Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rippujuhlat. Kummi(?) alttarilla mukana, entä jos ei kuulu kirkkoon?...

Vierailija
18.02.2008 |

ISO ONGELMA EDESSÄ.

Olen eronnut kirkosta jo aikaa sitten, en tosin ole tätä mitenkään mainostanut sillä hyväksyn luterilaiset opit jne.

Nyt sitten alkaa olla ystävien lapset rippi-iässä ja tiedän, että kutsu tulee käymään... Kummilapseni pääsee ripille vuoden päästä ja olen ainoa kummi, joka on pitänyt yhteyttä lapseen ja lapsi minuun. Ystäväni lapsi on vuorossa jo tänä vuonna ja ystäväni pyysi minua kummin tilalle, kun olen läeisesti liitoksissa hänen ja lapsen elämään ja kummit taas eivät ole vuosiin pyynnöistä huolimatta pitäneet mitään yhteyttä... Ystävälleni kerroin, että en kuulu kirkkoon, mutta jos se ei ole ongelma, ilman muuta tulen alttarille. Ystävälleni asia on ok, mutta miten seurakunta asiasta ajattelee?

Onko kenelläkään kokemusta? Entä ajatuksia kuinka toimia kummilapsen osalta. Odotanko, kunnes pyydetään mukaan toimitukseen ja kerron sitten, että olen eronnut kirkosta, vai otanko asian puheeksi (mikä tuntuisi hyvin omituiselta, sillä tapaamme kuitenkin melko harvoin emmekä keskustele uskonnollisista asioista). Ajatuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapana on että kummi/muu läheinen siunaa konfirmoitavan nuoren.

Ja siunaus tapahtuu alttarilla

Vierailija
2/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siskoni, eikä veljenpoikani juhlissa viime kesänä...

2

Vierailija
4/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut minunkaan aikana moista tapaa mutta nykyisin on usein tapana,ainakin kaikissa missä olen itse ollut viime vuosina.

Poika pääsi 2 vuotta sitten ripille,kummi siunasi silloin.

Nyt pääsee tyttö ja kummi tulee myös siunaamaan.

Minusta tosi kaunis tapa.

Vierailija
5/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kummi edelleen kirkon jäsen. Konfirmaatiossa pappi vain kutsuu kummit eteen siunauksen ajaksi. Joten sanoisin, että jos itse olet sitä mieltä, että pystyt vakaumuksesi puolesta alttarille menemään, niin estettä ei ole.

Vierailija
6/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on nykyään yleinen tapa. Sen yhden juhlan perusteellako?

Vierailija
7/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taas kirkon kehitelmiä, kun väki muuten kaikkoaa. Eihän monellakaan edes ole kummit missään rippijuhlissa, eikä kaikilla ole edes mitään rippijuhlia!

Vierailija
8/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin kokemusteni perusteella aika yleinen.

Viimeisen kolmen vuoden aikana seitsemät rippijuhlat kuudessa eri seurakunnassa ja kaikissa ollut sama käytäntö.

On toki varmaan monia seurakuntia joissa ei ko tapaa ole.

7

Vierailija
9/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kummien siunaaminen käytössä, samoin viime kesänä kun olin konfirmaatiota seuraamassa oli sama tapa edelleen vallalla. Minun käsittääkseni on siis hyvinkin yleinen tapa, toisin kuin moni täällä epäilee...

Minun kummini ei kuulunut kirkkoon, ja oli siellä alttarilla silti minua siunaamassa. Eli mene ap vaan huoletta sinäkin sinne, ei se ole niin justiinsa :)

Vierailija
10/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei mikään ihan uusi juttu ole. Tosin tuollon se oli ihan uusi juttu. Olisiko ollut peräti ensimmäinen kesä kun tapa oli käytössä?

Ja tosiaan kukaan ei kysele kuulutko kirkkoon vai et, se kun menet vaan sinne alttarille.

Vierailija
11/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parin(kymmenen) :) vuoden riparikokemuksella voin täydestä sydämestä sanoa, että tärkeintä on, että nuorella on siinä alttarilla hänelle itselleen tärkeä ihminen.

Joskus näkee niitä, ettei tule ketään.. Kummi on unohtanut, ja viime hetkessä, muiden odottaessa alttarille potkitaan nuoren oma ryhmäisonen.

Jos sinulla on oma suhde Jumalaan kunnossa, tai olet ok sen kanssa ettei suhdetta ole ELI et itse koe olevasi esteellinen astumaan alttarille, niin tervetuloa! :)

Vierailija
12/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummin olla alttarilla

Kummit siunaavat rippilapset alttarin tällä puolen, ilman albaa, joten kirkkoon kuuluminen ei ole minkäänlainen kysymys, ellei sitten itse siitä sellaista tee

Vierailija
13/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluat (jos siis haluat) olla häntä " siunaamassa" alttarilla omalla tavallasi.

Vierailija
14/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, että täällä välillä on mukaviakin ihmisiä paikalla.

Itse myös mietin, että tärkeintä on varmasti, että lapsi saa itselleen tärkeän ihmisen mukaan toimitukseen. Eli osallistun siis teidän rohkaisemana epäröimättä tilaisuuteen, niin kummilapsen kuin tuttavan lapsen osalta.

Vierailija
15/15 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on lapselle varmasti tärkein asia