Ei ole äidille " oikeaa" aikaa lähteä töihin!!
Alle kolmevuotias liian pieni päiväkotiin, alle kouluikäinen sairastelee paljon ja koululaisen ei ole kiva olla iltapäiviä yksin. MILLOIN tästä voisi kaiken järjen mukaan lähteä töihin HYVÄLLÄ omallatunnolla?!
Kommentit (14)
Mitä järkeä on edes jauhaa jostain äidin töihin menosta, kun perheessä usein on isäkin.
Lähdin töihin vanhempainvapaan jälkeen ja sanoin miehelle, että mielellään voisi jäädä kotiin hoitamaan lasta hoitovapaalle, jos haluaa.
No, eipä halunnut.
Meillä mies on pitänyt puolet vanhempain- ja hoitovapaista molempien lasten kanssa. Nyt on virkavapaalla puolisen vuotta.
Minä en edes tekisi lapsia sellaisille miehille, jotka ei omia lapsiaan hoida. Ei ole minusta miehiä olleskaan, lähinnä luusereita.
3
ei tämän palstan perusteella ainakaan...
Oikea aika äidin lähteä töihin, on silloin, kun äidistä ja muusta perheestä siltä tuntuu. Vain äiti ja isä voivat arvioida sen, milloin lapsi on kypsä hoitoon ja vain äiti ja isä tietävät sen, milloin perheen taloudellinen tilanne " vaatii" äidin menevän töihin. Näiden asioiden summastahan siinä lopultakin on kyse.
Mun tuttava (lto) etäopiskelee uutta ammattia kotona ja sanoo, että on tärkeätä olla läsnä teini-ikäisille lapsille. Illat menee lasten harrastuksiin kuskaamiseen ja muuhun, iltapäivällä lasten tultua koulusta äiti nauttii heidän kanssaan välipalaa ja juttelee kaikesta. Tällä naisella on kadehdittavan hyvä yhteys teineihinsä ja uskonkin, että perheen suhteiden kannalta parasta on, että vanhempi on iltapäivällä kotona. Ihan niin kuin pienten lasten paras hoitopaikka on kotona. Mutta kun kaikki eivät voi toimia niin ja se toiseksi paras vaihtoehto ei romuta kenenkään elämää...
Ainakin, mitä tulee vauvaikäisiin. Monessa maassa nainen lopettaa työskentelyn siinä vaiheessa kun ensimmäinen lapsi syntyy ja sen jälkeen osallistuu aktiivisesti lapsiensa elämään (mm. Japanin koulutusohjelma on tehty tarkoituksella sellaiseksi, että äitien pitää opettaa osa asioista kotona, kun aika ei riitä koulussa kaikkeen). Tuntuu pahalta että te, vajaa 5% maailman naisista, joilla on oikeasti mahdollisuus valita, haukutte muita. Tasa-arvo kun on nimenomaan sitä että voi valita työn ja kotiäitiyden välillä, ette siis ole työssäkäyvinä äiteinä sen parempia kuin muutkaan!
minä en myöskään ymmärrä, miksei yhteiskunta voi edes pientä kotiäitirahaa maksaa (koska maksetaan työttömillekin). Ryhmäkoot ovat liian suuret, lapsilla on liioista sosiaalisista kontakteista johtuen stressireaktioita, päiväkodintyöntekijät eivät viihdy työssään, sairastelut lisääntyvät huomattavasti ja leviävät päiväkodissa tosi helposti.
Minä en ymmärrä, miksi yhteiskunta ei voi yhtään tukea kotiäitiyttä? Itse olisin ihan minimillä mielelläni kotona vielä monta vuotta. Lapsen ehkä laittaisin johonkin kerhoon pari kertaa viikossa.
Jos palaan työmarkkinoille vien kuitenkin jonkun työpaikan. Ja kun on olemassa ihmisiä, jotka olisivat kotona " jouten" niin miksen minä voisi olla kotona hoitamassa omaa lastani?
Ja miksei työpaikoilla voida mielellään lyhentää työaikaa ja suosia esim. 6-tuntista työpäivää, jottei lasten tarvitsisi olla niin hirveän pitkiä päiviä vieraiden ihmisten hoidettavina?
Joku kompromissi pitäisi löytyä. Kaikkien hyvinvoinnin vuoksi.
" joutuvat" jäämään kotiin lasten synnyttyä ovat etuoikeutettu poikkeus, koska absoluuttisesti suurin osa maailman äideistä RAATAA saadakseen perheelle elantonsa ja usein ilman minkäänlaisia sosiaalietuuksia, verottomana ja mitättömällä palkalla.
Äidit pyykkäävät ja siivoavat toisten ihmisten koteja, äidit raatavat tehtaissa ja maatiloilla erilaisina kausityöläisinä, äidit myyvät maataloussuotteita toreilla ja istuvat kaupankassoilla, äidit työskentelevät hierojina ja hotellien sisäkköinä. Näin siis köyhissä maissa ja rikkaidenkin maiden köyhissä perheissä.
Olisi kiva, jos myytti kotona olevasta äidistä lopulta purettaisiin ja tajuttaisiin, että naiset ovat AINA tehneet töitä kotona ja kodin ulkopuolella. Uutta ja ainutlaatuista on, että naiset voivat tehdä koulutusta vastaavaa työtä, saada eläkeedut ja olla veroa maksavia täysarvoisia kansalaisia ja silti samalla myös äitejä.
Hollannissa tuskin kukaan tekee täyttä päivää; työt jaetaan kahdelle ja molemmat tekee 2,5pv viikossa.
ymmärrän mitä tarkoitat, mutta itse olen ainakin tavannut vain sellaisia vanhempia, jotka perustelevat lapsen hoitamiseen laittamisen VAIN omista lähtökohdistaan (rahantarve suurin) eikä suinkaan lapsen tarpeiden mukaisesti. Lapsella ei ole mitään tarpeita mennä hoitoon 7-9h päivässä täysin vieraiden ihmisten armoille ja ylisuuriin ryhmäkokoihin.
Totuutta ei saisi manipuloida.
Terveisin kasvatustieteen kandidaatti, pian maisteri
Äidit voisivat olla töissä aamupäivät, kun lapsetkin koulussa ja sitten tulla iltapäiviksi kotihommiin :)
Vastaus, että koska isät ansaitsevat enemmän on ongelmallinen, koska juuri tuollaisten asenteiden takia, että äiti on automaattisesti se, joka tekee vain puolela sydämmellä töitä, naisten palkat ja työolot pysyvät huonoina.
Minusta hyvä aika lähteä takaisin töihin on, kun lapsi on täyttänyt 3-vuotta. Sitä pienemmän kehitykseen ero äidistä ja ahdistavat suuret lapsiryhmät voi vaikuttaa haitallisesti. Siinäkin oman lapsen yksilöllinen persoona toki vaikuttaa paljon. Tunne lapsesi!
AV-mammoille asia ei kuulu mitenkään.