Laihduttamisesta.. ja urheilusta ym.. auttakaa!
Siis tilanne tämä:
Lopetin imetyksen noin 2 viikkoa sitten. (Menkat ei ole vieläkään alkaneet.. Uskon että ne alkavat kuukauden sisällä silti.. )
Mutta aloitin samalla laihdutuskuurin ihan vaan herkkulakolla.. Eli kaikki herkut ja karkit pois, lisäsin myös aika paljon liikuntaa.. Aluksi putosi paino 2 kg, mutta nyt on tullut jo kaikki takaisin. Mitä tämä on??
En ole ikinä laihduttanut, sillä olen ollut normaalipainoinen (niinkuin nytkin), mutta haluaisin noin 4kg pois. Miten nopeasti laihdutuskuurit tepsivät?
Syön yleensä aamupalan (joko puuroa tai muutaman voileivän), sitten päiväruuan (kasviksia ja muuta ruokaa) Ja välipalaksi jokin banaani.. iltaruoka taas keitto tmv.. ja iltapalan olen pyrkinyt jättämään pois.. Joskus toki syön leipää..
Oma olo on parempi kun aloitin herkkulakon, mutta milloin se näkyy vaa'assa?
Olen 3 lapsen äiti, joten kaikenlaiseen laskemiseen en jaksa paneutua.. Jos on jokin helppo neuvo niin auttakaa!
Kommentit (6)
En usko että olen jatkuvassa nälässä, mutta on kyllä todella kova nälkä kun pääsen ruokapöytään - jotenkin oletan että kuuluu asiaan?? En tiedä..
Lisäksi olen miettinyt tuota imetyksen lopettamista-- jos elimistö on vielä "jumissa".. voisiko se olla mahdollista??
ap
Kun imetyksen lopettaa niin kaloritarve vähenee. Samalla kun laihdutat, niin ehkä paino ei ihan vielä reagoi siihen. Toinen juttu on se, että jos olet hyvin lähellä normaalipainoasi niin elimistö yrittää ylläpitää sitä. Jospa unohtaisit sen syömisen tarkkailun, ei tietty tarvitse pullaa syödä koko ajan... nauti enemmän ulkoilusta ja urheilusta, älä yritä niinkään laihduttaa. Hae terveellistä elämäntapaa niin paino asettuu kohdilleen itsestään.
Olen aina ollut hoikka ja harrastanut liikuntaa. Toisen lapsen syntymän jälkeen tajusin olevani yhtäkkiä aika ankeassa kunnossa. Koetin vähentää herkkuja mutta mitään ei tapahtunut. Olo oli aika pettynyt. Näin meni melkein vuosi. Peilikuva ei miellyttänyt ja välillä yritin syödä tosi, tosi vähän, mutta silti paino oli mitä oli.
Jostain naistenlehtijutusta sain kimmokkeen perehtyä karppauksen ideaan. Vaikken missään vaiheessa ole ryhtynyt täys- tai oikeastaan minkäänlaiseksi karpiksi, tein karppaajien kokemusten innoittamana ruokavaliossani pysyvät muutokset: pois jäivät kokonaan peruna, valkoinen pasta ja riisi sekä sokerijutut (pullat, keksit, kiisselit, karkit ja sellaiset). Pala tummaa suklaata on sallittu ruoan jälkeen, ja nykyään se riittää enemmän kuin hyvin. Makeaa ei tee enää mieli, kun ei ole nälkä.
Koko perheen ateriat alettiin koostaa niin, että ruoalla syödään salaattia, erilaisia vaihtelevia kasviksia (lapsille muutamana päivänä viikossa perunaakin) ja siihen lisäksi iso proteiinipitoinen "pääruoka": lihaa, kalaa tai kanaa. Öljyä voi käyttää runsaasti salaattiin. Makkaraakin saa syödä, mikä sopii minulle loistavasti (rakastan bratwurstia)! Mitään ei ole tarvinnut laskea, koskaan ei tarvitse olla nälässä, juustoa ja muuta hyvää saa syödä mielin määrin, mutta kun huonoja hiilareita tulee niin vähän, paino laskee, sekä minulla että miehellä.
Eikä tarvitse olla edes mikään absolutisti. Silloin tällöin edes pala täysjyväleipää ei ole kaatanut hyvää kehityssuuntaa.
Mulle tästä on ollut valtava apu: olo on mainio ja peilissä näkyy taas se entinen minä.
Olen miettinyt tuota karppausta myös. Se sopisi varmaan enemmän itselleni. Kauhistun jo pelkkää ajatusta ruuan kaloreiden laskemisesta! Rakastan juustoja, kasviksia ja erilaisia salaatteja! Heikkouteni on varmasti tuo leipä. Millä olet leivän korvannut?? Koska se vaan on niin hyvää.. :)
ap
Oletko nälässä pitkin päivää?