Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ruokavalio ja kalorimäärät raskausajan diabeteksessa?

19.02.2008 |

Onko kellään tietoa, löytyykö netistä jostain noita ruokavalio-ohjeita raskausajan diabetekseen? Mulla jo aikaisempaa kokemusta asiasta, joten perusasiat tiedän. Neuvolasta en ottanut ohjeita kun luulin että ne on mulla kotona mutta ei löytynytkään. Meille jo kolmas lapsi tulossa ja kahdessa aiemmassa raskaudessa olen ollut jonkin aikaa diabetes-ruokavaliolla koska paastoarvo lähenteli raja-arvoa, ei ollut kuitenkaan sen yli. Nyt oli hiukkasen yli joten täytyy ottaa tiukempi ote.

Muistelen et ekassa raskaudessani piti laskea päivän kalorit ja ne sai olla korkeintaan 1800 kaloria, ja tietysti ravinto oikeanlaista. Vieläkö noita kaloreja pitää laskea, ja paljonko niitä saa / pitää olla, tietääkö kukaan? Tiedän itse useita vuosia painoa ja syömisiä tarkkailtuani ja näillä ruokavalioilla oltuani, et paino laskee ja reippaasti jos en vahdi kaloreita, koska jos jätän kaikki ylimääräiset rasvat ja sokerit pois, ei tule se 1800 kaloria päivässä täyteen. Eka raskaudessa laihduin 3 kiloa reilussa viikossa aloitettuani ruokavalion. Nyt olis vielä n. 13 raskausviikkoa edessä.

Eli jos joku tietää mistä löytyis ohjeita niin olisin kiitollinen!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.espoo.fi sivuilla näytti olevan joku malliesimerkki päivän syömisistä. Siellä myös mainittiin että kalorimäärä pitäisi päivittäin olla 1600-1800 kcal.

Vierailija
2/4 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni edellisraskaudessa raskausdiabetes ja insuliinihoito n. 30 raskausviikolta alkaen. Nyt odotan toista lasta viikolla 13 ja heti alkujaan paastoarvo koholla eli äitipolille menossa ja insuliinit aloitellaan varmaan taas, koska syömisillä ei niin kovin paljoa voi noihin aamuarvoihin vaikuttaa. Päivisin sokeriarvot ihan ok.

Minulle ei ainakaan ruokavalioasioiden yhteydessä ole puhuttu " kalorirajoista" mitään. Enkä kyllä enää kaloreita jaksaisi laskeakaan. Riittää, kun miettii sokeriarvoja, hiilihydraatteja ja yleensä syömisiään tavallista enemmän!

Sinänsähän raskausdiabetes ruokavalio on ihan normaali, terveellinen, vähähiilihydraattinen (ainakin sokerin ja vaalean viljan osalta), kuitupitoinen, monipuolinen ruokavalio, joka sopisi kelle vaan odottajalle. Kalori/energiatarvehan on jokaisella hyvin yksilöllinen riippuen odottajan omasta koosta, liikunnasta, työn luonteesta jne. Noissa raskausdiabetes oppaissakin mainitaan, että mikäli painonnoususi on kohtuullista, saat ruokavaliostasi sopivasti energiaa (; Ja nuo painonnoususuosituksetkin riippuvat paljon odottajan lähtömitoista. Raskausdiabeetikolla, varsinkin ylipainoisella, rajat ovat tiukemmat kuin muuten.

Rasvahan ei nykyään ole kokonaan pannassa. Riittävä pehmeiden rasvojen käyttö on suositeltavaakin. Eli raskausdiabetesruokavalio ei ole sama asia kuin rasvaton.

Eli eipä siinä kai kalorilaskuja tarvita. Jos ruokavaliollasi paino liiaksi putoaa, niin lisää joko a) hiukan ruokamääriä b) ateriakertoja c) kohtuudella pehmeää rasvaa (esim. öljypohjaisia salaattikastikkeita, öljyä ruuanlaittoon, rasvaista kalaa). Rasvallahan saa melko helpostikin energiamääriä ylös.

Itse olen kovasti ylipainoinen ja minulla paino putosi ensimmäisessä raskaudessa kuin itsestään kymmenkunta kiloa, vaikken hirmuisen tiukasti ruokavaliota miettinytkään (toki yritin sokeriarvot pitää kurissa). Äitipolilla ei oltu kokoisellani painon putoamisesta millänsäkään. Ja vauvakin oli lopulta " sokerivauvaksi" siro, 3300g (syntyi 38+6), eikä hänen sokerinsakaan pudonneet syntymän jälkeen. Minulle sanottiin, että vauvan syntymäpainoon vaikuttaa sokeritasapainon lisäksi myös odottajan oma painonnousu.

Nyt tässä toisessa raskaudessa on paino lähtenyt putoamaan jälleen " puolivahingossa" , vaikka laihduttaa en yritä, eikä tietenkään saakaan. Raskaus selvästi vaikuttaa hormonitoimintaani tai johonkin ruokahalua hillitsevästi. Tulen jo alkuraskaudesta normaalia vähemmästä täyteen.

Hyvää odotusta kysyjälle (= Varmasti saat neuvolasta sen ruokavalio-ohjeen, kun vain pyydät. Ja tosiaan ainakin Espoon sivuilta näkyi löytyvän googlettamalla. Diabetesliitostakin saa tilata hyviä ohjeita pikkurahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei niitä kaloreita tarvitsekkaan laskea. Jos noudattaa sitä ruokavalio ohjetta niin se antaa pienemmällä ruokamäärällä lopputulokseksi 1600kcal ja jos valitsee ne isommat ruokamäärät niin kalorimääräksi tulee 1800kcal.

Vierailija
4/4 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kalorilaskeminen on niin yksilöllistä.

Mun oli alkuraskaudessa pakko laskea kalorit jotta osasin syödä oikein ja oikeita määriä.

Diabeteksessä ylipäänsä kaloreilla on todella suuri merkitys, jos päivän mittaan mättää mitä vaan ja illalla miettii sokereita niin ei se välttämättä vaikuta aamun paasto arvoihin mitenkään. Sillä mihin aikaan ne hiilarit syö ei siis ole merkitystä juurikaan kunhan pitää päivän hiilarit kurissa. Yksilöllistä varmasti tämäkin. Ja mitä lihavampi odottaja sitä hankalampi sokerit on saada pysymään kurissa, fysiikan laki.

Ennen iltapalaa on hyvä tehdä lenkki/jumppa tms. ja siihen kevyehkö iltapala niin paras ratkaisu. Hitaita hiilareita, kuten ruisleipää tms.

Mulla on nyt toisen kerran raskausajan diabetes ruokavaliohoidolla mennään. Toivotaan, ettei pikkuinen ole esikon kokoinen syntyessään (melkein 5kg).

Toisilla, kuten ed kirjoittaja sanoi, ruokavaliohoito ei riitä ja joudutaan turvautumaan insuliiniin, mä koitan nyt tosissaan hoitaa itseäni ettei insuliinia joutuisi ottamaan käyttöön, riski sairastua myöhemmin diabetekseen kasvaa huomattavasti.

Onnellista odotusta.

Annu