ekaluokkalaisen Ope soitti ja valitti, kun ei osaa lukea vieläkään
Opettaja halusi jutella siitä, mitä aion tehdä sen asian suhteen. Siis kun lapsi ei osaa vielä lukea, vaikka on jo kevätlukukausi. Luokalla on 3 muutakin, joille kuulema soittaa ja pyytää vanhempia miettimään miten toimia.
- Olin niin ällistynyt, etten oikein osannut sanoa mitään. Lupasin yrittää opettamista kotona paremmin. Mutta nyt mietin, että eikö ihan oikeasti se ole koulun asia, kun kyseessä on ekaluokkalainen?
Itse opin kakkosella lukemaan ja ihan yliopistossakin olen opiskellut ja hyvin on mennyt.
Mitä mieltä olette? Osaako teidän lapset lukea jo ennen koulua (Ope sanoi, että monet osaavat). Oletteko opettaneet heitä itse. Täytyy tunnustaa, että meillä ei olla opetettu lapsia kotona lukemaan yhtään.
Kommentit (34)
Mulla tosin vasta 4v tyttö, mutta ei ainakaan silloin kun itse koulua aloitin osannut monikaan lukea ennen kuin koulussa opetettiin.
=D Siis lapsi ei osaa lukea. Opettaja (toivottavasti) kyllä osaa..
t. ap
Miksette ole yhtään seuranneet lapsen edistymistä?
kertokaa mielipiteenne. Olen kuullut samanlaista valitusta muilta äideiltä. Lapset kuulema osaavat lukea ennen kouluun menoa ja jos joku ei osaa, niin on kyllä huono oppilas.
ja oppi lukemaan omin päin.
Ehkä opettaja ei saanut kysyttyä että autetaanko teillä läksyissä ja lukeeko lapsi esim. kotona ääneen äidille, että tiedetään että harjoittelee.
Teettekö sellaista? Kyllä kaikki oppiminen kuitenkin jotain harjaannusta ja yritystä vaatii itseltäkin, ei sieltä koulusta voi mitään kenenkään päähän kaataa.
Opettelee täyttä häkää lukemaan ja minusta olisi kyllä tosi outoa, jos menisi vielä 2 vuotta ennen kuin oppisi!
paljon kyseli aina kirjaimista ja ostin pari harjoituskirjaa ja nyt hän lukee jo " nopeasti" esim. tv:n tekstiä tai vaikkapa tienviittoja, kun autolla ajellaan. Kirjoja ei muuten lue itse laisinkaan!
Lapsi osaa vähän lukemisen " alkeita" . Osaa ilmeisesti arvata osan sanoista mutta takeltelee ja on erittäin hidasta. On myös itse tosi turhautunut, joten kyllä olen yrittänyt kannustaa ja mukavalla tavalla neuvoa.
- Olette siis sitä mieltä, että ekaluokkalaisen pitäisi jo osata? Olen varmaan ihan pihalla, mutta luulin, että vielä ei ole mitään hätää. :(
t. ap
Oletko oikeasti aina ihmeissään, jos ihmisillä erilaisia intressejä ja jos oppivat eri tahtiin asioita? On sinulla paljon ihmeteltävää tässä maailmassa.
Vierailija:
Opettelee täyttä häkää lukemaan ja minusta olisi kyllä tosi outoa, jos menisi vielä 2 vuotta ennen kuin oppisi!
Eikö se ole hyvä että opettaja soitti ja ilmaisi huolensa ja että yhdessä voitte nyt paneutua asiaan. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti vaan niin että opettaja tosiaan haluaa paneutua lapsenne oppimiseen.
ei saa opettaa lukemista eikä matematiikkaa eikä englantia
en tiedä, miksi, mutta näin on.
Joo, minun lapseni on kaksi vuotta nuorempi ja innoissaan lukemisesta. Ei normaali toinen ääripää voi olla ekaluokkalainen joka ei edes keväällä tapaile lukemista. Siis siinä jossain välimaastossa pitäisi kyllä mennä!
Itse olen oppinut lukemaan nelivuotiaana... Tikahdu siihen.
ja oli erittäin huolissaan. (sanoi vielä, että voi käydä pian niin että poikani on kohta luokan ainut, joka ei osaa lukea)
Tottakai aion nyt paneutua asiaan, mutta jotenkin vaan olin ajatellut ihan eri tavalla.
Soitin teille kertoakseni tilanteen ja pohtiaksemme, mitä voisimme YHDESSÄ asialle tehdä.
t. ope
kotonakin panostaa. Korkea aika. Ei varmasti ole tavallista mennä tokalle lukutaidottomana... Vai siihenkö te tähtäätte?
15
Vierailija:
Soitin teille kertoakseni tilanteen ja pohtiaksemme, mitä voisimme YHDESSÄ asialle tehdä.t. ope
Mutta ekaluokkalaisen vanhempien tulisi seurata läksyjen tekoa, kuunnella kun lukee takellellen ääneen yms. Eikä ajatella, että koulussa ne opettaa, en puutu noihin asioihin pätkääkään.
Ap, onko teillä Salainen aapinen? Meidän poika luki tosi huonsoti ennen joulua, ja ostin kirjaan kuuluvat lisälukemistot kotiin. Poika tykkäsi niistä kovasti. Ne oli toooosi helppoja kirjoja, samat hahmot liikkui kuin aapisessa. Nykyään niitä on näköjään myös kirjastossa. Ja tuli lukuinnostusta, kun oli ' lukenut ihan itse kokonaisen kirjan' . Vaikka eihän siinä kirjassa montaa lausetta ollut. Meillä juuri noista Salaisen aapisen lisälukemistoista oli oikeasti apua.
En usko että se " mummo" täällä av:lla surffailee koulupäivän jälkeen =DD tai eihän sitä koskaan tiedä
t. Ap
itsekin opetin eskarilaista erityisesti ennen syksyä ja olen tyytyväinen että sen tein. Ei ole lapsesta kivaa, jos muut osaavat.
ja ovat innostuneet nimensä kirjoittamisesta. Siitä se sitten on lähtenyt. Ei meillä olla opetettu, mutta kirjoja luettu, ja lapset tykänneet kuunnella ja katsella.