Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se aiheuttaa niin paljon närää kun varakkaat kuluttavat rahaa?

Vierailija
22.11.2008 |

Uusi auto - autokauppiaalle lisää provikkaa, uusia vaatteita - vaatemyyjien työpaikat säilyy, siivouspalveluja - siivoojilla riittää töitä ja voivat palkata uusia työntekijöitä, käyvät ravintoloissa syömässä - ravintolaväellä riittää töitä jnejnejne.

Jos te olisitte oikeasti fiksuja, te ette valittaisi kateellisina, vaan olisitte tyytyväisiä siitä, että jotkut kuluttavat rahaa!!!! Nyt kun pelotellaan lamalla, pahinta on se, että kulutus tyrehtyy ja ihmiset jemmaavat rahansa sukanvarteen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mässäily, pröystäily, elämän tyhjyyden täyttäminen kuluttamisella on out.

Mistä tämä älytön kuluttamisen ja kilpavarustelun vimma? Ei ankealla 70-luvulla vietetty perheiden laatuaikaa kauppakeskuksissa.

Miten elämäsi muuttuisi, jos et uusisi autoasi niin usein, et palkkaisi siivoojaa, kävisi niin usein ravintolassa syömässä?

Meillä käy siivooja ja käymme kohtuuhintaisissa ravintoloissa syömässä, mutta auton köppänään emme halua senttejämme sijoittaa ruostumaan, eikä citycruiser ole seuraava automme, vaikka miljoona euroa lojuisi käyttötilillä. Kaksi ensimmmäistä tuo elämään helpotusta ja nautintoa, mutta ei meillä siksi käy siivooja tai emme syö ravintossa pelastaaksemme kansantaloutta, emmekä odota kiitollisuutta niiltä, joille siivooja ravintolasafka ovat vain haaveita.

P.S. Emme ole rikkaita, mutta teemme valintoja, mihin haluamme käyttää rahamme - em. asiat karsivat monta muuta mielitekoa pois.

Vierailija
2/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin lapsiinsa ei saisi laittaa sentin senttiä; kaiken pitäisi olla kierrätettyä viiteen kertaan, perittyä tai ainakin alennuksesta. Jos kerron että ostan suoraan parhaimmat haalarit ym. koska mielestäni lapsen ulkovaatetus on tärkeä juttu, minua pidetään pipipäänä ("onhan ne lapset ennenkin vähemmällä pärjänneet"). Vaatteita en juurikaan itselleni osta, mutta kun ostan niin ne ovatkin sitten kestäviä laatutuotteita (ja maksavat aikalailla perusvaatteisiin nähden). Tämä myös aiheuttaa närää; "etkös tiedä että vaatteita saa halvemmallakin?".

Rikkaita ja hyvätuloisia vihataan tässä maassa. Minä olen rikastunut perinnöllä ja vaikka maksoin kymmeniä tuhansia euroja siitä veroja, aina löytyy joku soittamaan suutaan minulle siitä kuinka perinnöt pitäisi jakaa köyhille. Sillähän ei tietenkään ole mitään merkitystä että osallistun erittäin paljon hyväntekeväisyysjuttuihin, annan rahaa milloin mihinkin tarkoitukseen ja autan ystäviäni...ehei, sitä oikein "oletetaan".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ylipäätään suututtaa ihmiset, jotka kuluttaa vastuuttomasti - ja valitettavasti he ovat usein juuri niitä parempituloisia, joilla on rahaa sen verran, että ostellaan vähän mitä sattuu.

Itsekään en ole mikään köyhä, varmaan jopa suhteellisen hyvätuloinen, mutta silti yritän tehdä ostopäätökseni aina ekologiselta pohjalta. Lapsille ostan mieluummin hieman hintavampia mutta myös laadukkaampia vaatteita, jottei tarvitse koko ajan olla ostamassa uusia huonoksi menneiden tilalle. Yritän välttää turhaa kulutusta ja ostamista.

Jokaisella - oli sitten rikas tai köyhempi - on vastuu ympäristöstämme. Tämä on yleistystä, mutta useat rikkaat tuntuvat unohtavan tämän vastuunsa vain siksi, että sitä rahaa on.

Vierailija
4/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kyllähän se lama tulee jos kukaan ei enää osta mitään. Ja eihän siihen haalarien ikuiseen kiertoon tule koskaan mitään uusia tuotteita jos kukaan ei osta niitä. En minä tiedä ketään joka heittäisi vuoden käytössä olleen reimatekin roskiin.

