rv 34 ja vauva tosi ylhäällä ja jotenkin hankalassa asennossa...
Onko mitään tehtävissä vauva on kovana möttinä ihan oikealla ylhäällä. Maha on sellanen hassu pömppis eikä todellakaan sellaisen raskausmahan näköinen edes. En tiedä on sillä enää edes tilaa kääntyä pää alaspäin jos nyt onkin pää ylöspäin tuolla... ultra kahden viikon päästä.
onko muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (10)
Oli ja pysyi perätilassa, yritettiin kääntää, josta seurasi hätäsektio...
Yleensä sanotaan niinkin, että jos vauva on perätilassa, niin hänellä on siihen jokin hyvä syy.
Omalla kohdallamme se syy oli lyhyt napanuora, jonka vuoksi alatiesynnytys ei olisi ollut millään tavalla mahdollinen, ja ainoa vaihtoehto olikin tuo sektio.
Viisautta ja voimia sulle toimia oikein. Kyllä sektiosta toipuu hyvin, ja mielestäni se on suunniteltuna parempi kuin sitten hätäversiona...
Pää on vasemmassa kyljessä, pylly navan oikealla puolella ja jalat potkii jonnekin nivusten tienoille. Vatsan yläosa on siis tyhjää täynnä kun vauva oleilee napalinjalla ja sen alapuolella. Ja sitten kun se innostuu venyttelemään - puskee päällä vasempaan kylkeen ja jaloillaan oikeaan samaan aikaan - siinä meinaa kyllä mahanahka revetä.
Aion suostua ulkokäännökseen, mutta ainahan se ei auta. Poikkitilaista lastahan ei edes voi yrittää synnyttää alakautta vaan se on sitten suoraan sektioon jos ei käänny/saada käännettyä. Esikoinen syntyi helposti alakautta, joten toivotaan että tila loppuu vauvalta ja hän päättää kääntyä pää alaspäin.
Mutta mieluummin vaikka poikkitila kuin perätila, niin ei tarvitse pohtia alatiesynnytyksen ja sektion väliltä. HUS:ssa tehdään kuulemma liikaa sektioita (en tiedä minkä tilaston/kenen mielipiteen mukaan) ja hoitohenkilökunnalle on annettu ohjeistus vähentää niitä (tuttu on kätilönä NKL:llä ja hänen miehensä gyne - heiltä kuulin, eli aika luotettavaa tietoa). Eli aika hanakasti kuulemma painostavat perätilasynnytyksiin nykyään, että saadaan tilastot kauniimmiksi.
vauvan voisi saada vaihtamaan asentoa menemällä sellaiseen " polvirukoiluasentoon" , eli menet polvillesi, nojaat eteen, pylly mahdollisimman pystyyn ja kurotat kädet suorina eteenpäin.. En tiedä voiko oikeasti toimia :).
mielenkiintoinen ehdotus.
olisiko ilta porukalla muita ajatuksia?
t ap
siis oikeesti makaat pimeässä ja ohjaat lamppua hitaasti ylhäältä alaspäin. toimivuudesta en kyl tiedä.
toi kuulostaa hyvältä... oon huomannu että vauva tykkää liikkua kun pimeetä mutta jos otan peiton pois masun päältä ja lamput päällä niin lopettaa potkimisen heti...
istua, tuli mitä tuli. ja hyvä niin, todennäköisesti ei olisi selvinnyt alatiesynnytyksestä. ja itse vaadin sektion, olisivat halunneet mun synnyttävän normaalisti alakautta perätila lapsen. istukka oli kalvokiinnitteinen. ja kaulan ympäri. toivottavasti sinun kuitenkin kääntyy :)
varmaan se vaihtoehto jos ei käänny... olo on vaan niin kurja kun kauhee pampula tässä ylhäällä eikä pysty hengittään :)
millä viikolla se suunniteltu sektio tehdään jos siihen päädytään?
t ap
kävin tänään ylimääräisessä ultrassa. Viikolla 36 (mikä mulla siis on menossa) sikiötä voidaan yrittää ihan hoitohenkilöiden/lääkäreiden toimesta kääntää. Ei viikkoa 36 aiemmin, eikä myöhemmin. SIksi varmaan sullekin on tuo ultra määrätty sille viikolle.
No, mulla ei ollut perätilassa, joten en tuosta kääntämisestä enempää tiedä.
Esikoisen kohdalla pari vuotta sitten mahdollinen sektio oli myös esillä ja mulle sanottiin, että se tehdään n. viikkoa ennen LA:ta. En sitten tiedä, poikkeaako ensisynnyttäjän ja uudelleen synnyttäjän tilanne toisistaan.