Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tietääkö joku kelan tuista?

Vierailija
19.02.2008 |

Olen opiskelija ja saan tällä hetkellä sekä opintotukea että asumistukea. Ilmeisesti 30 päivää ennen lapsen syntymää alan saada äitiyspäivärahaa. Opiskellessani en juurikaan tee töitä. Ehdin kuitenkin olla ennen äitiyslomaa 3kk täysipäiväisesti kesätöissä. Vaikuttaako kesätyön ansiot äitiyspäivärahan määrään, jos ne ovat vuoden ainoat tulot??

Saanko yhä asumistukea äitiyspäivärahan ohella vaikka en opiskelekaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisitteko edes lyhyesti, vaikka onkin tylsä aihe. Kiitos.

Vierailija
2/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta tuo 3 kk työskentely, tai siis vaikuttaa niin, että Kela laskee ja ottaa huomioon tulot viimeiseltä puolelta vuodelta. Mutta kun Kela laskee tulosi viimeiseltä puolelta vuodelta, niin summa lienee jäävän niin pieneksi, että tulet saamaan minimi äitiysrahan. Tulet siirtymään yleisen asumistuen piiriin, kun jäät äitiyslomalle, muista viedä hakemus Kelaan ajoissa. Muista tehdä myös asumistukeen tarkistus, kun vauva syntyy, koska yhden ihmisen lisäys ruokakunnassa vaikuttaa tuen määrään, joskus jopa niin, että tukea saa enemmän :)

Vierailija:

Olen opiskelija ja saan tällä hetkellä sekä opintotukea että asumistukea. Ilmeisesti 30 päivää ennen lapsen syntymää alan saada äitiyspäivärahaa. Opiskellessani en juurikaan tee töitä. Ehdin kuitenkin olla ennen äitiyslomaa 3kk täysipäiväisesti kesätöissä. Vaikuttaako kesätyön ansiot äitiyspäivärahan määrään, jos ne ovat vuoden ainoat tulot??

Saanko yhä asumistukea äitiyspäivärahan ohella vaikka en opiskelekaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuitenkin sain esikoisen vuonna 2000 ja 2,5 kk kesätyötulot nostivat päivärahan 60 markan minimistä 102 markkaan.

Asumistukea saat äitiyslomalla tulojen mukaan.

Vierailija
4/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toki tutkinut noita kelan sivuja mutta kaikkea ei siellä kerrota ihan tarkkaan. Pitäisi vaan mennä luukulle ja kysellä tädiltä kaikki naamatusten niin tulisi selväksi. Mutta kiitos. Selvensi jo tuokin.

Vierailija
5/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö siis ollut töissä sinä vuotena muuta kun nuo 2,5kk? Uskomatonta että suomessa noinkin lyhyt työrupeama nostaisi jotain tuen määrää. Riippuu tietysti palkan suuruudesta. Itse tienaan todennäköisesti noin 1500 e kuukaudessa eli yhteensä 4500 e kesän aikana.

Vierailija
6/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen vuoden verotettujen tulojen mukaan...

Tai sitten palkka on ollut todella huima :)

Vierailija
7/7 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiysraha laskettiin todellakin vain noiden 2,5 kk tulojen mukaan. Tein 3-vuorotyötä elektroniikkatehtaassa urakkapalkalla ja mukana muutama viikonloppuylityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi