Jouluruokaketju huvittaa, mammat muka itse vääntää herkut vaikka todellisuudessa
ostavat Saarioisen, HK:n ja Forssan valmisruokaa joulupöytäänsä.
Lisäksi monelle anoppi tai äiti tekee jouluruokia valmiiksi tai istuvat valmiiseen toisten laittamaan pöytään.
Suuri osa mammoista on "kädettömiä" keittiöhommissa.
Mihin kauppojen valmisruoat muka uppoaisi ellei av-mammojen joulupöytiin?
ps. itse kyllä teen kotona kaiken olenhan ruoan valmistuksen ammattilainen
Kommentit (27)
voin päteä työelämässä ja se päivittäinen annos kilpajuoksua kyllä riittää minulle, kiitos.
Itsekin osaisin taatusti tehdä vaikka lanttulaatikkoa (osaan näes lukea reseptejä!), mutten halua sitä kamalaa tuoksua kotiini ja toisekseen, kun aika on rahaa, tulee omalle työlle liian suuri hinta.
Kinkun, salaatit, tortut yms. teen taas itse, koska ovat nopeatekoisia.
tykkään (ja muutkin perheessä tykkää) ihan vain ku ostan kaupasta laatikot, mut kotona vaihdan ne isompiin vuokiin ja laitan sekaan mm. kermaa, joskus jotain mausteita. Nam!
Tästä maasta kyllä väkeä löytyy muitakin kuin äitejä ja varsinkaan av äitejä.
Itse ostin monta vuotta laatikot, kun sain työpaikan kautta ravintoloihin tarkoitettuja raakapakastelaatikoita. Kun työpaikan myymälä ei niitä enää toimittanut päätin kokeilla tehdä itse (ostin kyllä varuiksi kaupan lootat).
Tosi hyviä tuli ja oli helppo tehdä. En pidä vaivannäköä kovin suurena. Rosollin ostan tänävuonna ja taikinat pakasteina. Siian valmiiksi savustettuna. Mutta totta varmasti toinenpuoli harva tekee kuitenkaan ihan kaikkia itse kuten piparitaikinoita, graavaa lohta yms.
vietä koko joulu keittiössä!
Mä tunnen yhden juhlapyhämarttyyrin jonka pitää tehdä alusta asti kaikki itse. Vähän se kärsii! oikeasti marisee vuodesta toiseen siitä mutta sitten kärsii taas lisää. Eikä anna kenekään auttaa koska se on "minun keittiö" :)
Mutta kinkku paistetaan kotona ja sille tehdään liemestä sinappinen kastike. Piparitaikina on itsetehty, samoin torttutaikina.
Luumurahka tehdään itse myös, samoin mahdolliset kiisselit.
Miksi kaikki pitäisi tehdä itse?
En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa uskoa? Vietämme joulua yhdessä siskoni perheen ja vanhempieni kanssa ja jaamme ruokien valmistuksen. Itse olen viime vuosina ollut vastuussa lasimestarinsillistä, smetanasillistä, mädin tykötarpeista, lanttulaatikosta ja paahtopaistista sekä juustotarjottimen juustoista. Lisäksi olen tehnyt jonkun makean jälkiruoan.
Ei ole paha rasti valmistaa noita, varsinkin kun ne voi tehdä parin päivän aikana ennen aattoa. Paistin paistaa äkkiä aattoaamuna. Smetanasillin ja mädin sekoittaa tarjottavaan kuntoon vähän ennen jouluateriaa. Suurin homma oikeasti on pakata ruoat autoon ja kuskata ne joulunviettopaikkaan.
Näin jakaantuvat myös jouluaterian kustannukset kätevästi perheiden kesken, eikä kenellekään tule kamala stressi kun ei joudu tekemään kaikkea yksin.
laatikoita kolmea lajia, leipää vähintään samanverran, eri piirakat ja kakut ja kinkut ja pasteijat ja tortut ja hyytelöt ja jäkiruuat ja kotikalja ja pulla ja täytekakku kanssa. Eikä mitään pakasteen kautta tietenkään.
Voi järkytyksen määrää! Äiti tekee edelleen tuon kun saa suvun pöytänsä ääreen koska niin KUULUU tehdä.
Anopin luona käydään syömässä valmisruokia koska hän osaa rentoutuakin välillä.
Onneksi tuosta löytyy joku välimaasto, meidän oma talous :)
No kyllä minä ainakin uskon, että kyllä ne on juuri äitejä, jotka niitä itse tehtyjä laatikoita vääntävät. Tuskin niitä opiskelijat tai eläkeläisetkään pelkästään tekevät. Jos jotkut ostavat laatikot valmiina (ja siis niitä kaupan hyllyltä katoaa), ei kai se tarkoita ettei kukaan niitä itse tee. Itse en esim lanttulaatikkoa alkaisi itse vääntämään ja se ostetaankin kaupasta, mutta perunalaatikko onkin toinen juttu.
muutkin, jotka vastas tekevänsä ruoat itse on myös alan ammattilaisia, niinkuin ap?? Mikä on niin vaikea uskoa, että ehkä joku muukin tekee itse kun vain ap...
Ei niissä nyt kova homma ole. Yhtenä päivänä lanttulaatikot, toisena porkkana ja kolmantena peruna.
Torttutaikinan teen itse, koska se on parempaa. Samoin piparitaikinan. Ja en tosiaan ole kokenut, että raataisin keittössä.
Lohen ostan valmiiksi graavattuna kylläkin, koska en saa siitä oikean suolaista joka kerta. Vähän kokemusta, joten ostan sen takia. On varmempaa.
Mitä muuta sitä on itse tehtävää jouluksi..hmm..no kinkku uuniin ja kastike ja rosolli. Sekään nyt ei kauaa vie kun porkkanat keittää ja ainekset paloittelee.
Meillä on aika yksinkertainen joulupöytä, ei pateita ja muita, joten siksi näissä perusruoissa ei kauaa mene.
Ei ruoan teko ole vaivalloista eikä väsyttävää jos on innostunut ja taitava.
Moni valittaa jouluruoista etteivät ne ole hyviä ja ymmärrän sen jos joutuu eineksiä syömään. Ymmärrän monen inhon rosolliin (valmiit kaupasta) koska eivät ole koskaan saaneet hyvää rosollia. Itse en koske valmiiseen rosolliin enää, olen maistanut vierailulla ja oli ihan järkyttävää.
ap
Mä en edes käsitä, miten joku voi syödä niitä saarioisten laatiokoita yms. Ne on ihan hirveitä, eikä tuossa laatikoiden tekemisessä montaa tuntia vierähdä. Kinkun paistaa mies, mä laitan kaiken muun. Eikä siinä mene Joulu edes keittiössä, vaan mun mielestä nimenomaan Jouluruoan valmistus luo aidon Joulutunnelman.
Peruna- ja lanttulaatikkko on loppujen lopuksi suht vähätöisiä, uunissahan ne on pitkään, mutta ei sen sössön tekemiseen kauan mene. Imellyttäminen tosin joskus onnistuu paremmin kuin joskus toisen kerran.
Mulla ei valitettavasti ole ketään, joka tekisi ruuat, kun äiti on kuollut (ja sitä paitsi se oli huono ruuanlaittaja) ja anoppi ei ikinä tekisi koko meidän perheelle jouluruokia (meitä on viisi ja anoppi tottunut huolehtimaan vain itsestään).
Mä myönnän avoimesti olevani monessa keittiöhommassa kädetön. Mua ei edes kiinnosta alkaa väkertää jotain piiperrystä.
Lanttulaatikko
reilu 1 kg lanttua
(perunoita)
n. 1/2 l vettä
suolaa
3 dl kermamaitoa
1 dl korppujauhoja
1-2 munaa
2-3 rkl siirappia
1. Keitä lohkotut, kuoritut lantut suolalla maustetussa vedessä kypsiksi. Soseuta ne keitinliemineen. Mikäli et halua kovin vahvan makuista laatikkoa, voit lisätä lanttusoseeseen vähän keitettyä, survottua perunaa.
2. Lisää kermamaidossa turvonneet korppujauhot ja muut aineet joukkoon.
3. Kaada seos voideltuun uunivuokaan. Ripottele pinnalle korppujauhoja.
4. Paista 170 asteessa noin 2 tuntia.
Ei niissä nyt kova homma ole. Yhtenä päivänä lanttulaatikot, toisena porkkana ja kolmantena peruna.
....
Meillä on aika yksinkertainen joulupöytä, ei pateita ja muita, joten siksi näissä perusruoissa ei kauaa mene.
Meinaatko että teillä syödään joulupöydässä pari päivää vanhoja ruokia?
Helppohan se on tuolla menetelmällä ite tehdä ;)
Meinaatko että teillä syödään joulupöydässä pari päivää vanhoja ruokia?
Helppohan se on tuolla menetelmällä ite tehdä ;)Teen nämä joulukuun alussa ja pakastan.
Pitää vähän ruoskia itseäni tämän takia ja palata av.mammojen ruotuun ja paahtaa kaikki jouluaattoaamuna ja haukkua mies ja anoppi kun eivät ymmärrä minua.
Mausteina käytän suolan lisäksi hieman muskottia ja mustapippuria myllystä. Korppujauhoja laitan vain pinnalle tulee parempaa.
kirkkaamman kruunun saat?!