Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen lapsi osaa ta-vut-taa ja laskea kuinka monta tavua sanassa on?

Vierailija
13.02.2008 |

Oon ihan äimän käkenä kun eskarilainen rupesi yhtäkkiä tavuttamaan, oppinut ilmeisesti eskarissa mutta nyt vasta näytti. Osasi jopa au-ti-o-ta-lo sanan joka on mielestäni aika vaikea kun on tuo yksinäinen o. Me opeteltiin vasta koulussa noi

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2,5v osasi jo tavuttaa, mutta tavuja sentäs ei laskenut. He-li-kop-te-ri ja muut tosi vaikeatkin meni oikein.

Vierailija
2/5 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ei siis Suomessa, mutta kylläkin suomenkielisessä esiopetuksessa.)

Tavuttaminen on osa luontaista kielentajua, ei sitä tarvitse samalla tavalla " oppia" kuin vaikka kirjoittamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eppuluokkalaisiakin joille tavuttaminen on vaikeaa

Vierailija
4/5 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä opettelin koulussa lukemaan 80-luvulla, me tavattiin varmaan vuosi. Oli aivan selvää, että jokainen osasi sen jälkeen tavujaot ihan ilman toista kysymystä.

Tätä nykyä täysin suomenkielisten peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten aineista löytää riveille jaettuja sanoja tähän tapaan:

minu-lle

ei koska-an

opete-ttu

mit-en

tav-ata-an

Kun ne raukat opettelevat tällä uudella liu' uttamistekniikalla lukemaan, niin tavaamista ja tavujakoa ei enää hallita lainkaan.

t. äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja

Vierailija
5/5 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että kirjoista löytää ihan järjettömän paljon kirjoitusvirheitä nykyään.

Itselläni on diagnosoitu lukihäiriö, joten mikäpä minä olen moittimaan mistään. :D

Mutta silti ärsyttää kirjoitusvirheet...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän