksi on tärkeää saada tehokasta hoitoa jotta psykoosivaihe jäisi lyhyeksi ja jatkoss asiltä vältyttäisiin kokonaan.

Toipumisessa tärkeää on sairaudentunnon kehittyminen.

Vierailija
6/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

20

Vierailija
7/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

narsistisuus, mustasukkaisuus tms...?

Vierailija
8/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sitten ongelmia/sairauksia erikseen.

Vierailija
9/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minulla oli stressaava raskaus?Mä olen varma että hänestä tulee skitso:(Mitä minulla on?

Vierailija
10/21 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreenikko,psykoosissa...mistä näitä kielitaidottomia sikiää?

Vierailija
11/21 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Skitsofreenikko,psykoosissa...mistä näitä kielitaidottomia sikiää?

Vierailija
12/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus tai jatkuvasti. Usein pelokkaita ja arkoja. Väkivaltaiset hullut ovat hyvin harvoin skitsofreenikkoja. Toiset skitsofreenikot toipuvat niin, että voivat elää normaalia elämää, toiset eivät.

Vierailija
13/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voiko skitso jäädä loppuelämäksi laitoksella?T:isä on skitso

Vierailija
14/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heille on tärkeää kertoa mikä on totta, jos ovat siitä epävarmoja.

Vierailija
15/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kovasti sairauden laadusta, ja kuinka hyvin sopiva lääkitys löydetään. Jotkut voivat elää ihan suht normaalia elämää, perustaa perheen jne. Osa elää laitoksessa koko elämänsä. Mutta laitoksiakin on erilaisia, on sairaalat mutta myös avohoito-paikkoja. Kuntoutuskodit ovat usein kodinomaisia paikkoja, joissa on paikasta riippuen hoitajia 8-16 tai 24/7, myös hyvin itsenäiseen asumiseen.

Skitsofrenikkoja ei automaattisesti tarvitse pelätä yms. Kaikki taudin muodot eivät tee potilaasta aggressiivista tai muuten uhkaavaa. Osa saatta a olla " vain" arkoja, varmistelevia jne. Riippuu pitkälti taudin muodosta ja kuinka sopiva lääkitys on löydetty.

Ja vastoin joitakin tietoja, skitsofreniasta voi parantua, kirjasin itse väärän olettamuksen opinnäytetyöhöni.

Vierailija
16/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauti puhkesi kun olin ihan vauva ja isä vietiin laitokselle, jossa vietti noin 15 vuotta. Nykyisin isä on avohoidossa mutta hän ei edelleenkään toimi yhteiskunnassa normaalisti. Hän on täysin passiivinen eikä kykene sosiaaliseen kanssakäyntiin.

Vierailija
17/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalin oloinen teini. Olin aivan äimänä kun myöhemmin kuulin että hän oli sairastunut skitsofreniaan. What?!

Vierailija
18/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnes sairastui :(

Nykyisin avohoidossa ja suht ok, mutta eipä enää ikinä sama kaveri kuin ennen sairastumistaan..

Silti yhtä rakas ja tärkeä minulle kuin ennenkin.

Vierailija
19/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverini sairauden / taipumuksen siihen. Käytös tai kotiolot (sen mitä tiesin) tai ylipäänsä mitään. Enkä ole kyllä keksinyt ainuttakaan merkkiä mistään.

Vierailija
20/21 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli skitsofeenikko on sairauden huonossa vaiheessa tosi harhainen. Voi kuulla ääniä jne. ja erilaiset voimakkaat harhaluulot ovat vahvoja. Voi vaikka kuvitella että muut ihmiset lukevat ajatuksia, tai että vakoillaan.

Sairastuneen todellisuudentaju pettää tosi pahasti mutta myöskään sairaudentuntoa ei ole. Eli sairastunut pitää päänsä sisällä kuulemiaan ääniä täysin todellisina ja jos vaikka kuvittelee että puolisonsa on salainen agentti niin on asiasrta ehdottoman varma.

Oikealla lääkityksellä saiarstunut saadaan yleensä hyvään kuntoon ainakin joksikin aikaa, mutta jos lääkitys jää niin psykoosi uusiutuu herkästi. Joillain sairastuneilla tauti on sen verran raju, että oireet jäävät pysyviksi lääkityksestä ja terapiasta huolimatta. Sairastuneesta tulee pelokas ja sosiaaliset kyvyt heikkenevät, tunteet latistuvat ja ihminen muuttuu passiiviseksi ja eristäytyneeksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi