Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vauvallani ummetusta?

Vierailija
21.11.2008 |

Aikaisemmin vauva kakkasi 5-6 kertaa päivässä tyypillistä ryynimäistä, kellanruskeaa kakkaa. Nyt parin päivän aikana kakkaa ei ole tullut kuin illalla ja sekin kovan äheltämisen ja itkun tuloksena, mutta kakka ei ole kovaa, vaan löysää, normaalin näköistä kakkaa. Tiedän toki, että vauvat voivat kakata vaikka vain kerran viikossa, mutta onko normaalia näin äkillinen muutos ulostamisessa? Ja tuo kakkaamisen kivuliaisuus ei varmastikaan ole normaalia? Vauva on osittaisimetetty.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se maha olla kipeä ja sekaisin. Vauvan suoliston kehittyminen ja tottuminen ravintoon kestää aika kauan, harvalla ei ole ikinä mitään kitinöitä. Oletko kokeillut hieroa mahaa tai tehdä pierujumppaa?

Vierailija
2/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin aamulla aloituksen? mun vauvalla lisäksi kivuliaita ilmavaivoja ja pulauttelua. Minkä ikänen sun vauva on? Mulla 3 viikkoa.

Vierailija
4/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se maha olla kipeä ja sekaisin. Vauvan suoliston kehittyminen ja tottuminen ravintoon kestää aika kauan, harvalla ei ole ikinä mitään kitinöitä. Oletko kokeillut hieroa mahaa tai tehdä pierujumppaa?

yli kaksi viikkoa sitten, joten en oikein usko, että kyse olisi siitä. Lääkekuuria ei ole minulla eikä vauvalla. Olen hieronut mahaa ja pumpannut jalkoja, ennen syöttöä annan Cuplatonia ja syötön jälkeen röyhtäytän.

ap

Vierailija
5/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin aamulla aloituksen? mun vauvalla lisäksi kivuliaita ilmavaivoja ja pulauttelua. Minkä ikänen sun vauva on? Mulla 3 viikkoa.

En huomannutkaan tätä aloitusta. Liittyisikö jotenkin tuohon ikään tällaiset vaivat?

ap

Vierailija
6/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Oon yrittänyt löytää netistä tietoa ja päätynyt siihen, että osittain syynä voi tosiaan olla ihan ikä, osittain taas mun runsas maidontuotanto. Meidän vauva siis täysimetyksellä. Meillä oli ekat pai viikkoa kakka lähes joka vaipassa ja se oli sellaista keltaista jaryynimäistä. Nyt tulee sitten sinappia kerran päivässä tai parissa.

Ei siis ehkä sua auta, mutta otaksun että meillä ainakin osittain saattais noi ilmavaivat selittyä sillä, että vauva saa liikaa laihaa maitoa liian nopeasti. Nyt tein sitten niin, että tyhjensin tissini pumpulla ja annoin vauvalle sitten jämät eli sen mitä rasvaista takamaitoa oli jäljellä. Toivon että toi auttais niihin ilmavaivoihin ainakin.

Ummetuksesta en muuten olis (ollut) huolissani, ellei vauvalla voisi silminnähden huonosti. Nyt toivon että se kurja olo johtuu noista ilmavaivoista eikä harvasta kakkaamisesta.

Meillä siis toi muutos tapahtui ihan vuorokaudessa, vaikka itse en muuttanut ruokavaliotani tai muutakaan. Sen sijaan sairastin rintatulehduksen juuri samaan aikaan.

T. Sen kolmiviikkoisen äiti

Vierailija
7/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtui ihan vuorokaudessa. Tiistaina tuli vielä normaalisti monta kertaa päivässä kakkaa, ja keskiviikkona sitten ei. Eikä torstaina eikä tänään. Viimeksi vauva kakkasi eilen illalla, jolloin töräytti lyhyen ajan sisällä neljät kakat itkun kera.

Vauva on siis alusta asti ollut osittaisimetetty, ja käsittääkseni korviketta saavilla pitäisi maha toimia vielä tehokkaammin kuin täysimetyksellä olevilla.

Mitään ruokavaliomuutoksia ei minullakaan ole ollut, enkä ole sairastellut.

Mietin, että kokeilisiko laktuloosia, esim. Levolacia?

ap

Vierailija
8/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki on ihan normaalia. Vauvalla puhutaan ummetuksesta kun kakkaa ei ole tullut kahteen viikkoon.

Ja on ihan normaalia, että vauva pukeltaa kakkaa. Miettikää nyt itsekin, niin pienestä reiästä niin iso kakka. Vauvaa voi helpottaa vaikka kevyesti sivelemästä vatsasta tai pumppaamalla jalkoja.

Äkillinen kakkamuutos voi johtua imetetyllä vauvalla todennäköisesti äidin ruoasta. Salmiakki esimerkiksi on aiheuttanut ummetusta mun lapsilla.

Edelleenkin on ihan tavallista, että kakkarytmi muuttuu ihan ykskaks. Vauva käyttää maidon paremmin hyödykseen, joten ei jää enää niinpaljon kakattavaa.

Vierailija
9/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja levolac yms. jääköön sinne kaappiin.

Ite en uskaltais käyttää niitä lapsella kuin äärimmäisessä hädässä ettei suoli totu ainaiseen avittamiseen.

Vierailija
10/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää vain, että yhtäkkiä kakkaamisesta on tullut kivuliasta.

ap

Vierailija
11/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun huomaat että hän alkaa äheltää ota linkkuasentoon niin kakka tulee helpommin :)

meillä vauveli oli ihan samanlainen että kitisi kakkaa ja kas vaan kun ruvettiin pitämään lavuaarin päällä kakalla niin johan helpotti.

Kitinää tosin oli muutenkin, mutta kakkaaminen helpottui!

tervetuloa joukkoon

http://vaipattomuus.foorumit.fi/index.php

Vierailija
12/12 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetetyllä vauvalla ei yleensä ole ummetusta ja ummetusta tulee vasta sitten kun aloitetaan kiinteitä. Silloin voi antaa luumusosetta.

Ei tod. näk. kannata tehdä asialle mitään.

Meidän täysimetetty vauva kakki välillä vaan torstaisin eli kerran viikossa. Kakka oli aina löysää. Ihan tavallista tuollainen vaihtelu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi