Mitenhän kauan tätä jaksaa??
Olen nukkunut täyden yön (8t) viimeksi syyskuussa. Sen jälkeen yöunet olleet 2-5t 1-10 pätkässä. Päivisin olen nukkunut kaksi kertaa koko aikana ja silloinkin n. 30min pikaunet.
Toinen pikkuisista (meillä on siis 11kk ikäiset kaksoset+ 4v ja 6v isoveljet) sairastaa melkein koko ajan. On ollut osastojaksoja ja kymmeniä tunteja päivystyksessä jonottamista. 4-vuotiaalla on diabetes ja laajat ruoka-aineallergiat, esikoisella todettiin joulun alla keliakia.
Mies auttaa sen verran kuin kerkeää eli vähän. Työ ja iäkkäät vanhempansa vievät miltei kaiken ajan.
Minun vanhempani ottavayt silloin tällöin (ehkä kerran kuussa) toisen isommista vkonlopuksi hoitoon, silloin pääsee pikkuisen helpommalla.
Viime yönä meinasin ekaa kertaa katketa henkisesti JA fyysisesti. Sain nukuttua klo 23-01.20 ja sen jälkeen aamuun asti joko kanniskelin pienintä (taas sairasta) tai mittailin verensokereita. Nyt on päiväuniaika ja voin tämän 10min hengähtää, syödä ja sitten tehdä pakolliset kotityöt (pyykit, tiskit..)
Onko muita samassa tilanteessa olevaa / ollutta? Kauanko tätä voi jaksaa???
Kommentit (6)
mies reissutöissä. jaksaminen kun meinasi totaalisesti loppua niin laitoin lopulta isommat osa-pv hoitoon. 10ov/kk 5h kerrallaan. kun ovat siellä saan nukkua silloin kun pienin nukkuu.
oikeasti on helpottanut tuo todella paljon.
mä hommasin kodinhoitajan. hänen antoi lapsille aamiaisen, puki ja pissatti, vei puistoon, syötti ja vei päiväunille. mä makasin ja join kahvia ja tietty nukuin univelat pois. hyvä äiti huolehtii jaksamisestaan ja hakee apua!
Itselläni viisi lasta, joista kahdella vakavat sairaudet. Välillä tuntuu ylivoimaisen raskaalta, mut aina on noustu suosta. Päivä kerrallaan on vain elettävä! Soita kunnan sosiaalihuoltoon ja pyydä lastenhoitoapua, tai kysy neuvolasta neuvoja, mistä teidän asuinpaikkakunnalta voisi saada apua!
iäkkäät vanhemmat?? Tuo pisti silmään. Minun mielestä on hienoa kun lapset auttavat iäkkäitä vanhempia MUTTA tuossa teidän tilanteessa ehdottomasti vanhemmille pitää hommata jostain muualta apu JA sinulle apua sinne kotiin aina välillä, siivoojaa, kodinhoitajaa tai soita neuvolaan kysy mitä voit tehdä tuossa tilanteessa.
Meillä auttaa jaksamiseen se että lapset on 3 päivää viikossa päiväkodissa. Viitisen tuntia kerralla. Saan omaa aikaa ja hengähtää, vaikka nukkua. Vauva ei tietenkää ole päiväkodissa.
Kun joku perheessä sairastaa pitkiä jaksoja tai jotain vakavampaa niin kyllä siinä kysytää paljon voimia.
Mutta miksi ihmeessä et pyydä kotiavustajaa