Mä säästän rahaa korkeakorkoiselle tilille, jotta voin jäädä lapsen kanssa kotiin virallisen äitiysloman jälkeen.
Ettei pääse kukaan sanomaan, että veit lapsesi liian aikaisin tarhaan.
Kommentit (6)
oli esikoisen kanssa 15t tilillä kun aloitin hoitovapaan. Asuntolaina oli silloin pieni ja rahaa meni yllättävän vähän. Lapsi aloitti hoidossa 2,5-vuotiaana. Nyt säästelen seuraavaa varten ja tiukempaa tulee olemaan isomman lainan kanssa. Tyytyväinen voi olla jos kotihoito onnistuu 2-vuotiaaksi.
Tarkoitus oli palata töihin tammikuussa esikoisen ollessa 1v6kk, mutta olen jäämässä äitiyslomalle perjantaina joten loppuu kotihoidontuella kituutus kun äitiyspäivärahaa alkaa kohta tippua tilille.
Meillä poika menee hoitoon jo kun on 1,5 v eli mahdollistaa sen hmm. 9kk hoitovapaan. Säästössä on jotain 6000 t tienoilla, oli noin 7000, mutta sieltä ostettiin jo turvaistuin (vähän vajaat 400 euroa vermeineen) ja toinen pitää ostaa vielä. Niin ja lisäksi kun mies palaa töihin, niin hän pitää vielä sitten osittaista hoitovapaata, jolloin tarkoitus on, että pienempi on noin 6-tuntisia hoitopäiviä ja isommallakaan ei ole pitkää aikaa yksin olla koulupäivän jälkeen. Takkiin tulee siltäkin ajalta normaaliin verrattuna ihan älyttömän monta sataa euroa - varmaan olisi halvempi palkata kotiin hoitaja hakemaan lapsi aikaisemmin, mutta me halutaan ihan itse olla lapsen kanssa.
Asumismenot olivat pienet silloin. Yhden lapsen kanssa kun voi asua melkein missä vaan. Toista se on nyt toisen lapsen kohdalla.
Meillä suht vastaava systeemi. Talous menee jo siinä vaiheessa pakkaselle kun mä olen kotona, mutta meillä vielä tehdään niin, että mies jää hoitovapaalle ja minä palaan töihin, ja silloin menee joka kuu pakkaselle noin 900 euroa kuussa, mutta olemme sitä varten säästäneet muutaman tonnin, joten se ei haittaa. Ennen " vahdinvaihtoa" ollaan vielä yhdessä 6 viikkoa lomalla, joten molempien vanhempien pitäisi olla kyllä tosi tuttuja siinä vaiheessa lapselle.
Arvovalintoja ovat, me tehtiin asuntokauppoja niin, että jätettiin tuo lapsivara eli otettiin tarkoituksella vähän liikaa velkaa.