Mutta minun mielestä kuluttamisen pitäisi kohdistua johonkin järkevään. Ei siis enä mitään öky-citymaastureita ja ympäristön kuormitusta, ulkomaanmatkoja monta kertaa vuodessa... Kulutetaan ne rahat täällä Suomessa, ostetaan palveluja ja kannatetaan pieniä yrityksiä. Se on minusta ihan hulluutta kantaa rahaa ulkomaille mutta av-palstalaisten mielestä se on useimmiten täysin välttämätöntä.

Vierailija
5/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jaat saamastasi lahjasta! Ei sinun tarvitse syyllistyä. Sinulla on vain tässä asiassa myötätuuli puolellasi elämässä.

Jos ystäväsi olettavat sinun auttavan heitä jatkuvasti ja automaattisesti, eivät he ole oikeita ystäviä, vaan siipeilijöitä. MInulla on itselläni yksi erittäin varakas ystävä, jonka ei esim. tarvitse tehdä työtä, mutta mieleeni ei tulisikaan pummata häntä. En koskaan halua, että hän kokisi minun hyväksikäyttävän häntä. Varakkuus silottaa hänen elämäänsä monella tapaa ja hänen unelmakaukomatkojaan kadehdin avoimesti, koska rakastan itse matkustamista, mutta kaukomatkoihin ei ole varaa. En silti halua hänelle mitään pahaa ja tiedän, ettei hän muilta elämän ongelmilta ole välttynyt, vaikka rahaa onkin.

Minulla on myös tuttuja, joiden kanssa ei yhteistä keskustelualuetta oikein löydy, kun he kuluttavat niin paljon luksukseen ja tuntuu olevan ainoa sisältö elämässä, missä päin Välilmerta käytiin viimeksi purjehtimassa ja mikä design-sohva ostettiin viimevuotisen tilalle. Kateutta ehkä, mutta enemmän vain sitä, että maailmamme ei kohtaa.

Voi rakas ap, meinasin juuri tehdä uuden aloituksen tästä!! Etenkin lapsiinsa ei saisi laittaa sentin senttiä; kaiken pitäisi olla kierrätettyä viiteen kertaan, perittyä tai ainakin alennuksesta. Jos kerron että ostan suoraan parhaimmat haalarit ym. koska mielestäni lapsen ulkovaatetus on tärkeä juttu, minua pidetään pipipäänä ("onhan ne lapset ennenkin vähemmällä pärjänneet"). Vaatteita en juurikaan itselleni osta, mutta kun ostan niin ne ovatkin sitten kestäviä laatutuotteita (ja maksavat aikalailla perusvaatteisiin nähden). Tämä myös aiheuttaa närää; "etkös tiedä että vaatteita saa halvemmallakin?".

Rikkaita ja hyvätuloisia vihataan tässä maassa. Minä olen rikastunut perinnöllä ja vaikka maksoin kymmeniä tuhansia euroja siitä veroja, aina löytyy joku soittamaan suutaan minulle siitä kuinka perinnöt pitäisi jakaa köyhille. Sillähän ei tietenkään ole mitään merkitystä että osallistun erittäin paljon hyväntekeväisyysjuttuihin, annan rahaa milloin mihinkin tarkoitukseen ja autan ystäviäni...ehei, sitä oikein "oletetaan".

Vierailija
6/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu ihan teidän omasta nousukasmaisesta ja ärsyttävästä käytöksestä.Ei niinkään siitä itse kuluttamisesta.

Oikeasti varakkaan ja hyvätuloisen ihmisen ei ole tarvetta tuoda tätä asiaa esille esim. keskusteluissa ystävien tai hiekkistuttujen kanssa, ei tarvitse kehuskella omia ostoksiaan, kertoa paljonko taas nämäkin maksoivat ja selittää kovaan ääneen että ostaa omille lapsilleen vain parasta. Sillä asialla ei fiksu ja sydämensivistystä omaava ihminen kehuskele eikä pröystäile. Ostaa vain kaikessa hiljaisuudessa sitä mitä haluaa ja pitää muuten turpansa kiinni.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti, kuinka teidän tyyppisillä ihmisillä on tapana esim. kysyä seurassa paljonko vaikkapa kenkäni tai laukkuni ovat maksaneet. Jos kyseessä on hyvä alelöytö, voin kertoa. Kalliimmista itse yleensä sanon, etten muista. =)

Vierailija
7/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä kellekään MAINOSTA että tuli ostettua sitä ja tätä ja tota...ihan ne köyhemmät kaverit ITSE kysyvät närkästyneinä kuin parhaatkin kirstunvartijat että TAASKO ostit jotain ("onko tuo takki uusi? paljonko maksoi?")...

Vierailija
8/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo jotain sinusta kun käytät ilmaisua 'ne köyhemmät kaverit'. Minulle ei ole merkitystä sillä paljonko ystävilläni on rahaa tai tuloja, tai onko niitä enemmän tai vähemmän kuin minulla. En vertaile itseäni muihin jatkuvasti, en hienostele enkä kadehdi muita. En yleensäkään arvota asioita rahassa, se ei ole oleellista.

t. 9

Vierailija
9/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti varakkaan ja hyvätuloisen ihmisen ei ole tarvetta tuoda tätä asiaa esille esim. keskusteluissa ystävien tai hiekkistuttujen kanssa, ei tarvitse kehuskella omia ostoksiaan

yrityskaupoilla miljonääreiksi tulleita. Se on ihan normaalia että heillä on keskivertoa kalliimpia tuotteita eikä se ole keltään pois eikä ainakaan minua ärsytä. Heillä on tavallista että tulee ostettua esim 200E maksanut tuote joka sitten onkin vähän väärän kokoinen, värinen, tms... ja sen voi antaa jollekin toiselle. Ei se edes tunnu miltään almujen jakelulta, sillä suhteellisuudentaju kunniaan; se on heille sama kun joku toinen antaisi tikkarin.

Vierailija
10/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niin se vaan on että toisilla on enemmän mitä tuhlata kuin toisilla!

Ja toisaalta on niitäkin joilla sitä rahaa olisi mutta he elelevät sitten tosi nuukasti säästellen varmasti sen pahan pvän varalle ;)

Maallista mammonaahan kukaan ei täältä mukaansa saa kun elämä loppuu joten miksei sitä saisi sitten kuluttaa ansaitsemiaan rahoja.

Vierailija
11/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan keskituloisten. Varakkaat jemmaavat suuren osan rahoistaan sijoituksiin sun muihin eivätkä niinkään kulutukseen.

Lama ei vaikuta varakkaiden kulutukseen, vaan nimenomaan keskituloisten.

Vierailija
12/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä luotoilla ja velalla eläviä ressukoita joilla on pakottava tarve näyttää paremmuuttaan mammonalla.

Harva teistä edes tuntee todella rikkaita niitä joilla suvussa on vanhaa rahaa.

Mun työnantaja sattuu olemaan yksi suomen rikkaimmista ja hän vieraineen ja ystävineen ovat todella mukavaa ja tavallista porukkaa.

Vierailija
13/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusrikkaat sen sijaan kuluttavat

Vierailija
14/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla itsekään mitään köhimyksiä, mutta...

Ihmettelen esim. tuota että joillakin on tarve uusia auto jatkuvasti. Mielestäni tämä on ympäristöä tuhoavaa elintapaa, että kaikki pitää olla aina viimeistä huutoa.

Siivouspalveluista, jos ei ole itsellä aikaa niin mikäs siinä. Mutta jos kyseessä on kotona oleva perheenäiti, joka siivouttaa kämpän muilla, niin se on suoranaista laiskuutta.

Juuri luin lehdestä lasten moottoriajoneuvoista, joita vanhemmat ostavat lapsilleen (oletan että varakkaat). Alle 15-vuotias ei lain mukaan saa ajaa edes lasten moottorikelkalla kuin suljetulla alueella ja omaa pihaa ei lasketa sellaiseksi. Sitten kun ostoja arvostellaan, johan muut ovat niiiin kateellisia kun ville-kalle saa mitä on varaa ostaa. Tässäkin voi vanhempi ottaa järjen käteen ja ajatella lapsen turvallisuutta ja LAKIA.

Vierailija
15/15 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse hädin tuskin selviää ihan normaaliin elämiseen liittyvistä laskuista. Mua ainakin harmittaa se, että mihinkään ylimääräiseen ei ole ikinä varaa. Olisi sitä meilläkin toiveita ja unelmia, joita olisi mukava toteuttaa. Tosin, en kyllä ääneen toisten kulutuksesta marise. Se pistää vain tuolla sisällä.